Fick inte bli brandman pga ADHD

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Fick inte bli brandman pga ADHD

Inläggav Alien » 2021-03-13 0:45:09

Han har reumatism också, och diagnoserna tycks var och en för sig vara ett hinder. Jag kan förstå reumatismen, en brandman måste ju kunna röra sig smidigt, kanske åla sig fram i ett rökfyllt rum. Men ADHD?

UNT 12 MARS 2021 skrev:När Tierpsbon Joel Öberg ansökte om att bli deltidsbrandman fick han veta att han inte kunde bli det trots att han klarat de olika testerna, då han diagnosticerats med ADHD samt har problem med reumatism.
---
Beskedet från myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) var att han med hänvisning till Arbetsmiljöverkets föreskrifter – AFS 2019:3 - Medicinska kontroller i arbetslivet och AFS 2007:7 Rök- och kemdykning inte kunde bli deltidsbrandman på grund av sin diagnos och reumatismen.

– Jag vill att det ska göras en individuell bedömning och inte att jag ska dömas utifrån några ord i min medicinska journal samt vad Arbetsmiljöverkets föreskrifter allmänt säger kring ADHD och möjligheten att arbeta som deltidsbrandman.
---
När det gäller reumatismen säger han själv att han har den under kontroll och att han inte lider av den.

– Mina diagnoser kanske inte ser så bra ut på pappret, men jag lider inte av dem i dag och de innebär inte någon fara för mig själv eller för andra människor. Därför anser jag mig som lämplig som brandman eller polis om jag nu skulle vilja bli det.
https://unt.se/nyheter/artikel/han-vill ... r/rxkozw2j

Jag antar att även AS/autism är ett hinder för att arbeta som brandman.

Joel vill nu kämpa för en ändring.

Han har anmält MSB och Arbetsmiljöverket till Justitieombudsmannen för regelverket och dess tillämpning.

Han har också startat en namninsamling: https://www.skrivunder.com/brandman_och_diagnoser
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46216
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fick inte bli brandman pga ADHD

Inläggav WallE » 2021-03-13 0:50:15

Känns rätt rimligt ändå.
WallE
Bannad
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2020-12-20

Fick inte bli brandman pga ADHD

Inläggav Dalaberger » 2021-03-13 1:39:26

Det är ju kollektiv diskriminering som inte tar hänsyn till individen, självklart måste man ta hänsyn till individen men det här är tydligen laglig diskriminering.
Dalaberger
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2021-02-22

Fick inte bli brandman pga ADHD

Inläggav antonius » 2021-03-13 3:58:17

Men de är nog tvungna göra gallringar som känns orimliga, men om man tänker efter vilka knäppgökar som finns så är det kanske inte konstigt, men blir det akut brist ändras säker regelverket, som de gjorde med tester på polisutbildningarna... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21855
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Fick inte bli brandman pga ADHD

Inläggav Huggorm » 2021-03-13 9:17:14

Antar att det handlar om att de är rädda att inte bli av med honom om besvären skulle bli värre så han inte kunde sköta jobbet. Finns en gräns för hur många man kan ha gående på brandstationen och putsa brandbilarna.
Huggorm
 
Inlägg: 22246
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Fick inte bli brandman pga ADHD

Inläggav earlydayminer » 2021-03-13 12:15:51

Min vän som är brandman trodde jag skulle bli fenomenal för att jag har så mycket energi och fokus. Han är ledare för sin grupp och lika gammal som jag. 35.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Fick inte bli brandman pga ADHD

Inläggav antonius » 2021-03-13 12:18:50

Huggorm skrev:Antar att det handlar om att de är rädda att inte bli av med honom om besvären skulle bli värre så han inte kunde sköta jobbet. Finns en gräns för hur många man kan ha gående på brandstationen och putsa brandbilarna.


Men iofs är inte alla brandmän utbildade sjuksköterskor numera, ambulansförare är det vet jag, så det finns ju en bakdörr att falla tillbaka på om brandmannayrket skiter sig så att säga... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21855
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Fick inte bli brandman pga ADHD

Inläggav Alien » 2021-03-13 12:19:35

Huggorm skrev:Antar att det handlar om att de är rädda att inte bli av med honom om besvären skulle bli värre så han inte kunde sköta jobbet. Finns en gräns för hur många man kan ha gående på brandstationen och putsa brandbilarna.

Men vad tror de han ska göra, plötsligt bara sticka från jobbet för att han är så impulsiv?

De kan väl fråga tidigare arbetsgivare hur han fungerat på jobbet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46216
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fick inte bli brandman pga ADHD

Inläggav antonius » 2021-03-13 12:24:15

Alien skrev:
Huggorm skrev:Antar att det handlar om att de är rädda att inte bli av med honom om besvären skulle bli värre så han inte kunde sköta jobbet. Finns en gräns för hur många man kan ha gående på brandstationen och putsa brandbilarna.

