Vilka Nobelpristagare i litteratur har du läst?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vilka Nobelpristagare i litteratur har du läst?

Inläggav notwoodstock » 2015-03-13 4:24:00

Ironiskt nog så fick jag I.B. Singer: Ung man söker kärleken, av min far.

edit:

P.S.

Läste även pappas John Steinbeck: East of Eden.
Och kanske nå'n till här och där:
Harry Martinson: Aniara, halva
Albert Camus: Pesten, i skolan
Bertrand Russel:, Självbiografin hoppas jag han skrev själv...
Ruyard Kipling
Aleksandr Solzjenitsyn: Den första kretsen, halva boken

D.S.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Vilka Nobelpristagare i litteratur har du läst?

Inläggav atoms » 2015-03-13 9:39:13

Steinbeck, Solzjenitsyn, Soyinka och Le Clezio. Jag har böcker av dem men jag har inte läst någon av dem men så ser det å andra sidan ut i mitt privata bibliotek. Det är dock inte helt negativt för det betyder att jag har att välja på.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Vilka Nobelpristagare i litteratur har du läst?

Inläggav antonius » 2015-03-13 11:33:44

William Golding

Jean-Paul Sartre

Ernest Hemingway

Aleksandr Solzjenitsyn
antonius
 
Inlägg: 21868
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilka Nobelpristagare i litteratur har du läst?

Inläggav Alien » 2021-04-28 2:15:53

Jag har nu läst en novellsamling av Alice Munro. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad den hette men alla noveller hade samma huvudperson, så det liknade en roman. Jag tycker iofs att hon skriver bra, men jag gillade inte huvudpersonen och då är det svårt att läsa.

Har också läst Kazuo Ishiguro, Never let me go och Begravd jätte. Och sett filmatiseringen av romanen Återstoden av dagen. Tyckte bäst om Never let me go, en sorglig dystopi. Den började som en skildring av barn på en internatskola, men efter ett tag förstår man att det är ett slags barnhem, alla barn är föräldralösa.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vilka Nobelpristagare i litteratur har du läst?

Inläggav atoms » 2021-04-28 2:40:10

atoms skrev:Steinbeck, Solzjenitsyn, Soyinka och Le Clezio. Jag har böcker av dem men jag har inte läst någon av dem men så ser det å andra sidan ut i mitt privata bibliotek. Det är dock inte helt negativt för det betyder att jag har att välja på.


Nu har jag läst några böcker av Solzjenitsyn, och en eller två av Soyinka. Steinbeck får anstå medan jag helt avstår Le Clezio.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Vilka Nobelpristagare i litteratur har du läst?

Inläggav nescio » 2021-04-28 14:55:07

Ingen. Men jag håller ju inte koll på vilka som fått Nobelpriset. Stephen King har väl inte fått det?
nescio
 
Inlägg: 3839
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Vilka Nobelpristagare i litteratur har du läst?

Inläggav antonius » 2021-04-28 15:09:23

nescio skrev:Ingen. Men jag håller ju inte koll på vilka som fått Nobelpriset. Stephen King har väl inte fått det?


Men Selma Lagerlöf läste du väl som barn iaf?
antonius
 
Inlägg: 21868
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilka Nobelpristagare i litteratur har du läst?

Inläggav Furienna » 2021-04-28 15:52:37

Sigrid Undset
Selma Lagerlöf
Henryk Sienkiewicz
Pär Lagerkvist
John Galsworthy
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Vilka Nobelpristagare i litteratur har du läst?

Inläggav Alien » 2021-04-28 16:20:08

atoms skrev:
atoms skrev:Steinbeck, Solzjenitsyn, Soyinka och Le Clezio. Jag har böcker av dem men jag har inte läst någon av dem men så ser det å andra sidan ut i mitt privata bibliotek. Det är dock inte helt negativt för det betyder att jag har att välja på.


Nu har jag läst några böcker av Solzjenitsyn, och en eller två av Soyinka. Steinbeck får anstå medan jag helt avstår Le Clezio.

Varför avstår du Le Clezio? Skriver han svårläst? Har själv inte läst något av honom.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vilka Nobelpristagare i litteratur har du läst?

Inläggav nescio » 2021-04-28 16:35:08

antonius skrev:
nescio skrev:Ingen. Men jag håller ju inte koll på vilka som fått Nobelpriset. Stephen King har väl inte fått det?
Men Selma Lagerlöf läste du väl som barn iaf?
Jo, Gösta Berlings saga. Jag läste en tredjedel av den innan jag gav upp. Den var för tråkig.

Flugornas herre har jag ju också läst.
nescio
 
Inlägg: 3839
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Vilka Nobelpristagare i litteratur har du läst?

