Kan man bli polis när man har AS- el ADHD-diagnos?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Kan man bli polis när man har AS- el ADHD-diagnos?

Inläggav atoms » 2021-08-03 22:44:30

Sheyen skrev:Jag tror att det är en ganska dålig idé att personer med psykiska problem ska kunna bli poliser, hehe. Det är som att man äventyrar saker och ting.

Har man exempelvis problem med aggressioner, ångest, stresskänslighet, svårigheter med empati/sympati, feltolkar sociala situationer... ja, det är nog inte bra.


Det blir nog inte aktuellt att ta in såna bara för att det finns de inom spektrat som har problem med det du nämner, men samma sak gäller ju även de som inte har npf - de kan också ha problem med de där sakerna.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Kan man bli polis när man har AS- el ADHD-diagnos?

Inläggav Huggorm » 2021-08-03 22:50:36

Tänk en trafikpolis med asperger som skall sätta dit varenda bilförare som inte följer regelboken in i minsta detalj :D

Själv hade jag inte kunnat bli polis för jag har inte tålamod med idioter.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Kan man bli polis när man har AS- el ADHD-diagnos?

Inläggav atoms » 2021-08-03 23:12:48

Huggorm skrev:Tänk en trafikpolis med asperger som skall sätta dit varenda bilförare som inte följer regelboken in i minsta detalj :D


Trafikkaos :lol:

Huggorm skrev:Själv hade jag inte kunnat bli polis för jag har inte tålamod med idioter.


Det är nog inte bara idioter i poliskåren - några vettiga finns nog. :wink:
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Kan man bli polis när man har AS- el ADHD-diagnos?

Inläggav Huggorm » 2021-08-04 7:43:26

atoms skrev:Det är nog inte bara idioter i poliskåren - några vettiga finns nog. :wink:
:wink: Men vem vet, de kanske hade släppt ut mig bland folk också till slut
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Kan man bli polis när man har AS- el ADHD-diagnos?

Inläggav Sheyen » 2021-08-04 8:00:57

atoms skrev:
Sheyen skrev:Jag tror att det är en ganska dålig idé att personer med psykiska problem ska kunna bli poliser, hehe. Det är som att man äventyrar saker och ting.

Har man exempelvis problem med aggressioner, ångest, stresskänslighet, svårigheter med empati/sympati, feltolkar sociala situationer... ja, det är nog inte bra.


Det blir nog inte aktuellt att ta in såna bara för att det finns de inom spektrat som har problem med det du nämner, men samma sak gäller ju även de som inte har npf - de kan också ha problem med de där sakerna.

Eh nej. Alla som beter sig så som jag beskrev har psykiska problem.

Jag står fast vid vad jag tyckte om saken. Du måste inte hålla med mig.

Huggorm skrev:Tänk en trafikpolis med asperger som skall sätta dit varenda bilförare som inte följer regelboken in i minsta detalj :D

Själv hade jag inte kunnat bli polis för jag har inte tålamod med idioter.

Ja, jag tror att det är en mycket dålig idé med NPF-poliser. Klarar man ett sådant arbete undrar jag hur många problem personen egentligen har.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Kan man bli polis när man har AS- el ADHD-diagnos?

Inläggav antonius » 2021-08-04 8:15:49

Inom poliskåren finns det många olika uppgifter. Har för mig att de har även administrativa avdelningar som enbart sysslar med civila utredningar av personal som inte är poliser, och här finns det ju en del möjligheter för människor som är intresserade och en lindrig NPF diagnos bör väl inte behöva vara ett hinder, men i operativ tjänst kan det såklart vara på ett annat sätt även om det med kan funka... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Kan man bli polis när man har AS- el ADHD-diagnos?

Inläggav Sheyen » 2021-08-04 8:44:27

antonius skrev:Inom poliskåren finns det många olika uppgifter. Har för mig att de har även administrativa avdelningar som enbart sysslar med civila utredningar av personal som inte är poliser, och här finns det ju en del möjligheter för människor som är intresserade och en lindrig NPF diagnos bör väl inte behöva vara ett hinder, men i operativ tjänst kan det såklart vara på ett annat sätt även om det med kan funka... :-)063

Ja, jo, vissa specialuppgifter då, kanske. Men annars tycker jag inte att det är en bra idé, alltså. Jag vet ju hur jag själv är. Det finns garanterat individer som är än mer störda än vad jag är.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Kan man bli polis när man har AS- el ADHD-diagnos?

Inläggav Jicac » 2021-08-04 9:32:36

Kommissarie Rainman rapporterar in dagens arbete. Han har tagit NOLL tjuvar, men han har räknat många tandpetare. Mycket specifikt.