Men vad tror de han ska göra, plötsligt bara sticka från jobbet för att han är så impulsiv?

De kan väl fråga tidigare arbetsgivare hur han fungerat på jobbet.


Det är väl just den där apparaten med att behöva göra psykologiska bakgrundkontroller dom vill slippa med att sätta en hög tröskel redan från början, och det kan ju gå så länge det finns adepter, men om läget är brist på kompetens måste de kanske sänka kraven... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21855
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Fick inte bli brandman pga ADHD

Inläggav earlydayminer » 2021-03-13 12:30:45

earlydayminer skrev:Min vän som är brandman trodde jag skulle bli fenomenal för att jag har så mycket energi och fokus. Han är ledare för sin grupp och lika gammal som jag. 35.
*

Kan tillägga att han frågade mig huruvida jag tyckte han skulle fortsätta som rökdykare eller ta en mer administrativ ledarroll. Fast vi har känt varandra i 25 år...

Känns lite som kollektiv diskriminering som någon påpekade.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Fick inte bli brandman pga ADHD

Inläggav earlydayminer » 2021-03-13 12:31:56

Alien skrev:
Huggorm skrev:Antar att det handlar om att de är rädda att inte bli av med honom om besvären skulle bli värre så han inte kunde sköta jobbet. Finns en gräns för hur många man kan ha gående på brandstationen och putsa brandbilarna.

Men vad tror de han ska göra, plötsligt bara sticka från jobbet för att han är så impulsiv?

De kan väl fråga tidigare arbetsgivare hur han fungerat på jobbet.


Det vore sensationellt absurt om det är fallet. Tycker precis som du, att de kan kolla resumé och fråga runt. Säkerställa beslutsfattandet.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Fick inte bli brandman pga ADHD

Inläggav Alien » 2021-03-13 13:16:29

Han har klarat alla prov skriver han i namninsamlingen.

Brandman och diagnoser skrev:✅Rullbandstest.

✅Simtest.

✅Arbetsrelaterat test.

✅Höjdtest.

✅Klaustrofobi test.

✅Arbets-EKG.

✅Allmän hälsokontroll med drogtest.

✅Undersköterska.

❌ ADHD & Reumatisk diagnos (utan somatisk påverkan)

---
Jag har klarat av alla tester som krävs för att bli brandman men blir underkänd pågrund av ett par ord i ett papper.
---
Det krävs en individuell bedömning av varje fall. Låt de med en diagnos ta ett extra test? Årliga test? Intyg från reumatiker? Intyg från psykiatriker? Finns en hel del man kan göra och denna ”föreskrift” hindrar många bra människor att söka till dessa yrken.
---
Min ADHD gör så att jag orkar ta upp fighten mot en myndighet. Min ADHD får mig att anmäla MSB för diskriminering.
https://www.skrivunder.com/brandman_och_diagnoser

Många stöder honom, t ex denne brandman:

UNT 12 MARS 2021 skrev:En person som jobbat som brandman i 30 år uppmanar Joel Öberg att stå på sig och kämpa.

Denne skriver också: "Jag har jobbat med killar som alltid somnar, sådana som sitter i sin egen värld, sådana som är dyslektiker och sådana som är ständigt aktiva. Rätt så härligt med olika typer i en grupp och jag tror gruppen tjänar på att vi är olika."
https://unt.se/nyheter/artikel/manga-po ... p/r96ewz5r
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46216
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fick inte bli brandman pga ADHD

Inläggav WallE » 2021-03-13 15:00:51

Det borde göras en individuell bedömning ifall personer med ADHD kan bli brandmän, men när det kommer till autism är det mera osäker. Aspergare brukar ha svårt för förändringar och en dålig överblick, inte bra egenskaper i skarpt läge.
WallE
Bannad
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2020-12-20

Fick inte bli brandman pga ADHD

Inläggav slackern » 2021-03-13 15:44:49

Rätt många som är diagnostiserade med ADHD har ju problem med impulskontrollen och har en uppmärksamhetsstörning alltså svårt att fokusera och koncentrera sig, kan ju ställa till problem vid en genomgång vad som ska göras vid branden/olycksplatsen, impulskontrollen kan nog ställa till problem om man kör sitt eget race vid en brand och skiter i säkerhetsföreskrifter och därmed riskerar sitt eget liv som andras.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Fick inte bli brandman pga ADHD

Inläggav WallE » 2021-03-13 16:59:37

slackern skrev:Rätt många som är diagnostiserade med ADHD har ju problem med impulskontrollen och har en uppmärksamhetsstörning alltså svårt att fokusera och koncentrera sig, kan ju ställa till problem vid en genomgång vad som ska göras vid branden/olycksplatsen, impulskontrollen kan nog ställa till problem om man kör sitt eget race vid en brand och skiter i säkerhetsföreskrifter och därmed riskerar sitt eget liv som andras.


