Störning i utvecklingen - utvecklingsstörning

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Störning i utvecklingen - utvecklingsstörning

Inläggav Pemer » 2008-11-01 19:47:24

Relevanta citat från andra trådar:

Milyc skrev:Man kan ju fråga sig hur lämpligt det är att aspergare ska ha rätt till och därmed också föreslås samma insatser som utvecklingsstörda...

Pemer skrev:Jag brukar också rynka på näsan åt den där kombinationen... "utvecklingsstörning, autism och autismliknande tillstånd".

Inte konstigt då om en och annan ute i svängen tar för givet att alla former av autismliknande tillstånd normalt ska antas vara någonting tämligen likt en utvecklingsstörning.

Frågan är om det även här i själva verket är en felskrivning för "störning i utvecklingen" som i den svenska översättningen av PDD-NOS???

I flera av Försäkringskassans handlingar har min formellt satta diagnos kallats "genomgripande utvecklingsstörning UNS"... :roll:

Micke2 skrev:Nedanstående text är hämtad från Nationalencyklopedins webbupplaga, d.v.s. en ny text, där det framgår att man numera skiljer på två huvudtyper av utvecklingsstörningar:

"utvecklingsstörning, samlingsbegrepp för avvikelser från barns normala utveckling och resultatet av dessa. Termen gäller vanligen enbart utvecklingen av psykiska funktioner. Samtidiga störningar i kroppslig utveckling och fysiska funktioner förekommer. Gällande klassifikation upptar två kategorier.

Psykisk utvecklingsstörning gäller barn med fördröjd utveckling av kognitiva funktioner (förståndsfunktioner). Sådana störningar är vanligare hos pojkar och har en förekomst av ca 1 %. Orsaken kan vara skada under fosterutveckling och förlossning, medfödd sjukdom, kromosomrubbning eller sjukdom eller skada i hjärnan tidigt i livet. I nära hälften av fallen kan emellertid ingen orsak identifieras. Begränsningen av intellektuella funktioner har mycket varierande omfattning, och det stöd som ges varje individ måste utformas med hänsyn till funktionsnivån.

Störningar av psykisk utveckling omfattar språkstörningar, specifika inlärningssvårigheter samt s.k. genomgripande utvecklingsstörningar, som omfattar bl.a. autism, Retts syndrom och Aspergers syndrom."

Pemer skrev:Ser man på!

Man har alltså över huvudet på de berörda skippat separerandet av de två åtskilda termerna utvecklingsstörning som redan hade en så etablerad betydelse i "det allmänna medvetandet", respektive störning i utvecklingen, som användes i flera år och kändes ganska sympatiskt för att den betydelsen skulle slippa fördomsfulla missförstånd.

Det var jävlar i mig inte roligt att få klart för sig. Ett stort övergrepp mot oss berörda, tycker jag! Det kommer inte att gagna den breda massans förståelse för de två kategorierna.

Vem eller vilka i helvete bestämde sig för detta? Spöstraff skulle de jävlarna ha!

Micke2 skrev:Det är nog svårt att på svenska undvika ordet "utvecklingsstörning" för det som internationellt benämns developmental disorder. Problemet är att det svenska ordet sedan 1950-talet använts för vad som internationellt benämns mental retardation.

Att på svenska ha "utvecklingsstörning" och "störning i utvecklingen" som skilda begrepp är nog inte helt lyckat det heller. Risken för att den obildade massan, till vilken jag räknar många handläggare på Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen, gör misstolkningar finns nog i vilket fall som helst. Det största problemet är nog den hos dessa och övrig allmänhet utbredda bristen på kunskaper inom området.

Pemer skrev:Denna terminologiändring som beslutats om av "branschen" över huvudet på oss berörda och uppenbart har smugits ut i bruk för att vi inte skulle märka något gjorde mig jävligt ledsen nu. Det förtog mycket av att känslan jag nyss skrev om i glad-tråden. Fan!!!

DC skrev:Jahaa? Så nu är man plötsligt utvecklingsstörd. Ööh. Ja vad ska man säga?

