Kan asperger bli värre av mindre umgänge?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

kan asperger bli värre av mindre umgänge?

Inläggav Flyktig » 2021-03-27 11:03:36

Kidzi skrev:
Flyktig skrev:är det så att vanliga människor blir trubbiga av det, medan autister kan bli mer normala?
Men hur är det då med hastighet? Jag använder medicin med amfetamin i och hjärnan får på något sätt mer energi, men när medicinen tar slut och jag har använt den under en längre period blir jag extra känslig för till exempel buller och fläckar. Men det är bara om jag har varit ensam då, inte märker detta när jag faktiskt är upptagen med något, men om jag till exempel är ensam och är beredd på en dag utan någon plan och sedan plötsligt ringa telefonen kan jag bli rasande . kanske är det också därför jag känner mig så mycket bättre när jag slutar ta medicinen ibland, för det känns som att hjärnan blir avslappnad lite igen utan att jag får den hjärndimman. Det är lite som när du har tränat och tröttnat, men du blir så glad trött på ett sätt.


Jättebra fråga. Men klart att det händer något när man tar bort medicin som hjärnan vant sig vid. Att det blir som man är utan medicin men ännu värre.

Om autister blir mer normala av benso? Kanske. Har inte riktigt tänkt på detta. Men börjar autister missbruka så brukar det vara benso, alkohol eller opioider. De två första är GABA. Varför opioider hjälper vet jag inte, men vissa med autism blir i det närmaste normala med dessa. Nu funkar det ju inte att missbruka, men intressant att tänka på.


Jag tror att du kanske missförstod lite. Jag blir inte värre om jag tar en paus från Elvanse. Jag märker inga abstinenssymptom. Skillnaden är att utan det är jag lite mer platt i känslorna, inte så deprimerad platt, men jag blir inte så intresserad av saker där man måste använda hjärnan, så därför är jag mer fysiskt aktiv när jag gör det inte ta dem. Jag gillar inte att träna medan de arbetar, jag tar dem så jag tränar innan jag tar dem annars väntar jag till kvällen när de går ut igen. Det är typ av något jag använder om jag ska försöka studera, städa och sortera, arbeta. Saker som kräver fokus. Skulle jag vara ute en hel dag eller vara fysisk aktiv, är det ingen mening att ta dem nästan.
Det enda negativa med Elvansen är att om jag är helt ensam och måste hitta saker på egen hand kan jag bli nervös, för det är som om hjärnan ropar efter utmaningar.

Jag vet inte skillnaden mellan dexamfetamin och metamfetamin men jag förstår inte att människor tar amfetamin för att få mer energi och motion. Det användes under andra världskriget också för att ge mer mod, men möjlig MET har en annan effekt. Jag vill inte försöka, men jag undrar bara eftersom båda är amfetamin.

När det gäller Sobril och sånt är jag nyfiken eftersom det är lite som att människor med ADHD blir lugna vid amf, medan normalen blir hyper. Kanske har vi med aspergerar faktiskt överutvecklade hjärnor, så vi kan bli lite mer normala av Benzo, medan normala är dopade.
Flyktig
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2021-03-25

kan asperger bli värre av mindre umgänge?

Inläggav Kidzi » 2021-03-27 11:11:43

Får man ens gå på museum då? Tänk om man lär sig något.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Kan asperger bli värre av mindre umgänge?

Inläggav Flyktig » 2021-03-27 14:35:49

Men är detta aspig / autistiskt?:
- Sortera kläder efter säsong.
- Att ditt par strumpor är desamma. Jag var inte som ett barn, då kunde mina strumpor ha olika färger, men min mamma sa alltid att jag måste lära mig att ta bättre hand om mig själv, så det är möjligt att det är därför. Nu måste mina strumpor alltid vara desamma, de kan inte ha olika färger eller former.
Har inte heller varit så förtjust i att ha starka färger på mina kläder i vuxenlivet.
- Att behöva ha en översikt över var du har saker (beställ till exempel i papper)
- Att veta vilken butik som säljer en vara billigast och att veta om det faktiskt är billigare att få varan genom den butiken.
- Att känna till den aktiva ingrediensen i många läkemedel även om du inte arbetar med medicin.
Flyktig
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2021-03-25

Kan asperger bli värre av mindre umgänge?

