Kalla fakta: Svenska incels

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Kalla fakta: Svenska incels

Inläggav Huggorm » 2021-11-21 8:45:26

Alien skrev:Betr att inte hitta en fru, det är ju inte så att vi har livslånga äktenskap nuförtiden. Man har många olika innan man slår sig till ro och skaffar barn. Sedan tröttnar man på varandra efter några år och går skilda vägar. Då har de fria män som inte vill vara fria chansen. Vi har seriemonogami och polygami nuförtiden
Alfahanarna byter hona när hon börjar bli gammal och sliten, och får en ny och fertil som kan producera fler barn åt honom. Betahanarna får slåss om de ratade efter de passerat ungdomen och ta hand om dom och alafahanarnas avkomma. I mina ögon låter det inte som någon god lösning. Det kommer fortsätta skapa samhällsproblem.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Kalla fakta: Svenska incels

Inläggav Alien » 2021-11-22 2:50:01

Huggorm skrev:
Alien skrev:Betr att inte hitta en fru, det är ju inte så att vi har livslånga äktenskap nuförtiden. Man har många olika innan man slår sig till ro och skaffar barn. Sedan tröttnar man på varandra efter några år och går skilda vägar. Då har de fria män som inte vill vara fria chansen. Vi har seriemonogami och polygami nuförtiden
Alfahanarna byter hona när hon börjar bli gammal och sliten, och får en ny och fertil som kan producera fler barn åt honom. Betahanarna får slåss om de ratade efter de passerat ungdomen och ta hand om dom och alafahanarnas avkomma. I mina ögon låter det inte som någon god lösning. Det kommer fortsätta skapa samhällsproblem.

Det där verkar minst sagt överdrivet. Hur många är alfahanar (och alfahonor)? Det är kanske 10%. Vi övriga är beta. Eller gamma, delta etc. Alfahanarna sätter på alla möjliga kvinnor men gifter sig bara med alfahonor. Det finns alltså fullt med betahonor för betahanarna. Och alla har inte fått barn med någon alfahanne. Det är bara att se sig omkring. Det finns alla möjliga vanliga killar som är ihop med vanliga tjejer och som får barn med dem.

Problem har vi haft i många år men det beror knappast på att tjejerna dissar alla utom alfahaner. Problem har vi med killar som inte kan (och inte vill) plugga och får svårt att få jobb sedan. Eller som tidigt väljer alternativa sätt att få pengar, dvs kriminalitet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kalla fakta: Svenska incels

Inläggav Paladinen » 2021-11-22 8:44:55

Nu har kvinnor som inte får ligga tydligen startat en kvinnlig incel organisation femcel så fenomenet är inte längre manligt även om femcels till skillnad mot incels hävdar att dom är "fredliga"

https://www.expressen.se/amelia/premium/helene-50-och-sofie-41--vi-lever-ofrivilligt-utan-sex/

https://www.google.com/amp/s/www.theweek.co.uk/news/society/954515/what-are-femcels%3famp
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Kalla fakta: Svenska incels

Inläggav melly » 2021-11-22 16:24:54

Paladinen skrev:Nu har kvinnor som inte får ligga tydligen startat en kvinnlig incel organisation femcel så fenomenet är inte längre manligt även om femcels till skillnad mot incels hävdar att dom är "fredliga"

Så cirkeln sluts, med andra ord. Det var ju en kvinna som startade första incel-sajten, och då förstås inte bara för män.
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Kalla fakta: Svenska incels

Inläggav papper » 2022-01-05 12:04:12

Tycker mig se en trend; ratade killar/män (incels) blir högerextrema medans den kvinnliga motsvarigheten blir feminister.
papper
Bannad
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2021-11-26

Kalla fakta: Svenska incels

Inläggav UDFy-38135539 » 2022-01-06 21:25:05

Det som får mig att fundera är, vad kommer först...känslan av att bli bortvald eller iden att man har rätt att välja bort andra...är man beredd att spela i sin egen division.
Är det iden att man har rättigheter över andra människor...för att de är underordnade...som gör att man, med all rätt, blir bortvald i vissa situationer.
Är det samma typ av "färgblindhet" som gör att man inte kan förstå feministiska argument, man har helt enkelt inte förmågan att "se" dem i sin omedvetna övertygelse att man är överordnad...
UDFy-38135539
 
Inlägg: 182
Anslöt: 2010-11-01
Ort: En bit ifrån den närmaste

Kalla fakta: Svenska incels

Inläggav Vildsvin » 2022-01-07 0:47:24

UDFy-38135539 skrev:Det som får mig att fundera är, vad kommer först...känslan av att bli bortvald eller iden att man har rätt att välja bort andra...är man beredd att spela i sin egen division.

Om man varken är alfa eller beta är det lättare att vara ensam än att försöka spela i sin egen division.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Kalla fakta: Svenska incels

Inläggav UDFy-38135539 » 2022-01-07 20:19:26

Vildsvin skrev:
UDFy-38135539 skrev:Det som får mig att fundera är, vad kommer först...känslan av att bli bortvald eller iden att man har rätt att välja bort andra...är man beredd att spela i sin egen division.

