Har ni råd att åka utomlands?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav slackern » 2021-02-19 22:06:32

Kidzi skrev:
slackern skrev:
Kidzi skrev:Förr hade jag haft det. Med samma inkomst. Men allt har blivit så dyrt och inte en chans att sjukpensionen hängt med.


Sjukersättningen och bostadstillägget följer väl konsumentprisindex? I varje fall höjs mina ersättningar varje är baserat på det har jag för mig.


Jag har mest baserat mina uträkningar på korv. Och den är procentuelly dyrare än höjningen. :mrgreen:


Jo det har du rätt i jag har själv märkt att maten har blivit rejält dyrare sedan pandemin började. :(
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Kidzi » 2021-02-19 22:12:05

Handlar det bara om prioritering kan nog ganska många åka. Men man kan inte bara ge sig av som vissa andra kan utan att förbereda sig.

Man måste ju t ex inte ha kaffe, men många dricker det för de har prioriterat det. Och de kanske har prioriterat att samla ihop möbler. Man kan ju ha kartonger och en madrass på golvet. Man kan ha inne- och utekläder så att man inte sliter ut något som kostat, utan man bär trasor inomhus. Man kan låta bli att äta ute helt och aldrig köpa något när man är ute, alltid vara förutseende att ta med näring och vatten.

Sedan tror jag inte folk går hur långt som helst för att få åka utomlands. Folks bekvämlighet är viktig. Och att man får göra något intresse.

Jag prioriterar mina husdjur framför att resa, för en resa är kanske en vecka men djuren är hela djurens liv och glädje varje dag. För mig är det en vettig prioritering.

När jag var utomlands 2008 sparade jag ihop 10 000 kr på bara ett år. Och då hade jag två katter. Det skulle aldrig gå idag trots att jag lever snålare.

Hoppas att ändå kunna spara för en lite billigare utlandsresa kanske nästnästa vår. Det är ett ställe som jag verkligen vill åka och se.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Kidzi » 2021-02-20 6:13:32

Vill några som är snälla resa med mig? Det blir när det är fritt att resa och saker är öppet.

Dagaktiviteter ensam om man vill eller vissa går tillsammans. Så man får ut så mycket som möjligt.

Sovande på vandrarhem så gärna en grupp som fyller ett rums storlek finns olika. Mer än öronproppar krävs för mina snarkningar.

Rikt kulturliv. Bra caféer. Mysiga pubar. Vackra katedraler.

Förr var det billig flygresa, väldigt billigt boende och billigt fika. Efter pandemin vet jag inte.

Bara att börja spara. Skulle jag lyckas spara mer så bjuder jag om någon inte har råd med all mat t ex.

Lite ledsamt men jag tror inte äldsta katten lever då och då har jag 800 kr mer i månaden utan hans specialkost.

Att bara dagdriva i Vilnius verkar så chill.

Haft planer innan men dålig ekonomi och sedan covid.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Fretshi » 2021-02-20 18:02:11

Jag planerar att göra resor i mitt liv, men ekonomin är för dålig just nu så jag måste få in mer pengar.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Kidzi » 2021-02-20 20:43:57

Fretshi skrev:Jag planerar att göra resor i mitt liv, men ekonomin är för dålig just nu så jag måste få in mer pengar.


Det passar ju bra för du får ändå inte resa någonstans just nu.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Flinta » 2021-02-20 21:32:57

Jag har fått intrycket av att vissa med autism som har råd att resa lite mer som vanliga ändå inte orkar det för att vardagen med arbete slukar all energi och när man är ledig är det isolering som gäller. Blir kanske ohållbart att trötta ut sig ytterligare med nya intryck på semestern om målet är att fortsätta arbeta?

Sen för en annan grupp av oss innebär det för mycket stress att resa att man gärna håller sig hemmavid året runt och t o m tackar nej att få åka utomlands med någon som betalar resan. Mycket är ju oförutsägbart vid resor.. :-)063
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Kidzi » 2021-02-20 21:47:38

Flinta skrev:Jag har fått intrycket av att vissa med autism som har råd att resa lite mer som vanliga ändå inte orkar det för att vardagen med arbete slukar all energi och när man är ledig är det isolering som gäller. Blir kanske ohållbart att trötta ut sig ytterligare med nya intryck på semestern om målet är att fortsätta arbeta?

