Lasermannen och åtgärder på att undvika det i framtiden

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Lasermannen och åtgärder på att undvika det i framtiden

Inläggav sussi83 » 2021-03-09 20:09:40

Ja det fanns mycket i samtiden som kan förklara detta, flyktinganläggningar som stod i brand och en kommun ville ha rätten att rösta emot flyktingmottagande.
Uppsving för nazister.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Lasermannen och åtgärder på att undvika det i framtiden

Inläggav Heidi79 » 2021-03-09 20:47:47

Ja men gorde han det som i serin
Eller va nått annat gorde på riktigt?
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

Lasermannen och åtgärder på att undvika det i framtiden

Inläggav atoms » 2021-03-09 23:02:39

Heidi79 skrev:Ja men gorde han det som i serin
Eller va nått annat gorde på riktigt?


Det är så länge sedan jag såg serien, läst Gellert Tamas bok har jag gjort ett par gånger. Gissar att seriens manusförfattare koncentrerade sig mer på skjutningarna eftersom det var dem som fick stor uppmärksamhet. Det var ju mycket vanligare med bank- och postrån på den tiden.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Lasermannen och åtgärder på att undvika det i framtiden

Inläggav sussi83 » 2021-03-10 1:28:14

Ensamma galningar är inte så vanligt, det faktum att han gav sig på okända gjorde det svårt att hitta en gärningsman och det går att appliceras även idag, just då var ju nazisterna i farten så först trodde man väl att de låg bakom morden?
Jag tror tom att han blev hyllad av den kretsen för det han gjorde så det peppade väl framåt dessutom.
Jag tror det är svårt att förhindra dessa saker, personen hade väl ingen stor umgängeskrets heller. Att man är enstöring och värvar är knappast något att gå på, sura taxiförare är väl ingen ovanlighet heller.

Men det finns väl undersökningar på att personer med psykopati intresserar sig för våld, har svårt med relationer, har en förkärlek till vapen och lever ofta ensamma.
Om jag inte minns fel så sprang han och hyrde samma våldsfilm om och om igen och vet ej om detta stämmer men har för mig att han hämtade inspiration från den men det kan varit böckerna han läste som yngre också.
Men med tiden så förlorade han empatin totalt för andra människor, ju längre tiden gick desto närmare offren sköt han och spenderade mer och mer pengar.

Blev sjuk på 70-talet
Över tio år innan John Ausonius började skjuta invandrare var han vid två tillfällen tvångsomhändertagen för psykisk sjukdom.

-Han insjuknade i en psykotisk sjukdom på 1970-talet och var svårt anfrätt av den. Han fick en emotionell avflackning som inträffar vid psykotiska skov, och det hämtar man sig aldrig ifrån, säger Åsgård.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vm ... -aldrig-ut
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Lasermannen och åtgärder på att undvika det i framtiden

Inläggav Heliora » 2021-03-10 19:02:28

sussi83 skrev:Ja det fanns mycket i samtiden som kan förklara detta, flyktinganläggningar som stod i brand och en kommun ville ha rätten att rösta emot flyktingmottagande.
Uppsving för nazister.


Att rösta emot flyktingmottagande är inte nazistiskt. Ett sådant uttalande är lika illa som att påstå att alla från ett visst land eller viss religion skulle vara kriminella. En lite mer nyanserad debatt vore väl inte för mycket begärt.

Och vi vet inte anledningen till flyktinganläggningar som står i brand, så det kan du inte heller uttrycka dig så tvärsäkert om. Nerbrunna kyrkor då, kallar du det också nazism då?
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Lasermannen och åtgärder på att undvika det i framtiden

Inläggav LordNelson » 2021-03-10 21:15:46

slackern skrev:
Det här kommer jag ihåg från boken.
Enligt Tamas, som gjorde flera långa intervjuer med Ausonius, understryker mördaren att han inspirerades av det dåvarande högerpopulistiska partiet Ny demokrati och av Sverigedemokraterna.

https://sv.wikipedia.org/wiki/John_Ausonius

Där känner jag att vi har kärnan till problemet.

Jag kommer ihåg scener från serien där man ser Ausonius sitta och fundera/drömma men egentligen tror jag han väntar på att bli intervjuad. Minns jag undrade hur man fått dom bilderna. Kanske tog Tamas dom när han skulle intervjua honom eller så gjordes nya intervjuer inför tv-serien där man fick tillfälle filma honom. Ställde han upp på det? Tror inte det sades något om autism i serien men jag tyckte bilderna på honom var obehagliga eftersom dom påminde om mig själv.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Lasermannen och åtgärder på att undvika det i framtiden

Inläggav sussi83 » 2021-03-10 21:25:03

Heliora skrev:
sussi83 skrev:Ja det fanns mycket i samtiden som kan förklara detta, flyktinganläggningar som stod i brand och en kommun ville ha rätten att rösta emot flyktingmottagande.
Uppsving för nazister.


