100% aktivitetsersättning och bostadsbidrag/tillägg?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav alfapetsmamma » 2008-08-27 20:36:10

Aspkvinna skrev:OK,

Aktivitetsstöd: beslutas av Arbetsförmedling och A-kassa. Ingår då en aktivitet av något slag. Bostadsbidrag till personer uner 29 som söks hos FK. Om man har barn har man också rätt att söka bostadsbidrag. Om man sen över 29 inte har pengar så det räcker är det socialbidrag som ska sökas.

Aktivitetsersättning: Ifrån FK när man är under 30. Rätt att söka både bostadsbidrag och bostadstillägg samtidigt och är lite olika summa beroende på om man har barn och övrig inkomst.

Sjukersättning: Ifrån FK om man är över 30. Rätt att söka både bostadsbidrag och bostadstillägg samtidigt och är lite olika summa beroende på om man har barn och övrig inkomst.

Ringde FK.


Snyggish! :)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 15:28:15, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav morsan » 2008-09-03 19:54:45

När jag talade med FK, sa de att man har rätt att söka bostadstillägg (som alltid är mer än bostadsbidrag)när man har aktivitetsersättning, men det blir då i stället för bostadsbidrag.
Senast redigerad av morsan 2011-05-04 15:28:15, redigerad totalt 1 gång.
morsan
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2008-08-13
Ort: Skåne

Inläggav Aspkvinna » 2008-09-03 20:12:10

morsan skrev:När jag talade med FK, sa de att man har rätt att söka bostadstillägg (som alltid är mer än bostadsbidrag)när man har aktivitetsersättning, men det blir då i stället för bostadsbidrag.


Det beror ju lite på om man har barn eller inte.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 15:28:15, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav DC » 2008-10-31 14:24:40

Man kan få både bostadsbidrag för barnfamilj och bostadstillägg för pensionärer samtidigt.

Bostadstillägget minskar något när man får bostadsbidrag men det kan ändå bli lite mer i slutändan än om man enbart har bostadstillägg.

Bidraget beräknas efter bostadsytan (t ex max 80 kvm för en vuxen och ett barn) medan tillägget tar hänsyn till max 4500 kronor i hyreskostnad.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 15:28:15, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav HellviHumle » 2008-10-31 15:44:34

Vad är skillnaden på bostadstillägg och bostadsbidrag?
Jag har halv sjukersättning och jobbar mellan 25 och 50 %. Vet ni vad som gäller då?
Senast redigerad av HellviHumle 2011-05-04 15:28:15, redigerad totalt 1 gång.
HellviHumle
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2008-09-24
Ort: Lärbro

Inläggav DC » 2008-11-01 9:21:16

HellviHumle skrev:Vad är skillnaden på bostadstillägg och bostadsbidrag?
Jag har halv sjukersättning och jobbar mellan 25 och 50 %. Vet ni vad som gäller då?


Bostadstillägg heter det bidrag man får om man har pension/förtidspension.

Bostadsbidrag heter det man kan få om man är en familj med inte så hög inkomst.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 15:28:15, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav DC » 2008-11-01 9:25:19

HellviHumle skrev:
Vad är skillnaden på bostadstillägg och bostadsbidrag?
Jag har halv sjukersättning och jobbar mellan 25 och 50 %. Vet ni vad som gäller då?


Du kan ha rätt till bostadstillägg beroende på hur hög din inkomst är.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 15:28:15, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav Glimma » 2008-11-01 9:37:46

kajjan skrev:
tahlia skrev:Har du aktivitetsersättning och är upp till 29 år gäller följande regler (oavsett om du stämplar/har aktivitetsersättning eller jobbar) enligt FK:

Du kan som mest få 1 100 kronor per månad i bostadsbidrag.

Du kan få bidrag till de bostadskostnader som överstiger 1 800 kronor per månad.

Du kan inte få bidrag för bostadskostnader över 3 600 kronor per månad.

Du får inte bidrag för mer än 60 kvadratmeter.

Du kan inte få bidrag om dina inkomster är högre än 77 000 kronor per år. Makar och sambos kan inte få bidrag om de tillsammans har inkomster som är högre än 94 000 kronor per år.




Har du däremot sjukersättning (sjukpension) när du fyllt 30, så får du bostadstillägg och då kan du få upp till 93% (på en hyra upp till 4500:-). Jag har sjukersättning och tjänar under 100.000, således får jag 93%.


[Ber om ursäkt för de dåliga nyheterna. Tyvärr är det många sjukskrivna (både över och under 30) som tvingas till socialbidrag för att överleva.]


Tack för svaret.

"Du kan inte få bidrag om dina inkomster är högre än 77 000 kronor per år."