Inläggav Flyktig » 2021-03-27 15:05:12

Så nu när jag inte har haft något att gå till varje dag märker jag att jag måste vara lite mer kreativ själv för att hitta något att hålla mig upptagen med. Det har varit mycket städning och jag har en liten hobby. Annars har det gått mycket på Netflix, Internet och träning. Men bara dessa 3 saker blir för enstaka och du blir trött på det.

Så ibland är det trevligt att bara isolera mig lite, inte göra så mycket, men det är då jag kan bli orolig för att jag känner mig onyttig och jag tror att alla andra är ute och gör något förnuftigt medan jag är inne och helt onyttig. Men hur vet du verkligen? Till exempel dricker jag inte alkohol. Jag ser inte vad alla andra gör, jag tror bara att de förmodligen är på jobbet, studerar, lär sig något nytt. Men kanske någon ens sitter hemma ensam och blir full? Är ett hus i grannskapet ljuset tänds på kvällen och jag kan se att människor går in där, men hela dagen ser det ut som ingen bor där alls
Flyktig
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2021-03-25

Kan asperger bli värre av mindre umgänge?

Inläggav Dalaberger » 2021-03-27 15:50:43

Flyktig skrev:Men är detta aspig / autistiskt?:
- Sortera kläder efter säsong.
- Att ditt par strumpor är desamma. Jag var inte som ett barn, då kunde mina strumpor ha olika färger, men min mamma sa alltid att jag måste lära mig att ta bättre hand om mig själv, så det är möjligt att det är därför. Nu måste mina strumpor alltid vara desamma, de kan inte ha olika färger eller former.
Har inte heller varit så förtjust i att ha starka färger på mina kläder i vuxenlivet.
- Att behöva ha en översikt över var du har saker (beställ till exempel i papper)
- Att veta vilken butik som säljer en vara billigast och att veta om det faktiskt är billigare att få varan genom den butiken.
- Att känna till den aktiva ingrediensen i många läkemedel även om du inte arbetar med medicin.

Att sortera kläder och strumpor och grejer är väl normalt ändå, även om inte alla orkar göra det. Jag gör inte det, mer än att kläder av samma typ ligger ihop.

Antar jag för mycket om jag säger att autister är mindre utseendefixerade än andra människor i allmänhet, mer neutralt, avslappnat klädda, sminkar sig mindre och så vidare. Jag är man, så det spelar väl också in men jag tar en dusch, klipper mustaschen kanske sen är jag klar. Nästa alla mina kläder är enfärgade och tidigare bara en eller två olika färger (svart och grönt), nu kan jag ha fler färger på mig men jag bryr mig inte mer än minimum vad andra tycker om mitt utseende. Det är befriande, jag skulle inte ha orken och det skulle kännas som en energitjuv av behöva bry sig om vad andra tycker.
Dalaberger
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2021-02-22

Kan asperger bli värre av mindre umgänge?

Inläggav Dalaberger » 2021-03-27 15:58:06

Flyktig skrev:Så nu när jag inte har haft något att gå till varje dag märker jag att jag måste vara lite mer kreativ själv för att hitta något att hålla mig upptagen med. Det har varit mycket städning och jag har en liten hobby. Annars har det gått mycket på Netflix, Internet och träning. Men bara dessa 3 saker blir för enstaka och du blir trött på det.

Så ibland är det trevligt att bara isolera mig lite, inte göra så mycket, men det är då jag kan bli orolig för att jag känner mig onyttig och jag tror att alla andra är ute och gör något förnuftigt medan jag är inne och helt onyttig. Men hur vet du verkligen? Till exempel dricker jag inte alkohol. Jag ser inte vad alla andra gör, jag tror bara att de förmodligen är på jobbet, studerar, lär sig något nytt. Men kanske någon ens sitter hemma ensam och blir full? Är ett hus i grannskapet ljuset tänds på kvällen och jag kan se att människor går in där, men hela dagen ser det ut som ingen bor där alls

Ja, är man själv så får man hitta sin egen underhållning på något sätt. Bra att ha en hobby på det sättet eller nörda in sig i nått. Känner jag mig onyttig försöker jag tänka på att det jag gör (om det är kreativa projekt som jag delar med mig av) kommer kanske underhålla någon även om bara lite i deras liv. Det är ett mysterium vad folk gör när de kommer hem, jag dricker knappt och försöker jag dricka ensam så ser jag bara sorgset på mig själv och undrar vad jag håller på med. Det är bra att det finns folk på nätet man kan chatta med, det kan vara en räddning.
Dalaberger
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2021-02-22

Kan asperger bli värre av mindre umgänge?

