"Jag skakar inte hand; jag har asperger!"

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

"Jag skakar inte hand; jag har asperger!"

Inläggav Sheyen » 2021-08-05 13:54:32

Fast återigen; det är en handskakning. Han kändes väldigt nydiagnostiserad :lol:
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

"Jag skakar inte hand; jag har asperger!"

Inläggav verbatim » 2021-08-05 14:02:47

Sheyen skrev:... för jag menar; kan han spruta i sin brud måste han väl kunna skaka hand? Det är fortfarande bland det skojigaste någonsin.

Hur kan det där ha varit ett problem för honom? Någon får gärna förklara.


Det är väldigt enkelt. Kroppskontakt med främlingar är obehagligt, kroppskontakt med någon man älskar är angenämt. Är det konstigt?

Sheyen skrev:Man biter ihop och gör det, enligt mig.


Enligt dig kanske, men enligt honom (och somliga andra) så avstår man hellre från att utsätta sig själv för onödigt obehag framför att göra våld på sig själv och sin integritet.

Jag tycker att det är starkt av honom att säga ifrån, även om han hade kunnat gjort det på ett smidigare sätt. Jag tycker även att det är sorgligt att folk ska behöva känna sig tvungna att foga sig efter dumma oskrivna regler.
verbatim
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2020-02-08

"Jag skakar inte hand; jag har asperger!"

Inläggav antonius » 2021-08-05 14:17:22

Jag hörde om en som brukar gnida sitt ollon mot WC-sitsen på allmänna toaletter och slicka på handtagen till dörren och masturbera med kranarna på handfaten, bara för att "bevisa" att det är skrock att man ska vara så hygienisk för att undvika bli sjuk. Och naturligtvis är ju den jäveln aldrig sjuk då heller, hade jag gjort likadant, gud förbjuder, hade jag haft denguefeber, galopperande lungsot och dubbelsidig delta corona... :-)051
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

"Jag skakar inte hand; jag har asperger!"

Inläggav Sheyen » 2021-08-05 14:26:10

verbatim skrev:
Sheyen skrev:... för jag menar; kan han spruta i sin brud måste han väl kunna skaka hand? Det är fortfarande bland det skojigaste någonsin.

Hur kan det där ha varit ett problem för honom? Någon får gärna förklara.


Det är väldigt enkelt. Kroppskontakt med främlingar är obehagligt, kroppskontakt med någon man älskar är angenämt. Är det konstigt?

Sheyen skrev:Man biter ihop och gör det, enligt mig.


Enligt dig kanske, men enligt honom (och somliga andra) så avstår man hellre från att utsätta sig själv för onödigt obehag framför att göra våld på sig själv och sin integritet.

Jag tycker att det är starkt av honom att säga ifrån, även om han hade kunnat gjort det på ett smidigare sätt. Jag tycker även att det är sorgligt att folk ska behöva känna sig tvungna att foga sig efter dumma oskrivna regler.

Varför var det starkt av honom?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

"Jag skakar inte hand; jag har asperger!"

Inläggav Sheyen » 2021-08-05 14:27:43

antonius skrev:Jag hörde om en som brukar gnida sitt ollon mot WC-sitsen på allmänna toaletter och slicka på handtagen till dörren och masturbera med kranarna på handfaten, bara för att "bevisa" att det är skrock att man ska vara så hygienisk för att undvika bli sjuk. Och naturligtvis är ju den jäveln aldrig sjuk då heller, hade jag gjort likadant, gud förbjuder, hade jag haft denguefeber, galopperande lungsot och dubbelsidig delta corona... :-)051

Hahaha, vilken lirare! :lol:
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

"Jag skakar inte hand; jag har asperger!"

Inläggav antonius » 2021-08-05 14:30:49

...ja och han är säkert inte ensam heller, tyvärr, stay safe... 8)
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

"Jag skakar inte hand; jag har asperger!"

Inläggav Sheyen » 2021-08-05 14:38:44

antonius skrev:...ja och han är säkert inte ensam heller, tyvärr, stay safe... 8)

Tycker det är kul att han ollar. Fast det kan ju inte vara så vanligt att folk vill äckla sig på allmänna toaletter väl? Fast vad vet jag... Jag har ett ex antal ritualer som följs när jag går på allmänna toaletter.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

"Jag skakar inte hand; jag har asperger!"

