Kombinationen asperger och ADHD. Lästips? med mera.

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Kombinationen asperger och ADHD. Lästips? med mera.

Inläggav Marjatta » 2020-06-18 10:11:47

Finns det några bra böcker om blandningen av asperger och ADHD? Kan också vara kapitel i en bok om endera.

Varken böckerna om ADHD eller de om aspgerger stämmer riktigt, varken på mig själv eller på de aspiga människor jag känner - som råkar vara ADHD-mixar. Det är som att ... om asperger är gult och ADHD blått, och blandningen kanske har lite gula och några blå öar men mestadels är en helt ny färg dvs grönt.

Hur förstår man sig på blandningen av asperger och ADHD?

Nu befinner vi oss ju på ett forum för aspgerger. Det spelar väl kanske roll. Men jag får ändå känslan av att de här mixarna, när de ska förstå och beskriva sig själva, fokuserar mer på den aspiga komponenten än på ADHD:n. Känns den liksom mer som en del av en själv, viktigare för identiteten?

Hajar någon ungefär vad jag menar och har nån fundering?
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Kombinationen asperger och ADHD. Lästips? med mera.

Inläggav Kentarou » 2020-06-18 13:45:06

Halva asperger populationen har ADHD så det torde finnas många här som har båda för att det finns så många medlemmar på dette forum som har det.

Medlemmar som jag tänker på är Slackern som kanske har det om jag minns rätt. Jag känner en IRL som har det också.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Kombinationen asperger och ADHD. Lästips? med mera.

Inläggav ShakeItOut » 2020-06-18 17:06:55

Vanligt med den kombon. Jag har den och ja, det känns som att de mer aspiga bitarna är lättare att beskriva. AD(H)D:n går som in i det där men ärligt talat så har jag inte orkat reda ut vad som är vad när det går in i varandra så mycket. Jag kan iaf identifiera mina problemområden och det räcker just nu :wink:

Läser ingen litteratur inom området så kan tyvärr inte hjälpa till där.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Kombinationen asperger och ADHD. Lästips? med mera.

Inläggav Någon » 2021-09-21 9:08:46

Bumpar tråden.
Undrar också. Är i 60-årsåldern, nydiagnosticerad med båda.
Fick alldeles nyligen klart för mig varför jag trodde att den ena diagnosen uteslöt den andra. Fast jag har ett legitimationsyrke inom vården och har jobbat korta perioder både i vuxenhabilteringen och i psykiatrin.
Det var nämligen så fram till 2013.
Så den forskning och den litteratur om att ha båda diagnoserna är i så fall inte äldre än så.
Hoppas det finns och att mer kommer.
Att det är så vanligt med båda diagnoserna och hur mycket de överlappar borde nå ut till fler.
Är intresserad av att förstå
så mycket jag kan om det, så om någon har tips på litteratur, poddar, videos eller annat, lägg gärna upp det i tråden.
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Kombinationen asperger och ADHD. Lästips? med mera.

Inläggav Någon » 2021-09-21 9:32:11

Någon skrev:Bumpar tråden.
Undrar också. Är i 60-årsåldern, nydiagnosticerad med båda.
Fick alldeles nyligen klart för mig varför jag trodde att den ena diagnosen uteslöt den andra. Fast jag har ett legitimationsyrke inom vården och har jobbat korta perioder både i vuxenhabilteringen och i psykiatrin.
Det var nämligen så fram till 2013.
Så den forskning och den litteratur om att ha båda diagnoserna är i så fall inte äldre än så.
Hoppas det finns och att mer kommer.
Att det är så vanligt med båda diagnoserna och hur mycket de överlappar borde nå ut till fler.
Är intresserad av att förstå
så mycket jag kan om det, så om någon har tips på litteratur, poddar, videos eller annat, lägg gärna upp det i tråden.


Tillägg: Inte orkat källkontrollera påståendet om 2013. Hörde Lotta Borg Skoglund säga så i ett gammalt avsnitt av ADHD-podden. Att före 2013 var utredaren tvungen att välja diagnos antigen ADHD eller AS. Kände igen tanken, att diagnoserna skulle utesluta varandra. Alltså inte ADD och AS utan bara ADHD och AS. Så den inställningen har i alla fall funnits hos de som utreder NPF.
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Kombinationen asperger och ADHD. Lästips? med mera.

