Aspergare som mobbar andra (aspergare) [avdelad tråd]

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Aspergare som mobbar andra (aspergare) [avdelad tråd]

Inläggav ufo » 2021-02-13 20:17:48

antonius skrev:Nu fungerar det ju inte riktigt så, alla flockdjur människan inräknad har ett beteende med en hackordning och det bygger ju på att man slickar uppåt och sparkar neråt, det är alltså genetiskt betingat.
Inte helt sant.
Det beteendet framträder först när resurserna tryter.
Ger man flocken tillräckligt med resurser så försvinner hackordningen.

Sedan finns det säkert psykopatiska individer bland andra arter också, men generellt så är måttet på hackordning också ett mått på resursernas begränsning.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Aspergare som mobbar andra (aspergare) [avdelad tråd]

Inläggav Dalaberger » 2021-02-22 15:02:38

När jag gick på Resursskola i grundskolan, så hände det att en kille (tills synes nördigare och med gravare diagnos än mig) utnyttjade den statusen och sa till lärare att jag retat han, för att få deras bekräftelse. Jag hade faktiskt inte gjort nånting, så där höll han på och de trodde automatiskt på han. Jag har inte själv tryckt ner på andra med diagnoser, mobbning tar jag illa upp om jag ser.
Dalaberger
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2021-02-22

Aspergare som mobbar andra (aspergare) [avdelad tråd]

Inläggav Kentarou » 2021-02-22 18:20:46

Dalaberger skrev:När jag gick på Resursskola i grundskolan, så hände det att en kille (tills synes nördigare och med gravare diagnos än mig) utnyttjade den statusen och sa till lärare att jag retat han, för att få deras bekräftelse. Jag hade faktiskt inte gjort nånting, så där höll han på och de trodde automatiskt på han. Jag har inte själv tryckt ner på andra med diagnoser, mobbning tar jag illa upp om jag ser.


Varför tillger du honom en avsikt. Autism handlar om att inte förstå sina och andras avsikter. Så han hade en nersatt förmåga så kan han tänkt att du hade avsikten att håna honom men egentligen så hade du inte det.

Det är alltid bra att ge personer the benefit of the doubt.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Aspergare som mobbar andra (aspergare) [avdelad tråd]

Inläggav Dalaberger » 2021-02-22 18:58:37

Kentarou skrev:
Dalaberger skrev:När jag gick på Resursskola i grundskolan, så hände det att en kille (tills synes nördigare och med gravare diagnos än mig) utnyttjade den statusen och sa till lärare att jag retat han, för att få deras bekräftelse. Jag hade faktiskt inte gjort nånting, så där höll han på och de trodde automatiskt på han. Jag har inte själv tryckt ner på andra med diagnoser, mobbning tar jag illa upp om jag ser.


Varför tillger du honom en avsikt. Autism handlar om att inte förstå sina och andras avsikter. Så han hade en nersatt förmåga så kan han tänkt att du hade avsikten att håna honom men egentligen så hade du inte det.

Det är alltid bra att ge personer the benefit of the doubt.

Jag pratade inte ens med eller om han när det hände. Vi var bara utom lärarnas räckhåll, så springer han iväg och säger att jag varit dum mot han. Han visste mycket väl vad han gjorde, det var utstuderat och det funkade eftersom jag fick kritik från lärarna.
Dalaberger
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2021-02-22

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in