Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav Jossie94 » 2021-12-23 1:42:06

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara saker så att ni förstår hur jag menar, jag menar ju inte att någon är dålig för man tror på spöken men det kan ligga något bakom det beteendet, dvs trauma, en diagnos, en sjukdom som gör att man tror på sådant. Det var bara så jag upplevde de händelserna jag syftade på. Sen att man slänger in det i en skräckfilm är inte konstigt, då beteendet är hämtat från verkligheten dvs att personerna har en sjukdom eller något liknande, men att personen är besatt av en demon är bara för att det ska bli läskigt men i verkligheten skulle det kunna förklaras med att personen har upplevt ett trauma, har en sjukdom eller en diagnos.

Sedan brister ju det där lite för att alla tror ju inte på spöken och att alla har inte en sjukdom osv, men det var som sagt bara hur jag tänkte att det kunde vara. En teori. Sedan om det stämmer eller inte vet jag inte, jag menar, folk tror ju massa teorier om olika kända saker, det är samma sak. Typ Titanic eller andra mystiska händelser. Saker man inte har sett men kan tänka det kunde ha gått till på det här sättet eller på där sättet.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav Kidzi » 2021-12-23 1:45:52

Kan man inte bara säga att folk som tror på spöken gör det? Jag tror snarare att det handlar om öppna människor som inte synar varenda fakta. Man tillåter en mån av ovisshet och tror iallafall.

Det är inte en sjukdom.

Förr försökte sovjeterna förklara att man inte var kommunist med att man var sjuk i huvudet. Tycker man ska vara försiktig med sådant.

Och andra förenklingar. Men det kräver lite att ha ett komplext tänkande.

Vad ska man göra om man ser ett spöke och inte har andra symptom på psykos? Ta medicin i onödan?
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav Jossie94 » 2021-12-23 1:52:37

Jag menar bara att folk kanske tror att man är dum i huvudet om man tror på sådant, folk har ju trott att folk som kan mycket om mediciner är häxor...Jag tror inte att man är dum i huvudet, jag sa bara att det kan ligga något bakom och sedan kan det också bara vara att det är öppna människor som du säger, detta är som sagt bara löst snack om hur det kan vara, för ingen vet ju exakt. Tänk om personerna har sett spöken? hur ska man då bevisa det? När mycket går att fejka.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav Toblerone » 2021-12-23 19:40:52

Jossie94 skrev:
Toblerone skrev:Jossie, det är inget fel med det du skrev nu senast. Jag håller med dig. Men ibland måste man sortera lite, hålla isär vad som är vad.

Fördelen med att blanda ihop allt, kan vara att man alltid hittar något som andra kan relatera med. Det är nog därför du har börjat använda den strategin - om de andra tycker att jag är helt fel ute, så drar jag bara till en massa andra saker, och så känner de andra igen sig ändå? Men det är en dålig lösning. I de allra flesta fallen blir det inte bra, eftersom man visserligen känner igen något, men inte riktigt vet ändå vad det går ut på.

Jag förstår problemet. Jag kan också ibland hamna där. Man pratar om något och märker att man inte riktigt pratar om samma sak. Men då kan det ibland vara bra att ta det lite lugnt, höra lite vad de andra säger. Ibland är det då bra att avvakta lite, inte prata/skriva så mycket. Man behöver ibland kanske också lite tid att fundera på det.

Du har förstås rätt i att psykiska sjukdomar så som schizofreni eller psykoser överhuvudtaget kan se ut så. Dvs. personen tror sig då se spöken, monster eller annat skrämmande. Men det är som sagt en sjukdomssymptom. Det kan man säkert ha med i skräckfilmer. Ibland är det ju tanken att det ska föreställa riktiga spöken (det gör det ju mer skrämmande). Om det i slutet av filmen visar sig vara "bara" psykiskt sjukdom så är det ju nästan inte kusligt längre.

