Nystartad youtubekanal om ekonomi och sparande

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Nystartad youtubekanal om ekonomi och sparande

Inläggav Fretshi » 2021-08-01 14:46:32

Hej!

Ville bara berätta här att jag har startat en ny youtubekanal om ekonomi och sparande som heter "Fredriks ekonomi och sparande".

Tanken med den är att ge tips (i videoformat) om hur man lever billigare och kan spara pengar.
Länk till den här:
https://www.youtube.com/channel/UCAGl7B ... 7Mzy7j4ydA

Nu har jag visserligen haft feta problem med ekonomin som flera vet här på forumet, men vill ändå göra lite reklam för kanalen och man väljer ju själv om man vill följa den eller inte.
Det är ju gratis att följa kanaler via youtube och man kan avsluta gratis också, så försök kommentera respektfullt om denna här på forumet (i denna tråd) och jag kommer inte svara på saker som "Du har god man vad kan du om ekonomi", "bortkastad tid att hålla på med youtube" eller "vem tror du att du är, du är ju kvalificerad för lyxfällan".

En sista grej är att jag klarade mig precis ifrån att få en förvaltare vilket många här och min boendestödjare (som inte är kvar) ville att jag skulle ha. Kanske hade snälla föräldrar som stöttade mig, men har även hört att det är svårt att bli av med en förvlatare också.

Så kolla in den om ni vill annars skippa det :wink:
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Nystartad youtubekanal om ekonomi och sparande

Inläggav Kidzi » 2021-08-27 23:57:26

Måste man hålla sig till lagar om man tipsar om sparande? Jag har mycket idéer men mycket ligger på gråskalan. Man kanske skulle kunna ha med en grej om att såhär får man inte göra! Då kanske man klarar sig.

Det finns mycket roligt som att dumpstra, gerillaodla, byteshandla, t ex om man aspigt sparat alla sina tomma syltburkar kan man ge dem till en som säljer sylt på landet mot 2 fyllda burkar. Nätet är bra för bytes och bortskänkes. Sedan finns det fiske och viss jakt. Och naturligtvis prenumerera på nyhetsbrevet som tipsar om när det är dags att plocka saker man kan äta, året om. Sedan om man bor i en intressant stad och känner folk som vill turista och är pålitliga kan de hyra ens lya en vecka medan man campar i skogen. I år är det dåligt med svamp och bär på flera ställen men annars kan man sälja det med, om man kan svampen eller håller sig till exakt de man kan, brukar vara kantareller.

Man blir inte rik på detta. Däremot spar man. Och det är roligt och en utmaning. Jag har inte gjort sedan jag blev sjuk men jag hoppas börja igen.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Nystartad youtubekanal om ekonomi och sparande

Inläggav Kidzi » 2021-08-30 11:46:32

Vad hade du tänkt ha för idéer att bli rik. Att få lite extra är inget svårt, men steget att bli rik är svårt.

Vad hade du tänkt dela upp det i för stycken?

Det kunde t ex vara

1. Så mycket pengar har jag
2. Så mycket går åt en månad
3. Detta kan jag spara på
4. Detta kan jag känna småpengar på (jag får inte nämna marknadsundersökningar, det går mot AF:s regler men sitter man ofta vid datorn så lönar det sig)
5. Varje avsnitt bör trigga intresse och nya tankar
Kan du klippa och klistra så kansks jag om jag fortsätter att må bättre att ta med saker som jag tycker är smarta. Jag har bara en iPhone 4S att filma med och kan då inte ladda upp till youtube. Undra om jag kan ladda upp till Google drive.

