Anmälan DO

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Anmälan DO

Inläggav Ericus » 2021-04-28 16:19:20

En fundering.

Jag vore tacksam om jag kunde få lite tankar och synpunkter kring vad folk anser utgöra anledning för anmälan till DO på grunden funktionsnedsättning. Vad kan t.ex. en arbetsgivare ha gjort för att det ska finnas skäl att anmäla?
Vad är okej/inte okej för en arbetsgivare att göra utifrån att den anställde har en Aspergerdiagnos?
Ericus
Inaktiv
 
Inlägg: 2365
Anslöt: 2015-11-25

Anmälan DO

Inläggav Alien » 2021-04-28 16:22:28

Jag anmälde till DO men de vägrade att ta upp mitt fall. Jag fick veta av arbetsgivaren att det var omöjligt att ta mig tillbaka efter sjukskrivning. Ingen hjälp av facket, ingen hjälp av DO. Har man AS får man skylla sig själv tydligen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Anmälan DO

Inläggav Ericus » 2021-04-28 16:28:17

Alien skrev:Jag anmälde till DO men de vägrade att ta upp mitt fall. Jag fick veta av arbetsgivaren att det var omöjligt att ta mig tillbaka efter sjukskrivning. Ingen hjälp av facket, ingen hjälp av DO. Har man AS får man skylla sig själv tydligen.


Jag förstår. Mycket tråkigt. Men ponera att arbetsgivaren till att börja med känner till att den anställde har en diagnos och att funktionsnedsättningen utgör anledning till att just den här arbetsplatsen bedöms som lämplig.
Anställningen sker i samverkan med Arbetsförmedlingen. Sedan börjar arbetsgivaren succesivt göra förändringar i gruppen eller i arbetsmiljön utan att ta hänsyn till den anställdes behov eller överenskommelsen. Anta att dessa förändringar leder fram till en sjukskrivning.
Ericus
Inaktiv
 
Inlägg: 2365
Anslöt: 2015-11-25

Anmälan DO

Inläggav Alien » 2021-04-28 16:31:14

Du kan ju börja med att ringa till DO och prata med dem. Har du något stöd av facket?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Anmälan DO

Inläggav Ericus » 2021-04-28 16:32:28

Alien skrev:Du kan ju börja med att ringa till DO och prata med dem. Har du något stöd av facket?


Jag har ingen tillsvidareanställning ännu, så nej.
Ericus
Inaktiv
 
Inlägg: 2365
Anslöt: 2015-11-25

Anmälan DO

Inläggav Ericus » 2021-04-28 16:36:46

Jag vet att det finns avtal mellan fack och arbetsgivare som reglerar vad som gäller kring den här typen av anställningar oavsett om den anställde är fackligt ansluten eller ej. T ex så är tanken att den anställde ska bli "anställningsbar". I det avseendet skulle syftet kunna motverkas om arbetsgivaren vidtar åtgärder som gör att den anställde blir sjuk.
Ericus
Inaktiv
 
Inlägg: 2365
Anslöt: 2015-11-25

Anmälan DO

Inläggav Ericus » 2021-04-28 16:44:41

Om man har förhoppningar om att bli tillsvidareanställd kan det vara klokt att inte stöta sig med någon i onödan. Å andra sidan kan man tänka att man inte ska göra våld på sig själv i ett försök att kompromissa.
Ericus
Inaktiv
 
Inlägg: 2365
Anslöt: 2015-11-25

Anmälan DO

Inläggav sussi83 » 2021-04-28 18:31:11

Alien skrev:Jag anmälde till DO men de vägrade att ta upp mitt fall. Jag fick veta av arbetsgivaren att det var omöjligt att ta mig tillbaka efter sjukskrivning. Ingen hjälp av facket, ingen hjälp av DO. Har man AS får man skylla sig själv tydligen.

Det kan jag hålla med om.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Anmälan DO

Inläggav Ericus » 2021-04-28 18:55:43

Om fler än en själv riskerar att fara illa så kan man ta ett snack med skyddsombudet. Då är det en arbetsmiljöfråga.
Ericus
Inaktiv
 
Inlägg: 2365
Anslöt: 2015-11-25

Anmälan DO

Inläggav slackern » 2021-04-28 19:30:57

Alien skrev:Jag anmälde till DO men de vägrade att ta upp mitt fall. Jag fick veta av arbetsgivaren att det var omöjligt att ta mig tillbaka efter sjukskrivning. Ingen hjälp av facket, ingen hjälp av DO. Har man AS får man skylla sig själv tydligen.