Sedan är det en annan sak om folk faktiskt tror på det, om folk tycker att de kan kontakta döda eller tror på skyddsänglar eller sånt. Jag tror personligen inte på det, men jag tycker eftersom ingen vet vad som händer efter att man dör t.ex., så skulle jag inte vara 100 % säker. Det vore ju trevligt om det fanns något mer. Så om det skulle dyka upp något som övertygar mig att det finns något mer, så skulle jag tycka det är spännande. Men det skulle kräva tydliga bevis för att övertyga mig. Min poäng är - det finns ändå folk som tror på lite udda saker och inte alla är psykiskt sjuka. De är kanske lite speciella, visst.

Jag tror däremot inte att folk som t.ex. har psykos skulle ha nån slags speciell förmåga att se saker (som finns!). Det som de ser är en illusion som deras hjärna skapar. Det är min åsikt bara.




Det jag menar med filmerna är att i verkligheten så är det mer att personen hade en psykiskt sjukdom eller det har de ju i filmerna också men där slänger de till med att personen är besatt av en demon. Sedan vet jag inte varför dessa personer jag träffade trodde på spöken osv men jag bara tänkte att det kunde ha och göra med deras diagnoser och sjukdomar. Jag menade inte att alla människor med eller utan diagnos trodde på spöken, det var specifikt dessa personer och hela den händelsen som jag syftade på. Jag drog slutsatsen att de var pga diagnoserna/sjukdomen som gjorde att de trodde på spöken bland annat. Det var inte bara det utan även att personerna hade mer psykiska problem och hade bilder i huvudet som inte stämde överens med verkligheten.

Det kunde vara att personen pratade om massa saker som personen hade fått för sig i huvudet men sedan när det väl visade sig så fattade man tillslut att inget stämde, dels för att man märkte på olika händelser och att det blev lite som sagan när pojken ropade varg eller vad den kallas. Efter tredje gången så var det mer detta kan inte ha hänt, för det blev så orimligt. Om det hade hänt något så är det ju tråkigt men det är mer sannolikt att personen bara fått för sig /trodde att sakerna hände när man ser helheten utav allting.


Här har jag svårt att förstå vad du egentligen pratar om. Framför allt andra stycket. Det skulle verkligen hjälpa om du skulle göra det tydligare när du skriver, vad du pratar om. Är det fortfarande film, eller?

Om vi pratar skräckfilmer så är det vanliga nog, att det SKA vara övernaturliga händelser och just inte något som personerna i filmen bara inbillar sig. Det är nog snarare i det verkliga livet som det ofta är så att det inte hände på riktigt. Sedan finns det förstås även filmer där folk verkligen är psykotiska och där man kanske inte förstår det från början.

När det gäller folk med diagnoser så är det just folk som är psykotiska, som har hallucinationer som kan tro sig se något eller höra något.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav Riksamiralen » 2021-12-23 20:03:41

Jossie94 skrev:Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara saker så att ni förstår hur jag menar, jag menar ju inte att någon är dålig för man tror på spöken men det kan ligga något bakom det beteendet, dvs trauma, en diagnos, en sjukdom som gör att man tror på sådant.

Du upprepar ju bara samma sak hela tiden, jag tror visst vi förstår, du tror det måste ligga någonting bakom, inte att man kan ha en genuin övertygelse eller något annat, det ser du som sjukdom eller galenskap, du tror bara att alla som har andliga tendenser kan du avfärda som lite alla möjliga lappar, det spelar ingen roll hur många gånger du upprepar detta, jag tror vi förstår precis vad du syftar på, du kan inte skönmåla det på något sätt, du ser ner på oss och andra med den här uppfattningen, så är det bara...
Riksamiralen
 
Inlägg: 1351
Anslöt: 2021-06-14

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav nescio » 2021-12-23 20:19:08

notwoodstock skrev:Då säger mina inre röster: "Nu ringer han på dörren"

Och precis då, ringde han (grannen) på dörren.
So what? Han ringde väl på dörren innan du hörde röster.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav Jossie94 » 2021-12-24 2:07:17