Jag tycker även vi avslutar (eller rättare sagt börjar eftersom det fortfarande är varmt, genom att göra en minicamping med bara det nödvändigaste och filmar det). Då hittar vi ett ställe vi får vara på, bygger en koja, skaffar ved till vedspis, har med oss det viktigaste och stannar till gryningen. Om jag hittar grejer kan jag visa upp fotogenlampa, vevlampa, LED-lampa, hur man gör en oljelampa, vilken ved man ska använda osv. Hur man lagar mat över öppen eld. Du bör dock ha en hyfsat ljuskänslig kamera och extra batteri. Du bör ha lång inspelningstid så man man korta till bara det bästa.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Nystartad youtubekanal om ekonomi och sparande

Inläggav hakke » 2021-08-30 19:53:17

Tjena!
Jag vet inte om du söker tips men ger gärna några ;)
Jag brukar spara ihop 3 månadslöner och låta överskottet gå till investering av olika slag. Jag investerar i huvudsak mina pengar I passiva inkomster. Jag o min fru köpte oss en gård. Den ger en inkomst på 1-2% av värdet. Det täcket räntan på lånet och lite till. Överflödet sätts in på aktier för att en gång om året amortera med. Vi har valt att amortera stort en hång om året. Amorteringspengarna sätts in på säkrare aktier. Det ger ca 1 månadslön på amorteringspengarna om året. Den extra månadslönen hjälper mig att amortera snabbt. Jag tror inte på att ta lån då räntan är en ren förlust. Nästkommande investeringar är solceller och elbil.
Solcellerna räknar vi att det ska generera 15'000 om året utan att lyfta ett finger.
hakke
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2019-11-28

Nystartad youtubekanal om ekonomi och sparande

Inläggav Kidzi » 2021-08-30 22:20:58

hakke skrev:Tjena!
Jag vet inte om du söker tips men ger gärna några ;)
Jag brukar spara ihop 3 månadslöner och låta överskottet gå till investering av olika slag. Jag investerar i huvudsak mina pengar I passiva inkomster. Jag o min fru köpte oss en gård. Den ger en inkomst på 1-2% av värdet. Det täcket räntan på lånet och lite till. Överflödet sätts in på aktier för att en gång om året amortera med. Vi har valt att amortera stort en hång om året. Amorteringspengarna sätts in på säkrare aktier. Det ger ca 1 månadslön på amorteringspengarna om året. Den extra månadslönen hjälper mig att amortera snabbt. Jag tror inte på att ta lån då räntan är en ren förlust. Nästkommande investeringar är solceller och elbil.
Solcellerna räknar vi att det ska generera 15'000 om året utan att lyfta ett finger.


Det är lätt att bli rik om man redan är rik. Inte att en sjukpenchis har tre månadslöner. Det skulle betyda att du äter för en minussumma varje månad.

Fast jag vet hur man kommer in i matdelen i källaren på sjukhuset.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Nystartad youtubekanal om ekonomi och sparande

Inläggav hakke » 2021-08-31 7:59:04

Du har förstås rätt, jag har aldrig levt på sjukpenning. Jag ger förslag utifrån min erfarenhet från 0 upp till de resurser jag sitter på idag.
hakke
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2019-11-28

Nystartad youtubekanal om ekonomi och sparande

Inläggav kattson » 2021-08-31 14:38:28

Lite tips på att ge tips:

Bulta/hamra/tjata in de här med spar-horisont och risk.
Spara t.ex inte en "nödvändighetsbuffer" (alltså om kylen pajjar eller du bryter benet) i nått annat än typ sparkonto.

Om du kan undvara pengarna i minst 5 år så öppnar sig ju massvis med möjligheter, du kan nog i varje avsnitt tjata om låg/noll-kostnad automatförvaltade fonder (t.ex avanza zero) som ypperligt månadsspar-alternativ. Enda risken är väl om banken går i konken å du har mer än statliga garantin..
En annan fördel med sånna är ju att man inte alls behöver kunna nått egentligen, samt man inte behöver hålla koll på konjunkturen. Om det blir finanskris - visst, det sjunker kortsiktigt, men köper man mer varje månad så när väl finanskrisen är över så blir det ju kaka på kaka på det man köpt "på botten".

Sen tjata även om vikten av att diversifiera, inte samla alla ägg i samma korg. Detta inkluderar allt från fastigheter, guld i byrålådan, säck potatis som "buffert", ta från botten å lägg nya potatisar på toppen.