Pemer skrev:Och äntligen förstår jag varför handläggaren på Försäkringskassan inte ens svarade när jag mailade henne och "rättade" att "det heter inte genomgripande utvecklingsstörning UNS, utan genomgripande störning i utvecklingen UNS".

Så man sket bara i vad utvecklingsstörning anses betyda i folksjälen. Det gör väl inget om alla med diagnoser inom fältet genomgripande störningar i utvecklingen får termen utvecklingsstörning omkring sig också...

Då är ju för övrigt hela beskrivningen av personkrets 1 i LSS en ren tautologi. Då är ju autism och autismliknande tillstånd också utvecklingsstörningar.

Fast det visar ju att den här terminologiglidningen inte hade inträffat 1993 i varje fall...

Debbido skrev:Jaha, tack för informationen!

Min nyopererade fot känns om ett icke-problem jämfört med att jag nyss blivit förklarad utvecklingsströrd. Och de där toppenbetygen från gymnasium och högskola som många av oss har - de spelar ingen roll? Utan man har ändå en genomgripande utvecklingsstörning?!

Vissa aspergare tillhör världens intelligentaste människor. Och HUR ska det förenas med begreppet utvecklingsstörd? Så vad ska då de där medelmåttiga NT kallas som knappt klarar sig genom skolan?

Icke överintelligenta människor blir sällan utvecklingsstörda! Varning! Se upp för intelligenta människor! De kan eventuellt vara utvecklingsstörda!

Pemer skrev:Precis... termen "utvecklingsstöd" hade vi redan tagit i bruk i Sverige sedan så lång tid tillbaka, att det i det allmänna beteendet *betyder* begåvningshandikappad och ingenting annat.

Sedan kom nu då termen pervasive developmental disorder på engelska och man insåg ju den här problematiken och lanserade termen genomgripande störning i utvecklingen...

...och så kommer något snille snart ändå på att det ska heta utvecklingsstörning ändå och göras skillnad på psykisk utvecklingsstörning respektive genomgripande utvecklingsstörning.

Tänkte ingen efter alls??? :shock:


*****************************

Moderator weasley:

Detta inlägg har renderat dej ett PM.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 16:31:51, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2008-11-01 19:47:53

På svenska Wikipedia har ingen hört talas om något sådant här, utvecklingsstörning anses betyda psykisk sådan och det finns inte en stavelse om den genomgripande varianten. Däremot förekommer livaktiga hänvisningar till "nu aktuella diagnosmanualer" rörande psykiska utvecklingsstörningar.

Verkar vara en rätt rejäl soppa, detta. Vården har ju börjat använda utvecklingsstörning i stället för störning i utvecklingen när man talar om den "genomgripande" sorten, PDD, och det är lite logiskt/semantiskt halvknackigt implementerat på ne.se, där det verkar ha skjutits in allra sist mitt i en mening om vad störningar av psykisk utveckling kan omfatta.

Samtidigt hittar man vid googling på ordet "utvecklingsstörning" hur mycket som helst som talar absolut om psykisk utvecklingsstörning enbart, ta bara en titt på sidan Vad är en utvecklingsstörning?... :roll:

Den är uppdaterad 2008-05-12!

Jag får nog intrycket att ne.se har hastat fram en smula. Det här verkar inte alls vara någon fix och färdig beslutad process som är särskilt konsekvent genomförd.

Synbarligen är en röststark skola för den här processen, och har hunnit sufflera ordentligt för NE:s redaktion, men har aldrig hört talas om Wikipedia?
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 16:31:51, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2008-11-01 19:48:11

Debbido skrev:
Pemer skrev:...men som sagt, det är alltså ingen som har "förklarat oss utvecklingsstörda" i den betydelse av ordet vi förknippar med den, så som du uttrycker det, Debbido.

De har bestämt att ordet ska gälla i den här betydelsen också, och nu delas in i två sorter.


Jaha, så jag har bara en viss sorts utvecklingsstörning som är genomgripande??? :?


Ja, medan den betydelse du fortfarande tolkar in i ordet som sådant är den andra helt skilda sortens utvecklingsstörning, som å sin sida nu ska kallas psykisk utvecklingsstörning.