Inläggav ufo » 2021-03-27 16:15:35

Flyktig skrev:Men är detta aspig / autistiskt?:
- Sortera kläder efter säsong.
- Att ditt par strumpor är desamma. Jag var inte som ett barn, då kunde mina strumpor ha olika färger, men min mamma sa alltid att jag måste lära mig att ta bättre hand om mig själv, så det är möjligt att det är därför. Nu måste mina strumpor alltid vara desamma, de kan inte ha olika färger eller former.
Har inte heller varit så förtjust i att ha starka färger på mina kläder i vuxenlivet.
- Att behöva ha en översikt över var du har saker (beställ till exempel i papper)
- Att veta vilken butik som säljer en vara billigast och att veta om det faktiskt är billigare att få varan genom den butiken.
- Att känna till den aktiva ingrediensen i många läkemedel även om du inte arbetar med medicin.
På samtliga fem punkter är svaret nej.

Men om någon punkt blir så pass problematiskt så att ditt liv i övrigt blir lidande är det en annan femma.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Kan asperger bli värre av mindre umgänge?

Inläggav ufo » 2021-03-27 16:18:39

Paladinen skrev:Allt som avviker ifrån gängse rådande norm är onormalt.
Nej där har du fel.
Men det är en annan diskussion.

Paladinen skrev:Som exempel normen i samhället är inte att sitta och exempelvis snöa in på transsibiriska järnvägen och lära namnet på alla lokomotiv som någonsin färdats där och namnet på alla stationer längs färdrutten och alla avgångs ocn ankomsttider till dom olika stationerna osv osv .
Har du en källhänvisning på att det där är exkluderat ifrån "normen"?
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Kan asperger bli värre av mindre umgänge?

Inläggav Paladinen » 2021-03-27 16:57:31

ufo skrev:
Paladinen skrev:Allt som avviker ifrån gängse rådande norm är onormalt.
Nej där har du fel.
Men det är en annan diskussion.

Paladinen skrev:Som exempel normen i samhället är inte att sitta och exempelvis snöa in på transsibiriska järnvägen och lära namnet på alla lokomotiv som någonsin färdats där och namnet på alla stationer längs färdrutten och alla avgångs ocn ankomsttider till dom olika stationerna osv osv .
Har du en källhänvisning på att det där är exkluderat ifrån "normen"?


onormal är ett adjektiv som används för att namnge det som ligger utanför dess naturliga tillstånd eller de villkor som är inneboende för det . För att förstå begreppet onormalt måste vi först veta vad som är normalt . Normalitet är kopplat till något som finns i ett naturligt tillstånd eller som fungerar som regel . Det är möjligt att koppla normalt till vanlig eller vanligt
Det onormala är därför tvärtom: det sällsynta, det som undviker det vanliga eller logiken.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Kan asperger bli värre av mindre umgänge?

Inläggav Alien » 2021-03-27 17:12:02

Vad som är normalt el ornormalt är väldigt beroende av tid och plats och kultur.

För länge sen var det normala att när det blivit mörkt så satt man framför eldstaden och pratade/berättade sagor. Sedan lade man sig och man sov mer under den mörka årstiden. Nu är det normala att samhället aldrig stänger av och folk sover också mycket mindre.

Det är bättre att använda uttrycken vanligt resp ovanligt. "Normalt" har blivit ansett som automatiskt positivt.

T ex så kan det vara "normalt", dvs vanligt, att prata i mobilen när man kör men det är varken önskvärt el lagligt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kan asperger bli värre av mindre umgänge?

Inläggav slackern » 2021-03-27 17:14:57

Alien skrev:Vad som är normalt el ornormalt är väldigt beroende av tid och plats och kultur.

