Hej där! Nån mer här inne som gillar tv-spel?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hej där! Nån mer här inne som gillar tv-spel?

Inläggav Nisse1982 » 2014-12-26 4:04:53

Har du varit med och utvecklat något spel själv mango?
Själv lirar jag gamla spel ibland genom emulatorer på datan. Gamla godingar som Zelda, Mario, Turtles, Lifeforce, wizard and warriors, batman, castlevania, etc.
Sen nöter jag mycket Cs men det är mest för att dom nya spelen kräver en bättre burk och en snabbare uppkoppling, kör nu med 3's risiga mobila "bredband".
Nisse1982
 
Inlägg: 181
Anslöt: 2014-10-10

Hej där! Nån mer här inne som gillar tv-spel?

Inläggav Bastuper » 2014-12-26 13:18:49

Hittade Super Mario på nätet, läckert o spela de online,
ska ha nån skiva med emulator också.

8bitars spel har jag, ingen basenhet, xbox första version
fick jag av brorsan några jular sen.

Vilka bilspel är det som gäller idag om man vill ha det senaste och bästa?
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Hej där! Nån mer här inne som gillar tv-spel?

Inläggav TPring » 2014-12-26 14:14:01

Alla autister tenderar att betutta sig i TV-spel.

Det finns även forskning som indikerar att när autister hänger sig åt sina specialintressen (videospel har använts frekvent som ett urtypiskt exempel och för att basera testerna på) stimuleras hjärnan till helt olika nivåer och utsträckningar som är ouppnåeliga för många mer normalpantade.

Minst en forskare drog paralleller mellan en nikotinberoende som en analogi för hur autister reagerar vid stimulans eller avhållsamhet från ett intresse.
TPring
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2014-02-26

Hej där! Nån mer här inne som gillar tv-spel?

Inläggav Nisse1982 » 2014-12-26 19:58:42

Bastuper, Forza motorsport 4 till xbox 360 ser coolt ut på gameplay videos jag sett men har aldrig testat. Men då är det ju till den andra generation xbox.

Den där forskningen stämmer nog ganska bra.
Nisse1982
 
Inlägg: 181
Anslöt: 2014-10-10

Hej där! Nån mer här inne som gillar tv-spel?

Inläggav mango » 2014-12-26 21:27:52

Nisse1982 skrev:Har du varit med och utvecklat något spel själv mango?
Själv lirar jag gamla spel ibland genom emulatorer på datan. Gamla godingar som Zelda, Mario, Turtles, Lifeforce, wizard and warriors, batman, castlevania, etc.
Sen nöter jag mycket Cs men det är mest för att dom nya spelen kräver en bättre burk och en snabbare uppkoppling, kör nu med 3's risiga mobila "bredband".


Hej Nisse1982,
Jadå det har jag fast inga spel ni lär känna till ;)
Settern 7, star trek MMO som aldrig släpptes, något fitness spel jag inte minns namnet på och en massa mindre spel. Har väll jobbat med spel i ca 10 år snart och för både större och mindre företag.

Idag jobbar jag föresten för ett större företag som alltid söker bra programmerare!
Finns det någon här som vill jobba på en bra arbetsplats och är en grym programmerare så skicka mig ett pm!
Berätta lite om er själva så kan jag berätta lite om företaget, Jag kan försöka rekommendera in er!
mango
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2014-04-24
Ort: stockholm

Hej där! Nån mer här inne som gillar tv-spel?

Inläggav mango » 2014-12-26 21:45:31

TPring skrev:Alla autister tenderar att betutta sig i TV-spel.

Det finns även forskning som indikerar att när autister hänger sig åt sina specialintressen (videospel har använts frekvent som ett urtypiskt exempel och för att basera testerna på) stimuleras hjärnan till helt olika nivåer och utsträckningar som är ouppnåeliga för många mer normalpantade.

