Godhetsknarkare

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: atoms, Alien

Godhetsknarkare

Inläggav nescio » 2021-08-19 13:53:26

Vad betyder godhetsknarkare? Är det något annat än att vara god? Är det dåligt att vara godhetsknarkare? Är de som använder ordet onda? Det låter som de tycker att det är dåligt att vara en godhetsknarkare? Finns det några ondhetsknarkare?
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Godhetsknarkare

Inläggav Paladinen » 2021-08-19 14:03:28

Att vara godhetsknarkare innebär att man är en person som får tillfredsställelse genom att uppvisa hur god man är inför andra och Vilka goda värderingar och värdegrunder man besitter.

Genom att signalera detta inför andra så får godhetsknarkaren en euforisk känsla av självtillfredställelse.

Tex kan godhetsknarkaren posta på Facebook om hur han/hon skänkt pengar till fadderbarn i Uganda eller hur han/hon hjälpt till att bygga ett barnhem i Rumänien.

Den bakomliggande tanken om godhetsknarkaren är att hen inte gör det för att hen igentligen är god utan för att hen vill SE god ut inför andra.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Godhetsknarkare

Inläggav antonius » 2021-08-19 15:29:13

I dag är det mycket som bygger på rena elakheter och detta är bara ett nytt sätt som dök upp hos faktaresistenta, och högerextrema att benämna filantropi, som om det vore ett slags sjukdom, ett rent modeord som figurerar på flashen, twitter och friatider mmm, i syfte att nedvärdera sympati helt enkelt... :-)051
antonius
 
Inlägg: 21797
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Godhetsknarkare

Inläggav Alien » 2021-08-19 17:09:34

Paladinen skrev:Att vara godhetsknarkare innebär att man är en person som får tillfredsställelse genom att uppvisa hur god man är inför andra och Vilka goda värderingar och värdegrunder man besitter.

Genom att signalera detta inför andra så får godhetsknarkaren en euforisk känsla av självtillfredställelse.

Tex kan godhetsknarkaren posta på Facebook om hur han/hon skänkt pengar till fadderbarn i Uganda eller hur han/hon hjälpt till att bygga ett barnhem i Rumänien.

Den bakomliggande tanken om godhetsknarkaren är att hen inte gör det för att hen igentligen är god utan för att hen vill SE god ut inför andra.


Det här får mig att tänka på vad Jesus predikade i Bergspredikan:

1 »Tagen eder till vara för att öva eder rättfärdighet inför människorna, för att bliva sedda av dem; annars haven I ingen lön hos eder Fader, som är i himmelen.

2 Därför, när du giver en allmosa, så låt icke stöta i basun för dig, såsom skrymtarna göra i synagogorna och på gatorna, för att de skola bliva prisade av människorna. Sannerligen säger jag eder: De hava fått ut sin lön.

3 Nej, när du giver en allmosa, låt då din vänstra hand icke få veta vad den högra gör,

4 så att din allmosa gives i det fördolda. Då skall din Fader, som ser i det fördolda, vedergälla dig.
https://sv.wikisource.org/wiki/Bibeln_1 ... #Kapitel_6

Det som kallades "skrymtare" då kallas för "godhetsknarkare" nu.

Men den som inte är troende kristen får väl berätta så mycket den vill. Precis som andra som berättar om de häftiga resor och fester de varit på el visar de fina ägodelar de har.

Dessutom så kan den som berättar om sitt fadderbarn el bidrag till barnhem inspirera andra till fadderbarn el att bidra till barnhemsbyggnad. Då har man verkligen gjort gott genom att berätta.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Godhetsknarkare

Inläggav Micke » 2021-08-19 17:57:31

Nu har jag lärt mig vad en "godhetsknarkare" är. Tidigare trodde jag att man menade folk som mår bra genom att göra goda gärningar, men tydligen så handlar det om folk som mår bra genom att framställa sig som goda i andras ögon och det är ju en viss skillnad (inte för att det ena måste utesluta det andra).

Men jag håller med Alien om att det inte behöver vara fel att berätta om goda saker man gjort då det ju faktiskt kan verka som inspiration för andra. Samtidigt som det är en fin egenskap att kunna göra goda saker för andra utan att man själv måste få något tillbaka, som t ex detta då med att få framstå som god i andras ögon. Att t o m kunna göra gott för någon som man inte har någon som helst relation till, och detta helt anonymt.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Godhetsknarkare

Inläggav nescio » 2021-08-19 17:59:17

Paladinen skrev:Att vara godhetsknarkare innebär att man är en person som får tillfredsställelse genom att uppvisa hur god man är inför andra och Vilka goda värderingar och värdegrunder man besitter.
De flesta tror väl att de själva är goda och vill att andra ska se dem som goda människor? Om 90% av alla människor är godhetsknarkare är det väl inte ett särskilt användbart ord?
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Godhetsknarkare

Inläggav Paladinen » 2021-08-19 18:22:42

nescio skrev:
Paladinen skrev:Att vara godhetsknarkare innebär att man är en person som får tillfredsställelse genom att uppvisa hur god man är inför andra och Vilka goda värderingar och värdegrunder man besitter.
De flesta tror väl att de själva är goda och vill att andra ska se dem som goda människor? Om 90% av alla människor är godhetsknarkare är det väl inte ett särskilt användbart ord?


