DV-lön om man har LSS?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

DV-lön om man har LSS?

Inläggav Karamell » 2021-10-13 19:06:22

Förut hade jag SoL och då fick jag 9kr/h när jag är på daglig verksamhet och praktik, nu fick jag ett brev om att om man har LSS får man 10kr extra (alltså 19kr/h). Är det så, eller är det något som har ändrats nu? Man får det retroaktivt i december tror jag det var. Tyckte det stod nåt om att det bara gäller i år?? :-)051
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

DV-lön om man har LSS?

Inläggav Flinta » 2021-10-13 20:31:10

Sysselsättning enligt SoL trodde jag inte kunde ge någon peng alls men det kanske varierar från en kommun till en annan?
Har man DV enligt LSS har man vad jag förstått det alltid rätt till en habpeng och storleken varierar från kommun till kommun. Borde gå att hitta tabeller på nätet där du kan läsa storleken på olika kommuners habpeng.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

DV-lön om man har LSS?

Inläggav Karamell » 2021-10-13 20:48:39

Var söker man på det?
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

DV-lön om man har LSS?

Inläggav slackern » 2021-10-13 20:58:48

Karamell skrev:Var söker man på det?


Valfri sökmotor?

Det är tydligen något du kan få, men inget du kan kräva.

Habiliteringsersättning är en ersättning som en person som deltar i daglig verksamhet kan få. Habiliteringsersättningen är inte reglerad i lag, förordning eller föreskrift men är ett sätt att stimulera den enskilde att delta i verksamheten.

https://www.socialstyrelsen.se/stod-i-a ... het---lss/

Upp till varje kommun att bestämma, dom kan bestämma att den ska vara 0 kronor.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

DV-lön om man har LSS?

Inläggav Karamell » 2021-10-13 21:11:43

slackern skrev:Valfri sökmotor?
Jag hittade ingen lista om kommuners olika summor på Google i alla fall.
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

DV-lön om man har LSS?

Inläggav slackern » 2021-10-13 21:51:29

Karamell skrev:
slackern skrev:Valfri sökmotor?
Jag hittade ingen lista om kommuners olika summor på Google i alla fall.


Då kanske det smartaste är att ta kontakt med din LSS handläggare och fråga?
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

DV-lön om man har LSS?

Inläggav Karamell » 2021-10-13 22:34:37

slackern skrev:
Karamell skrev:
slackern skrev:Valfri sökmotor?
Jag hittade ingen lista om kommuners olika summor på Google i alla fall.


Då kanske det smartaste är att ta kontakt med din LSS handläggare och fråga?

Förlåt då.
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

DV-lön om man har LSS?

Inläggav slackern » 2021-10-13 22:45:54

Karamell skrev:
slackern skrev:
Karamell skrev:Jag hittade ingen lista om kommuners olika summor på Google i alla fall.


Då kanske det smartaste är att ta kontakt med din LSS handläggare och fråga?

Förlåt då.


Inget du behöver be om förlåtelse för men klart det smidigaste sättet för dig att få reda på det korrekta svaret.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

DV-lön om man har LSS?

Inläggav BellaBelle » 2021-10-13 22:57:41

Jag kan tycka att de som gör ”riktiga jobb” - om än i långsammare takt - borde få mer betalt. Om jag personligen skulle välja ha en DV-plats så skulle jag ”bara” ha det för mitt eget nöje, så att säga. Sy kanske, dricka lite kaffe. Om man är på nåt DV med mer arbetsinriktad insatser - typ kokar kaffe på ett fik för poliser, delar ut internpost, tillverkar grejer, sköter gräsmattor och allt vad det är för nåt så kan jag tycka man borde få en högre peng än nu.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

DV-lön om man har LSS?