Jag kände en person som hade en diagnos som gjorde att personen trodde på saker som skedde i huvudet och trodde då att det hände i verkligheten också. Det som personen trodde i sitt huvud stämde inte överens med vad som hände i verkligheten.
Tog då upp olika exempel på vad det var som gjorde att jag förstod att det skedde i personens huvud, tex så sa personen en massa saker som hade hänt men efter 3 gången personen nämnt samma sak på kort tid började man inse att det bara var något som personen fått för sig och sedan var de också andra saker som gjorde att man tillslut fick se helheten och då vart det tydligt att personen bara fick för sig saker. Det var inte bara små saker utan kunde vara väldigt jobbiga saker som tillslut lät väldigt konstiga eller ja orimligt att det skulle kunna hända. Inte för att det aldrig har hänt för sådana här saker kan hända men det var mer hur personen berättade och att allting skedde väldigt ofta på kort tid så man blev ju lite fundersam.


Summan av kardemumman är att det lät inte trovärdigt tillslut och man ska inte tro på allting vad alla säger. Detta var bara snack och skedde i personens huvud, det var så mycket konstiga saker så att man börja fundera på vad som var sant och inte.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav Jossie94 » 2021-12-24 2:09:33

Toblerone skrev:
Jossie94 skrev:
Toblerone skrev:Jossie, det är inget fel med det du skrev nu senast. Jag håller med dig. Men ibland måste man sortera lite, hålla isär vad som är vad.

Fördelen med att blanda ihop allt, kan vara att man alltid hittar något som andra kan relatera med. Det är nog därför du har börjat använda den strategin - om de andra tycker att jag är helt fel ute, så drar jag bara till en massa andra saker, och så känner de andra igen sig ändå? Men det är en dålig lösning. I de allra flesta fallen blir det inte bra, eftersom man visserligen känner igen något, men inte riktigt vet ändå vad det går ut på.

Jag förstår problemet. Jag kan också ibland hamna där. Man pratar om något och märker att man inte riktigt pratar om samma sak. Men då kan det ibland vara bra att ta det lite lugnt, höra lite vad de andra säger. Ibland är det då bra att avvakta lite, inte prata/skriva så mycket. Man behöver ibland kanske också lite tid att fundera på det.

Du har förstås rätt i att psykiska sjukdomar så som schizofreni eller psykoser överhuvudtaget kan se ut så. Dvs. personen tror sig då se spöken, monster eller annat skrämmande. Men det är som sagt en sjukdomssymptom. Det kan man säkert ha med i skräckfilmer. Ibland är det ju tanken att det ska föreställa riktiga spöken (det gör det ju mer skrämmande). Om det i slutet av filmen visar sig vara "bara" psykiskt sjukdom så är det ju nästan inte kusligt längre.

Sedan är det en annan sak om folk faktiskt tror på det, om folk tycker att de kan kontakta döda eller tror på skyddsänglar eller sånt. Jag tror personligen inte på det, men jag tycker eftersom ingen vet vad som händer efter att man dör t.ex., så skulle jag inte vara 100 % säker. Det vore ju trevligt om det fanns något mer. Så om det skulle dyka upp något som övertygar mig att det finns något mer, så skulle jag tycka det är spännande. Men det skulle kräva tydliga bevis för att övertyga mig. Min poäng är - det finns ändå folk som tror på lite udda saker och inte alla är psykiskt sjuka. De är kanske lite speciella, visst.

Jag tror däremot inte att folk som t.ex. har psykos skulle ha nån slags speciell förmåga att se saker (som finns!). Det som de ser är en illusion som deras hjärna skapar. Det är min åsikt bara.




Det jag menar med filmerna är att i verkligheten så är det mer att personen hade en psykiskt sjukdom eller det har de ju i filmerna också men där slänger de till med att personen är besatt av en demon. Sedan vet jag inte varför dessa personer jag träffade trodde på spöken osv men jag bara tänkte att det kunde ha och göra med deras diagnoser och sjukdomar. Jag menade inte att alla människor med eller utan diagnos trodde på spöken, det var specifikt dessa personer och hela den händelsen som jag syftade på. Jag drog slutsatsen att de var pga diagnoserna/sjukdomen som gjorde att de trodde på spöken bland annat. Det var inte bara det utan även att personerna hade mer psykiska problem och hade bilder i huvudet som inte stämde överens med verkligheten.