Att rösta emot flyktingmottagande är inte nazistiskt. Ett sådant uttalande är lika illa som att påstå att alla från ett visst land eller viss religion skulle vara kriminella. En lite mer nyanserad debatt vore väl inte för mycket begärt.

Och vi vet inte anledningen till flyktinganläggningar som står i brand, så det kan du inte heller uttrycka dig så tvärsäkert om. Nerbrunna kyrkor då, kallar du det också nazism då?

Det finns fler problem med det..för det första så ska alla kommuner hjälpas åt om regeringen tar emot flyktingar. Alla måste hjälpas år att ordna med bostäder mm sedan beror det ju mycket på varför man inte vill ha dem i sin kommun.
Det var på den tiden nazister som gjorde attentat en form av terrorism kan man kalla det, Ny demokrati passerade lätt 4% spärren i riksdagsvalet som ett missnöjesparti och det bidrog till det ökande våldet av nazisterna.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Lasermannen och åtgärder på att undvika det i framtiden

Inläggav sussi83 » 2021-03-10 21:42:14

Natten till den 1 juni 1990 kastade tre unga män hemmagjorda bensinbomber mot flyktingförläggningen Jättunahemmet i Flen. Dessförinnan hade de varit och kastat sten och en bensinbomb genom fönstret till en invandrares lägenhet.

Det var ett fall som polisen kunde klara upp och senare det året dömdes de inblandade till sex månaders fängelse vardera av Katrineholms tingsrätt.

Det var en i raden av attacker mot flyktingar på 1990-talet.

Attentat och rasism

Flen har tagit emot flyktingar sedan 1970-talet, och i takt med att allt fler människor flydde till Sverige och Flen, uttryckte då som nu vissa människor sitt motstånd mot flyktingmottagande på olika sätt. Flyktingarna fick känna på både attentat och rasism.

Boubacar Diallo var nyutbildad civilingenjör när han 1989 kom som flykting till Flen. På 1990-talet engagerade han sig i invandrarfrågan och deltog bland annat i en demonstration i Stockholm mot samhällets inställning till invandrare och det ökade rastistiska våldet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sorml ... prepar-sig

Sedan kom också Klippanmordet och mordet på John Hjorn.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Lasermannen och åtgärder på att undvika det i framtiden

Inläggav atoms » 2021-03-10 23:00:37

sussi83 skrev:Det finns fler problem med det.. för det första så ska alla kommuner hjälpas åt om regeringen tar emot flyktingar. Alla måste hjälpas år att ordna med bostäder mm sedan beror det ju mycket på varför man inte vill ha dem i sin kommun.

Det var på den tiden nazister som gjorde attentat en form av terrorism kan man kalla det, Ny demokrati passerade lätt 4% spärren i riksdagsvalet som ett missnöjesparti och det bidrog till det ökande våldet av nazisterna.


Även om det hände så var det inte huvudsakligen nazister som stack flyktingförläggningar i brand, utan ungdomar och vuxna från orterna där det hände som ofta hetsats av tillresta bråkstakar. På kontinenten, framför allt i Tyskland, var det annorlunda. Där var också nynazismen stark och nynazister/skinnskallar utförde många attentat, varav vissa fick dödlig utgång.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Lasermannen och åtgärder på att undvika det i framtiden

Inläggav sussi83 » 2021-03-11 3:21:29

atoms skrev:
sussi83 skrev:Det finns fler problem med det.. för det första så ska alla kommuner hjälpas åt om regeringen tar emot flyktingar. Alla måste hjälpas år att ordna med bostäder mm sedan beror det ju mycket på varför man inte vill ha dem i sin kommun.

Det var på den tiden nazister som gjorde attentat en form av terrorism kan man kalla det, Ny demokrati passerade lätt 4% spärren i riksdagsvalet som ett missnöjesparti och det bidrog till det ökande våldet av nazisterna.


Även om det hände så var det inte huvudsakligen nazister som stack flyktingförläggningar i brand, utan ungdomar och vuxna från orterna där det hände som ofta hetsats av tillresta bråkstakar. På kontinenten, framför allt i Tyskland, var det annorlunda. Där var också nynazismen stark och nynazister/skinnskallar utförde många attentat, varav vissa fick dödlig utgång.

Det var väl någon våg av skinnheads?
Hur som helst så hade de rasistiska motiv annars ger man sig inte på flyktingförläggningar.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Lasermannen och åtgärder på att undvika det i framtiden

Inläggav Lynx-66 » 2021-03-11 11:06:07

Flikar bara in med rätt stavning... John Hron hette han.