Om man varken är alfa eller beta är det lättare att vara ensam än att försöka spela i sin egen division.

Jo det har jag också kommit fram till...
UDFy-38135539
 
Inlägg: 182
Anslöt: 2010-11-01
Ort: En bit ifrån den närmaste

Kalla fakta: Svenska incels

Inläggav Vildsvin » 2022-01-07 23:08:51

melly skrev:Men vilken konstig diskussion. Det är väl bara att titta på vad incels respektive feminister säger själva.

Incels talar om detta att vara bortvald. Feminister talar om trakasserier och diskriminering - jag har bara hört anti-feminister tala om att grunden för feminism skulle vara att de (feministerna) blev bortvalda.

Detta oavsett åsikter om de olika rörelserna i övrigt.


Manlig kuf bryter mot de sociala reglerna och försvarar sig med att om en ung snygg kvinna hade gjort likadant så hade många gubbar inte tagit illa upp. Det stämmer rent konkret men han har inte förstått varför det är så.

Kvinnlig kuf bryter mot de sociala reglerna och försvarar sig med med att många manliga kufar beter sig likadant. Det stämmer rent konkret men hon har inte förstått att folk ogillar manliga kufar som beter sig så.



Moderator atoms - det citerade inlägget har flyttats som off topic.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Kalla fakta: Svenska incels

Inläggav Alien » 2022-01-10 2:46:00

Det var tre killar som reportern intervjuade, Leo, Kalle och Adam. Kalle hade AS, Adam var atypisk autist.

Kan det vara så att de flesta incels har just Aspergers/autism och därför har problem med det sociala överlag och i synnerhet med att umgås med motsatta könet? De får inte heller jobb och får därför heller ingen träning. Det verkade som varken Kalle el Adam hade något jobb i början (Kalle fick det sen).

Adam pratade om att man behövde träffa de som hade samma svårigheter. Det hade varit bättre för honom att leta reda på forum för autister (finns ju inte bara AF utan fler i den engelskspråkiga världen) än "världens största incelforum". Bättre att gå på träffar för just autister irl.

Dessa incelforum kunde ju ha gett tips på hur man träffar tjejer och hur man förändrar sitt yttre och sin sociala kompetens. Men de var ju helt negativa. Det fanns inget att göra, man hade dragit en nitlott i det genetiska lotteriet. Det var lika bra att ta livet av sig (el av kvinnor och mer lyckade män). Att tillbringa flera timmar varje dag med att läsa och skriva bittra och kvinnohatande inlägg måste vara förödande för måendet. Självhat ledde till kvinnohat.

Men det fanns ju youtube-videor att kolla på för tips. Men började man med sådana för självförbättring så ledde det tydligen till negativa videor, dvs man fick tips om sådana.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kalla fakta: Svenska incels

Inläggav Hldgio » 2022-01-10 3:39:47

Jag tycker att han virker snygg/bra. Har lyst til å finne ut hvem han er.
Jente (25) fra Norge.
Hldgio
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2022-01-10

Kalla fakta: Svenska incels

Inläggav atoms » 2022-01-11 6:21:39

En rad inlägg har flyttats till off topic-tråden.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Kalla fakta: Svenska incels

Inläggav Richard » 2022-01-11 18:30:15

Asperger/autism är nog väldigt vanligt bland s.k incels.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Kalla fakta: Svenska incels

Inläggav Paladinen » 2022-01-18 6:19:03

Asperger/autism är nog vanligt bland alla fringe-rörelser alltså rörelser som är långt ute på kanten tex incels, preppers , anti vaxers , konspirationsteoretiker osv osv
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Kalla fakta: Svenska incels

Inläggav Richard » 2022-01-18 19:38:58

Jag kände mig som en incel när jag var i åren 25-29 år. Då var jag väldigt ensam, hade bara fått ligga en gång tidigare o jag längtade efter kärleken. Sen efter 30 kom jag ut lite o började träffa vänner o därigenom flickvänner, men inget som höll mer än ett år. Jag var sambo max två veckor, men sen klarade jag helt enkelt inte av det, jag måste ha min ensamtid.

Men då när jag var ensam satt jag inte o hatade kvinnor som dessa typer gör. Men jag var arg o ond, men inte på kvinnor, det var på folk jag inte tyckte om. Jag sa till min psykolog att jag t.ex skulle bli en självmordsbombare (jag var väldigt självmordsbenägen då) o att jag köpte vapen.

Skickade ett brev hem till min psykolog förra året (var 12 år sen jag gick hos henne) o sa att jag skäms för det mesta jag sagt o att jag har förändrats helt nu.

Numera har jag fattat att jag måste bo själv, kanske skulle kunna vara ihop med nån på distans o ses ett par gånger i veckan, men annars har jag blivit totalt asexuell det senaste året. Bryr mig inte ett dugg om sex längre. Så ett förhållande är inget jag saknar, men gärna nya vänner!

Tror det är min asperger som styr det. Är inte sjuk (som i psyksjuk) särskilt ofta, bara jag tar mina mediciner! Jag är 41 år idag.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in