Minst en forskare drog paralleller mellan en nikotinberoende som en analogi för hur autister reagerar vid stimulans eller avhållsamhet från ett intresse.


Intressant, personligen så tror jag att många av de som jobbar med spel har lite drag av autism för att bli riktigt duktiga men det är som sagt bara en gissning.
Men jag har tex en kollega som har någon typ autism (tror vi) och han är grym på att upptäcka fel i spel.
Han har alltid de högsta poängen på spelen och han ser "mönstret/systemet" snabbt. Skit coolt!

Men här är en liten dröm historia, det började med att han som ung började spel på en hemsida och alltid fick super höga poäng. Företaget som skapade sidan blev då nyfikna på denna person som alltid var grym på alla deras spel de släppte, de trodde att han lyckats skapa något fusk, hackat sig in i systemet, att det var fel på hemsidan etc etc
Lång historia kort, spelföretaget sökte upp honom upptäckte att det var en Ung man i tonåren som bara vara grym, och vad gör de? :) jo de ber honom såklart att komma och jobba för dom som speltestare :). Han tackade ja till jobbet :).

Apropå det, jag kan själv bli bra på spel men inte på samma sätt. Ett: jag måste tycka spelet är intressant, vilket inte händer ofta. två: jag ser inte "mönstret/lösningen" på en gång som ovannämnde person, utan anledningen till att jag blir bra är för att jag tragglar spelet så många gånger att jag tillslut ser lösningen. jag kan tex sitta i tre dagar och traggla spelet tills jag når en tillfredställande highscore, det vill säga typ top 3. Men det är för att det blir en fixering för mig ett måste och det är sjukt störigt. Jag blir för insatt helt enkelt som med mina andra intressen.

Men för att avsluta detta långa inlägg så tycker jag personligen att det behövs fler autism fantaster i spel företag och helt garanterat på många andra ställen med!
mango
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2014-04-24
Ort: stockholm

Hej där! Nån mer här inne som gillar tv-spel?

Inläggav Nisse1982 » 2014-12-27 1:13:34

Okej coolt, försökte googla Settern 7 men hittade tyvärr inget. Titeln låter lite som Settlers, bra gammalt spel med skön musik. Själv är jag musikfantast så musiken är halva upplevelsen för mig. Sökte till en musikhögskola i Skövde där dom hade en musikutbildning inom just dataspel och kom in men jag hade inte råd med flytten ner. Hade ni sökt en musikkompositör så hade jag varit intresserad :-)Happy

Intressant historia om eran kollega och det stämmer att vi ser mönster väldigt snabbt. Skulle alla bara få hjälp och rätt verktyg så att säga så skulle fler få chansen att göra storverk här i världen.
Nisse1982
 
Inlägg: 181
Anslöt: 2014-10-10

Hej där! Nån mer här inne som gillar tv-spel?

Inläggav mango » 2014-12-27 2:32:48

Nisse1982 skrev:Okej coolt, försökte googla Settern 7 men hittade tyvärr inget. Titeln låter lite som Settlers, bra gammalt spel med skön musik. Själv är jag musikfantast så musiken är halva upplevelsen för mig. Sökte till en musikhögskola i Skövde där dom hade en musikutbildning inom just dataspel och kom in men jag hade inte råd med flytten ner. Hade ni sökt en musikkompositör så hade jag varit intresserad :-)Happy

Intressant historia om eran kollega och det stämmer att vi ser mönster väldigt snabbt. Skulle alla bara få hjälp och rätt verktyg så att säga så skulle fler få chansen att göra storverk här i världen.


Ber om ursäkt jag skrev fel det skulle stå Settlers 7 men jag stavade fel =P så ja inte så konstigt att du inte hittade något på det ha ha.