Inläggav slackern » 2021-10-13 23:43:18

BellaBelle skrev:Jag kan tycka att de som gör ”riktiga jobb” - om än i långsammare takt - borde få mer betalt. Om jag personligen skulle välja ha en DV-plats så skulle jag ”bara” ha det för mitt eget nöje, så att säga. Sy kanske, dricka lite kaffe. Om man är på nåt DV med mer arbetsinriktad insatser - typ kokar kaffe på ett fik för poliser, delar ut internpost, tillverkar grejer, sköter gräsmattor och allt vad det är för nåt så kan jag tycka man borde få en högre peng än nu.


Om jag skulle ha en DV där jag förväntades utföra riktigt arbete där någon tjänar pengar på mig skulle jag helt klart starkt fundera på att syssla med "industrisabotage".
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

DV-lön om man har LSS?

Inläggav BellaBelle » 2021-10-13 23:53:11

slackern skrev:
BellaBelle skrev:Jag kan tycka att de som gör ”riktiga jobb” - om än i långsammare takt - borde få mer betalt. Om jag personligen skulle välja ha en DV-plats så skulle jag ”bara” ha det för mitt eget nöje, så att säga. Sy kanske, dricka lite kaffe. Om man är på nåt DV med mer arbetsinriktad insatser - typ kokar kaffe på ett fik för poliser, delar ut internpost, tillverkar grejer, sköter gräsmattor och allt vad det är för nåt så kan jag tycka man borde få en högre peng än nu.


Om jag skulle ha en DV där jag förväntades utföra riktigt arbete där någon tjänar pengar på mig skulle jag helt klart starkt fundera på att syssla med "industrisabotage".


:lol:

Ja, som sagt. Jag skulle själv bara kunna tänka mig syssla med något egen-utvecklande i så fall. Jag har ju ”tvingats lämna” - blev sjuk - det yrke jag hade och hade utbildat mig för.

Men de som egentligen vill ha ett ”riktigt arbete”, det känns lite som de utnyttjas nu... :(
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

DV-lön om man har LSS?

Inläggav Flinta » 2021-10-14 13:03:12

Hittade t ex dessa artiklar och intervjuer från år 2019:

"Fem kommuner i Sverige saknar habiliteringsersättning" https://sverigesradio.se/artikel/7288917

"Många kommuner i landet har inte sökt pengar till hab-ersättning" https://sverigesradio.se/artikel/7264136


40-50 kronor per dag verkar som en vanlig ersättning om man är på sin DV hela dagen (gissar att det handlar om 6 tim) , annars kan man få halva den summan om man deltar "på halvtid".
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

DV-lön om man har LSS?

Inläggav Jossie94 » 2021-10-17 1:02:57

Det finns ju Dvs där man får en liten peng för att gå på själva dagliga verksamheten, sedan finns det dvs där man kan inrikta sig på praktiker och det kan leda till lönebidrag, men då måste man arbeta 5 dagar i veckan för att det ska gynna sig, sedan vill ju AF som är den snabbaste vägen till jobb bara få ut dig till arbetsmarknaden, för de vill ju slippa betala för dig.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

DV-lön om man har LSS?

Inläggav manne » 2021-12-18 12:47:32

Karamell skrev:Förut hade jag SoL och då fick jag 9kr/h när jag är på daglig verksamhet och praktik, nu fick jag ett brev om att om man har LSS får man 10kr extra (alltså 19kr/h). Är det så, eller är det något som har ändrats nu? Man får det retroaktivt i december tror jag det var. Tyckte det stod nåt om att det bara gäller i år?? :-)051


jag har jobbar där och där så fick jag noll kr av dem.

https://nytida.se/verksamheter/smedjan/

https://nytida.se/verksamheter/bruket/
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

DV-lön om man har LSS?

Inläggav Alien » 2021-12-18 13:50:02

Men manne, man får aldrig någon lön av företaget/myndigheten man har sin DV hos. Man får en liten habiliteringspeng av kommunen. Man kan ju inte samtidigt få lön och aktivitetsersättning.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

DV-lön om man har LSS?

