Känsliga trådar

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Känsliga trådar

Inläggav Kidzi » 2021-06-16 21:09:15

Nästan alla fattar att vissa trådar är mer känsliga än andra. Dvs så får man stå ut med att någon biter om man talar politik. Men i trådar där man talar om sina svåraste känslor som i Avreageringstråden, tycker jag att påhopp ska modereras bort.

De flesta fattar att inte skriva skit till folk i dessa trådar. Men de som inte fattar, tycker jag ska upplysas. Det är bara allmänt vett att inte hoppa på folk som är helt uppgivna, ledsna eller rädda.

Det kanske finns en attityd att ingenting utanför PA får vara känsligt, men vi är människor, och när det gäller människors innersta känslor så tycker jag att man ska moderera hårdare i sådana trådar.

Kan man få slippa påhopp när man behöver som mest stöd? De som inte vill stötta kan väl bara hålla käften?
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Känsliga trådar

Inläggav Kahlokatt » 2021-06-16 21:32:15

Håller med. Man kan inte bara klampa in och tro att man har rätt att säga vad man vill. Så funkar inte samhället. Att du FÅR säga allt du tänker betyder inte att du BÖR säga allt du tänker. Ingen kommer att gilla dig då.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Känsliga trådar

Inläggav nallen » 2021-06-16 21:35:08

Kahlokatt skrev:Att du FÅR säga allt du tänker betyder inte att du BÖR säga allt du tänker.

Men det betyder att man inte kan bli lagförd för det man sagt, hur mycket pöbeln än protesterar och gapar.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Känsliga trådar

Inläggav Kahlokatt » 2021-06-16 21:37:22

nallen skrev:
Kahlokatt skrev:Att du FÅR säga allt du tänker betyder inte att du BÖR säga allt du tänker.

Men det betyder att man inte kan bli lagförd för det man sagt, hur mycket pöbeln än protesterar och gapar.


Det är väldigt viktigt för dig att få såra folk, eller?
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Känsliga trådar

Inläggav nallen » 2021-06-16 21:48:05

Nej. Det viktiga är att andra inte har rätt att bestämma över mig. Om de försöker försvarar jag mig, så hårdhänt som jag tycker att det behövs för att de inte ska försöka igen, någonsin.

För det mesta är jag både återhållsam och snäll - inte sällan för snäll, just eftersom jag inte vill såra folk i onödan och därmed skapa en massa drama. Men det hör egentligen inte till resonemanget tycker jag.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Känsliga trådar

Inläggav Kahlokatt » 2021-06-16 21:55:37

Om jag ska hårdra det: Är rätten att få skrika t.ex. "Jävla judejävel, jag ska gasa dig!" större än rätten att som jude slippa bli kallad hemskheter?
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Känsliga trådar

Inläggav nallen » 2021-06-16 22:09:51

Just "judejävel" är oerhört infekterat fortfarande och det finns speciallagstiftning i många länder kring detta och liknande uttryck om just den folkgruppen, så det uttrycket är faktiskt olagligt på många platser i världen. (*)

Rätten att uttrycka exempelvis försvinn din förbannade idiot! (vilket faktiskt också skulle kunna vara olagligt i vissa sammanhang i t.ex. USA), eller vidriga kommunist-yngel är mycket viktigare än någons rätt att slippa höra det.

EDIT:
* jag kan tycka att det är både räddhågset och PK, men jag kan inte säga att det är helt fel.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Känsliga trådar

Inläggav Kahlokatt » 2021-06-16 22:16:13

Jag hoppas verkligen att "vidriga kommunistyngel" inte var riktat till mig?
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Känsliga trådar

Inläggav nallen » 2021-06-16 22:21:41

Nej. Det var ett generiskt exempel på något jag skulle kunna känna behov av att uttrycka, sannolikt då föranlett av vederbörandes ihärdiga gapande. Det är länge sen jag träffade på en sådan person över huvud taget och ännu längre sen här på forumet.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Känsliga trådar

Inläggav schwindel » 2021-06-19 18:52:05

Direkt personangrepp med hot är naturligtvis inte ok.
Det tillhör dock debatter att man kan vara hård mot varandra och jag personligen är helt ok med att folk hugger till åt mig om dom känner för det, så ni vet. ;)

Mest önskvärt är så klart om alla håller så god vett och etikett dom kan och respekterar varandra på forumet.

Men ibland glömmer man att vara tydligt trevlig i stundens hetta eller också kan man uttrycka sig på sätt som missuppfattas som otrevligt fast det inte var menat så alls.

Jag gör ofta såna misstag, om någon blir kränkt av mig så menar jag egentligen inte att göra någon illa.
Berätta då för mig hur du tog det så ska jag författa en fin och uppriktig ursäkt åt dig! :-)154
schwindel
 
Inlägg: 128
Anslöt: 2021-06-12

Känsliga trådar

Inläggav Kidzi » 2021-06-19 21:43:06

Om jag berättar något jobbigt ur mitt liv, varför skulle det ens bli en stundens hetta?

Helt bisarrt.