Sen för en annan grupp av oss innebär det för mycket stress att resa att man gärna håller sig hemmavid året runt och t o m tackar nej att få åka utomlands med någon som betalar resan. Mycket är ju oförutsägbart vid resor.. :-)063


Mitt syskon som är aspig utan diagnos reser men det är planerat alltihop och de reser mest i Sverige. Syskonet tycker om "små" nöjen. Allt ska vara så nedtonat och avslappnat att t o m jag blir knäpp av att det kan vara för lite intryck.

Men samtidigt så är det tacksamt att resa i Sverige, det finns ju en hel del att göra och se om man gillar natur och historia. Ett skönt nördland att semestra i.

På min 40-årsdag så reste jag bort med min kompis. Det var en väldigt rolig resa. Fast alla tycker den lät aptråkig. Vi åkte till Kristinehamn och tittade på picassostatyn. Sedan åkte vi runt och kollade på en bronsåldersgravplats, några järnålderslämningar och massa runstenar. Vi sov i tält vid en fin sjö men sov inte så bra så vi sov i solskenet på en fin kyrkogård en stund.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Dalaberger » 2021-02-22 1:52:48

Efter att börjat jobbat lite så har jag fått in mer pengar, så skulle kunna göra det om jag ville. Men jag har helt enkelt inte drivet att resa utomlands, utan jag kanske bara hoppar på bussen och far runt inom länet på sightseeing istället. Känns säkrare och nedskalat, lagomt vill säga.
Dalaberger
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2021-02-22

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Richard » 2021-02-22 13:19:42

Hade ett konto som jag hade kunnat resa för, men katten blev dålig o han var inte försäkrad...

Det veterinärbesöket hade man kunnat åka till Thailand för... :(
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Karamell » 2021-02-22 13:39:24

Ibland känns det som aspiar varken vill resa utomland eller bo utomlands. Tråkmånsar. Men det är ju kul för dom. Bra för miljön att inte resa också. :-)Happy
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav slackern » 2021-02-22 14:16:22

Karamell skrev:Bra för miljön att inte resa också. :-)Happy


Beror väl på reser du med tåg eller seglar över haven i en segelbåt eller cyklar till Himalaya tur å retur så ska du nog se att du får en gilamarkering utav Greta. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav nescio » 2021-02-22 14:50:39

Karamell skrev:Tråkmånsar. Men det är ju kul för dom.
Är det kul att vara en tråkmåns?
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav RapeRegs » 2021-02-22 16:04:19

Paladinen skrev:Men och ett stort MEN , du är medveten om att man kan ta ut pengarna ifrån sitt bankkonto. om jag skulle få tex 4000kr i försörjningsstöd varje månad så kan jag gå till en bankomat samma dag som pengarna kommer in på kontot och ta ut varenda öre och sen kan jag använda 3000 kr till att köpa mat och annat för och spara 1000 kr i en låda hemma i lägenheten . Soc har ingen aning om vad man gör med pengarna när man tagit ut dom ifrån banken.


Nej, klart du kan gömma undan pengar och ljuga i din ansökan. Bidragsfusk är ett stort problem i vårt samhälle.

Men det är som sagt ett lagbrott och om Soc får nys om att du har pengar eller omsättningsbara tillgångar samtidigt som du låtsas vara i behov av försörjningsstöd blir det inte roligt för dig. Räcker ju att någon granne lämnar ett anonymt tips eller att det händer något under din resa.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Flinta » 2021-02-22 18:59:02

Richard skrev:Hade ett konto som jag hade kunnat resa för, men katten blev dålig o han var inte försäkrad...

Det veterinärbesöket hade man kunnat åka till Thailand för... :(


Man kan behöva prioritera privat vård och behandling åt sig själv också, sånt som inte högkostnadsskyddet täcker.
Även vissa hjälpmedel kan man behöva betala ur egen ficka.