Jag ser väldigt många problem med att diagnosbarn ska få den här typen av jobb. Ska stresskänsliga poliser hålla för öronen och blunda när det blir jobbigt och högljutt? Ska ADHDpolisen tappa fokus och jaga ekorrar? Ska HST kräva att skurkarna inte skjuter eller säger jobbiga saker?


Kallas vi funktionshindrade eller inte? Har vi en hindrad funktion? Hur många av oss saknar arbetsförmåga?

Vad sägs om lastbilschaufförer utan körkort? Vore det lämpligt?
Jicac
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2020-10-01

Kan man bli polis när man har AS- el ADHD-diagnos?

Inläggav antonius » 2021-08-04 9:56:13

Det finns poliser som är fördomsfulla, har förutfattade meningar och är grovt rasistiska men de är NT och får jobba som polis. Det rulla tummarna jobbet det innebar att vara polis på 60-70 tal är ett minne blott och det behövs resurser överallt inom kåren, som utredare och handläggare krävs ju mest noggrannhet och engagemang som mycket väl de med lindrig NPF skulle kunna besitta, kanske t.o.m. bättre än en blase och nonchalant NT, som mest vill sitta och trycka wienerbröd på fikarasten, än få ordning på kriminaliteten... [konstapel smajly]
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Kan man bli polis när man har AS- el ADHD-diagnos?

Inläggav Jicac » 2021-08-04 10:01:51

antonius skrev:Det finns poliser som är fördomsfulla, har förutfattade meningar och är grovt rasistiska men de är NT och får jobba som polis. Det rulla tummarna jobbet det innebar att vara polis på 60-70 tal är ett minne blott och det behövs resurser överallt inom kåren, som utredare och handläggare krävs ju mest noggrannhet och engagemang som mycket väl de med lindrig NPF skulle kunna besitta, kanske t.o.m. bättre än en blase och nonchalant NT, som mest vill sitta och trycka wienerbröd på fikarasten, än få ordning på kriminaliteten... [konstapel smajly]


Det KAN vara så att en npf'are är bättre än de riktigt dåliga NTpoliserna?

Låter fortfarande inte särskilt bra. Jag vill inte bli arresterad av en olämplig polis med pistol...
Jicac
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2020-10-01

Kan man bli polis när man har AS- el ADHD-diagnos?

Inläggav Sheyen » 2021-08-04 10:51:15

Vänta bara tills man får se poliser med blindkäpp eller rullstol. Det är väl självklart att personer med NPF inte ska vara poliser.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Kan man bli polis när man har AS- el ADHD-diagnos?

Inläggav slackern » 2021-08-04 12:11:43

Sheyen skrev:Vänta bara tills man får se poliser med blindkäpp eller rullstol. Det är väl självklart att personer med NPF inte ska vara poliser.


Jag håller nog i stort sett med dig, är ju inte särskilt lämpligt om någon med taskig impulskontroll blir Polis och får DAMP går lös på en misstänkt med en batong.

Jag är själv diagnostiserad med ADD och AS så jag vet hur det är att tappa behärskningen ibland och ha kortstubin.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kan man bli polis när man har AS- el ADHD-diagnos?

Inläggav antonius » 2021-08-04 12:26:51

Sheyen skrev:Vänta bara tills man får se poliser med blindkäpp eller rullstol. Det är väl självklart att personer med NPF inte ska vara poliser.


Eller segway, nä det enklaste vore att skjuta alla människor då behövs ju inga poliser alls...[killing smajly] :-)112
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Kan man bli polis när man har AS- el ADHD-diagnos?

Inläggav Alien » 2021-08-04 13:16:37

Alltså det finns säkert redan poliser med (odiagnosticad) NPF.

Vad ADHD beträffar så finns det ju mediciner för det.

Sedan finns det väl andra polisjobb än ordningspoliser som måste tampas med påverkade bråkstakar. T ex brottplatsundersökare och polishundförare.

Det är ju inte heller någonn som påstått att alla med NPF kan bli poliser.

Du måste ha vissa egenskaper för att ha rätt förutsättning att kunna klara av polisutbildningen och vara lämplig för polisyrket. Det innebär också att ha en grundtrygghet och en grundläggande psykisk stabilitet. Under utbildningen kommer du att få lära dig den kunskap som krävs för att klara polisyrket. Däremot kan du inte utveckla en grundtrygghet under utbildningen om den inte finns med från början.
https://polisen.se/om-polisen/bli-polis ... ildningen/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kan man bli polis när man har AS- el ADHD-diagnos?

Inläggav slackern » 2021-08-04 13:25:48

Alien skrev:Alltså det finns säkert redan poliser med (odiagnosticad) NPF.