Själv har jag lite av varje och rattar runt lite "då och då". Både direkt-amorterar, sparar och återinvesterar vinster.
Min lång-långsiktiga plan är att bli skuldfri på boendet.
Men når jag dit så köper jag väl en bostad till å hyr ut den... Även om man nu inte får hyra ut "egentligen" i vinstsyfte så kommer man väl runt det genom att bo 6 mån här, 6 mån där? >,<
kattson
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2019-06-30
Ort: Stockholm

Nystartad youtubekanal om ekonomi och sparande

Inläggav Kidzi » 2021-09-01 0:52:59

kattson skrev:Spara t.ex inte en "nödvändighetsbuffer" (alltså om kylen pajjar eller du bryter benet) i nått annat än typ sparkonto.


Vi som är fattiga måste. Vi får inga lån om något pajar. Dessutom på sjukpension om man inte har högre eller tillägg, brukar det funka som högst att spara 800 kr i månaden. Där är smärtgränsen.

Investera 10 000 kr i vad? Det är den första frågan.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Nystartad youtubekanal om ekonomi och sparande

Inläggav kattson » 2021-09-01 9:17:34

Kidzi skrev:
kattson skrev:Spara t.ex inte en "nödvändighetsbuffer" (alltså om kylen pajjar eller du bryter benet) i nått annat än typ sparkonto.


Vi som är fattiga måste. Vi får inga lån om något pajar. Dessutom på sjukpension om man inte har högre eller tillägg, brukar det funka som högst att spara 800 kr i månaden. Där är smärtgränsen.

Investera 10 000 kr i vad? Det är den första frågan.


Alltså, menar.. Du måste/borde ju såklart spara en buffert, men på sparkontot, inte i aktier/odyl.

En investering i mer riskfyllda tillgångar måste ha en längre tidshorizont än så.
Eftersom det är extremt svårt att i förtid veta om det är en "kris" eller bara ett "hack i kurvan" så är det nästan bättre att bara sitta lugnt i båten och inte få panik om det rasar några 5-10-15%, köp mer istället, på intervall. Ett köp i månaden i nån bred index-fond typ. Sen sälj om .. 10 år.. eller 20.. Eller aldrig, låt barnen ärva.

Vet inte om man får/borde tipsa om specifika produkter, men gjorde det i mitt förra inlägg.
Men typ, en index-fond med låg avgift är bra som första investering. Ett par av bankerna har helt avgiftsfria.
Dessa är dock inte tänkta som "daytrading", utan mer som ett långsiktigt sparande.
En anledningar är att du köper/säljer till morgondagens pris, så det är nästan omöjligt att pricka toppen/botten med dessa.

Enskilda aktier lämpar sig bättre om du vet vad du sysslar med och orkar läsa på, eller att du vill ta en moralisk ståndpunkt att t.ex inte investera i olja. Eller då, att du VILL investera i olja.
Ett par aktier, så kallade defensiva aktier, kan man nog dock köpa på sig. Dessa är sådana som inte faller lika mycket i kriser, då folk ändå alltid köper produkter dessa företag tillverkar.
Exempel är livsmedel.

Vill du mer gambla / "daytradea" så finns en uppsjö derivat i form av ETF(börshandlade fonder), certifikat, warranter, mflr som köpes/säljes i realtid.
Dessa är dock absolut inte alls något för nybörjare.


Allt beror på typ:
a) När behöver du pengarna?
b) Vad är syftet med investeringen, köpa frys, köpa hus, eller mer samla pengar på hög utan något egentligt syfte?
c) Orkar du läsa på, följa nyheter, analysera kors och tvärs i tid och otid?
d) Hur mycket is i magen har du? Kan du se investeringen halveras i värde utan att få panik?
osv osv
kattson
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2019-06-30
Ort: Stockholm

Nystartad youtubekanal om ekonomi och sparande

Inläggav hakke » 2021-09-02 6:58:00

kattson skrev:
Kidzi skrev:
kattson skrev:Spara t.ex inte en "nödvändighetsbuffer" (alltså om kylen pajjar eller du bryter benet) i nått annat än typ sparkonto.