Jag räknade på det, 100% aktivitersersättning är 88 000/år. Jag har alltså inte rätt till bostadsbidrag.

Shit, hur ska jag klara detta. Om jag har tur kanske jag kan hitta en lägenhet för 3500/månad. 1900 för räkningar, transport och mat är inte männskligt... Finns det inget annat man kan ansöka om?


Du kan alltid gå till soc. och kolla om de kan hjälpa dig Jag tvingas göra det eftersom Försäkringskassan är så förbannat seg med sin utredning. Och jag vet inte ens om jag får sjukersättningen då heller. Avskyr att gå till Soc. för man vill inget hellre än klara sig själv. Men men!
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 15:28:15, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Glimma » 2008-11-01 9:39:28

HellviHumle skrev:Vad är skillnaden på bostadstillägg och bostadsbidrag?
Jag har halv sjukersättning och jobbar mellan 25 och 50 %. Vet ni vad som gäller då?



Jag har fått höra att det heter bostadsbidrag fram tills du är 28/29? Sedan när du fyllt 30 då kallas det Bostadstillägg.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 15:28:15, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Glimma » 2008-11-01 9:44:23

kajjan skrev:
baconmuffins skrev:Men vad är kravet på funktionshinder? Måste det vara en officiell diagnos där det står att man är i så dåligt skick att man behöver stöd för bostad etc?

Jag har aktivitetsstöd men har aldrig blivit informerad om att jag skulle kunna få något bostadstillägg. :?

Nu har jag i och för sig studerat också, med csn-lån, så det påverkar väl det med.


Aktivitetsstöd och aktitetsersättning är två helt olika saker om jag försått det hela rätt.



Vilken djungel av termer. Du måste ha läkaintyg på att du har en diganos och den diagnosen bör var inom lagen för LSS om jag förstått det rätt. Studerar du på heltid och har fullt CSN lån brukar man normalt inte få aktivitetsersättning. Studerar du 50% däremot, kan du ansöka om vilande aktivitetsersättning för den andra halvan.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 15:28:15, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Aspkvinna » 2008-11-02 15:45:55

Glimma skrev:
HellviHumle skrev:Vad är skillnaden på bostadstillägg och bostadsbidrag?
Jag har halv sjukersättning och jobbar mellan 25 och 50 %. Vet ni vad som gäller då?



Jag har fått höra att det heter bostadsbidrag fram tills du är 28/29? Sedan när du fyllt 30 då kallas det Bostadstillägg.


Det är två skilda saker och på www.forsakringskassan.se kan man söka på respektive och få veta exakt vad dessa innebär var för sig.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 15:28:15, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav kajjan » 2008-11-03 3:37:47

Nu när tråden ändå är bumpad passar jag på att ställa en fråga eftersom det verkar vara fler som ansöker om aktivitetsersättning/sjukpension här... Hur lång handläggningstid har ni haft nu på sistånde? Jag har hört att det vanligvis är tre månader, men med tanke på hur mycket problem FK haft på sistånde så kanske det är längre just nu?

Jag har ännu inte skickat in min ansökan, jag var tvungen att byta psykolog då den jag tidigare gick till inte befann sig i min hemkommun. Det funkar tydligen inte att få pengar från FK då av någon anledning. Jag blev förflyttad i slutet av augusti och jag har ännu inte fått en tid på psyk här i min hemkommun. Förhoppningsvis får jag en tid där i början av december.
Min utredning påbörjades någon gång i början av året och i bästa fall så kommer jag inte att få någon ekonomisk hjälp förrens efter 13 månader. Om det inte vore för min mor som ger mig mat och husrum så vet jag inte hur det det skulle gå, för soc klarar jag inte av att gå till.

Allt är bara en lång väntan. 13 månader låter kanske inte så mycket, men om man inte jobbar och bara ligger hemma och allt man gör är att vänta på nästa psyktid så känns det som en väldigt lång tid....
Senast redigerad av kajjan 2011-05-04 15:28:15, redigerad totalt 1 gång.
kajjan
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2008-02-09

Inläggav DIProgan » 2008-11-03 14:08:10

Jag förmodar att bostadstillägg precis som bidraget kräver att man står på bostadens kontrakt, which i dont. Får se hur mitt karusellande i det här artar sig.
Senast redigerad av DIProgan 2011-05-04 15:28:15, redigerad totalt 1 gång.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inläggav Mördarsnigel » 2008-11-03 19:36:51

Jag tror inte att du måste stå på kontraktet. Jag hyr till exempel bostad utan riktigt kontrakt eller fakturor, och de har inte klagat, så man måste kunna få bostadstillägg under speciella omständigheter.
Såhär får du göra:

Om du har tillgång till senaste fakturan som hyresvärden skickat samt hyreskontraktet så är det lättast.