Stina Nordenstam skrev en låt:
Lynx-66
 
Inlägg: 1954
Anslöt: 2019-11-16

Lasermannen och åtgärder på att undvika det i framtiden

Inläggav Toblerone » 2021-03-11 14:46:37

slackern skrev:Jag kan rekommendera en bok utav Gellert Tamas som heter Lasermannen : en berättelse om Sverige. Där tar han upp Lasermannens liv från vaggan fram tills ja när boken skrevs, men där tog han upp att Lasermannen mobbades typ redan i sandlådan för att han såg "annorlunda" ut från resten utav lintottarna i och med att han hade mörkt hår och ögon.


Jo, det är en bra bok, jag har också läst den.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Lasermannen och åtgärder på att undvika det i framtiden

Inläggav Toblerone » 2021-03-11 14:51:47

Generellt - visst, jag har också funderat på det. Tyvärr så blir folk med AS ofta inspirerade av något, eller någon person eller organisation. Och det kan vara något bra eller något dåligt, det varierar otroligt mycket. Och oftast är det ju inte lite lagom heller, utan helt och hållet. Det är det här med att ha svårt att se "grå-nyanserna". Allt är svart eller vitt.

Dock när det gäller Lasermannen - han har haft genom åren en mycket omfattande mental ohälsa. Det finns säkert något autistiskt också, men det är långt ifrån allt. Framför allt som ung vuxen verkar han har varit psykotisk i perioder. Ganska paranoid.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Lasermannen och åtgärder på att undvika det i framtiden

Inläggav Vildsvin » 2021-03-11 20:17:55

Lasermannen var en ensam galning. Hans brott var färgade av tidsandan, men han hade knappast kunnat ha ett normalt liv i ett annat samhälle heller. Hade han varit född på en annan tid och plats hade han valt andra offer. Då hade han kanske varit militant islamist eller ekoterrorist (typ som Unabombaren).

Men när folk begår brott i grupp som skinnskallarna är det ett fåtal ledare. De flesta är bara med för att de är utstötta ur andra sammanhang och vill få en identitet.

90-talskrisen var en enorm omställning för folk. Speciellt på orter där alla jobbade på "Den Stora Fabriken". Tidigare hade varken ungdomar eller deras föräldrar tagit skolan på allvar för de var garanterade jobb. Det räckte med grundskola för att stå vid löpande bandet. Större fabriker kunde ha egna gymnasier på 2 år med mycket praktik och lite teori som lockade skoltrötta elever.

Ungdomsarbetslösheten blev väldigt hög när "Den Stora Fabriken" stängde ned. Att bli skinnskalle var en ursäkt för att supa och slåss. Någon djupare rasism var det inte - även en adopterad som Jackie Arklöv kunde ses som svensk medan den blonde John Hron blev mördad.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Lasermannen och åtgärder på att undvika det i framtiden

Inläggav slackern » 2021-03-11 20:26:08

Vildsvin skrev: Någon djupare rasism var det inte - även en adopterad som Jackie Arklöv kunde ses som svensk medan den blonde John Hron blev mördad.


Nu ska vi se här Jackie Arklöv var medlem i NSF dom var ju rätt så extrema vill jag minnas, har för mig att Arklöv steriliserade sig för att inte sprida sina gener vidare. John Hron blev väl mördad för att han och en utav gärningsmännen gick i samma skola och var osams, så hade ju inget med rasism att göra även om gärningsmännen var nazister.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Lasermannen och åtgärder på att undvika det i framtiden

Inläggav Paladinen » 2021-03-12 11:02:02

Vad jag förstått så var det en tidigare konflikt mellan John Hron och en av mördarna som föranledde mordet och sedan gottade sig självklart media i det faktum att mördarna var nazister och blåste upp det faktumet för att sälja lösnummer av sina sketna kvällsblaskor. Vart fanns detta mediadrev när Daniel Wretström blev mördad av våra fina kulturberikare ?
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Lasermannen och åtgärder på att undvika det i framtiden

Inläggav WallE » 2021-03-12 16:58:39



Tycker han låter rätt "autistisk" faktiskt, likt intervjun med Peter Mangs.
WallE
Bannad
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2020-12-20

Lasermannen och åtgärder på att undvika det i framtiden

Inläggav sussi83 » 2021-03-12 19:06:27

Toblerone skrev:
slackern skrev:Jag kan rekommendera en bok utav Gellert Tamas som heter Lasermannen : en berättelse om Sverige. Där tar han upp Lasermannens liv från vaggan fram tills ja när boken skrevs, men där tog han upp att Lasermannen mobbades typ redan i sandlådan för att han såg "annorlunda" ut från resten utav lintottarna i och med att han hade mörkt hår och ögon.


Jo, det är en bra bok, jag har också läst den.