Inläggav Dalaberger » 2021-09-22 10:55:41

Någon skrev:
Någon skrev:Bumpar tråden.
Undrar också. Är i 60-årsåldern, nydiagnosticerad med båda.
Fick alldeles nyligen klart för mig varför jag trodde att den ena diagnosen uteslöt den andra. Fast jag har ett legitimationsyrke inom vården och har jobbat korta perioder både i vuxenhabilteringen och i psykiatrin.
Det var nämligen så fram till 2013.
Så den forskning och den litteratur om att ha båda diagnoserna är i så fall inte äldre än så.
Hoppas det finns och att mer kommer.
Att det är så vanligt med båda diagnoserna och hur mycket de överlappar borde nå ut till fler.
Är intresserad av att förstå
så mycket jag kan om det, så om någon har tips på litteratur, poddar, videos eller annat, lägg gärna upp det i tråden.


Tillägg: Inte orkat källkontrollera påståendet om 2013. Hörde Lotta Borg Skoglund säga så i ett gammalt avsnitt av ADHD-podden. Att före 2013 var utredaren tvungen att välja diagnos antigen ADHD eller AS. Kände igen tanken, att diagnoserna skulle utesluta varandra. Alltså inte ADD och AS utan bara ADHD och AS. Så den inställningen har i alla fall funnits hos de som utreder NPF.

Då sket nog min utredare i det, haft båda sen 2002 typ. Det är väl hög samsjuklighet, har du de ena symtomen har du även de andra, hör förmodligen till samma område i hjärnan.
Dalaberger
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2021-02-22

Kombinationen asperger och ADHD. Lästips? med mera.

Inläggav Vildsvin » 2021-09-22 11:51:07

Dalaberger skrev:
Någon skrev:
Någon skrev:Bumpar tråden.
Undrar också. Är i 60-årsåldern, nydiagnosticerad med båda.
Fick alldeles nyligen klart för mig varför jag trodde att den ena diagnosen uteslöt den andra. Fast jag har ett legitimationsyrke inom vården och har jobbat korta perioder både i vuxenhabilteringen och i psykiatrin.
Det var nämligen så fram till 2013.
Så den forskning och den litteratur om att ha båda diagnoserna är i så fall inte äldre än så.
Hoppas det finns och att mer kommer.
Att det är så vanligt med båda diagnoserna och hur mycket de överlappar borde nå ut till fler.
Är intresserad av att förstå
så mycket jag kan om det, så om någon har tips på litteratur, poddar, videos eller annat, lägg gärna upp det i tråden.


Tillägg: Inte orkat källkontrollera påståendet om 2013. Hörde Lotta Borg Skoglund säga så i ett gammalt avsnitt av ADHD-podden. Att före 2013 var utredaren tvungen att välja diagnos antigen ADHD eller AS. Kände igen tanken, att diagnoserna skulle utesluta varandra. Alltså inte ADD och AS utan bara ADHD och AS. Så den inställningen har i alla fall funnits hos de som utreder NPF.

Då sket nog min utredare i det, haft båda sen 2002 typ. Det är väl hög samsjuklighet, har du de ena symtomen har du även de andra, hör förmodligen till samma område i hjärnan.

Sånt där beror helt på vilket landsting det rör sig om. AS ger rätt till LSS, vilket ADHD inte gör. Det kan vara så att kommunerna i det aktuella landstinget (Uppsala?) varit på sjukvården att minska kostnaderna för LSS.

I andra landsting verkar det vara så att utredare som möter en person med svår ADHD/ADD försöker pressa in en autismspektrumdiagnos för att personen skall få LSS.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Kombinationen asperger och ADHD. Lästips? med mera.