Det kunde vara att personen pratade om massa saker som personen hade fått för sig i huvudet men sedan när det väl visade sig så fattade man tillslut att inget stämde, dels för att man märkte på olika händelser och att det blev lite som sagan när pojken ropade varg eller vad den kallas. Efter tredje gången så var det mer detta kan inte ha hänt, för det blev så orimligt. Om det hade hänt något så är det ju tråkigt men det är mer sannolikt att personen bara fått för sig /trodde att sakerna hände när man ser helheten utav allting.


Här har jag svårt att förstå vad du egentligen pratar om. Framför allt andra stycket. Det skulle verkligen hjälpa om du skulle göra det tydligare när du skriver, vad du pratar om. Är det fortfarande film, eller?

Om vi pratar skräckfilmer så är det vanliga nog, att det SKA vara övernaturliga händelser och just inte något som personerna i filmen bara inbillar sig. Det är nog snarare i det verkliga livet som det ofta är så att det inte hände på riktigt. Sedan finns det förstås även filmer där folk verkligen är psykotiska och där man kanske inte förstår det från början.

När det gäller folk med diagnoser så är det just folk som är psykotiska, som har hallucinationer som kan tro sig se något eller höra något.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav notwoodstock » 2021-12-24 6:40:00

nescio skrev:
notwoodstock skrev:Då säger mina inre röster: "Nu ringer han på dörren"

Och precis då, ringde han (grannen) på dörren.
So what? Han ringde väl på dörren innan du hörde röster.


Nej, han ringde på efter vad någon sade.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav Micke » 2021-12-24 11:52:53

Jossie94 skrev:...man ska inte tro på allting vad alla säger.

Nej det ska man verkligen inte göra. Det är väl något av det första man borde fått lära sig i livet. Oavsett vem det är som påstår något så bör man nog vara lite sunt skeptisk. Även auktoriteter som lutar sig mot vetenskapen kan ha fel, detta om något har väl Folkhälsomyndigheten lärt oss sedan pandemin startade.

Jossie94 du påminner mig lite om min egna inställning till det andliga när jag var yngre. Jag var också intresserad utav ämnet men kunde omöjligen tro på något sådant i brist på egna upplevelser. Och jag tyckte också att det fanns naturliga förklaringar till allt, omedveten om hur lite jag faktiskt visste om ämnet.

Om du vill utmana din icke-tro så rekommenderar jag att du besöker ett erkänt medium. Dessa skall kunna leverera information till dig som dom nästan omöjligt kunnat gissa sig till. Men det finns förstås fallgropar här då vissa medium sannolikt är rena skojare och experter på att fiska information. Läs gärna på först om s k hot- och cold reading om du skall besöka ett medium, och försök att ge ut så lite information som möjligt under tiden men även innan besöket. Spela in samtalet så att du kan analysera det i efterhand.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav Marjatta » 2021-12-24 13:34:39

Förr i världen trodde alla på spöken. Idag är det få som gör det. Varför? Jadu. Vi har våra moderna myter istället.

Det som brukar kallas ockult fick ett uppsving på 1800-talet. Det framställdes en del roliga fejk-foton av medium som kräktes upp nåt som kallades för ektoplasma, eller där man dubbelexponerat ett foto och fått såna här resultat. Titta, ett spöke! och mannen ser det inte!
https://assets-cdn.ne.se/image/original ... _spoke.jpg
Roligast är nog att Arthur Conan Doyle, han som skapade den hyperrationelle detektiven Sherlock Holmes, lät sig luras av foton där barn lekte med älvor. Om jag minns rätt var älvorna av papper.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... ries_1.jpg

Är själv övertygad om att de flesta medier är medveten bluff. En mindre del vet inte om att de själva producerar sina anderöster m.m. Men jag är lite fascinerad av att det är så svårt att förstå och acceptera att folk tror på spöken, medier m.m. Jag menar, idag har vi folk som tror att vaccin sprutar in microchip under huden, att en massa bäbisar dör i omikron-varianten av vårt kära älsklingsvirus men det TYSTAS NER så inte befolkningen ska bli vettskrämd, eller att vaccin i största allmänhet skapar autism. Ingen har kunnat hitta någon enkel sak som förenar de här människorna, som tror på såna saker.