Inläggav Sheyen » 2021-08-05 14:39:28

Inga äckliga ritualer, alltså, utan bara försiktighetsåtgärder.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

"Jag skakar inte hand; jag har asperger!"

Inläggav antonius » 2021-08-05 15:01:20

Sheyen skrev:Inga äckliga ritualer, alltså, utan bara försiktighetsåtgärder.


Tänk bara på golvet på riktigt skitiga toaletter, fy fan, man vill helst hovra och inte ta i det, sen när man kommer hem kan det ju sitta fast i sulorna ngt skit, och då drar man med det in och får det på sitt eget golv, då vill man ju bränna upp skorna och sitt hem helst...[spyfärdig smajly]
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

"Jag skakar inte hand; jag har asperger!"

Inläggav verbatim » 2021-08-05 18:34:18

Sheyen skrev:
verbatim skrev:
Sheyen skrev:... för jag menar; kan han spruta i sin brud måste han väl kunna skaka hand? Det är fortfarande bland det skojigaste någonsin.

Hur kan det där ha varit ett problem för honom? Någon får gärna förklara.


Det är väldigt enkelt. Kroppskontakt med främlingar är obehagligt, kroppskontakt med någon man älskar är angenämt. Är det konstigt?

Sheyen skrev:Man biter ihop och gör det, enligt mig.


Enligt dig kanske, men enligt honom (och somliga andra) så avstår man hellre från att utsätta sig själv för onödigt obehag framför att göra våld på sig själv och sin integritet.

Jag tycker att det är starkt av honom att säga ifrån, även om han hade kunnat gjort det på ett smidigare sätt. Jag tycker även att det är sorgligt att folk ska behöva känna sig tvungna att foga sig efter dumma oskrivna regler.

Varför var det starkt av honom?


Det är starkt att våga stå upp för sig själv och rätten till sin egen kropp trots uppenbar risk för dömande blickar och socialt stigmatiserande.
verbatim
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2020-02-08

"Jag skakar inte hand; jag har asperger!"

Inläggav Sheyen » 2021-08-10 22:19:53

antonius skrev:
Sheyen skrev:Inga äckliga ritualer, alltså, utan bara försiktighetsåtgärder.


Tänk bara på golvet på riktigt skitiga toaletter, fy fan, man vill helst hovra och inte ta i det, sen när man kommer hem kan det ju sitta fast i sulorna ngt skit, och då drar man med det in och får det på sitt eget golv, då vill man ju bränna upp skorna och sitt hem helst...[spyfärdig smajly]

Ååååh!!!! Som VD för OCD-imperiet godkänner jag skobränning efter offentliga toalettbesök!!!!

verbatim skrev:
Sheyen skrev:
verbatim skrev:
Det är väldigt enkelt. Kroppskontakt med främlingar är obehagligt, kroppskontakt med någon man älskar är angenämt. Är det konstigt?



Enligt dig kanske, men enligt honom (och somliga andra) så avstår man hellre från att utsätta sig själv för onödigt obehag framför att göra våld på sig själv och sin integritet.

Jag tycker att det är starkt av honom att säga ifrån, även om han hade kunnat gjort det på ett smidigare sätt. Jag tycker även att det är sorgligt att folk ska behöva känna sig tvungna att foga sig efter dumma oskrivna regler.

Varför var det starkt av honom?


Det är starkt att våga stå upp för sig själv och rätten till sin egen kropp trots uppenbar risk för dömande blickar och socialt stigmatiserande.

Okej. Själv tyckte jag att det var sjukt omanligt.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

"Jag skakar inte hand; jag har asperger!"

Inläggav ShakeItOut » 2021-08-10 22:46:41

Så skönt att han hellre väljer bort något som är ett extremt obehag för honom än att försöka se manlig ut inför främlingar. Att inte dricka ur samma glas som sin partner, ja det känns för mig konstigt men vad gör det mig egentligen så bryr mig inte.

Alla har olika problem, känslighet och gränser när det gäller ens kropp. Inte svårt. Jag kan välja att krama en person som får mig att må bra men liknande kram med fel person är inte värt det.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

"Jag skakar inte hand; jag har asperger!"

Inläggav Sheyen » 2021-08-11 8:39:03

ShakeItOut skrev:Så skönt att han hellre väljer bort något som är ett extremt obehag för honom än att försöka se manlig ut inför främlingar. Att inte dricka ur samma glas som sin partner, ja det känns för mig konstigt men vad gör det mig egentligen så bryr mig inte.