Rent spontant kan jag känna att det vore bra om folk med npf gavs möjligheter. Men om man själv var i behov av brandkårshjälp så skulle jag helst velat att personerna inte hade diagnoser.
WallE
Bannad
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2020-12-20

Fick inte bli brandman pga ADHD

Inläggav Dalaberger » 2021-03-13 17:58:38

WallE skrev:
slackern skrev:Rätt många som är diagnostiserade med ADHD har ju problem med impulskontrollen och har en uppmärksamhetsstörning alltså svårt att fokusera och koncentrera sig, kan ju ställa till problem vid en genomgång vad som ska göras vid branden/olycksplatsen, impulskontrollen kan nog ställa till problem om man kör sitt eget race vid en brand och skiter i säkerhetsföreskrifter och därmed riskerar sitt eget liv som andras.


Rent spontant kan jag känna att det vore bra om folk med npf gavs möjligheter. Men om man själv var i behov av brandkårshjälp så skulle jag helst velat att personerna inte hade diagnoser.

Helst skulle jag vilja ha hjälp i nöd, klarar någon inte av sitt jobb så kommer den inte ha kvar det, om en person med diagnos har jobbet så bör ju den besitta kompetensen för yrket och då spelar det ingen roll. En blankt nej är vad som är problemet.
Dalaberger
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2021-02-22

Fick inte bli brandman pga ADHD

Inläggav Heliora » 2021-03-13 18:13:52

slackern skrev:Rätt många som är diagnostiserade med ADHD har ju problem med impulskontrollen


"Rätt många" ja, men varför skall ALLA dömas efter "många"? Att dra alla över en kam känns inte rättvist, tycker jag. Några kanske fick diagnos i tidig ålder och lärt sig hantera sina svårigheter så att de inte längre märks idag. Eller att de äter medicin som gör att de funkar som vem som helst. Eller så har de inte problem med just dessa saker som behövs inom brandmannayrket.

Det kan finnas folk som inte har ADHD, men som uppvisar sådana symptom och kanske i högre grad än personen som lärt sig hantera sina svårigheter. Då blir alltså personen med svåra ADHD-liknande symptom antagen, men inte ADHD-aren som inte längre har de problemen. Det blir ju helt skevt.

Jag tycker det borde vara individuell prövning för personer med diagnos. Som när man skall ta körkort.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Fick inte bli brandman pga ADHD

Inläggav slackern » 2021-03-13 18:21:03

Heliora skrev:
slackern skrev:Rätt många som är diagnostiserade med ADHD har ju problem med impulskontrollen


"Rätt många" ja, men varför skall ALLA dömas efter "många"? Att dra alla över en kam känns inte rättvist, tycker jag. Några kanske fick diagnos i tidig ålder och lärt sig hantera sina svårigheter så att de inte längre märks idag. Eller att de äter medicin som gör att de funkar som vem som helst. Eller så har de inte problem med just dessa saker som behövs inom brandmannayrket.

Det kan finnas folk som inte har ADHD, men som uppvisar sådana symptom och kanske i högre grad än personen som lärt sig hantera sina svårigheter. Då blir alltså personen med svåra ADHD-liknande symptom antagen, men inte ADHD-aren som inte längre har de problemen. Det blir ju helt skevt.

Jag tycker det borde vara individuell prövning för personer med diagnos. Som när man skall ta körkort.


Du får varken bli polis eller göra värnplikten om du har ADHD eller autism. Just pga dom orsakerna, sonen vart helt knäckt när han fick reda på att han inte får göra värnplikten men nu har han vänt i frågan och vill ändå inte göra den. Klokt val utav honom tycker jag för jag har själv legat i lumpen och gillade det inte alls vart rätt rebellisk utav mig eller tog det inte seriöst, redan första dan så skratta jag för mig själv och tänkte vad fan gör jag här? Från att tidigare ha sett framemot att göra det som en livserfarenhet. Tänk om det hade varit lika lätt då som nu att få frisedel rena himmelriket.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Fick inte bli brandman pga ADHD

Inläggav WallE » 2021-03-13 18:25:57

Dalaberger skrev:
WallE skrev:
slackern skrev:Rätt många som är diagnostiserade med ADHD har ju problem med impulskontrollen och har en uppmärksamhetsstörning alltså svårt att fokusera och koncentrera sig, kan ju ställa till problem vid en genomgång vad som ska göras vid branden/olycksplatsen, impulskontrollen kan nog ställa till problem om man kör sitt eget race vid en brand och skiter i säkerhetsföreskrifter och därmed riskerar sitt eget liv som andras.