Man får nog acceptera att människor i största allmänhet är konstiga.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav Marjatta » 2021-12-24 14:04:31

Många människor säger sig inte vara vidskepliga, men skulle ändå inte kunna tänka sig att tillbringa en natt på en kyrkogård.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav Skogkatt » 2021-12-24 14:21:31

Marjatta skrev:Många människor säger sig inte vara vidskepliga, men skulle ändå inte kunna tänka sig att tillbringa en natt på en kyrkogård.


Jag tillbringade en natt på en kyrkogård för flera år sen. Det var mycket folk och lite liv där. Inget att vara rädd för, en mycket lugn och fridfull plats.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav nescio » 2021-12-24 14:44:59

notwoodstock skrev:Nej, han ringde på efter vad någon sade.
Hur vet du det? Du sov (halvslumrade) ju.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav Marjatta » 2021-12-24 18:22:02

Skogkatt skrev:
Marjatta skrev:Många människor säger sig inte vara vidskepliga, men skulle ändå inte kunna tänka sig att tillbringa en natt på en kyrkogård.


Jag tillbringade en natt på en kyrkogård för flera år sen. Det var mycket folk och lite liv där. Inget att vara rädd för, en mycket lugn och fridfull plats.


Det intressanta är de som säger sig vara helt rationella och förnuftsstyrda, men ändå inte skulle tordas. Det är tydligen många. Jag har snott exemplet från radio (eller om det var någon podd) där en lärare sade att han brukade köra det exemplet på sina föreläsningar, för att få studenterna att inse att de inte är så rationella som de tror.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav Skogkatt » 2021-12-24 18:30:23

Marjatta skrev:
Skogkatt skrev:
Marjatta skrev:Många människor säger sig inte vara vidskepliga, men skulle ändå inte kunna tänka sig att tillbringa en natt på en kyrkogård.


Jag tillbringade en natt på en kyrkogård för flera år sen. Det var mycket folk och lite liv där. Inget att vara rädd för, en mycket lugn och fridfull plats.


Det intressanta är de som säger sig vara helt rationella och förnuftsstyrda, men ändå inte skulle tordas. Det är tydligen många. Jag har snott exemplet från radio (eller om det var någon podd) där en lärare sade att han brukade köra det exemplet på sina föreläsningar, för att få studenterna att inse att de inte är så rationella som de tror.


Jag insåg nu att det låter väldigt konstigt att vara på en kyrkogård på natten. Det var några knarkare som stal koppar och andra saker där på natten och jag och några andra killar var där för att stoppa det. Så det var inget konstigt på gång, jag är inte galen eller nåt sånt. Jag svär. :) Vi hade en anledning att vara där.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav melly » 2021-12-24 20:22:15

Marjatta skrev:Många människor säger sig inte vara vidskepliga, men skulle ändå inte kunna tänka sig att tillbringa en natt på en kyrkogård.

Jag funderade på det här.

Jag har aldrig tillbringat en natt på en kyrkogård. (Varför skulle jag göra det?) Men jag har strövat runt sent på natten, före och rejält efter midnatt. Lugnt och skönt. Fridsamt.

Men det följer inte att jag är super-rationell. För en del år sedan var jag ansvarig för aktiviteter i en gammal teater. Därmed var jag den sista som gick, ibland sent på kvällen. Ensam i en gammal teater...