Coolt! själv kan jag inte spela något instrument alls så jag blir lika fascinerad varje gång jag ser någon annan spela.
Vi har typ bara en kompositör på företaget som gör all vår musik och han har det väldigt stressigt! jag tror inte någon mår bra av så mycket jobb i längden oavsett om man har AS eller inte.
Jag har för mig att vi sökte någon till förut men i dagsläget så tror jag inte det.
Däremot så har vi många duktiga musiker på företaget!
Nu kommer vi ur ämnet lite så jag skickar dig ett pm istället.

Ja precis jag tror det finns fantastiska människor här på forumet som kan skapa underverk bara de får vara i rätt miljö och bara får en chans :)
Men det gäller även att att våga chansa! och fortsätta visa fram fötterna även fast man får ett nej.

J.K. Rowling fick ju typ 11 nej innan ett bokförlag valde att publicera Harry potter =P.

två bra energigivande föreläsningar som jag starkt kan rekommendera att lyssna på.
https://www.youtube.com/watch?v=w-HYZv6HzAs
https://www.youtube.com/watch?v=Lp7E973zozc
mango
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2014-04-24
Ort: stockholm

Hej där! Nån mer här inne som gillar tv-spel?

Inläggav Nisse1982 » 2014-12-27 11:20:09

Ah okej, har du varit med och jobbat med ett spel i Settlers-serien så är det ju respekt :-)Happy Inte illa faktiskt, får ni bättre lön när ni gör jobbar åt större företag som Blue Byte? Måste ju öppna en del dörrar också, har du blivit erbjuden att få jobba med fler större bolag sen dess? Bra föreläsningar btw, kollar på den första nu. Ted Talks har mycket bra grejer.
Nisse1982
 
Inlägg: 181
Anslöt: 2014-10-10

Hej där! Nån mer här inne som gillar tv-spel?

Inläggav mango » 2014-12-27 14:06:13

Nisse1982 skrev:Ah okej, har du varit med och jobbat med ett spel i Settlers-serien så är det ju respekt :-)Happy Inte illa faktiskt, får ni bättre lön när ni gör jobbar åt större företag som Blue Byte? Måste ju öppna en del dörrar också, har du blivit erbjuden att få jobba med fler större bolag sen dess? Bra föreläsningar btw, kollar på den första nu. Ted Talks har mycket bra grejer.


Ha ha tack ;)
Nej det kan jag faktiskt inte påstå! man kan få dåligt betalt från större företag med och visa mindre företag kan man få väldigt bra betalt ifrån :) det variera väldigt mycket så den frågan är svår att svara på.
Det beror för det mesta på hur bra det går för företaget.

Men ja det öppnar en Hel del dörrar att jobba för större företag, inte för att företags i sig är känt utan för alla personer man lär känna, i spel industrin så känner "alla alla" så våga visa framfötterna och att du är bra på det du gör och att du är trevlig och lätt att jobba med. Så efter att jag fick mitt första jobb så har jag blivit rekommenderad till både större och mindre företag sen dess. Kom ihåg att för er som pluggar vad ni än pluggar att era kontakter in till industrin börjar redan i och utanför klassrummet.

Kul att även du tyckte föreläsningen är intressant! :) och ja Ted talks har en hel del intressanta föreläsningar!
mango
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2014-04-24
Ort: stockholm

Hej där! Nån mer här inne som gillar tv-spel?

Inläggav vofff » 2016-05-03 15:08:02

Jobba som outsource företag, dom tjänar rätt mycket på det.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Hej där! Nån mer här inne som gillar tv-spel?

Inläggav Julianus » 2016-09-26 23:11:49

För de som är boende i Stockholm så finns ett museum om tv spel, riktigt trevligt :) Ska dit på fredag med min kontaktperson.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Aliens tv spel.?

Inläggav manne » 2021-04-10 21:21:33

så vad tror ni om detta spelet jag hoppas att det levererar som det skall. :o :-)063 :?:

så någon som tror att det blir bra.?'

https://en.wikipedia.org/wiki/Aliens:_Fireteam

Aliens: Fireteam - Exclusive 25 Minutes of Gameplay | IGN First

https://www.youtube.com/watch?v=RZco0Da52K0

de som har kommit förut tex Alien Colonial marines har inte varit bra alls. :cry: :!:
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Hej där! Nån mer här inne som gillar tv-spel?