Ordet utvecklingsstörning i sig ska alltså rent språkligt inte förstås som något annat än just en störning av en människas utveckling före vuxen ålder.

Handlar det om den rent psykiska sortens utvecklingsstörning, där inte den mentala begåvningen har hängt med, så ska det alltså - från och med nu/nyss/inom kort (?) - kategoriseras som psykisk utvecklingsstörning.

Medan en mer allmän sorts störning i utvecklingen på delvis eller helt och hållet andra områden än den mentala begåvningen är tänkt att betecknas som en genomgripande utvecklingsstörning.

Ja, det är ju inte konstigt om den breda massan, även bland anställda i vårdapparaten, kommer att vara fullkomligt obildbara att lära sig något sådant här.

"Utvecklingsstörning" betyder ju vad det betyder i det allmänna beteendet...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 16:31:51, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Lakrits » 2008-11-01 20:13:37

Micke2 skrev:Det är nog svårt att på svenska undvika ordet "utvecklingsstörning" för det som internationellt benämns developmental disorder. Problemet är att det svenska ordet sedan 1950-talet använts för vad som internationellt benämns mental retardation.

Mental retardation översätts snarare med det svenska begreppet förståndshandikapp, vars mildare kusin i forskningsammanhang och annorstädes är learning disability, på svenska inlärningshandikapp, inlärningsproblem eller inlärningssvårighet.

Men visst har utvecklingsstörning också använts i betydelsen förståndshandikapp. Det man kan göra åt saken är nog att precis som i fallet med cerebral pares nogsamt och petigt påpeka när begreppen felanvänds och samtidigt verka för att begreppen skall förlora i kraft som skällsord.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 16:31:51, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Mats » 2008-11-01 20:22:57

Flera av citaten i den här tråden är från Privata avdelningen. Det bekymrar mig. Jag skulle önska att det som skrivs i Privata avdelningen kunde stanna där.

Anledningen till att jag skriver ett inlägg i tråden i stället för att anmäla är att jag i det här fallet är mer intresserad av att påtala fenomenet än att "sätta dit" någon.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 16:31:51, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav Micke2 » 2008-11-01 21:01:37

Psykisk utvecklingsstörning är inte något nytt begrepp. Den benämningen användes i den gamla omsorgslagen; det var när denna ersattes av LSS som benämningen kortades ned.

Även om man i regel under undvikit ordet "utvecklingsstörning" vid översättning av PDD är inte heller detta någon nyhet. I en av mina kursböcker från autismkursen på Växjö universitet, Theo Peeters, Autism, från teoretisk förståelse till praktisk pedagogik, utgiven på svenska 1998, har första kapitlet rubriken "Autism som genomgripande utvecklingsstörning" och detta ord används genomgående. Jag tror också det var i Läkartidningen för några år sedan som jag läste en artikel där Gillberg ansåg att den i Sverige traditionella användningen av ordet "utvecklingsstörning" var olämplig.

Jag håller dock med om att begreppsförvirringen på detta område är stor och jag blev förvånad då jag häromdagen upptäckte att ne.se numera sorterar in autism, AS m.m. under rubriken utvecklingsstörning. För övrigt vill påpeka att svenska Wikipedias artiklar på det medicinska området håller mycket låg klass och inte kan användas som referens.
Senast redigerad av Micke2 2011-05-04 16:31:51, redigerad totalt 1 gång.
Micke2
 
Inlägg: 689
Anslöt: 2005-12-12
Ort: Malmö

Inläggav JOR » 2008-11-01 21:18:04

Moderatorn:
Ajabaja Pemer :-(

Jag antar att det var ett ärligt misstag så du blir tillsagd istället för varnad.

GÖR INTE SÅ HÄDANEFTER. Allt som är i Privata stannar där.

De som blivit citerade får säga ifrån så tar jag fram röda pennan och stryker det ni inte vill synas.
Senast redigerad av JOR 2011-05-04 16:31:51, redigerad totalt 1 gång.
JOR
Tekniker
 
Inlägg: 1891
Anslöt: 2005-10-11
Ort: Göteborg

Inläggav Pemer » 2008-11-01 21:31:08

JOR skrev:Moderatorn:
Ajabaja Pemer :-(

Jag antar att det var ett ärligt misstag så du blir tillsagd istället för varnad.