Inläggav Alien » 2021-04-28 22:50:28

Jag hade bara läst en roman av Sinclair Lewis förr: Av kungligt blod (Kingsblood 1947). Kingsblood börjar släktforska i hopp om att hitta kungliga anor pga sitt släktnamn. Men i stället hittar han en svart bland sina anor. Dumt nog berättar han det för omgivningen. "En droppe" gör att man räknas som svart. Hans grannar vill nu bli av med honom.

Just delen om att endast vita fick bo i vissa områden inspirerades han av det verkliga fallet med Ossian Sweet (https://sv.wikipedia.org/wiki/Ossian_Sweet)

Nu hittade jag en tjock bok på biblioteket av Sinclair Lewis, Sånt händer inte här (It can't happen here, 1935). Den har getts ut på nytt 2017. Varför? Tja dessa citat kan ge en vägledning:

"Vänta bara till Buzz tagit hand om oss. Det blir en regelrätt fascistisk diktatur.
Dumheter! Bara dumheter! fnös Tasbrough. Sånt kan inte hända här i Amerika, det är omöjligt. Vi är en nation av fria män.”


Huvudpersonen Doremus Jessup svarar:
“Det kan det, ta mig fan! --- Kommer ni ihåg Ku Klux Klan? Kommer ni ihåg vår krigshysteri när vi kallade surkålen [alltså Sauerkraut] för 'Frihetskål' och censurerade de hederligaste tidningarna? Lika illa som i Ryssland!
Spoiler: visa
Minns ni vår röda skräck och katolska skräck ---när republikanerna som bekämpade Al Smith [den förste katoliken som nominerats av ett av de stora partierna] lurade i bergsborna i Carolina att om Al blev vald skulle påven förklara deras barn oäkta?
---
Senator Windrip måste naturligtvis officiellt skälla ut bankerna, men när han en gång kommer till makten kommer han att ge bankerna tillbörligt inflytande --- och inhämta våra finansiella råd. Varför är du så rädd för ordet fascism, Doremus? Det är ju bara ett ord. Och det kanske inte vore så illa med alla de här lata typerna som skriker på understöd och lever på vad du och jag betalar i skatt - det kanske inte vore det sämsta att få en riktigt stark man som Hitler eller Mussolini ---"


Doremus Jessup är stadens redaktör för stadens tidning och författarens alter ego. Han är liberal och dessutom pacifist, något som hatas av både konservativa och kommunister.

Buzz Windrip är en populist som vill bli president och blir det.

"Han förkunnade det trösterika evangeliet om en sådan fördelning av rikedomen att var och en i landet skulle få flera tusen dollar om året, men alla rika ändå skulle få behålla tillräckligt för att reda sig, dock inte mer än högst 500 000 dollar om året. Alla gladde sig därför vid tanken på att Windrip skulle bli president."

Windrip skriver i sitt manifest “Klockan noll”:
"Regeringen måste få friare händer och kunna gripa in hastigt när det behövs, och inte ha händerna bakbundna av en hop idiotiska och samvetslösa advokater i kongressen som kan hålla på och prata i månader."

Det finns en organisation som kallas "De glömda männens liga". Det låter som en variant av "Den tysta majoriteten" och består av män som är arbetslösa, tycker att de har för låg lön el är skuldsatta bönder. Ligan stöder Buzz Windrip.

“Senatorn var vulgär, nästan illiterat, och en lätt avslöjad lögnare.”

Men senator Windrip är en medryckande talare:
"Det fanns ingen mer fängslande aktör på scenen, vid filmen eller ens i predikstolen. Han svängde med armarna, slog näven i bordet, rullade vilt med ögonen, spydde biblisk vre ur en gapande mun, men han kunde också jollra som en ammande moder, bönfalla som en smäktande älskare, och mellan alla dessa tricks kunde han kallt och nästan föraktligt bombardera sitt auditorium med siffror och fakta - siffror och fakta som var ofrånkomliga, även om de alltsomoftast var alldeles oriktiga.
---
Frånsett denna dramatiska storhet var Buzz en professionell genomsnittsmänniska.
Ja, han var synnerligen genomsnittlig. Han hade varje genomsnittlig amerikans alla fördomar och förhoppningar. Han trodde på ... överlägsenheten hos var och en som ägde en miljon dollar. Han betraktade ... tedrickning, poesi som inte stod i dagstidningarna och alla utlänningar, möjligen med undantag av engelsmän, som degenererade företeelser.

Men han var en genomsnittsmänniska i tjugofaldig förstoring genom sin talarkonst, så att på samma gång som de andra genomsnittsmänniskorna kunde förstå alla hans syften, som var precis desamma som deras egna, såg de honom höja sig skyhögt över dem, och de lyfte sina händer till honom i tillbedjan."


Jessup stöder den republikanske kandidaten men det går inte så bra.
"Vad han i stället fann var en nedslående förkärlek för den i teorin demokratiske Windrip. Och den förkärleken, märkte Doremus snart, var inte ens en rörande tillit till Windrips löften om utopisk lycka för alla i gemen. Det var en tro på ökade inkomster för väljaren själv och hans familj, högst individuellt.