Alla har olika problem, känslighet och gränser när det gäller ens kropp. Inte svårt. Jag kan välja att krama en person som får mig att må bra men liknande kram med fel person är inte värt det.

Ja, du ser! Jag tycker att det är helskumt att inte kunna skaka hand med folk och du tycker att det är konstigt att jag inte vill dricka ur samma glas som min partner. Vi kan helt enkelt dra slutsatsen att man kan tycka att olika saker är olika mycket märkliga. Som exempel hade jag kunnat tycka att ditt användande av skiljetecken är lustigt, medan du kanske hade tyckt att det inte är det. Människor gör olika bedömningar av det mesta och hur man värderar varje situation.

Pratade med min man om handskskningar igår och kom fram till att han har betydligt mer manliga sätt att undvika handskakningar, om han skulle välja bort det.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

"Jag skakar inte hand; jag har asperger!"

Inläggav kattson » 2021-08-11 10:07:54

Sheyen skrev:Pratade med min man om handskskningar igår och kom fram till att han har betydligt mer manliga sätt att undvika handskakningar, om han skulle välja bort det.


Fast, det är väl så att det är extremt manligt att ha ett fast handslag och möta blicken.
Att inte skaka hand är omanligt.

Iallafall innan millenianls å allt va de nu heter. Back when, då män var grottmänniskor å brölade, å man spelade hockey utan hjälm.
kattson
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2019-06-30
Ort: Stockholm

"Jag skakar inte hand; jag har asperger!"

Inläggav ShakeItOut » 2021-08-11 13:09:41

Sheyen skrev:
ShakeItOut skrev:Så skönt att han hellre väljer bort något som är ett extremt obehag för honom än att försöka se manlig ut inför främlingar. Att inte dricka ur samma glas som sin partner, ja det känns för mig konstigt men vad gör det mig egentligen så bryr mig inte.

Alla har olika problem, känslighet och gränser när det gäller ens kropp. Inte svårt. Jag kan välja att krama en person som får mig att må bra men liknande kram med fel person är inte värt det.

Ja, du ser! Jag tycker att det är helskumt att inte kunna skaka hand med folk och du tycker att det är konstigt att jag inte vill dricka ur samma glas som min partner. Vi kan helt enkelt dra slutsatsen att man kan tycka att olika saker är olika mycket märkliga. Som exempel hade jag kunnat tycka att ditt användande av skiljetecken är lustigt, medan du kanske hade tyckt att det inte är det. Människor gör olika bedömningar av det mesta och hur man värderar varje situation.

Pratade med min man om handskskningar igår och kom fram till att han har betydligt mer manliga sätt att undvika handskakningar, om han skulle välja bort det.


:-)ZZZ På riktigt drämma till mig för hur jag skriver?
Alla är olika och du vill väl bli accepterad trots dina "egenheter", är det inte då bättre att faktiskt vara lite mindre dömande mot andra? I exemplet är det en person som är ärlig om sin svagheter och kanske var i en stressad situation. Detta eviga handskakande som nu verkar lugnat sig är totalt onödigt. Inget förändras om man skakar hand med någon utan har alltid ändå varit en smittohärd.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

"Jag skakar inte hand; jag har asperger!"

Inläggav Sheyen » 2021-08-11 13:39:45

ShakeItOut skrev:
Sheyen skrev:
ShakeItOut skrev:Så skönt att han hellre väljer bort något som är ett extremt obehag för honom än att försöka se manlig ut inför främlingar. Att inte dricka ur samma glas som sin partner, ja det känns för mig konstigt men vad gör det mig egentligen så bryr mig inte.

Alla har olika problem, känslighet och gränser när det gäller ens kropp. Inte svårt. Jag kan välja att krama en person som får mig att må bra men liknande kram med fel person är inte värt det.

Ja, du ser! Jag tycker att det är helskumt att inte kunna skaka hand med folk och du tycker att det är konstigt att jag inte vill dricka ur samma glas som min partner. Vi kan helt enkelt dra slutsatsen att man kan tycka att olika saker är olika mycket märkliga. Som exempel hade jag kunnat tycka att ditt användande av skiljetecken är lustigt, medan du kanske hade tyckt att det inte är det. Människor gör olika bedömningar av det mesta och hur man värderar varje situation.

Pratade med min man om handskskningar igår och kom fram till att han har betydligt mer manliga sätt att undvika handskakningar, om han skulle välja bort det.