För länge sen var det normala att när det blivit mörkt så satt man framför eldstaden och pratade/berättade sagor. Sedan lade man sig och man sov mer under den mörka årstiden. Nu är det normala att samhället aldrig stänger av och folk sover också mycket mindre.


Totalt ointressant argument i och med att vi lever i nutidens Sverige och inte i Afrika under jägare och samlare stenåldern. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kan asperger bli värre av mindre umgänge?

Inläggav slackern » 2021-03-27 17:16:57

Paladinen skrev:
Som exempel normen i samhället är inte att sitta och exempelvis snöa in på transsibiriska järnvägen och lära namnet på alla lokomotiv som någonsin färdats där och namnet på alla stationer längs färdrutten och alla avgångs ocn ankomsttider till dom olika stationerna osv osv . Skall du inte jobba som nån form av historiker eller guide eller tågexpert finns det ingen som helst anledning att förskaffa sig den informationen.


Någonsin funderat på att bli lokförare?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kan asperger bli värre av mindre umgänge?

Inläggav Paladinen » 2021-03-27 19:04:02

slackern skrev:
Paladinen skrev:
Som exempel normen i samhället är inte att sitta och exempelvis snöa in på transsibiriska järnvägen och lära namnet på alla lokomotiv som någonsin färdats där och namnet på alla stationer längs färdrutten och alla avgångs ocn ankomsttider till dom olika stationerna osv osv . Skall du inte jobba som nån form av historiker eller guide eller tågexpert finns det ingen som helst anledning att förskaffa sig den informationen.


Någonsin funderat på att bli lokförare?


Nej , tåg är inte mitt specialintresse är det kanske ditt?
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Kan asperger bli värre av mindre umgänge?

Inläggav Teost » 2021-03-27 19:06:19

Nej tänker inte as blir värre av det
Men ja tror man kan öva sig socialt, men för min del har det inte varit bra, snarare tvärtom, har viss period kunnat bete mig mer som folk förväntar men det har istället varit på mitt välmåendes bekostnad, inte alls givande utan tar mer energi, väldigt ansträngande, att konstant tänka, koncentration
Som ju mer folk träffar på i jobbsituation, blir desto tröttare, yr, speciellt då folk som pratar utan säga något typ
Teost
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2020-12-11
Ort: Stockholm förort

Kan asperger bli värre av mindre umgänge?

Inläggav Flinta » 2021-03-27 19:45:56

Teost skrev:för min del har det inte varit bra, snarare tvärtom, har viss period kunnat bete mig mer som folk förväntar men det har istället varit på mitt välmåendes bekostnad, inte alls givande utan tar mer energi, väldigt ansträngande, att konstant tänka, koncentration
Som ju mer folk träffar på i jobbsituation, blir desto tröttare, yr, speciellt då folk som pratar utan säga något typ

Hög igenkänning.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Kan asperger bli värre av mindre umgänge?

Inläggav slackern » 2021-03-27 20:23:34

Paladinen skrev:
slackern skrev:
Paladinen skrev:
Som exempel normen i samhället är inte att sitta och exempelvis snöa in på transsibiriska järnvägen och lära namnet på alla lokomotiv som någonsin färdats där och namnet på alla stationer längs färdrutten och alla avgångs ocn ankomsttider till dom olika stationerna osv osv . Skall du inte jobba som nån form av historiker eller guide eller tågexpert finns det ingen som helst anledning att förskaffa sig den informationen.


Någonsin funderat på att bli lokförare?


Nej , tåg är inte mitt specialintresse är det kanske ditt?


Nej faktiskt inte, kanske intressant ur ett tekniskt/mekaniskt perspektiv men inte mer än så.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kan asperger bli värre av mindre umgänge?

Inläggav Paladinen » 2021-03-27 20:39:30

slackern skrev:
Paladinen skrev:
slackern skrev:
Någonsin funderat på att bli lokförare?


Nej , tåg är inte mitt specialintresse är det kanske ditt?


Nej faktiskt inte, kanske intressant ur ett tekniskt/mekaniskt perspektiv men inte mer än så.


Ungefär på den nivån är även jag när det kommer till tåg
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Kan asperger bli värre av mindre umgänge?