Vi som är fattiga måste. Vi får inga lån om något pajar. Dessutom på sjukpension om man inte har högre eller tillägg, brukar det funka som högst att spara 800 kr i månaden. Där är smärtgränsen.

Investera 10 000 kr i vad? Det är den första frågan.


Alltså, menar.. Du måste/borde ju såklart spara en buffert, men på sparkontot, inte i aktier/odyl.

En investering i mer riskfyllda tillgångar måste ha en längre tidshorizont än så.
Eftersom det är extremt svårt att i förtid veta om det är en "kris" eller bara ett "hack i kurvan" så är det nästan bättre att bara sitta lugnt i båten och inte få panik om det rasar några 5-10-15%, köp mer istället, på intervall. Ett köp i månaden i nån bred index-fond typ. Sen sälj om .. 10 år.. eller 20.. Eller aldrig, låt barnen ärva.

Vet inte om man får/borde tipsa om specifika produkter, men gjorde det i mitt förra inlägg.
Men typ, en index-fond med låg avgift är bra som första investering. Ett par av bankerna har helt avgiftsfria.
Dessa är dock inte tänkta som "daytrading", utan mer som ett långsiktigt sparande.
En anledningar är att du köper/säljer till morgondagens pris, så det är nästan omöjligt att pricka toppen/botten med dessa.

Enskilda aktier lämpar sig bättre om du vet vad du sysslar med och orkar läsa på, eller att du vill ta en moralisk ståndpunkt att t.ex inte investera i olja. Eller då, att du VILL investera i olja.
Ett par aktier, så kallade defensiva aktier, kan man nog dock köpa på sig. Dessa är sådana som inte faller lika mycket i kriser, då folk ändå alltid köper produkter dessa företag tillverkar.
Exempel är livsmedel.

Vill du mer gambla / "daytradea" så finns en uppsjö derivat i form av ETF(börshandlade fonder), certifikat, warranter, mflr som köpes/säljes i realtid.
Dessa är dock absolut inte alls något för nybörjare.


Allt beror på typ:
a) När behöver du pengarna?
b) Vad är syftet med investeringen, köpa frys, köpa hus, eller mer samla pengar på hög utan något egentligt syfte?
c) Orkar du läsa på, följa nyheter, analysera kors och tvärs i tid och otid?
d) Hur mycket is i magen har du? Kan du se investeringen halveras i värde utan att få panik?
osv osv


Välskrivet! och instämmer! :-)Happy
hakke
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2019-11-28

Nystartad youtubekanal om ekonomi och sparande

Inläggav Kidzi » 2021-09-03 12:32:24

Hur mycket måste man spara innan man kan köpa aktier? Får man ha aktier på bostadstillägg det är ett slags socbidrag.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Nystartad youtubekanal om ekonomi och sparande

Inläggav kattson » 2021-09-03 13:58:40

Absolut billigaste aktien kostar 0,025 SEK, men att köpa den kommer kosta 19:- i courtage (på Avanza).
Billigaste till "hyffsat" courtage (1 SEK på avanza) kostar 0,06 SEK, så mer än 1,06 SEK krävs.

Nu var det nog inte exakt så du menade, antar jag :)


Men, eftersom det egentligen bara är procenten vinst som räknas så kan du ju börja köpa redan med någon hundring. 10% vinst är 10% vinst oavsett priset på aktien.
En aktie som kostar 10 öre kommer inte stiga 100:-. Iallafall inte i normala fall.
Det som begränsar dina första köp är nog priset på aktien. De vrålbilliga medför ofta mycket större risk eftersom man inte vet speciellt mycket om bolaget.
Vill du play it safe och inte vill behöva sätta dig in allt för mycket så skulle jag rekomendera aktier från Large Cap (de största bolagen), och dessa kostar runt 100lappen för "kända bolag", allt från storbankerna, Ericsson, Husqvarna, investmentbolagen, tele2, ica, osv osv.
Dessa är "tråkiga" företag, de kommer aldrig rusa 200% på en nyhet, men de riskerar ju inte direkt förlora 90% på en dålig dag.