:-)ZZZ På riktigt drämma till mig för hur jag skriver?
Alla är olika och du vill väl bli accepterad trots dina "egenheter", är det inte då bättre att faktiskt vara lite mindre dömande mot andra? I exemplet är det en person som är ärlig om sin svagheter och kanske var i en stressad situation. Detta eviga handskakande som nu verkar lugnat sig är totalt onödigt. Inget förändras om man skakar hand med någon utan har alltid ändå varit en smittohärd.

Nej, jag sa att det var ett EXEMPEL.

Fast varför då? Du sa ju själv att det var konstigt att jag inte vill dricka ur samma glas som min man (eller någon annan heller, för den delen). Det är väl bättre att man kan diskutera beteenden än att man ska ta åt sig?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

"Jag skakar inte hand; jag har asperger!"

Inläggav Sheyen » 2021-08-11 13:42:59

kattson skrev:
Sheyen skrev:Pratade med min man om handskskningar igår och kom fram till att han har betydligt mer manliga sätt att undvika handskakningar, om han skulle välja bort det.


Fast, det är väl så att det är extremt manligt att ha ett fast handslag och möta blicken.
Att inte skaka hand är omanligt.

Iallafall innan millenianls å allt va de nu heter. Back when, då män var grottmänniskor å brölade, å man spelade hockey utan hjälm.

Ja, det håller jag med om!

En man ska utstråla trygghet och självsäkerhet, eller hur jag ska uttrycka det. Han ska vara artig, rak, tydlig, "stå på sig" och bibehålla sitt lugn.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

"Jag skakar inte hand; jag har asperger!"

Inläggav verbatim » 2021-08-11 18:00:05

Sheyen skrev:
verbatim skrev:
Sheyen skrev:Varför var det starkt av honom?


Det är starkt att våga stå upp för sig själv och rätten till sin egen kropp trots uppenbar risk för dömande blickar och socialt stigmatiserande.

Okej. Själv tyckte jag att det var sjukt omanligt.


Åsyftar du till reaktionen han hade eller själva handskakningen i sig som princip?

Finns kanske vissa argument för att kalla beteendet oartigt, men "omanligt" känns mer långsökt. Är det i så fall omanligt/okvinnligt vid samma beteende hos en kvinna?

ShakeItOut skrev: :-)ZZZ På riktigt drämma till mig för hur jag skriver?
Alla är olika och du vill väl bli accepterad trots dina "egenheter", är det inte då bättre att faktiskt vara lite mindre dömande mot andra?


Avsides vill jag validera din upplevelse genom att berätta att även jag tolkade det gensvar du fick som ett sätt att "drämma till" dig.

Det är absolut bättre att vara lite mindre dömande mot andra, något man ständigt får jobba med. Jag har märkt av en utveckling hos mig själv, där jag tidigare dömt HBTQ-personer väldigt hårt, men med ökad kunskap och en mer mogen syn börjat acceptera allt fler olikheter. Något jag tror att alla skulle må bättre av.
Därför är jag hoppfull att också Sheyen, med den kunskap hon genom tråden sökt och fått, kan utveckla ett mindre dömande synsätt.
verbatim
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2020-02-08

"Jag skakar inte hand; jag har asperger!"

Inläggav Sheyen » 2021-08-12 6:38:56

verbatim skrev:
Sheyen skrev:
verbatim skrev:
Det är starkt att våga stå upp för sig själv och rätten till sin egen kropp trots uppenbar risk för dömande blickar och socialt stigmatiserande.

Okej. Själv tyckte jag att det var sjukt omanligt.


Åsyftar du till reaktionen han hade eller själva handskakningen i sig som princip?

Finns kanske vissa argument för att kalla beteendet oartigt, men "omanligt" känns mer långsökt. Är det i så fall omanligt/okvinnligt vid samma beteende hos en kvinna?

Både och.

Jag tycker att det är väldigt dömande av dig att se min tolkning av en situation som långsökt.

Jag tycker inte att samma princip appliceras på kvinnor, mer än att det rimligen borde anses lika tokigt att göra en scen av någonting, när man så enkelt kan få den besvärliga situationen åtgärdad snabbt. Världen är full av sociala förväntningar och ju fler man lär sig desto lättare blir det att åtminstone utåt se ut att fungera normalt, vilket är positivt, då det medför att man i själva verket kan passera relativt obemärkt förbi, vilket kanske primärt kvinnor ser som en god egenskap. Men så är vi mer benägna att vilja kamouflera också.

verbatim skrev:
ShakeItOut skrev: :-)ZZZ På riktigt drämma till mig för hur jag skriver?
Alla är olika och du vill väl bli accepterad trots dina "egenheter", är det inte då bättre att faktiskt vara lite mindre dömande mot andra?