GÖR INTE SÅ HÄDANEFTER. Allt som är i Privata stannar där.

De som blivit citerade får säga ifrån så tar jag fram röda pennan och stryker det ni inte vill synas.

Ah.... åh.... oh.... öh... sorry.... :oops:

Jag kom just tillbaka till tråden och såg Mats påpekande, och såg sedan ditt inlägg i Ämneshistorik-rutan under formuläret när jag hade klickat för att citera Mats inlägg, så jag svarar på detta i stället direkt. F´låt! :(

Tråden är väl lämpligast i den här avdelningen, så rödpenne-varianten torde vara bäst. Min instinktiva känsla var att be att alla citat utöver mina egna och Micke2:s, som redan skrivit här utan att invända mot "sina" citat, togs bort direkt, men jag håller med dig om att inget av dem ser superprivata ut, så att det nog kan räcka med att radera om de ber om det.

Ber alla berörda om ursäkt för min ouppmärksamhet på vilka avdelningar jag rörde mig mellan. Klantigt i kubik av mig! :oops:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 16:31:51, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Lakrits » 2008-11-01 21:34:29

Micke2 skrev:För övrigt vill påpeka att svenska Wikipedias artiklar på det medicinska området håller mycket låg klass och inte kan användas som referens.

Jag vet inte vem det där var riktat till, men jag kan säga att åtminstone jag inte har hämtat mitt inlägg från Wikipedia, om nu någon trodde det.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 16:31:51, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Pemer » 2008-11-01 21:40:40

Nej, det måste ha varit riktat till mig.

Jag skulle ha gissat att någon aktiv på Wikipedia skulle ha ändrat uppslagssidan om ordet om det här var väldigt etablerat, men även jag inser att Wikipedia inte är någon absolut sanningskälla.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 16:31:51, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Lakrits » 2008-11-01 21:52:55

Med tanke på hur AS uttrycks hos många patienter (bl.a. hos mig), så är det väl mer passande att prata om en invecklingsstörning, snarare än en utvecklingsstörning ;)
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 16:31:51, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Pemer » 2008-11-01 22:06:05

Lysande!!! :lol:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 16:31:51, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Debbido » 2008-11-01 23:06:37

Jag inser att Pemer rent formellt har gjort ett fel genom att lyfta fram citat från Privata avdelningen, men mej stör det inte alls eftersom vi inte har varit särskilt självutlämnande utan helt enkelt diskuterat de nya begreppsförklaringar kring AS som nu landat.

Ämnet passar alltså bäst här, so it`s all right with me!

Jag skriver ju, som alla vet, aldrig självutlämnande på de öppna trådarna, men när jag fick veta :shock: att jag kanske ändå räknas som utvecklingsstörd :shock: :shock: :-)097 sååååååÅÅÅÅÅÅÅÅ DRABBADES JAG AV LÄTT PANIK :!: :-)233 och började fundera på lämplig självmordsmetod. (Skämt!)
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 16:31:51, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Pemer » 2008-11-01 23:22:23

Ah, du är väl för härlig, du! :lol:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 16:31:51, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Alien » 2008-11-01 23:34:09

Så har det tydligen kallats länge, kolla bara på Autismforums sida:

Alla diagnoser inom autismspektrumet ligger under en gemensam rubrik: Genomgripande störningar i utvecklingen (eller Genomgripande utvecklingsstörning).

Autistiskt syndrom, kallas även Kanners syndrom, autism i barndomen och infantil autism. Ibland kallas det klassisk autism eftersom det var den första formen som beskrevs mer ingående.


Aspergers syndrom beskriver en form av autism hos personer som har en normal begåvning. En del använder Aspergers syndrom synonymt med autism hos högfungerande personer, medan andra anser att diagnoserna är delvis överlappande.


Desintegrativ störning hos barn kallas ibland för Hellers syndrom efter den person som först beskrev tillståndet.