Vad ADHD beträffar så finns det ju mediciner för det.

Sedan finns det väl andra polisjobb än ordningspoliser som måste tampas med påverkade bråkstakar. T ex brottplatsundersökare och polishundförare.

Det är ju inte heller någonn som påstått att alla med NPF kan bli poliser.

Du måste ha vissa egenskaper för att ha rätt förutsättning att kunna klara av polisutbildningen och vara lämplig för polisyrket. Det innebär också att ha en grundtrygghet och en grundläggande psykisk stabilitet. Under utbildningen kommer du att få lära dig den kunskap som krävs för att klara polisyrket. Däremot kan du inte utveckla en grundtrygghet under utbildningen om den inte finns med från början.
https://polisen.se/om-polisen/bli-polis ... ildningen/


Du missade onekligen det här stycket som fanns längre upp på sidan. Det gäller alltså alla NPF diagnoser och inte bara ADHD.

Neuropsykiatrisk diagnos som till exempel ADHD
Om du har eller har haft ADHD eller annan neuropsykiatrisk diagnos kan du inte bli polis.


Vissa med autism där AS ingår kan ju vara extremt oflexibla.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kan man bli polis när man har AS- el ADHD-diagnos?

Inläggav antonius » 2021-08-04 13:27:10

Alien skrev:Alltså det finns säkert redan poliser med (odiagnosticad) NPF.

Vad ADHD beträffar så finns det ju mediciner för det.

Sedan finns det väl andra polisjobb än ordningspoliser som måste tampas med påverkade bråkstakar. T ex brottplatsundersökare och polishundförare.

Det är ju inte heller någonn som påstått att alla med NPF kan bli poliser.

Du måste ha vissa egenskaper för att ha rätt förutsättning att kunna klara av polisutbildningen och vara lämplig för polisyrket. Det innebär också att ha en grundtrygghet och en grundläggande psykisk stabilitet. Under utbildningen kommer du att få lära dig den kunskap som krävs för att klara polisyrket. Däremot kan du inte utveckla en grundtrygghet under utbildningen om den inte finns med från början.
https://polisen.se/om-polisen/bli-polis ... ildningen/


Ja jag försökte förklara det men folk tror tydligen att ALLA poliser är kling och klang som mitt i gatan står, med uniform och snurrande på batongen, när i själva väldigt mycket består av kontorsfolk som sysslar med handlingar , anmälningar och diarieför massor, och för sådant behöver man inte kunna karate och biljakter... :-)051
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Kan man bli polis när man har AS- el ADHD-diagnos?

Inläggav Dalaberger » 2021-08-04 13:28:50

Det är diskriminering, det finns poliser med ADHD som tjänstgör idag som fått diagnos efter de blivit poliser, om de är öppna med det kan de bli av med jobbet. Ser nu att tråden hänvisar till skiftet att tillåta efter individuell bedömning, det är bra. Det har inte känts respektfullt att automatiskt plockas bort från militär eller polis bara för att man fått en diagnos, hur många adhd:are och aspergare har inte tjänstgjort innan de blev diagnoser som man kunde stänga ute.

Det kan vara fördel att ha aspis-poliser, ärliga och laglydiga. Sen inom spektrumet finns det så klart skillnader, nån som bor på ett boende med svårigheter att ta hand om sig själv kanske inte passar men är man självständig med rätt kompetens så bör det inte vara ett problem.
Dalaberger
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2021-02-22

Kan man bli polis när man har AS- el ADHD-diagnos?

Inläggav Richard » 2021-08-04 17:31:55

Känns ju tryggt med poliser som hanterar skjutvapen, som har Tourettes syndrom... :roll:
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Kan man bli polis när man har AS- el ADHD-diagnos?

Inläggav Jicac » 2021-08-04 17:53:49

Dalaberger skrev:Det är diskriminering, det finns poliser med ADHD som tjänstgör idag som fått diagnos efter de blivit poliser, om de är öppna med det kan de bli av med jobbet. Ser nu att tråden hänvisar till skiftet att tillåta efter individuell bedömning, det är bra. Det har inte känts respektfullt att automatiskt plockas bort från militär eller polis bara för att man fått en diagnos, hur många adhd:are och aspergare har inte tjänstgjort innan de blev diagnoser som man kunde stänga ute.

Det kan vara fördel att ha aspis-poliser, ärliga och laglydiga. Sen inom spektrumet finns det så klart skillnader, nån som bor på ett boende med svårigheter att ta hand om sig själv kanske inte passar men är man självständig med rätt kompetens så bör det inte vara ett problem.


Diskrimineeering faktiss!


Jicac
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2020-10-01

Kan man bli polis när man har AS- el ADHD-diagnos?