Och det var det mest skrämmande ställe jag varit på. Ensam med Macbeths ande, med Godot väntande i kulissen... Jag skyndade mig alltid ut, utan att titta alltför noga i diverse skrymslen, som "gångarna" bakom scenen. Brrrrrrrrrrrrrrr.

Totalt irrationellt. Men där kändes det som om vålnader av gamla pjäser levde kvar.

Även om jag inte tror på det, intellektuellt.

Min gissning är att människor i allmänhet, jag inräknad, letar förklaringar på det okända. I det här fallet förmodligen knäppningar i träet och vinddrag i den gamla teatern. Men den irrationella delen av min hjärna kom fram till att det var bäst att inte analysera vidare. Inte vara rationell. Där fanns ju en enkel förklaring. Bara gå därifrån. Fort!
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav slackern » 2021-12-24 21:12:31

melly skrev:
Marjatta skrev:Många människor säger sig inte vara vidskepliga, men skulle ändå inte kunna tänka sig att tillbringa en natt på en kyrkogård.

Jag funderade på det här.

Jag har aldrig tillbringat en natt på en kyrkogård. (Varför skulle jag göra det?) Men jag har strövat runt sent på natten, före och rejält efter midnatt. Lugnt och skönt. Fridsamt.

Men det följer inte att jag är super-rationell. För en del år sedan var jag ansvarig för aktiviteter i en gammal teater. Därmed var jag den sista som gick, ibland sent på kvällen. Ensam i en gammal teater...

Och det var det mest skrämmande ställe jag varit på. Ensam med Macbeths ande, med Godot väntande i kulissen... Jag skyndade mig alltid ut, utan att titta alltför noga i diverse skrymslen, som "gångarna" bakom scenen. Brrrrrrrrrrrrrrr.

Totalt irrationellt. Men där kändes det som om vålnader av gamla pjäser levde kvar.

Även om jag inte tror på det, intellektuellt.

Min gissning är att människor i allmänhet, jag inräknad, letar förklaringar på det okända. I det här fallet förmodligen knäppningar i träet och vinddrag i den gamla teatern. Men den irrationella delen av min hjärna kom fram till att det var bäst att inte analysera vidare. Inte vara rationell. Där fanns ju en enkel förklaring. Bara gå därifrån. Fort!


Tänk dig att sova över ensam i slottet Bran, till och med jag skulle nog få mardrömmar och vakna för minsta ljud och jag tror inte heller på spöken.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bran_Castle
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav Jossie94 » 2021-12-26 2:37:42

Men om man tillbringar en natt i ett hemsökt hus, så vet man ju om att det är hemsökt och då kan man ju mycket väl få för sig att man hör ljud eller tro att man upplever övernaturliga seker, för hjärnan har ju ställt in sig på att det ska hända något. Sedan har vi ju inbyggda reflexer i kroppen som säger till oss när något kommer att hända, då är det klart att man kan känna att någon är i rummet. Jag har hört olika ljud men det är inte så att jag bara :Det är ett spöke här! Utan det jag har undrat om det skulle spöka så är det väl mer kan den prata osv.

Nej men skämt åsido, jag är nog så medveten om vad de olika ljuden osv kan komma ifrån att jag inte kan vara öppen för att det kan vara något spöke eller så, för hur jag än gör så kan jag inte se att det kan vara något konstigt ljud, utan det kan vara som sagt diskmaskinen eller grannarna eller vinden/blåsten utanför fönstret, att man kan första vad ljudet kommer ifrån, och är det inte något i närheten kan det ju vara tex en bil långt bort eller något liknande.



Jag har förståelse att man tror på spöken, men jag tror inte på det och det är likaså med allt annat, andra kan göra det och det men det betyder inte att jag måste göra det eller att alla måste göra det. Majoriteten bestämmer ju oftast gällande sociala koder mm för man generaliserar ju hur andra gör och beter sig för att passa in, men man måste inte röka, äta kött och sådana saker som anses vara normalt. Det är oskönt att ha en sån inställning tycker jag att man ska vara väldigt "jag kan bäst, jag gör inga fel" för man är inte bäst på allting, man gör sociala fel, ingen är perfekt. Det är okej. Däremot är det lite konstigt om man har den inställningen när man inte behöver ha den, för man fattar ju i gymnasiet men vem ska man impa på när man inte har en publik? Då blir det bara pinsamt...
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav Jossie94 » 2022-02-02 3:20:15

Jag fattar grejen nu med hela det övernaturliga.