Bara sådär, behov av ovanstående kan dyka upp plötsligt och inte gå att planera i förväg vilket gör att pengar för "fritid" kan behöva bortprioriteras.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Kidzi » 2021-02-22 19:29:31

Själv får jag prioritera mediciner. Den ena anses som lyx (hormon för förklimakteriebesvär) så den får jag betala själv, den andra som jag betalar själv är min livsnödvändiga antidepressiva. Den föll ur högkostnad när alla SSRI gjorde det, men min återansökte aldrig, de andra sänkte prissänkte till vad staten krävde. Nu ligger min medicin så lågt att den får komma in men de ansöker inte. Antar att när den slutar säljas i Sverige för vem vill köpa medicin för egna pengar, får jag köpa den på licens. Antar att det är ännu dyrare.

Som tur är är min privata vård ansluten till högkostnad. Annars hade jag fått betala den med. Hade inte haft något val eftersom regionens här är helt jävla dum i huvet och dödar människor mest hela tiden.

Det är synd att inte försäkra djur men ändå hedervärt att betala djurets behandling. Även med försäkring kostar det en hel del, finns inga försäkringar som täcker allt för ingen skulle ha råd med dem.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Karamell » 2021-02-22 23:03:05

nescio skrev:
Karamell skrev:Tråkmånsar. Men det är ju kul för dom.
Är det kul att vara en tråkmåns?

Kul för dom att dom inte behöver pengar för att göra något som dom inte är intresserade av.

Jag vet även flera som inte gillar sol och värme. :-)051
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav slackern » 2021-02-23 0:15:20

Karamell skrev:
nescio skrev:
Karamell skrev:Tråkmånsar. Men det är ju kul för dom.
Är det kul att vara en tråkmåns?

Kul för dom att dom inte behöver pengar för att göra något som dom inte är intresserade av.

Jag vet även flera som inte gillar sol och värme. :-)051


Alla är vi ju olika som individer även fast vi har blivit diagnostiserade med autism.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Paladinen » 2021-02-23 7:30:06

RapeRegs skrev:
Paladinen skrev:Men och ett stort MEN , du är medveten om att man kan ta ut pengarna ifrån sitt bankkonto. om jag skulle få tex 4000kr i försörjningsstöd varje månad så kan jag gå till en bankomat samma dag som pengarna kommer in på kontot och ta ut varenda öre och sen kan jag använda 3000 kr till att köpa mat och annat för och spara 1000 kr i en låda hemma i lägenheten . Soc har ingen aning om vad man gör med pengarna när man tagit ut dom ifrån banken.


Nej, klart du kan gömma undan pengar och ljuga i din ansökan. Bidragsfusk är ett stort problem i vårt samhälle.

Men det är som sagt ett lagbrott och om Soc får nys om att du har pengar eller omsättningsbara tillgångar samtidigt som du låtsas vara i behov av försörjningsstöd blir det inte roligt för dig. Räcker ju att någon granne lämnar ett anonymt tips eller att det händer något under din resa.


Det blir ju iofs ett moraliskt ställningstagande man får ta på individnivå.

Om du har blivit BEVILJAD 4000 kr i månaden i försörjningsstöd är det då igentligen någon annans rätt att lägga sig i vad du gör med dom pengarna?

Pengarna är ju dina du har ju blivit BEVILJAD dom sen om du vill gå och köpa pizza för varenda krona eller spara dom under madrassen och ligga och ruva på dom som en drake borde ju vara upp till dig.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Paladinen » 2021-02-23 7:58:13

slackern skrev:
Karamell skrev:
nescio skrev:Är det kul att vara en tråkmåns?

Kul för dom att dom inte behöver pengar för att göra något som dom inte är intresserade av.

Jag vet även flera som inte gillar sol och värme. :-)051


Alla är vi ju olika som individer även fast vi har blivit diagnostiserade med autism.