Atypisk autism eller autismliknande tillstånd innebär att personen uppfyller många men inte alla kriterier för någon av de andra diagnoserna. Benämningen genomgripande störning i utvecklingen UNS (UNS=utan närmare specifikation) används också ibland, men är inte så vanlig på svenska.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 16:31:51, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Pemer » 2008-11-01 23:47:19

Ja, jag har ju sett det då och då, men mest tolkat det som lite... misstolkat av skribenten de gångerna... och aldrig riktigt snappat upp att det varit på allvar... :roll:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 16:31:51, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav KrigarSjäl » 2008-11-02 5:37:46

Vad är det för hjon som hävdar att AS skulle vara 'utvecklingsstörning'?
Jag är fan inte utvecklingsstörd, lika lite som mina släktingar bakåt var det.
Om man klarar av att flytta runt halva jorden, försörja sig i länder där man inte kan språket, om man överlever skyttegravar & krigsfängelse är man fan inte 'utvecklingsstörd'!
Det är mer än vad ni hade klarat, era byråkratråttor!

Ni töntar som hävdar att AS är en 'utvecklingsstörning': kom hit ska jag utmana er på duell! :twisted:
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 16:31:51, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Aspkvinna » 2008-11-02 15:57:42

Utvecklingsstörning :!:

Ja, den som har ett sånt påstende får gärna möta mig också i en verbal duell.

Jag har möjligen problem men garanterat mindre än den som kommer med ett sådant påstående att AS skulle vara en utvecklingsstörning :idea:
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:31:51, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Pemer » 2008-11-02 16:22:14

Fast ni sitter också fast i tänket "utvecklingsstörning = psykisk utvecklingsstörning"...

Det är ju noga poängterat att det inte är det någon har menat, men det blir som en vit fläck, många fastnar ändå i den vinkeln av problemet...

Men det är bra på sitt sätt, det visar hur intensivt ordet utvecklingsstörning är förknippat med att betyda psykisk utvecklingsstörning.

Är vi alla med på att autistiska diagnoser är störningar i utvecklingen, då? ;)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 16:31:51, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav jonsch » 2008-11-02 16:36:01

Pemer skrev:Är vi alla med på att autistiska diagnoser är störningar i utvecklingen, då? ;)

Nej hör du, väck nu inte den björn som håller på att reda sitt ide! Har du en gammal filt, förresten?
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 16:31:51, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav weasley » 2008-11-02 17:16:43

Pemer skrev:Är vi alla med på att autistiska diagnoser är störningar i utvecklingen, då? ;)


Vaff....aaaan?!

Jag är inte störd i någon enda del i någon utveckling alls!

Bara för att jag inte låter mej tryckas in i några förbeställda mallar är jag inte ut-vecklings-störd! Den som påstår det ska fan få stryk.

:-)137 :-)137 :-)137

Håller dock med Lakrits. Invecklingsstörd kan jag nog vara när trångtänkta personer betraktar mej utifrån... ;-D
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 16:31:55, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav gusgus » 2008-11-03 21:59:52

Mot dumhet /okunskap av alla sorter/ kämpar själva gudarna förgäves sägs det. Emellertid får vi trots allt försöka att klargöra att vi Aspies inte är mentalt retarderade vilket 'utvecklingsstörd' som konstaterats oftast jämställs med. Även om ordet inte är saken så kan ändå missförstånd uppstå.
Senast redigerad av gusgus 2011-05-04 16:31:55, redigerad totalt 1 gång.
gusgus
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2008-03-02
Ort: LUND

Inläggav Aspkvinna » 2008-11-03 23:01:07

Jag gillar inte när man ska vara tvungen att vara medicinskt utbildad för att förstå terminologin för på så sätt så kommer inte majoriteten av samhället att förstå ordvalet "psykiskt utvecklingsstörd"!

Det är helt enkelt felaktigt att använda ett ord som kan missuppfattas så enkelt. Det behövs helt enkelt något annat. Försenad utveckling, ojämn utvecking eller "i vissa känslomässiga delar försenad i utvecklingen". Ja många olika finns att välja istället.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:31:55, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Pemer » 2008-11-03 23:20:10

Exakt. Man måste ha insikt om när ett ord redan har en viss betydelse i "det allmänna medvetandet"...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 16:31:55, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Återgå till Aspergare och vården



Logga in