Personlig assistans åt barn med autism

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Personlig assistans åt barn med autism

Inläggav Sheyen » 2021-07-14 9:56:57

Marjatta skrev:
Sheyen skrev:Skillnaden i våra tolkningar grundar sig i att du gör antaganden, medan jag läser och bedömer efter vad som står. Jag tycker att det är dumt att gissa. Jag är nära nog på allergisk mot antaganden.


Skillnaden mellan oss är nog att jag förstår, att alla gånger man läser en text gör man en tolkning av den. Du gissar minst lika mycket som jag.

Jag skulle också kunna skriva "oj oj oj" men jag gör inte det, för jag har inte lust att yttra mig nedlåtande.

Hur är det nedlåtande? Jag samlade mina tankar inför en punktlista, vilken jag sedermera författade.

Jag gissar inte alls. Dessutom är du ju själv nedlåtande när du säger att SKILLNADEN är att DU förstår, vilket indikerar att du menar att jag inte förstår. Så du behöver inte försöka dumma dig mot mig.

Det blev snabbt tydligt att det inte var uppskattat att jag kan relatera till TS situation, men detta faktum kvarstår. Jag och min autistiska make känner igen problematiken och vet hur man löser det.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Personlig assistans åt barn med autism

Inläggav Marjatta » 2021-07-14 10:09:50

Du är inte nedlåtande men när jag svarar likadant som du är jag nedlåtande LOL

Sheyen, jag tipsar TS om att hitta fler personer med erfarenheter på andra ställen. Det har noll med dig att göra. Noll. Inget. Även om du skulle ha 15 autistiska barn med utvecklingsstörning är stöd föräldrar emellan nåt som bättre brukar hittas på andra ställen än här ... vilket bl.a. bevisas av att TS inlägg (liksom i många andra liknande fall) lämnades obesvarade i 1 och ett halvt år. Det är inte ett kritik mot dig.

Det är lätt att tolka dig som att du söker bråk. Jag föredrar tolkningen att du missförstår och feltolkar.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Personlig assistans åt barn med autism

Inläggav Marjatta » 2021-07-14 10:13:25

Just det att du tror att mitt förslag till TS är en kritik mot dig bevisar verkligen att du missförstår, feltolkar och, tja, gissar.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Personlig assistans åt barn med autism

Inläggav Sheyen » 2021-07-14 11:05:39

Ja, men nu råkar jag vara en förälder som kan relatera, så kliv åt sidan.

Nä, bara för att du tycker något blir det dessvärre inte en objektiv sanning.

Till TS: Mitt tips skulle vara att försöka dra ner på mängden aktiviteter och försöka lokalisera vilka trygga punkter som finns, exempelvis föremål, tröst etc. Du måste öva på att förstå ditt barn. Sedan vill jag även tipsa om att läsa på om THC-fri CBD-olja, som har hjälpt många.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Personlig assistans åt barn med autism

Inläggav Sheyen » 2021-07-14 11:14:17

Vi har vår vardag väldigt lugn och förutsägbar, vilket underlättar allting. För oss är det naturligt, eftersom att det tillhör våra egna behov. Få aktiviteter, aldrig mer än ett par i veckan. Det är väldigt viktigt.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in