Inläggav Glitchenstein » 2021-04-10 22:37:07

Vem gillar inte tv-spel :wink: . Har gameat rätt mycket OW och LoL men har börjat att spela äldre spel eftersom jag fick ärva min 6 år äldre brors gamla spelkonsoler; playstation och nintendo. Helt klart så känns dom äldre spelens innehåll mera välgjorda med bättre storys och har särskilt fastnat för zelda och alundra.
Glitchenstein
Bannad
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2021-04-02

Hej där! Nån mer här inne som gillar tv-spel?

Inläggav Heidi79 » 2021-04-10 22:43:17

*Räcker upp handen*

Zelda :-)154 :-)154 :-)154 :-)154
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

Hej där! Nån mer här inne som gillar tv-spel?

Inläggav manne » 2021-04-11 9:17:34

jag har haft Xbox 360 och ps 3 a och ps4 .

och flera spel datorer och massa tv spel och data spel. :D :!:
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Hej där! Nån mer här inne som gillar tv-spel?

Inläggav notwoodstock » 2021-04-11 11:14:52

Hade 5-10 spel för Mac, innan jag slutade spela. Lode Runner gillade jag.

På senare år är det bara Wordfeud samt luffarschack mot iPhonen som lockat.

Asteroids spelade jag på jobbet, på kvällen, på en arbetsstation som kostade en halvmiljon. Tänkte inte på att detta var olämpligt.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Hej där! Nån mer här inne som gillar tv-spel?

Inläggav Nalober » 2021-04-11 15:12:34

Jag spelar Paper Mario på Nintendo 64, på ungefär 5 timmar och 15 minuter glitchlöst. Min tid är snabb, tycker världsmästare i glitchlöst snabbspring på Paper Mario.

Paper Mario släpptes i Sverige under år 2001.
Nalober
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2012-04-14

Hej där! Nån mer här inne som gillar tv-spel?

Inläggav antonius » 2021-04-11 16:00:59

pong
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hej där! Nån mer här inne som gillar tv-spel?

Inläggav Nisse1982 » 2021-04-11 19:07:46

Nu är det längesen jag spelade ett renodlat tv- eller dataspel. Mest spelat Agario och Yatzy på paddan den senaste tiden.
Nisse1982
 
Inlägg: 181
Anslöt: 2014-10-10

Hej där! Nån mer här inne som gillar tv-spel?

Inläggav Dalaberger » 2021-04-11 19:20:22

Bara jag som går hardcore-nörd och spelar simulator, managementspel, senaste spelades Star Trek Online och anlägga vägnät i en Sovjetrepublik (sann niche).
Dalaberger
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2021-02-22

Hej där! Nån mer här inne som gillar tv-spel?

Inläggav slackern » 2021-04-11 19:26:54

Har en bra PC så jag spelar RDR2 och ESO eller det sistnämnda spelet har jag inte spelat på ett tag.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hej där! Nån mer här inne som gillar tv-spel?

Inläggav Nisse1982 » 2021-04-11 19:32:22

Dalaberger skrev:Bara jag som går hardcore-nörd och spelar simulator, managementspel, senaste spelades Star Trek Online och anlägga vägnät i en Sovjetrepublik (sann niche).


Simulatorer är bra :-)Happy Hade aldrig lyckats varva vissa spel utan sparfunktionen som simulatorer erbjuder.
Nisse1982
 
Inlägg: 181
Anslöt: 2014-10-10

Hej där! Nån mer här inne som gillar tv-spel?

Inläggav enrosanalle » 2021-04-17 22:52:58

Väntar på bf6 :p
enrosanalle
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2020-07-06

Återgå till Intressanta intressen



Logga in