Att ta sig iväg (ut genom dörren)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Att ta sig iväg (ut genom dörren)

Inläggav BellaBelle » 2021-06-09 12:51:37

Trådens ämne: Att ta sig iväg (ut genom dörren) till möten, livsmedelsaffären, på en promenad osv

Vad är era tips när man (ibland eller typ alltid) har ”svårt att ta sig ut genom dörren”?

Och vad är orsaker till att detta kan vara ett problem?

Det jag själv kommit på för att underlätta:

* Jag ska undan för undan se till att ha bättre ordning hemma - alltså, det är ett projekt som kommer ta sin tid. På det viset om var sak har sin plats osv så behöver jag inte leta lika mycket efter sådant jag behöver ha på mig eller med mig för att ta mig iväg.

* Att ha en väskinsats där några grejer ligger ”permanent” - fast förstås måste fyllas på om det tar slut, går sönder osv - med lite mediciner, värktabletter, näsdukar, lite smink, laddare till mobil, miniparaply osv. Hm, nåt mer man borde ha i en sådan väskinsats? Då är handväskan ”grundutrustad” och jag behöver bara komma ihåg lägga till mobil. Och nycklar och plånbok om de inte redan är där.

* Mössa om man har otvättat hår är ett bra knep om man bara ska på promenad. Eller torrschampo kanske.

Vad är era tips?

Och varför kan man ha problem med något egentligen så banalt som att ta sig ut genom dörren? Oro över att inte komma ihåg att ha med mig allt jag behöver är i alla fall ett av hindren för mig som har utmaningar just kring organisation...
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Att ta sig iväg (ut genom dörren)

Inläggav Abskissa » 2021-06-09 13:57:21

Bra tips. Min taktik liknar din, jag liksom standardiserar. Om jag skulle komma med några tips utöver dina så vore det kanske att förtydliga för sig själv från början till slut vad som är syftet med ens ärende liksom.. typ ha nån enkel lista över vad det är man ska företa sig och kanske även om det är nåt man ofta fastnar i så kan man ju hjälpa sig själv att inte fastna genom att skriva ner det man tänker innan, när ens sinne är lite mindre.. väck.

BellaBelle skrev:Och varför kan man ha problem med något egentligen så banalt som att ta sig ut genom dörren?


Probl med exekutiva funktioner. Eller är frågan vad probl med exekutiva funkt egentl är? Men finns också så jäkla mkt fler saker som nystas ihop med detta till en härva, åtm hos mig, så som oro, som du nämner.
Abskissa
 
Inlägg: 226
Anslöt: 2012-11-12
Ort: Södern

Att ta sig iväg (ut genom dörren)

Inläggav StickaOspela » 2021-06-10 9:57:00

BellaBelle skrev:
Och varför kan man ha problem med något egentligen så banalt som att ta sig ut genom dörren?


Problemet för mig ligger i att jag antingen är för bra på att föreställa mig alla eventuella hinder som skulle kunna uppstå om jag går ut, och/eller för dålig på att kategorisera dessa efter sannolikhet. Det gör att små hinder och stora hinder ges samma dignitet. Att en insekt kan komma och störa mig så jag blir ofokuserad eller rädd under färden blir då lika jobbigt som att det skulle vara en demonstration med hundratals människor som jag måste beakta/höra/interagera med för att kunna ta mig förbi.

Jag ser ju själv hur 'löjligt' det ser ur när jag skriver det så här. Men det hjälper inte det minsta i stunden då jag hindrar mig själv från att gå ut, eftersom de rationella tankarna inte ges utrymme då.
StickaOspela
 
Inlägg: 227
Anslöt: 2018-08-08
Ort: Trollhättan

Att ta sig iväg (ut genom dörren)

Inläggav Någon » 2021-06-10 20:16:45

Om det är en rutin att gå ut genom dörren en viss tid, för ett visst ärende, är det lättare har jag märkt.
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Att ta sig iväg (ut genom dörren)

Inläggav Zima33 » 2021-06-14 17:15:53

Någon skrev:Om det är en rutin att gå ut genom dörren en viss tid, för ett visst ärende, är det lättare har jag märkt.

Ja och för mig är det mycket lättare att ta mig ut om jag ska köpa godis än om jag ska handla mat. :oops:
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Att ta sig iväg (ut genom dörren)

Inläggav BellaBelle » 2021-07-20 22:11:15

TACK för alla svar!!! Uppskattat! :)
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Att ta sig iväg (ut genom dörren)

Inläggav Sheyen » 2021-07-20 22:41:52

Jag har alltid en väska i hallen med sådant som ska med. Jag går inte ut för att "gå ut", utan jag måste ha ett mål. Brukar skratta mina boendestöd i ansiktet när de föreslår att vi ska gå en "promenad" lol. Nice try. Mig lurar ni inte ut på en hjärndöd promenad.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Att ta sig iväg (ut genom dörren)

Inläggav Mammaspojke » 2021-07-27 7:27:29

Sheyen skrev:Jag har alltid en väska i hallen med sådant som ska med. Jag går inte ut för att "gå ut", utan jag måste ha ett mål. Brukar skratta mina boendestöd i ansiktet när de föreslår att vi ska gå en "promenad" lol. Nice try. Mig lurar ni inte ut på en hjärndöd promenad.