En sak jag ofta hör när jag pratar med nybörjare är att dom fixerar på priset på aktien.
De påstår att en aktie som kostar 2000 är bättre än en aktie som kostar 20.
Det är som att påstå att 10 SEK är mer värda än (ca) 1 USD. Köpkraften är ju ungefär samma, du får lika mängd hamburgare för samma peng, fast i Sveriges valuta råkar den ha en nolla extra.


Jag skulle dock som tidigare nämnt, köra i breda index-fonder. Då slipper man ha koll på enskilda aktier.
Den jag nämnde först är minsta köp-belopp 1:-, och lämpar sig mycket väl för månadsspar.
Just den är uppbyggd av såkallade S30, de 30 största / mest handlade aktierna i Sverige, jättar såsom Ericsson, H&M, storbankerna osv.
De har även en som inriktar sig lite bredare, men ändå stora "säkra" bolag, men jag själv kör på S30. Ungefär samma, men den breda indexet stiger nog procentuellt lite mer än S30 per år i "bra tider" då den har lite(marginellt) mer risk.
Båda dessa varianter är dock as safe as it gets. Hängsle, livrem och flytväst, typ. Nu under corona-krisen sjönk S30 med ca 30%, mellan 2020-02-16 och 2020-03-22. Redan i november 2020 så hade den återhämtat detta fall, och har fortsatt stiga sedan dess.


Sitter du hos kronofogden kommer dom sno dina aktie-pengar med jämna mellanrum, och vill minnas soc kräver att du säljer alla tillgångar innan du får soc.
Hur det är med bostadsbidrag vet jag inte.
kattson
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2019-06-30
Ort: Stockholm

Nystartad youtubekanal om ekonomi och sparande

Inläggav Zia1985 » 2021-09-03 14:04:53

kattson skrev:Absolut billigaste aktien kostar 0,025 SEK, men att köpa den kommer kosta 19:- i courtage (på Avanza).
Billigaste till "hyffsat" courtage (1 SEK på avanza) kostar 0,06 SEK, så mer än 1,06 SEK krävs.

Nu var det nog inte exakt så du menade, antar jag


Avanza tar väl inga courtage för nya kunder innan du kommit upp i ett portföljvärde/insättningar på 50 000 kronor?

Utöver dessa fyra courtageklasser så får nya kunder som sätter in ett belopp under 50 000 SEK även möjlighet att hamna i courtageklassen Start.

Start - Courtageklass för de som aldrig haft mer än 50 000 SEK på sitt konto. Kostnadsfri handel på Stockholmsbörsen. Upp till 500 affärer om året.


https://www.avanza.se/kundservice.html/ ... la-aktier/
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Nystartad youtubekanal om ekonomi och sparande

Inläggav Kidzi » 2021-09-03 14:08:30

Bostadstillägg räknas som soc bara attman får äga ca 100 000. Inga skulder behövs bara fattigdom.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Nystartad youtubekanal om ekonomi och sparande

Inläggav kattson » 2021-09-03 14:10:47

Ah, right :)
Glömde Start.
kattson
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2019-06-30
Ort: Stockholm

Nystartad youtubekanal om ekonomi och sparande

Inläggav kattson » 2021-09-03 14:13:19

Kidzi skrev:Bostadstillägg räknas som soc bara attman får äga ca 100 000. Inga skulder behövs bara fattigdom.


Jag har för mig det bara är soc-bidrag (va de nu heter idag, försörjningsstöd?) som kräver att man är helt utblottad? De andra formerna är väl lite snällare i att man faktiskt får ha tillgångar till en viss mängd.