Inläggav ufo » 2021-03-27 20:49:57

Paladinen skrev:
ufo skrev:Har du en källhänvisning på att det där är exkluderat ifrån "normen"?


onormal är ett adjektiv som används för att namnge det som ligger utanför dess naturliga tillstånd eller de villkor som är inneboende för det . För att förstå begreppet onormalt måste vi först veta vad som är normalt . Normalitet är kopplat till något som finns i ett naturligt tillstånd eller som fungerar som regel . Det är möjligt att koppla normalt till vanlig eller vanligt
Det onormala är därför tvärtom: det sällsynta, det som undviker det vanliga eller logiken.
Du glömde länken.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Kan asperger bli värre av mindre umgänge?

Inläggav Kidzi » 2021-03-28 0:15:34

Det kan nog bli så att man blir ovan vid saker. I vissa fall är inte aspergare så himla ovanliga, bara ligger längre ut på skalan. Jag vet många NT som kommit tillbaka från semester på landet och fått ha en inkörstid i stan sedan för de tycker alla bara springer runt och för oväsen. Som aspergare är det likadant fast värre.

Så hur mycket intryck man får spelar roll. Även NT glömmer av sig hur man umgås med folk. När det inte finns några. Grava norrlänningar. Men igen, värre om man är aspergare, man kanske tappar mallen fortare för umgänge.

Det är det som kan vara jobbigt ur eget perspektiv. Leda tror jag NT definitivt har i dessa tider.

Att glömma bort att uppföra sig, att hålla på och sprattla och aspa sig bland folk för att man inte ständigt blir slagen i ansiktet numera när man gör så, det är nog mer tveksamt om det finns någon sanning i det. Om det gör det så är det hemskt att det ska anses att man inte får vara sig själv och NT har rätt att uppfostra aspergare.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Kan asperger bli värre av mindre umgänge?

Inläggav Heidi79 » 2021-03-28 0:24:15

Kidzi skrev:Det kan nog bli så att man blir ovan vid saker. I vissa fall är inte aspergare så himla ovanliga, bara ligger längre ut på skalan. Jag vet många NT som kommit tillbaka från semester på landet och fått ha en inkörstid i stan sedan för de tycker alla bara springer runt och för oväsen. Som aspergare är det likadant fast värre.


E så ja tycker med
Nu varit corona ledigt å hemma med pappa å kompis,i ,typ ett år
Å kom tebax min DV i nu i mars

Tycker alla bara för oväsen
Inte klarat vara social med nån,,allra mist andra muppar som har DV där

inte har fungerat alls
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

Kan asperger bli värre av mindre umgänge?

Inläggav Flyktig » 2021-03-28 18:50:37

Idag har jag varit social. Varje söndag går min mamma och min bror vanligtvis på en promenad medan jag är hemma och njuter av ensam tid. Men den ensamma tiden kan ibland ge mig mycket ångest, för jag känner inte att jag i verkligheten då. För mycket tid att tänka. Så idag valde jag att gå med, tillsammans med min moster, farbror och kusin. Det var väldigt trevligt. Jag känner att hård fysisk aktivitet tar bort ångest. Men så snart min hjärtfrekvens sjönk igen, fick jag lite ångest. Det är typiskt inte för något speciellt, men det är en störning, jag känner det i min överarm och det går ner i magen. Dessutom är det i huvudet. Som en inre känsla av att jag är värdelös. Så jag sprang lite extra. Vi drack nu lite kaffe och åt mat.

Jag har en mycket modulär hjärna. Om jag förblir social över tiden märker jag inte mycket sociala problem. Det är när jag går ensam över tiden att jag blir trött på tanken att gå ut bland människor igen.
så jag måste vara social absolut hela tiden för att faktiskt få reducerad autistiska egenskaper.
Flyktig
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2021-03-25

Kan asperger bli värre av mindre umgänge?

Inläggav ufo » 2021-03-28 20:07:51

Flyktig skrev:Om jag förblir social över tiden märker jag inte mycket sociala problem. Det är när jag går ensam över tiden att jag blir trött på tanken att gå ut bland människor igen.
så jag måste vara social absolut hela tiden för att faktiskt få reducerad autistiska egenskaper.
Det här som du beskriver påminner om alla som har "social fobi"
Får man bara ut dom att börja öva på det sociala, så släpper det.

Det är ett förekommande problem även hos NT.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in