För mig brukar det också vara svårt att motivera mig att bara gå ut men försöker ändå och det brukar kännas bättre när jag väl kommit ut. Beror nog på hur det ser ut där man bor dock. Om utemiljön är stimulerande och uppfriskande eller vad man ska säga. Promenera mellan tråkiga betonghus i ett bostadsområde hade jag t.ex. haft svårt att motivera mig till. Då kanske man kan ta cykeln en sväng om det finns något mer stimulerande längre bort. Då måste boendestödet också ha cykel vilket dom kanske inte har. Ett alternativ är att man skapar ett mål med promenaden som att börja fotografera t.ex. På sommaren kan man promenera för att köpa en glass och sitta på en bänk i solen och filosofera.
Mammaspojke
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2017-11-09

Att ta sig iväg (ut genom dörren)

Inläggav Sheyen » 2021-07-27 7:47:57

Mammaspojke skrev:
Sheyen skrev:Jag har alltid en väska i hallen med sådant som ska med. Jag går inte ut för att "gå ut", utan jag måste ha ett mål. Brukar skratta mina boendestöd i ansiktet när de föreslår att vi ska gå en "promenad" lol. Nice try. Mig lurar ni inte ut på en hjärndöd promenad.


För mig brukar det också vara svårt att motivera mig att bara gå ut men försöker ändå och det brukar kännas bättre när jag väl kommit ut. Beror nog på hur det ser ut där man bor dock. Om utemiljön är stimulerande och uppfriskande eller vad man ska säga. Promenera mellan tråkiga betonghus i ett bostadsområde hade jag t.ex. haft svårt att motivera mig till. Då kanske man kan ta cykeln en sväng om det finns något mer stimulerande längre bort. Då måste boendestödet också ha cykel vilket dom kanske inte har. Ett alternativ är att man skapar ett mål med promenaden som att börja fotografera t.ex. På sommaren kan man promenera för att köpa en glass och sitta på en bänk i solen och filosofera.

Det är en acceptabel ursäkt för att bege sig ut.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Att ta sig iväg (ut genom dörren)

Inläggav CrazyInTrains » 2021-08-01 1:45:43

BellaBelle skrev:Vad är era tips när man (ibland eller typ alltid) har ”svårt att ta sig ut genom dörren”?

Lås upp dörren ... :-)051

Jag behöver förbereda allt innan dagen innan, annars kommer jag glömma minst hälften och sakerna ska ligga på exakt samma ställe och i rätt ordning varje dag. Och jag går aldrig ut utan ett mindre (väldigt litet) apotek i jackfickan (har jag inte det brukar jag få ångra mig). Jag brukar alltid planera att slänga sopor etc. i förväg och går alltid enkomt för det ärendet, två saker samtidigt strular bara till det i hjärnan. På vardagsmorgnar har jag 34 minuter mellan sängen och bussens annonserade avgångstid, och under förutsättning att allt är förberett som det ska vara brukar det bli ganska perfekt, jag hinner klart i tid utan att behöva vänta på något mer än bussen och jag behöver inte längre tänka på vad jag gör. :-)Happy

Men jag måste ha ett skäl för att gå ut, "nu ska jag göra det ärendet", och ha en plan för hur jag ska göra det jag ska göra, t.ex. var jag ska sitta i bussen (jag har en "rangordning" av favoritplatser), hur jag ska gå i affären etc. Att gå ut för det vackra vädrets skull händer inte. Om det inte snöar eller regnar kraftigt. :D
CrazyInTrains
 
Inlägg: 92
Anslöt: 2020-12-22
Ort: Västernorrlands län

Att ta sig iväg (ut genom dörren)

Inläggav Fretshi » 2021-08-01 14:55:00

När jag har problem med att ta mig utanför dörren så beror det i första hand på att jag är extremt trött och helt enkelt inte orkar, eller att jag har massa saker som måste göras i hemmet.

Fast för övrigt så har inte jag riktigt det problemet.

En sak som blev ett problem var när jag hade som mål att gå en promenad om dagen, då kändes det jobbigt och pressande just pga att jag hade pressen på mig att gå ut.

Så ett tips är faktiskt att tillåta sig att bara vara hemma någon eller några dagar. Detta kan också göra att man börjar må dåligt och känner sig instängd i sin lägenhet vilket gör att man tar sig ut.

Ett annat tips är att börja rensa upp med alla saker man har samlat på sig, det frigör energi och gör att man får lättare att städa och hålla rent.

Även ta en titt då och då i källarförråd eller på vinden för att se om man kan ge bort, sälja eller slänga något man har där.

Det är helt sjuk hur mycket lättare och klarare till sinnes man kan känna sig av att bara röja upp lite då och då. Ofta har man saker (i alla fall jag) som man inte har använt på flera år som bara "ligger och skräpar".
Man kan sälja mer än vad man tror på t.ex. tradera. Jag hade tur och har spelat ett spel (Warhammer) där figuerna är värda lite grann så har tjänat över 1000 kr redan på att sälja den här sommaren, kräver lite planering och så, men är inte så svårt. PMa mig om du skulle vilja börja sälja saker så förklarar jag mer.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in