Rent spontant kan jag känna att det vore bra om folk med npf gavs möjligheter. Men om man själv var i behov av brandkårshjälp så skulle jag helst velat att personerna inte hade diagnoser.

Helst skulle jag vilja ha hjälp i nöd, klarar någon inte av sitt jobb så kommer den inte ha kvar det, om en person med diagnos har jobbet så bör ju den besitta kompetensen för yrket och då spelar det ingen roll. En blankt nej är vad som är problemet.


Men är tester och utbildning samma sak som lämplighet? Ibland kan 1-4% mera effektivitet/kompetens vara avgörande, speciellt när det handlar om att rädda liv. Har man diagnos har man mentala nedsättningar, och det är bra att dom som är "friska" får ansvarsfulla nyckelpositioner i samhället.
WallE
Bannad
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2020-12-20

Fick inte bli brandman pga ADHD

Inläggav WallE » 2021-03-13 18:49:37

Både ADHD och asperger innefattar exekutiva svårigheter, det är ganska viktiga intelligensmässiga funktioner som borde spela stor roll vid nödsituationer.
WallE
Bannad
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2020-12-20

Fick inte bli brandman pga ADHD

Inläggav slackern » 2021-03-13 18:54:25

WallE skrev:Både ADHD och asperger innefattar exekutiva svårigheter, det är ganska viktiga intelligensmässiga funktioner som borde spela stor roll vid nödsituationer.


En grej som är lite skrämmande är att folk med ADHD och autism inte får bli poliser medans dom som är svagbegåvade får bli det sedan dom sänkte kraven, svagbegåvad är ett IQ mellan 70-85.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Fick inte bli brandman pga ADHD

Inläggav Dalaberger » 2021-03-13 20:52:00

WallE skrev:
Dalaberger skrev:
WallE skrev:
Rent spontant kan jag känna att det vore bra om folk med npf gavs möjligheter. Men om man själv var i behov av brandkårshjälp så skulle jag helst velat att personerna inte hade diagnoser.

Helst skulle jag vilja ha hjälp i nöd, klarar någon inte av sitt jobb så kommer den inte ha kvar det, om en person med diagnos har jobbet så bör ju den besitta kompetensen för yrket och då spelar det ingen roll. En blankt nej är vad som är problemet.


Men är tester och utbildning samma sak som lämplighet? Ibland kan 1-4% mera effektivitet/kompetens vara avgörande, speciellt när det handlar om att rädda liv. Har man diagnos har man mentala nedsättningar, och det är bra att dom som är "friska" får ansvarsfulla nyckelpositioner i samhället.

Man kan inte hålla på att mikrooptimisera saker på den nivån, sen kan det hända att någon med austism är bättre optimerad än någon utan med det får vi inte veta för de väljs bort redan från starten. Tester och kvalitetsprövning avgör detta, man kan inte säga att ett snitt i 1-4% mera effektivitet hos icke-autistiska skulle diskvalificera alla autister. Det är bara att dra alla över en kant.

Sen rent personligen är det nog bättre om de "friska" inte har alla nyckelpositioner, för de är ofta inte så friska som de tror.
Dalaberger
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2021-02-22

Fick inte bli brandman pga ADHD

Inläggav Chilehead » 2021-03-13 23:46:27

Deltidsbrandmän har ett arbete och brandmannaskapet som en sidosysselsättning.
De måste kunna inställa sig på stationen inom 15 minuter från larm.
De vistas inte på stationen mer än för möten, underhåll och vid larm såklart.
Det kan givetvis finnas variationer beroende på var i landet de befinner sig,
mina erfarenheter baseras på Räddningstjänsten Storgöteborg.
De får inte så många larm då det brukar klaras av heltidsstationerna.
Men blir ibland inringda som backup till andra stationer när heltidspersonalen
är på utryckning på storbränder och flera stationer sänder all personal.

Bara en liten faktaruta hur det ser ut för deltidsbrandmän
Chilehead
 
Inlägg: 834
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Fick inte bli brandman pga ADHD

Inläggav ufo » 2021-03-14 0:52:55

Hur fick dom reda på att han hade diagnoser?

Det blir snabbt en gedigen arbetsrättslig process genom många instanser. För att arbetsgivaren har ett ansvar att anpassa arbetsplatsen i mycket stor utsträckning.
Anställer dom någon som dom i förväg känner till diagnoserna så ökas ansvaret markant.

Själv får jag vibbar att människan bara är ute efter nya sjukdagar. Ett alltför vanligt sätt att dryga ut stämpeldagarna.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in