De flesta av dem hade bland allt vad kampanjen utlovade bara lagt märke till det som de ansåg vara Windrips humor och utöver det tre av punkterna i hans program: den femte som sade att beskattningen av de rika skulle höjas; den tionde, som gick ut över negrerna - ingenting lyfter en fattig bonde eller fabriksarbetare med arbetslöshetsunderstöd mer än att ha en ras, vilken som helst, att se ner på; och slutligen och i synnerhet den elfte, som tillkännagav, eller tyckes tillkännage, att genomsnittsarbetaren omedelbart skulle erhålla femtusen dollar om året.
Så blåögt trodde hundratals gamla människor i Beulahdalen på detta att de leende traskade i väg till Raymond Pridewells järnhandel och beställde nya köksspisar och --- fullständig badrumsinredning, och allt skulle betalas dagen efter presidentvalet.--- När Doremus smågrälade på dem upptäckte han att enbart siffror ingenting förmår mot en dröm ..."


Detta påminner mig om att Trumpväljarna var övertygade om att Trump skulle rädda ekonomin och rädda dem själva från arbetslöshet. Muren mot Mexiko var också något som gick hem bland hans väljare.

Spoiler: visa
Även Jessup rycks med när Windrip talar:
"Han är ta mig tusan en bra karl när man kommer honom närmare!--- Tänk om Buzz skulle ha rätt! När man ser Buzz och sedan hör vad han faktiskt säger blir man liksom lite häpen -lite fundersam! Men vad Buzz faktiskt hade sagt kunde Doremus inte minnas en timme därefter när förtrollningen släppt.”


När Windrip blir president avskaffar han raskt både kongressen och högsta domstolen. De som protesterar dödas eller hamnar i fängelse. Det gäller även biskop Prang som tidigare stödde honom.


De vanliga väljarna bryr sig varken om demokrati el yttrandefrihet.

Presidenten håller ett tal.
“Han förklarade att mäktiga och hemliga fiender till de amerikanska principerna - man fick närmast intrycket att dessa var en kombination av Wall Street och Sovjetryssland - samlat sina krafter till ett sista anfall när de förbittrat insett jag skulle bli president. Allt skulle bli lugnt om några månader, under tiden pågick en kris under vilken landet måste ‘ha fördrag’ med honom!---
Och han slutade med en jämförelse mellan den pågående krisen och en brandsoldats plikt att rädda en vacker flicka ur en eldsvåda och bära henne nerför en stege för hennes egen skull, antingen hon ville det eller inte och hur förtvivlat hon än sparkade med sina vackra ben.
Hela landet skrattade.
Han är ett riktigt original, den där Buzz, men en väldigt duktig karl, sa väljarna.
Jag ger fan i om biskop Prang eller några andra idioter sitter i finkan, bara jag får mina femtusen om året som Windrip har lovat, sa Shad Ledue till Charlie Betts, möbelhandlaren."


Spoiler: visa
När några medborgare protesterar mot fängslandet av kongressledamöterna möts de av Windrips egen milis, Minute Men (M.M.-männen). Denna milis har bildats av fd arbetslösa och frigivna fångar.

Samtidigt talar Buzz till sin egen milis:
“Jag vänder mig till mina egna gossar, M.M.-männen, överallt i Amerika! Till er och endast till er vädjar jag om hjälp att göra Amerika till ett rikt och mäktigt land igen. [spoiler]Ni har blivit så föraktade. Ni har blivit ansedd som en ‘lägre klass’. Man har inte velat ge er arbete. Ni blev tillsagda att söka socialhjälp. Ni beordrades till lusiga arbetsläger. Det sades att ni inte dög för att ni var fattiga. Jag säger att ni … är de högsta herrarna i detta land - aristokratin - skaparna av det nya Amerika, frihetens och rättvisans Amerika. Gossar, jag behöver er! Hjälp mig - hjälp mig att hjälpa er. Stå fast! Om någon försöker hindra er - stick det svinet med bajonett!"
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vilka Nobelpristagare i litteratur har du läst?

Inläggav atoms » 2021-04-29 12:15:22

Alien skrev:
atoms skrev:Nu har jag läst några böcker av Solzjenitsyn, och en eller två av Soyinka. Steinbeck får anstå medan jag helt avstår Le Clezio.

Varför avstår du Le Clezio? Skriver han svårläst? Har själv inte läst något av honom.


Vet inte, har en bok av honom - Jordisk Extas, essäer. En bekant brukade tjata om den för länge sedan så när jag hittade den för en massa år sedan var den ett givet köp, den kostade bara sex kronor. Har väl satt igång med den någon eller några gånger men inte orkat vidare, så är det ju ofta - när man hittar en bok verkar den intressant men när man sedan sätter sig med den är det just bara första meningen, eller sidan, som attraherar. Resten är bara sådär, lätt att ge upp då och ge sig på något annat.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Återgå till Intressanta intressen



Logga in