Väldigt sant. Vissa vill ju åka till sol och värme och ligga och pressa sig på en strand 10 timmar per dag medans andra njuter av att stå på två plankor i en nedförsbacke i fjällen och en tredje vill åka och titta på gamla slotts och borgsruiner.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Karamell » 2021-02-23 11:22:13

slackern skrev:Alla är vi ju olika som individer även fast vi har blivit diagnostiserade med autism.

Självklart.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Kidzi » 2021-02-23 21:28:48

När man går på soc har man en post som kallades lek och nöje på min tid. Dessa pengar får man använda till att resa. Sedan är det lite svårt att bevisa att man sparat just dessa pengar när de kommer och klagar, men man har rätt att göra så eftersom pengarna är menat för nöjen.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav RapeRegs » 2021-02-24 3:20:40

Paladinen skrev:Om du har blivit BEVILJAD 4000 kr i månaden i försörjningsstöd är det då igentligen någon annans rätt att lägga sig i vad du gör med dom pengarna?


Men nu verkar du inte förstå vad vi pratar om. För att bli beviljad 4000kr får du inte redan ha 4000kr i madrassen.

Om du redan har 4000kr i madrassen är du inte berättigad till mer pengar. Då ska du istället göra slut på de pengar du har. Det är så existensminimum och SOL är utformat. Du ansöker månad för månad och du får bara i undantagsfall spara pengar över ett kvartal (t.ex. till klädköp), sparandet får dock aldrig övergå basbeloppet delat med 12 (månader).

Ingen som har pengar till sin försörjning har rätt att få extra pengar av Soc bara för att de pengar man redan har ska användas till en semesterresa jorden runt. Det är inte så det fungerar.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Paladinen » 2021-02-24 4:52:12

RapeRegs skrev:
Paladinen skrev:Om du har blivit BEVILJAD 4000 kr i månaden i försörjningsstöd är det då igentligen någon annans rätt att lägga sig i vad du gör med dom pengarna?


Men nu verkar du inte förstå vad vi pratar om. För att bli beviljad 4000kr får du inte redan ha 4000kr i madrassen.

Om du redan har 4000kr i madrassen är du inte berättigad till mer pengar. Då ska du istället göra slut på de pengar du har. Det är så existensminimum och SOL är utformat. Du ansöker månad för månad och du får bara i undantagsfall spara pengar över ett kvartal (t.ex. till klädköp), sparandet får dock aldrig övergå basbeloppet delat med 12 (månader).

Ingen som har pengar till sin försörjning har rätt att få extra pengar av Soc bara för att de pengar man redan har ska användas till en semesterresa jorden runt. Det är inte så det fungerar.


Jag förstår mycket väl hur lagen om försörjningsstöd fungerar. Jag är fullt medveten om att du inte får lov att ha ett budgetöverskott när du har försörjningsstöd. Har du innestående pengar på bankkontot så dras dessa av mot försörjningsstödet nästkommande månad och du får mindre pengar.

MEN du verkar inte förstå att jag inte pratar om lag och rätt utan etik och moral.

Om Kalle har noll kronor på kontot och går till Soc och blir beviljad socialbidrag för mars månad och Soc betalar det Kalle är berättigad till så som hyra + räkningar samt sätter in 4000kr i försörjningsstöd som skall täcka Kalles mat/kläder/nöjen då har ju Kalle blivit BEVILJAD dessa pengar eller hur ?

Är det då MORALISKT rätt och riktigt att lägga sig i om Kalle vill spara dom pengarna eller köpa pizza för allting , teoretiskt sett är det ju Kalles pengar . På samma sätt som ingen lägger sig i vad du gör med din lön eller pension BORDE folk inte lägga sig i vad Kalle gör med sitt soc-bidrag.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav johan88 » 2021-02-24 12:28:37

Paladinen skrev:då har ju Kalle blivit BEVILJAD dessa pengar eller hur ?

Är det då MORALISKT rätt och riktigt att lägga sig i om Kalle vill spara dom pengarna eller köpa pizza för allting , teoretiskt sett är det ju Kalles pengar .

Om jag har förstått det rätt så måste man redovisa kvitton till soc, ett eventuell överskott i vad soc har betalat ut jämfört med vad man har godkända kvitton på kräver soc tillbaka.
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 379
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in