Återbetalningsskyldig aktivitetsersättning

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Återbetalningsskyldig aktivitetsersättning

Inläggav jahaja » 2021-12-12 0:12:16

Hej!

Jag är orolig över att ha brutit Försäkringskassans regler.

Jag har idag 100% aktivitetsersättning, men jag söker deltidsjobb för att vila en del aktivitetsersättningen.

Jag provjobbade idag. Det var oklart hur många timmar jag skulle provjobba, men det lät inte som att det skulle övergå fem timmar. Fem timmar är gränsen för hur många timmar man får jobba utan att aktivitetsersättningen påverkas. Det blev i slutändan 6,5 timmar. Jag fick även jobbet, så jag antar att det kommer räknas som ett arbetspass.

Problemet är att jag inte ansökte om vilande ersättning innan provjobbet som blev ett arbetspass. Man måste ansöka om vilande aktivitetsersättning innan första arbetspasset.

Jag ska prata med försäkringskassan men kan inte ringa förrän måndag. Det är lördag idag.

Jag är väldigt orolig just nu. Kommer det bli en utredning? Kommer jag få betala tillbaka mycket till dem?

Uppskattar era råd och tips.

Mvh
jahaja
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2020-12-01

Återbetalningsskyldig aktivitetsersättning

Inläggav hakke » 2021-12-14 10:22:50

Tjena!
Vet inte hur mycket du kan fiffla med tiden. Det har hänt att jag jobbat under pappaledighet och skrivit den tiden på annan dag eller inte skrivit att jag jobbat.

Du behöver ju inte skriva att du jobbat 6,5 timme. skriv bara 5 timmar om du är osäker om nu det är en möjlighet.
hakke
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2019-11-28

Återbetalningsskyldig aktivitetsersättning

Inläggav Liljan » 2021-12-14 11:00:56

Jag hade hållit tyst för att slippa en massa problem. Det enda sättet FK kan få veta det är om de ringer till arbetsgivaren och frågar, det syns alltså inte någon annanstans.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in