Inläggav manne » 2021-12-18 14:04:14

Alien skrev:Men manne, man får aldrig någon lön av företaget/myndigheten man har sin DV hos. Man får en liten habiliteringspeng av kommunen. Man kan ju inte samtidigt få lön och aktivitetsersättning.


jag fick ingen habilitering när jag jobbade hoss dem inte en kr trots flera års slit. :evil:

https://www.frosunda.se/verksamheter/fu ... Stockholm/
låg i Danderyd på den tiden och där så slängde jag skräp och höll på med flyt av saker och trädgård paketering mm.
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

DV-lön om man har LSS?

Inläggav manne » 2021-12-18 14:56:44

Alien skrev:Men manne, man får aldrig någon lön av företaget/myndigheten man har sin DV hos. Man får en liten habiliteringspeng av kommunen. Man kan ju inte samtidigt få lön och aktivitetsersättning.


Alla dessa som jag tog gav inte en kr till habilitering. :P :cry:
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

DV-lön om man har LSS?

Inläggav Alien » 2021-12-18 15:37:58

Nej, arbetsplatserna betalar inte. Bara genom skatten som alla betalar. Det är kommunen som betalar habersättning. Kommunerna får i sin tur statsbidrag för detta. Men kan välja att ändå inte betala ut någon habiliteringsersättning.

Det var 15 kommuner som inte fördelade en krona av statsbidraget till habiliteringsersättning för 2020. Det är skattefria pengar avsatta till deltagarna i kommunens dagliga verksamhet enligt LSS. I en enkät svarar på kommunerna på frågan varför?

Att bidraget ses som tillfälligt eller kortsiktigt är ett av de vanligaste skälen att inte rekvirera pengarna, det uppger fem av de svarande kommunerna. Detta trots att statsanslaget är inne på sitt fjärde år 2021, och att socialminister Lena Hallengren har varit tydlig med att det ska ses som permanent.
---
FUB som är en organisation för personer med intellektuell funktionsnedsättning och deras anhöriga har varit tydligt med att kommunerna bör söka medlen, och kallar det ”byråkratisk stöld” att inte betala ut det garanterade belopp varje kommun fått fördelat från Socialstyrelsen.
https://www.arbetaren.se/2021/01/15/kom ... -pengarna/

Spoiler: visa
OT har jag svårt att se mig som en person med "intellektuell funktionsnedsättning". Men det visar ju att DV i de flesta fall används för dem med Downs syndrom och liknande.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

DV-lön om man har LSS?

Inläggav manne » 2021-12-18 15:41:29

Alien skrev:Nej, arbetsplatserna betalar inte. Bara genom skatten som alla betalar. Det är kommunen som betalar habersättning. Kommunerna får i sin tur statsbidrag för detta. Men kan välja att ändå inte betala ut någon habiliteringsersättning.

Det var 15 kommuner som inte fördelade en krona av statsbidraget till habiliteringsersättning för 2020. Det är skattefria pengar avsatta till deltagarna i kommunens dagliga verksamhet enligt LSS. I en enkät svarar på kommunerna på frågan varför?

Att bidraget ses som tillfälligt eller kortsiktigt är ett av de vanligaste skälen att inte rekvirera pengarna, det uppger fem av de svarande kommunerna. Detta trots att statsanslaget är inne på sitt fjärde år 2021, och att socialminister Lena Hallengren har varit tydlig med att det ska ses som permanent.
---
FUB som är en organisation för personer med intellektuell funktionsnedsättning och deras anhöriga har varit tydligt med att kommunerna bör söka medlen, och kallar det ”byråkratisk stöld” att inte betala ut det garanterade belopp varje kommun fått fördelat från Socialstyrelsen.
https://www.arbetaren.se/2021/01/15/kom ... -pengarna/

Spoiler: visa
OT har jag svårt att se mig som en person med "intellektuell funktionsnedsättning". Men det visar ju att DV i de flesta fall används för dem med Downs syndrom och liknande.


De där jävla svinen utsugarna som inte betalar någon Hab ersättning kan fara och flyga.
Jobba utan lön aldrig i livet. :-)056 :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in