Därför är det bra att ha lite guld i byrålådan, som soc inte vet om att du äger ;p
kattson
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2019-06-30
Ort: Stockholm

Nystartad youtubekanal om ekonomi och sparande

Inläggav Zia1985 » 2021-09-03 14:21:27

Kidzi skrev:Bostadstillägg räknas som soc bara attman får äga ca 100 000. Inga skulder behövs bara fattigdom.


Du skulle anlita en bulvan! :-)Happy
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Nystartad youtubekanal om ekonomi och sparande

Inläggav LordNelson » 2021-09-03 17:09:58

Aktier är tråkigt...

hakke skrev:Tjena!
Jag vet inte om du söker tips men ger gärna några ;)
Jag brukar spara ihop 3 månadslöner och låta överskottet gå till investering av olika slag. Jag investerar i huvudsak mina pengar I passiva inkomster. Jag o min fru köpte oss en gård. Den ger en inkomst på 1-2% av värdet. Det täcket räntan på lånet och lite till. Överflödet sätts in på aktier för att en gång om året amortera med. Vi har valt att amortera stort en hång om året. Amorteringspengarna sätts in på säkrare aktier. Det ger ca 1 månadslön på amorteringspengarna om året. Den extra månadslönen hjälper mig att amortera snabbt. Jag tror inte på att ta lån då räntan är en ren förlust. Nästkommande investeringar är solceller och elbil.
Solcellerna räknar vi att det ska generera 15'000 om året utan att lyfta ett finger.


Hur ser kalkylen ut på elbilen? Hur stor vinst gör man?
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Nystartad youtubekanal om ekonomi och sparande

Inläggav kattson » 2021-09-03 21:23:03

LordNelson skrev:Aktier är tråkigt...


Hmm, det är väl lite som att säga "pengar är tråkigt". Eller "böcker är tråkigt".
Ja, fysiska objekten aktier, pengar och böcker är ju skittråkigt. De bara ligger där, varken mer eller mindre.

Tjäna/bränna pengar är ju dock ganska skoj.
Läsa en bra bok är skoj. Att läsa en upprörande bok är, well, upprörande. Att läsa en tråkig bok är visserligen tråkigt.
kattson
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2019-06-30
Ort: Stockholm

Nystartad youtubekanal om ekonomi och sparande

Inläggav Kidzi » 2021-09-04 13:31:46

Zia1985 skrev:
Kidzi skrev:Bostadstillägg räknas som soc bara attman får äga ca 100 000. Inga skulder behövs bara fattigdom.


Du skulle anlita en bulvan! :-)Happy


Har funderat på det men kompis skulle spontant ta andra investeringar. Vad är annars en bra app där allt är skattat?
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Nystartad youtubekanal om ekonomi och sparande

Inläggav kattson » 2021-09-04 15:34:15

Hmm, tror inte det finns nån app/site som reserverar eventuellt skattat belopp automagiskt åt dig, oavsett kontoform?
I bästa fall kan du väl, om du har tradionell depå, generera en K4 åt dig med jämna mellanrum?

Har du ISK så kan du ju "förutspå" vad du kommer få skatta, eftersom den går på belopp på depån, inte vinster/förluster.

Fast, finns väl nån ny i "app-träsket" nuförtiden som gör det.. Dålig koll faktiskt :)
kattson
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2019-06-30
Ort: Stockholm

Nystartad youtubekanal om ekonomi och sparande

Inläggav LordNelson » 2021-09-05 12:07:30

kattson skrev:
LordNelson skrev:Aktier är tråkigt...

Tjäna/bränna pengar är ju dock ganska skoj.

Jag tycker nog inte det är värst kul. Tidigare gillade jag att plocka blåbär. Det behövs väldigt lite för en paj...om man inte ids plocka så mycket.

Tror jag skulle gilla guld mer än aktier och pengar. Men guld känns väldigt lyxigt, onödigt.

Bra iallafall när det finns teckning på kontot för kortköpen.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in