Inför ESC 21 "The story of Fire Saga"

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inför ESC 21 "The story of Fire Saga"

Inläggav Alien » 2021-05-16 0:44:21

Det är en film från 2020 och visar semifinal och final med fiktiva tävlande. Will Ferrell spelar den manliga huvudrollen (men ser lika gammal ut som sin far som spelas av Pierce Brosnan). Han är också med som författare och producent. Vi har hans svenska fru att tacka för filmen. Han besökte Sverige och såg ESC på TV och blev fascinerad. Man uppskattar förstås filmen allra mest om man sett flera ESC.

På frågan om Lars och Sigrit är syskon svarar Lars "Jag tror inte det". Jag undrade om det skulle betyda att hans far var en riktig bock. Men det kan vara en blinkning till att alla islänningar är släkt med varann.

Jättebra film tycker jag. En nackdel är att den kunde varit kortare, och en del penisskämt hade jag gärna varit utan.

Ett isländskt par Lars (Will Ferrell) och Sigrit (Rachel McAdams) drömmer om att tävla i ESC. Pga en olycka där alla andra tävlande omkommer så får de representera Island i Edinburgh.

Storyn är rätt dårpippig men det är väl avsikten. Man får se en del artister och pampiga uppträdande med usla melodier (precis som riktiga ESC?). Det bästa är när artisterna sjunger gamla ESC-hits. Man får också se riktiga ESC-deltagare som John Lundvik och Conchita Wurst.

Spoiler: visa
Den ryske deltagaren är rik som ett troll och sjunger förstås bra. Hans show är rätt bögig med fem halvnakna manliga dansare runt honom. Han tycks uppvakta Sigrit men hon frågar om han är gay. Nej, i Ryssland är ingen gay, påstår han. (En liten spark åt Putins anti-HBTQ-politik där.)

Den snygge ryssen är trots allt rätt sympatisk. Han pratar med rysk accent men spelas av en britt, Dan Stevens.


Alla pratar förstås engelska utom i en strof i visan Husavik, my hometown. Det är inte skådespelerskan själv som sjunger så vackert utan Molly Sandén:

Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inför ESC 21 "The story of Fire Saga"

Inläggav Micke » 2021-05-16 8:11:00

Det var en bra recension av en lite speciell film. Den var en utav skälen till att jag skaffade Netflix faktiskt och den levde upp till förväntningarna. Men så brukar jag tycka om Ferells karaktärer också. Gör man inte det, och inte heller har intresse för ESC, så funkar den troligtvis inte.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Inför ESC 21 "The story of Fire Saga"

Inläggav LordNelson » 2021-05-16 12:45:21

Jag tänkte kolla på den på SVT igår men somnade efter halva. Låten var väl nominerad till en Grammy nyligen, var det som fick mej intresserad.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Inför ESC 21 "The story of Fire Saga"

Inläggav Nisse1982 » 2021-05-16 14:11:07

Jag såg att den filmen gick på tv igår när jag satt och zappade men det blev aldrig att jag såg den för tjejen kände sig trött och ville sova. Hon har sett den iallafall och sa att den var bra! :-)Happy

Själv har jag sett korta klipp av filmen och den verkar rätt rolig. Tycker att Will Ferell blir lite väl mycket ibland bara. Han svänger lätt över i ren löjlighet och med en tom och ganska ihålig humor. Fast det är kanske vad folk uppskattar?
Bara min egen uppfattning.
Nisse1982
 
Inlägg: 181
Anslöt: 2014-10-10

Inför ESC 21 "The story of Fire Saga"

Inläggav Alien » 2021-05-16 15:26:40

Den som sjunger ryssens sång Lion of Love är svensken Erik Mjönes:


Lika bombastiskt som bögigt. Precis ett nummer som skulle kunna finnas i den riktiga ESC (men knappast Rysslands bidrag nuförtiden).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inför ESC 21 "The story of Fire Saga"

Inläggav vanillin » 2021-05-17 15:10:49

Nu har jag sett den. :D Jag trodde inte jag skulle gilla den men det gjorde jag. Vilken galen och rolig film. Flytande gräns mellan fiction och verklighet med alla ESC-kändisarna som var med. Handlingen skulle passa att göra musikal av också.
vanillin
 
Inlägg: 581
Anslöt: 2020-02-18

Inför ESC 21 "The story of Fire Saga"

Inläggav nescio » 2021-05-17 15:28:10

Den finns inte på SVT play.
nescio
 
Inlägg: 3836
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Inför ESC 21 "The story of Fire Saga"

Inläggav Zima33 » 2021-05-17 16:06:33

Jag tyckte inte den var så värst bra men kul att de hade med riktiga esc-artister.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Inför ESC 21 "The story of Fire Saga"

Inläggav slackern » 2021-05-17 16:40:18

Vad jag har förstått så är det en amerikansk film där dom tar upp fenomenet med ESC glitter, glamour och kitsch.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in