Jag har inte vetat vad folk har sett för något men tydligen så är det bara att man känner av någon slags energi, men det jag syftade på var bara att om det är något som låter så tror jag inte automatiskt att det är ett spöke. Sedan det där med skuggor så menade jag bara att det kan vara skuggor av en lampa osv. Hade det varit en skugga som man inte visste var det kom ifrån, ja då är det en annan sak. Men det kan vara reflekterande ljus osv.

Jag har väl trott att folk ser spöken, vilket jag aldrig har gjort och jag har ju hört ljud osv, men då har jag ju kunnat identifiera ljuden och var ljuden kom ifrån om man säger så. Tex så var det en gång jag hörde ett konstigt ljud och då var det att det var en skål som låg mot en annan skål och det bildade ett ljud. Gnisslande ljud.

Men jag skulle säga att om man känner av någon slags närvaro så handlar det mer om saknad. För har man någon som gått bort så är det ju inte konstigt att man saknar personen/personerna. Det är ju ett trauma man upplevt. Man är sårbar. Det är därför man blir så känslig om ett medium säger saker som kanske identifierar personen, men tyvärr väljer de ju allmänna saker som han gillade pepparmint eller han hade en grå slips eller något sådant.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav Kidzi » 2022-02-07 22:36:07

Folk kan känna att de inte är ensamma.

Men, jo det finns folk som sett spöken. Ofta är de inte lika tydliga som riktiga människor och kan synas bara för en kort sekund.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav Micke » 2022-02-08 8:21:13

Jossie94 skrev:Jag fattar grejen nu med hela det övernaturliga.


Nja, jag tror inte ens du är medveten om att man forskar på det paranormala (parapsykologi). Det blir nog svårt att förklara exempelvis positiva resultat av telepati med att man känner "energier" eller att man känner en närvaro utav någon tror jag. :-)Happy
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav Riksamiralen » 2022-02-08 15:26:24

Micke skrev:Nja, jag tror inte ens du är medveten om att man forskar på det paranormala (parapsykologi). Det blir nog svårt att förklara exempelvis positiva resultat av telepati med att man känner "energier" eller att man känner en närvaro utav någon tror jag.

Jag håller med, det är precis samma inlägg som Jossie skrivit här förut om och om igen, man kan inte tillhöra allt och alla eller hålla med i allting, och är man inte övertygad så är man ju inte det och då är det inte mycket som kan förändra ens övertygelse, man måste för det mesta erfara det övernaturliga på något vis innan man börjar uppfatta det och se det på fler ställen och i andra sammanhang, en sak leder till en annan, en händelse leder vidare till nästa, därefter när man är tillräckligt övertygad och nyfiken på denna andliga värld så börjar en lång spirituell resa, om man tar det på allvar kommer man att ge sig ut och söka efter svaren på en andlig resa för att finna svaren man söker.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1351
Anslöt: 2021-06-14

Att tro på eller finns det något sätt att se spöken?

Inläggav Jossie94 » 2022-02-14 0:48:43

Men då vill jag se med mina egna ögon en dörr slå igen av sig själv (ja det kan göra det men det är inte pga ett spöke utan det är pga ngt annat) Tex så har vi en dörr som när man stänger så öppnas en annan dörr bredvid och jag vet inte vad det kallas men det blir någons slags kraft att den gör så att den andra dörren öppnas litegrann.


Man är fortfarande sårbar om någon gått bort och då kan ju medium säga vad fasiken som helst det är ju deras jobb. De är bra på kroppsspråk och så kan de det där som Henrik Fexeus jobbar med.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Återgå till Intressanta intressen



Logga in