Leder bara till att folk vet att de kan angripas när de är som svagast. Fy fan. AF fostrar mobbningskultur.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Känsliga trådar

Inläggav schwindel » 2021-06-19 22:52:02

Jag råkade gå lite offtopic, menade inte specifikt din tråd.

Jag har inte kollat in den där tråden men jag antar att den inte går ut på att användare ska avreagera sig på varandra utan att användare ska få skriva av sig när dom är upprörda.
I en tråd där någon berättar något jobbigt i sitt liv så får man ta och visa extra respekt då det är så känsligt! Håller med att man kan vara tyst då istället för att skriva nått skit. :-)Happy
schwindel
 
Inlägg: 128
Anslöt: 2021-06-12

Känsliga trådar

Inläggav yumxi » 2021-06-19 23:05:13

Kidzi skrev:Om jag berättar något jobbigt ur mitt liv, varför skulle det ens bli en stundens hetta?

Helt bisarrt.

Leder bara till att folk vet att de kan angripas när de är som svagast. Fy fan. AF fostrar mobbningskultur.


Jag håller med. Det är helt sjukt hur vissa här på forumet har betett sig mot andra. Blir riktigt ledsen över det.
yumxi
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2016-08-19
Ort: Appaloosa Plains

Känsliga trådar

Inläggav Kahlokatt » 2021-06-19 23:42:27

Här är mina fem kronor:
Om någon skriver av sig i en tråd och det är helt uppenbart att personen i fråga mår jättedåligt, så kan du:
1. Skriva något snällt i stil med "vad tråkigt att du har det jobbigt, hoppas det blir bättre snart."
2. Komma med ett bra råd, t.ex. "om du har självmordstankar så finns det en hjälplinje som du kan ringa gratis."
3. Bara låta bli att kommentera.
Du har all rätt i världen att TÄNKA "jäkla gnällspik, ta tag i ditt liv!", men inget blir bättre av att du skriver det. Du skadar bara en person som redan mår dåligt.

Det här har jag skrivit tidigare: Startar jag en tråd och frågar exempelvis "tycker du om musikaler?" så får jag finna mig i att folk skriver "nej, jag tycker att musikaler är skittöntiga", men om jag däremot startar en tråd som specifikt handlar om musikaler och frågar om vilka som är folks favoritlåtar, favoritsångare, etc., då vill jag självklart inte att folk ska gå in i den tråden och skriva "Öh, musikaler suger!"

Man kan inte ha frihet utan ansvar, då får vi ett helvetiskt samhälle.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Känsliga trådar

Inläggav Kidzi » 2021-06-20 0:11:37

Kahlokatt skrev:3. Bara låta bli att kommentera.
Du har all rätt i världen att TÄNKA "jäkla gnällspik, ta tag i ditt liv!", men inget blir bättre av att du skriver det. Du skadar bara en person som redan mår dåligt.


Precis. Man måste inte kommentera.

Och om man låter bli att kommentera kan det också vara för att man själv inte orkar skriva eller vet vad man ska skriva och då är det också OK att vara tyst.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Känsliga trådar

Inläggav Alien » 2021-08-16 2:27:03

Moderator:

Jag har ju skrivit i denna tråd om att det är skillnad mellan diskussionstrådar, intressetrådar och personliga trådar och inläggen bör anpassas efter det. Direkt sårande el helt off-topic inlägg är det bäst att anmäla.

I t ex avreageringstråden så kan folk ge goda råd på ett aspigt taktlöst sätt som uppfattas som kritik.

I första inlägget står:
Här är det tillåtet att leva ut sina frustrationer över allehanda motigheter. Men däremot inte att utgjuta negativa känslor mot andra forummedlemmar eller hela Aspergerforum. Kritik mot forumet ställes lämpligen i avd Regler, nyheter och nyheter. Kritik mot andra forummedlemmar skickar man antingen som anmälan till forumledningen eller via pm direkt till vederbörande. Inte heller ska man kritisera den som avreagerar sig.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Känsliga trådar

Inläggav Kidzi » 2021-08-16 2:57:05

Alien skrev:Moderator:

Jag har ju skrivit i denna tråd om att det är skillnad mellan diskussionstrådar, intressetrådar och personliga trådar och inläggen bör anpassas efter det. Direkt sårande el helt off-topic inlägg är det bäst att anmäla.

I t ex avreageringstråden så kan folk ge goda råd på ett aspigt taktlöst sätt som uppfattas som kritik.

I första inlägget står:
Här är det tillåtet att leva ut sina frustrationer över allehanda motigheter. Men däremot inte att utgjuta negativa känslor mot andra forummedlemmar eller hela Aspergerforum. Kritik mot forumet ställes lämpligen i avd Regler, nyheter och nyheter. Kritik mot andra forummedlemmar skickar man antingen som anmälan till forumledningen eller via pm direkt till vederbörande. Inte heller ska man kritisera den som avreagerar sig.


Bra. Ger man sig in i politik så vet man vad som väntar. Att man är förberedd är mycket värt. Tror man att man är i en snäll tråd blir man extra ledsen om någon är dum.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in