Den stora goda massan är goda i det tysta . Om jag skänker 1000 kr till svältande barn i Indien så behöver inte jag lägga ut det på Facebook, jag behöver inte skylta med det utan jag är nöjd med att ha gjort en god gärning och behöver inte berätta för andra att jag gjort denna goda gärning för att få andras gillande och acceptans.

En godhetsknarkare är ute efter att bli HÖG på bekräftelsen som den får ifrån andra genom att visa upp sina goda gärningar.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Godhetsknarkare

Inläggav nallen » 2021-08-19 19:06:03

Precis!
RapeRegs skrev:Extra vidrigt blir det om missbrukaren knarkar loss med andra människors tillgångar på andra människors bekostnad. Jämför vänsterbliven batikhäxa.

Godhetsknarkare är ofta väldigt generösa - med andras pengar, andras tid och resurser.


EDIT: jag tycker man kan säga att godhetsknarkarna är goda för sin egen skull, för att de själva ska må bra. Inte så mycket för de som de är "goda" mot faktiskt ska må bra.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Godhetsknarkare

Inläggav Kahlokatt » 2021-08-20 14:07:17

Det här är vad jag skulle kalla en godhetsknarkare. Någon som låtsas vara god, men egentligen bara bluffar.
https://www.expressen.se/nyheter/lovene ... h-bluffar/
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Godhetsknarkare

Inläggav antonius » 2021-08-20 14:15:15

En typ av godhetsknarkare skulle åxå kunna var sådana som vill framställa andra som godhetsknarkare, för att rättfärdiga sina egna dolda agendor och moraliska kompasser på ständiga lågtryck, att deras eget budskap är vägen genom odygdiga och etiska förfall... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21797
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Godhetsknarkare

Inläggav Maggi » 2021-08-20 15:39:52

Kahlokatt skrev:Det här är vad jag skulle kalla en godhetsknarkare. Någon som låtsas vara god, men egentligen bara bluffar.
https://www.expressen.se/nyheter/lovene ... h-bluffar/


Det där är väl snarare bedrägeri och lurendrejeri? Godhetsknarkare är nog inte ute efter att luras. Inte medvetet iallafall.
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Godhetsknarkare

Inläggav nallen » 2021-08-20 21:59:38

Kahlokatt skrev:Det här är vad jag skulle kalla en godhetsknarkare. Någon som låtsas vara god, men egentligen bara bluffar.
https://www.expressen.se/nyheter/lovene ... h-bluffar/

Jag skulle vilja dem lögnare och bedragare, för det tycks vara vad de är.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Godhetsknarkare

Inläggav RapeRegs » 2021-08-21 18:30:16

nescio skrev:De flesta tror väl att de själva är goda och vill att andra ska se dem som goda människor? Om 90% av alla människor är godhetsknarkare är det väl inte ett särskilt användbart ord?


Ordet knarkare pekar på att det handlar om ett missbruk som sker tvångsmässigt utan tanke på konsekvenserna för samhället. Se alltså upp för människor som vill öppna era hjärtan och visa godhet. I slutändan kanske missbruket kostar mer än det smakar även på individnivå!
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Godhetsknarkare

Inläggav LordNelson » 2021-08-21 18:50:26

Godhetsknarkare? Den hjälpsamme mannen i Skenbart kanske?
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Godhetsknarkare

Inläggav antonius » 2021-08-21 18:59:17

-Knarkare är en typ av predikatsfyllnad som man använder enbart i nedvärderande syfte, man bör vara på sin vakt när man hör den typen av ändelser, och liknande, t ex nyhetsknarkare, Gretaknarkare, osv osv. Antydningar att man missbrukar ngt, som andra håller högt men anses ha fel politisk eller en felaktig värdegrund, och gör att andra inte törs eller orkar fortsätta med det de kanske tror på.... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21797
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Godhetsknarkare

Inläggav RapeRegs » 2021-08-21 19:21:02

antonius skrev:-Knarkare är en typ av predikatsfyllnad som man använder enbart i nedvärderande syfte,


Jag tror det kan finnas fler anledningar än att vara nedvärderande. Och det finns en poäng i att kalla saker för dess rätta namn.

Men kanske ska vi istället använda andra beteckningar. Vad sägs om "hysterisk välgärningsmissbrukare" eller "tanklöst vidlyftig skatteslösare"?

antonius skrev:Antydningar att man missbrukar ngt, som andra håller högt men anses ha fel politisk eller en felaktig värdegrund, och gör att andra inte törs eller orkar fortsätta med det de kanske tror på


Låter bra tycker jag. Kanske kan det få någon godhetsknarkare att överge sin "ändamålen helgar medlen"-psykos. Andra åtgärder kan vara att tvångsplacera godhetsknarkaren i någon av våra brinnande förorter. Det kanske får missbrukaren att ta reson!
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Godhetsknarkare

Inläggav antonius » 2021-08-21 19:38:12

godhetsknarkare.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
antonius
 
Inlägg: 21797
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Godhetsknarkare

Inläggav RapeRegs » 2021-08-21 19:41:19

Jag tycker inte du ska behöva känna dig som en Toyota Prius :(
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Godhetsknarkare

Inläggav Braincandy » 2021-08-21 21:23:23

Det var längesen man läste det begreppet.

Så som jag tolkar det, är det att hjälpa så till den grad att det leder till ens egen undergång.
Braincandy
 
Inlägg: 1570
Anslöt: 2012-09-27

Återgå till Språket



Logga in