Inläggav Någon » 2021-09-22 12:15:00

En annan intressant grej som Lotta Borg Skoglund sa i ett avsnitt av ADHD-podden är att ärftligheten för AS och ADHD är högre (bättre väldokumenterad genom forskning) än diabetes och högt blodtryck. Så alla som kör med att ADHD och AS är hittepådiagnoser kan lägga av med det.
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Kombinationen asperger och ADHD. Lästips? med mera.

Inläggav Någon » 2021-09-22 12:16:46

Men åter till trådens inledande fråga:
Var hittar vi som behöver det litteratur, information osv om att ha både autism och ADHD?
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Kombinationen asperger och ADHD. Lästips? med mera.

Inläggav slackern » 2021-09-22 12:19:16

Någon skrev:En annan intressant grej som Lotta Borg Skoglund sa i ett avsnitt av ADHD-podden är att ärftligheten för AS och ADHD är högre (bättre väldokumenterad genom forskning) än diabetes och högt blodtryck. Så alla som kör med att ADHD och AS är hittepådiagnoser kan lägga av med det.


Psykologen som utredde mig för AS sa att 70% utav dom som har AS/ASD också har ADHD.

Själv är jag diagnostiserad med både AS/ASD + ADD vilket även min son är.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kombinationen asperger och ADHD. Lästips? med mera.

Inläggav Någon » 2021-09-22 12:36:53

slackern skrev:
Någon skrev:En annan intressant grej som Lotta Borg Skoglund sa i ett avsnitt av ADHD-podden är att ärftligheten för AS och ADHD är högre (bättre väldokumenterad genom forskning) än diabetes och högt blodtryck. Så alla som kör med att ADHD och AS är hittepådiagnoser kan lägga av med det.


Psykologen som utredde mig för AS sa att 70% utav dom som har AS/ASD också har ADHD.

Själv är jag diagnostiserad med både AS/ASD + ADD vilket även min son är.


Konstigt då att så lite info handlar om att hantera den typen av kombination.
Att man liksom själv måste få ihop helhetsbilden.

Visst är vi alla olika och våra diagnoser tar sig unika, olika uttryck hos varje individ. Men jag hade i alla fall haft hjälp av tydligare beskrivningar av att ha båda.

Kanske hade låtit utreda mig tidigare. Misstänkte själv asperger sedan länge, men aldrig ADHD. Klarade mig hyfsat, men bytte jobb, yrke, bostad ofta. I unga år även partners och i viss mån vänner. Tänkte hela tiden att det berodde på yttre omständigheter, fast hade en gnagande känsla att något var fel. Var deprimerad på riktigt ett par gånger. Måste ha haft mycket bristande självinsikt trots ett helt livs ”navelskådande”, terapi inom och utanför vården, utbildningar i närliggande områden osv. Kanske kunde ”branschspråket” för bra, dolde mina svårigheter så gott jag kunde. Och har troligen högt IQ, har fått höga poäng förr innan jag gick in u väggen.
När jag väl utredde mig fick jag diagnos medelsvår ADHD och var tvungen att läsa utlåtandet flera gånger för att ta in det. Var så säker på att den var lätt :(
I och för sig stämmer ju det senare, att inte uppmärksamma vad det står i texten, med diagnosen..
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Kombinationen asperger och ADHD. Lästips? med mera.

Inläggav Vildsvin » 2021-09-22 13:21:46

Någon skrev:
slackern skrev:Psykologen som utredde mig för AS sa att 70% utav dom som har AS/ASD också har ADHD.

Själv är jag diagnostiserad med både AS/ASD + ADD vilket även min son är.


Konstigt då att så lite info handlar om att hantera den typen av kombination.
Att man liksom själv måste få ihop helhetsbilden.

Christopher Gillberg myntade begreppet ESSENCE (early symptomatic syndromes eliciting neuro­developmental clinical examinations):

https://lakartidningen.se/klinik-och-ve ... en-helhet/

Han har skrivit en bok om det (finns som talbok på Legimus): http://libris.kb.se/bib/22073364
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Kombinationen asperger och ADHD. Lästips? med mera.

Inläggav Någon » 2021-09-22 13:39:31

@Vildsvin
Tack!
Måste logga ut nu. Håller på med hushållsarbete. Om pausen blir för lång kommer jag av mig.
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in