Inläggav LordNelson » 2021-08-04 18:33:09

Jicac skrev:Vad sägs om lastbilschaufförer utan körkort? Vore det lämpligt?

Det var väl på 80-talet det blev körkort för lastbil. Då var npf inte uppfunnet och det fanns säkert en uppsjö av miffon som jobbade lite överallt.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Kan man bli polis när man har AS- el ADHD-diagnos?

Inläggav atoms » 2021-08-04 18:46:50

Sheyen skrev:
atoms skrev:
Sheyen skrev:Jag tror att det är en ganska dålig idé att personer med psykiska problem ska kunna bli poliser, hehe. Det är som att man äventyrar saker och ting.

Har man exempelvis problem med aggressioner, ångest, stresskänslighet, svårigheter med empati/sympati, feltolkar sociala situationer... ja, det är nog inte bra.


Det blir nog inte aktuellt att ta in såna bara för att det finns de inom spektrat som har problem med det du nämner, men samma sak gäller ju även de som inte har npf - de kan också ha problem med de där sakerna.


Eh nej. Alla som beter sig så som jag beskrev har psykiska problem.


Jag har inte påstått något annat. Alla sökande screenas redan för det som du nämner så att tillåta sökande med npf ändrar inte på screeningprocessen, det kommer fortfarande att vara lämpligheten som avgör.

Allvarliga psykiatriska problem som kan vara hämmande för framtida yrkesutövande = ej antagen. Alltså så som det är idag och så som det kommer att förbli.

Att många npf:are har problem med aggressioner, ångest, stresskänslighet, svårigheter med empati/sympati, feltolkar sociala situationer betyder ju inte att alla npf:are har det.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Kan man bli polis när man har AS- el ADHD-diagnos?

Inläggav Kentarou » 2021-08-04 19:26:08

LordNelson skrev:
Jicac skrev:Vad sägs om lastbilschaufförer utan körkort? Vore det lämpligt?

Det var väl på 80-talet det blev körkort för lastbil. Då var npf inte uppfunnet och det fanns säkert en uppsjö av miffon som jobbade lite överallt.


Autism och ADHD fanns på 80-talet.

Autism är från 40-talet och MBD är från 50-talet. :-)Hug
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Kan man bli polis när man har AS- el ADHD-diagnos?

Inläggav Ignatius » 2021-08-04 19:51:08

Jag är 50+. Då jag var ung fanns inga diagnoser. Jag gjorde tuffast möjliga militära befälsutbildning med höga betyg. Hade jag velat hade det varit en biljett till polisyrket. För ett par år sedan fick jag diagnos och nog är jag lite annorlunda (annars hade jag varken klarat det militära eller allt annat jag gjort).

Om jag hade varit ung idag och fått diagnos tidigt hade jag varken blivit insläppt i det militära eller hos polisen. Frågan är om jag hade fått göra något av allt det jag gjort i mitt liv.

Så: Ja! Personer med Aspergers syndrom klarar saker och givetvis finns det och har alltid funnits poliser med Aspergers syndrom. Givetvis är det individuellt vad man klarar och passar för. Ingen ska dock lura i mig att alla neurotypiska klarar av att bli militärer eller poliser.

Det är fullständigt idiotiskt att begränsa yrkesval för personer med diagnos. Varför ska samhället bygga skyddsmurar mot allt främmande?
Ignatius
 
Inlägg: 418
Anslöt: 2019-05-05

Kan man bli polis när man har AS- el ADHD-diagnos?

Inläggav Kentarou » 2021-08-04 20:07:46

Ignatius skrev:Jag är 50+. Då jag var ung fanns inga diagnoser. Jag gjorde tuffast möjliga militära befälsutbildning med höga betyg. Hade jag velat hade det varit en biljett till polisyrket. För ett par år sedan fick jag diagnos och nog är jag lite annorlunda (annars hade jag varken klarat det militära eller allt annat jag gjort).

Om jag hade varit ung idag och fått diagnos tidigt hade jag varken blivit insläppt i det militära eller hos polisen. Frågan är om jag hade fått göra något av allt det jag gjort i mitt liv.

Så: Ja! Personer med Aspergers syndrom klarar saker och givetvis finns det och har alltid funnits poliser med Aspergers syndrom. Givetvis är det individuellt vad man klarar och passar för. Ingen ska dock lura i mig att alla neurotypiska klarar av att bli militärer eller poliser.

Det är fullständigt idiotiskt att begränsa yrkesval för personer med diagnos. Varför ska samhället bygga skyddsmurar mot allt främmande?


Bara för att du klarar det så behöver inte alla med Asperger syndrom göra det, det gick inte så bra för John Ausonius.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in