Man ska ha i åtanken att Tamas står för ett vänsterperspektiv.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Lasermannen och åtgärder på att undvika det i framtiden

Inläggav sussi83 » 2021-03-12 19:08:05

Vildsvin skrev:Lasermannen var en ensam galning. Hans brott var färgade av tidsandan, men han hade knappast kunnat ha ett normalt liv i ett annat samhälle heller. Hade han varit född på en annan tid och plats hade han valt andra offer. Då hade han kanske varit militant islamist eller ekoterrorist (typ som Unabombaren).

Men när folk begår brott i grupp som skinnskallarna är det ett fåtal ledare. De flesta är bara med för att de är utstötta ur andra sammanhang och vill få en identitet.

90-talskrisen var en enorm omställning för folk. Speciellt på orter där alla jobbade på "Den Stora Fabriken". Tidigare hade varken ungdomar eller deras föräldrar tagit skolan på allvar för de var garanterade jobb. Det räckte med grundskola för att stå vid löpande bandet. Större fabriker kunde ha egna gymnasier på 2 år med mycket praktik och lite teori som lockade skoltrötta elever.

Ungdomsarbetslösheten blev väldigt hög när "Den Stora Fabriken" stängde ned. Att bli skinnskalle var en ursäkt för att supa och slåss. Någon djupare rasism var det inte - även en adopterad som Jackie Arklöv kunde ses som svensk medan den blonde John Hron blev mördad.

Absolut var det så att arbetslösheten var bidragande, Klippanmordet var ett exempel på krafter som riktades fel, det var allmänt att folk var rädda för att invandrare skulle ta jobben.
Nu var gärningsmannen ett svin på flera andra sätt men att invandringen innebar en hotbild var fullt en motor till många saker.
Tidigare så tog man in invandrare för det rådde brist på arbetskraft medan det nu svängde åt andra hållet, man började ta in flyktingar av helt andra orsaker som asylskäl till exempel, samtidigt som man politiskt inte hade en fruktbar plan. Det är väl genomgående att man är lite naiv i Sverige.
Det är nog den främsta orsaken till att Ny demokrati blev så populära.
Men likväl så var det rasistiska motiv.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Lasermannen och åtgärder på att undvika det i framtiden

Inläggav sussi83 » 2021-03-12 19:17:05

WallE skrev:
Tycker han låter rätt "autistisk" faktiskt, likt intervjun med Peter Mangs.

Ge argument för ditt påstående, vad syftar du på?
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Lasermannen och åtgärder på att undvika det i framtiden

Inläggav WallE » 2021-03-12 19:27:24

sussi83 skrev:
WallE skrev:
Tycker han låter rätt "autistisk" faktiskt, likt intervjun med Peter Mangs.

Ge argument för ditt påstående, vad syftar du på?


Han är inte munvig tex, aspergare brukar vara bra på att uttrycka sig i skrift men är ofta sämre på att kvickt finna sig i situationen. Orden kommer stötvis och är inte alls formulerade på ett neurotypiskt vis. Monoton röst utan större register, en klockren autist i mina öron.
WallE
Bannad
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2020-12-20

Lasermannen och åtgärder på att undvika det i framtiden

Inläggav WallE » 2021-03-12 19:33:49

WallE
Bannad
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2020-12-20

Lasermannen och åtgärder på att undvika det i framtiden

Inläggav atoms » 2021-03-12 19:42:09

WallE skrev:
sussi83 skrev:
WallE skrev:
Tycker han låter rätt "autistisk" faktiskt, likt intervjun med Peter Mangs.

Ge argument för ditt påstående, vad syftar du på?


Han är inte munvig tex, aspergare brukar vara bra på att uttrycka sig i skrift men är ofta sämre på att kvickt finna sig i situationen. Orden kommer stötvis och är inte alls formulerade på ett neurotypiskt vis. Monoton röst utan större register, en klockren autist i mina öron.


Jag tycker att bägge två har ganska släpiga röster men Ausonius talar tydligare. Bägge har en anstrykning av Stockholmska i tonfallet. Överlag kass inspelning, antagligen undermålig utrustning.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Lasermannen och åtgärder på att undvika det i framtiden

Inläggav WallE » 2021-03-12 19:44:32

atoms skrev:
WallE skrev:
sussi83 skrev:Ge argument för ditt påstående, vad syftar du på?


Han är inte munvig tex, aspergare brukar vara bra på att uttrycka sig i skrift men är ofta sämre på att kvickt finna sig i situationen. Orden kommer stötvis och är inte alls formulerade på ett neurotypiskt vis. Monoton röst utan större register, en klockren autist i mina öron.


Jag tycker att bägge två har ganska släpiga röster men Ausonius talar tydligare. Bägge har en anstrykning av Stockholmska i tonfallet. Överlag kass inspelning, antagligen undermålig utrustning.


Exakt, släpiga röster var ordet!
WallE
Bannad
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2020-12-20

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in