Men du, du vet väl att du har rätt att pausa din sjukersättning och söka jobb? Du kan säkert få hjälp att få något via Samhall för du har ju klarat av ett normalt arbete förut så något i Samhalls takt skulle säkert passa dig.

Bara för att du har blivit beviljad sjukersättning så behöver du ju inte acceptera det utan du är en fri människa som kan pausa den eller säga upp den och skaffa dig ett jobb.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Anmälan DO

Inläggav Toblerone » 2021-04-30 19:29:38

Ericus skrev:Jag vet att det finns avtal mellan fack och arbetsgivare som reglerar vad som gäller kring den här typen av anställningar oavsett om den anställde är fackligt ansluten eller ej. T ex så är tanken att den anställde ska bli "anställningsbar". I det avseendet skulle syftet kunna motverkas om arbetsgivaren vidtar åtgärder som gör att den anställde blir sjuk.


Jag har också en gång gjort en anmälan till DO. Problemet brukar inte vara att det inte skulle finnas skäl för en sån anmälan, utan det vanligaste problemet är nog att det inte går att bevisa. Det var det problemet jag hade också. Man trodde uppenbarligen på mig, men man kunde inte bevisa det som arbetsgivaren hade gjort mot mig. Och då finns det tyvärr inget man kan göra.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Anmälan DO

Inläggav Karamell » 2021-04-30 22:33:03

Do brydde sig inte om mig heller.
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Anmälan DO

Inläggav melly » 2021-04-30 22:54:53

Ericus skrev:
Alien skrev:Jag anmälde till DO men de vägrade att ta upp mitt fall. Jag fick veta av arbetsgivaren att det var omöjligt att ta mig tillbaka efter sjukskrivning. Ingen hjälp av facket, ingen hjälp av DO. Har man AS får man skylla sig själv tydligen.


Jag förstår. Mycket tråkigt. Men ponera att arbetsgivaren till att börja med känner till att den anställde har en diagnos och att funktionsnedsättningen utgör anledning till att just den här arbetsplatsen bedöms som lämplig.
Anställningen sker i samverkan med Arbetsförmedlingen. Sedan börjar arbetsgivaren succesivt göra förändringar i gruppen eller i arbetsmiljön utan att ta hänsyn till den anställdes behov eller överenskommelsen. Anta att dessa förändringar leder fram till en sjukskrivning.

Jag letade lite på DOs hemsida, men det är ju så förbaskat löst hållet. Det finns redogörelser för tillsynsärenden, men där står egentligen bara att arbetsgivaren har skyldighet att "vidta skäliga stöd- och anpassningsåtgärder för att arbetstagaren ska komma i jämförbar situation med andra medarbetare utan sådan funktionsnedsättning". De förklarar inte vad sådana skäliga stöd- och anpassningsåtgärder skulle vara.

Sen framgår det att de vanligen inte löser situationer för enskilda personer. Lite som Integritetsskyddsmyndigheten (f.d. Datainspektionen), alltså. De tar mest emot tips och klagomål, utreder om de har lust (väldigt oklart hur de beslutar vad som ska utredas), och så kommer ett allmänt uttalande om ifall det finns risk för diskriminering på en viss arbetsplats, etc.

Så, i ett krisläge skulle jag nog försöka med fack eller kanske företagshälsovård istället. Jag förstår att det är knepigt utan tillsvidareanställning, dock...
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Anmälan DO

Inläggav Ericus » 2021-05-01 20:09:21

melly skrev:Jag letade lite på DOs hemsida, men det är ju så förbaskat löst hållet. Det finns redogörelser för tillsynsärenden, men där står egentligen bara att arbetsgivaren har skyldighet att "vidta skäliga stöd- och anpassningsåtgärder för att arbetstagaren ska komma i jämförbar situation med andra medarbetare utan sådan funktionsnedsättning". De förklarar inte vad sådana skäliga stöd- och anpassningsåtgärder skulle vara.

Sen framgår det att de vanligen inte löser situationer för enskilda personer. Lite som Integritetsskyddsmyndigheten (f.d. Datainspektionen), alltså. De tar mest emot tips och klagomål, utreder om de har lust (väldigt oklart hur de beslutar vad som ska utredas), och så kommer ett allmänt uttalande om ifall det finns risk för diskriminering på en viss arbetsplats, etc.

Så, i ett krisläge skulle jag nog försöka med fack eller kanske företagshälsovård istället. Jag förstår att det är knepigt utan tillsvidareanställning, dock...


Tack för att du delar med dig av dina tankar. Jag har också noterat att de inte löser situationer för enskilda. Att börja med fack eller företagshälsovård hörs klokt.
Ericus
Inaktiv
 
Inlägg: 2365
Anslöt: 2015-11-25

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in