Avsides vill jag validera din upplevelse genom att berätta att även jag tolkade det gensvar du fick som ett sätt att "drämma till" dig.

Det är absolut bättre att vara lite mindre dömande mot andra, något man ständigt får jobba med. Jag har märkt av en utveckling hos mig själv, där jag tidigare dömt HBTQ-personer väldigt hårt, men med ökad kunskap och en mer mogen syn börjat acceptera allt fler olikheter. Något jag tror att alla skulle må bättre av.
Därför är jag hoppfull att också Sheyen, med den kunskap hon genom tråden sökt och fått, kan utveckla ett mindre dömande synsätt.

Varför tolkade du det så? Jag sa klart och tydligt i inledningen att jag beskrev ett exempel.

Här kan vi börja prata om ironi, för det är ironiskt att påpeka att jag skulle vara dömande, när samma sorts dömande appliceras mot mig. Jag tolkar då situationen som lustig, eftersom att vi i slutändan hamnar i en situation där ni har åsikter om mitt beteende. :lol:

Så det är nog i själva verket jag som borde vara hoppfull att ni kan utveckla ett mindre dömande synsätt.

För att delvis citera ShakeItOut så är vi alla olika (såvida vi inte är enäggstvillingar).
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

"Jag skakar inte hand; jag har asperger!"

Inläggav Paladinen » 2021-08-12 8:35:02

Att ha fördomar är inget underligt även om det kanske inte är önskvärt. Vi som människor klassificerar och kategoriserar och dömer andra hela tiden utifrån vår uppfostran , våra moralkoder, vårt politiska synsätt, vår uppväxtmiljö osv osv.

Jag uppfostrades att man tar i hand och att en "man" skall ha ett rejält och fast handslag och utifrån min uppfostran och uppväxtmiljö skulle jag troligtvis döma en annan man som vägrar ta mig i hand , utifrån hur jag uppfostrades och växte upp skulle jag se det som oförskämt och socialt oacceptabelt att han inte skakade min hand.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

"Jag skakar inte hand; jag har asperger!"

Inläggav RapeRegs » 2021-08-12 10:53:30

Sheyen skrev:Tycker det är kul att han ollar. Fast det kan ju inte vara så vanligt att folk vill äckla sig på allmänna toaletter väl? Fast vad vet jag... Jag har ett ex antal ritualer som följs när jag går på allmänna toaletter.


snigelspår.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

"Jag skakar inte hand; jag har asperger!"

Inläggav antonius » 2021-08-12 15:21:28

RapeRegs skrev:
Sheyen skrev:Tycker det är kul att han ollar. Fast det kan ju inte vara så vanligt att folk vill äckla sig på allmänna toaletter väl? Fast vad vet jag... Jag har ett ex antal ritualer som följs när jag går på allmänna toaletter.


snigelspår.jpg


Snacka om försats... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

"Jag skakar inte hand; jag har asperger!"

Inläggav Sheyen » 2021-08-12 16:56:58

Paladinen skrev:Att ha fördomar är inget underligt även om det kanske inte är önskvärt. Vi som människor klassificerar och kategoriserar och dömer andra hela tiden utifrån vår uppfostran , våra moralkoder, vårt politiska synsätt, vår uppväxtmiljö osv osv.

Jag uppfostrades att man tar i hand och att en "man" skall ha ett rejält och fast handslag och utifrån min uppfostran och uppväxtmiljö skulle jag troligtvis döma en annan man som vägrar ta mig i hand , utifrån hur jag uppfostrades och växte upp skulle jag se det som oförskämt och socialt oacceptabelt att han inte skakade min hand.

Javisst. Jag håller med dig.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

"Jag skakar inte hand; jag har asperger!"

Inläggav Sheyen » 2021-08-12 16:57:31

antonius skrev:
RapeRegs skrev:
Sheyen skrev:Tycker det är kul att han ollar. Fast det kan ju inte vara så vanligt att folk vill äckla sig på allmänna toaletter väl? Fast vad vet jag... Jag har ett ex antal ritualer som följs när jag går på allmänna toaletter.


snigelspår.jpg


Snacka om försats... :-)005

Hehehe man borde testa.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in