Du måste visa kontoutdrag där de kan se att pengar har dragits varje månad, säg för de två sista gångerna.
Sedan så måste du och den som står på kontraktet skriva under en lapp där det står något i stil med "Härmed intygas att X betalar hyran, samt övriga räkningar för lägenhet (adress). datum, signatur."

Om du inte har tillgång till hyreskontraktet så måste ni skriva på lappen de relevanta saker som brukar stå i ett kontrakt, dvs om det i hyran ingår el, värme, vatten, varmvatten, sophämtning etc.


Jag hyr till exempel familjens sommarstuga, så jag och min pappa skrev en sådan lapp, eftersom jag inte har något riktigt hyreskontrakt och inte får några fakturor på hyran.
Sedan skrev jag ut två månaders kontoutdrag där man såg att hyran dragits från mitt konto.

Det har funkar hittills.
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 15:28:15, redigerad totalt 1 gång.
Mördarsnigel
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2007-11-30
Ort: Alnarp

Inläggav HellviHumle » 2008-11-03 23:05:02

kajjan skrev:Nu när tråden ändå är bumpad passar jag på att ställa en fråga eftersom det verkar vara fler som ansöker om aktivitetsersättning/sjukpension här... Hur lång handläggningstid har ni haft nu på sistånde? Jag har hört att det vanligvis är tre månader, men med tanke på hur mycket problem FK haft på sistånde så kanske det är längre just nu?


Jag ansökte om sjukersättning i januari och fick beviljat i september. Ingen hade rört ansökan förrän i juni. Fast handläggaren var väldigt bra ändå och gjorde så gott hon kunde. Det var inte hennes fel att den blivit liggande. Så ett tips kan vara att påminna dem om din existens emellanåt.
Senast redigerad av HellviHumle 2011-05-04 15:28:15, redigerad totalt 1 gång.
HellviHumle
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2008-09-24
Ort: Lärbro

Inläggav Debbido » 2008-11-05 2:55:30

För den som kan tänka sig att bosätta sig i annat EU-land - du får INTE ta med dig bostadstillägget!
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 15:28:15, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Apophis » 2008-11-05 11:16:02

kajjan skrev:Nu när tråden ändå är bumpad passar jag på att ställa en fråga eftersom det verkar vara fler som ansöker om aktivitetsersättning/sjukpension här... Hur lång handläggningstid har ni haft nu på sistånde? Jag har hört att det vanligvis är tre månader, men med tanke på hur mycket problem FK haft på sistånde så kanske det är längre just nu?


Jag lämnade in min ansökan om aktivitetsersättning 14:e april och fick svar 31:a oktober, alltså förra fredagen. En handläggninstid på cirka 6,5 månader.
Senast redigerad av Apophis 2011-05-04 15:28:15, redigerad totalt 1 gång.
Apophis
 
Inlägg: 171
Anslöt: 2008-05-15

Inläggav kajjan » 2008-11-05 17:14:20

Sjukt att det ska vara en så lång handläggningstid.... Jag tänker göra som HellviHumle föreslog och ringa dem lite då och då.
Men jag antar att ni fick retroaktiv utbetalning för den tiden ni väntade?
Senast redigerad av kajjan 2011-05-04 15:28:15, redigerad totalt 1 gång.
kajjan
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2008-02-09

Inläggav Aspkvinna » 2008-11-05 17:31:42

kajjan skrev:Sjukt att det ska vara en så lång handläggningstid.... Jag tänker göra som HellviHumle föreslog och ringa dem lite då och då.
Men jag antar att ni fick retroaktiv utbetalning för den tiden ni väntade?


Är man sjukskriven så brukar den löpa vidare för det pågår en utredning.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 15:28:15, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav kajjan » 2008-11-05 17:51:10

Aspkvinna skrev:
kajjan skrev:Sjukt att det ska vara en så lång handläggningstid.... Jag tänker göra som HellviHumle föreslog och ringa dem lite då och då.
Men jag antar att ni fick retroaktiv utbetalning för den tiden ni väntade?


Är man sjukskriven så brukar den löpa vidare för det pågår en utredning.


Jag är inte sjukskriven och kan inte bli det heller då jag inte haft någon inkomst på flera år. Hur blir det då?
Senast redigerad av kajjan 2011-05-04 15:28:15, redigerad totalt 1 gång.
kajjan
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2008-02-09

Inläggav Aspkvinna » 2008-11-05 18:07:27

kajjan skrev:
Aspkvinna skrev:
kajjan skrev:Sjukt att det ska vara en så lång handläggningstid.... Jag tänker göra som HellviHumle föreslog och ringa dem lite då och då.
Men jag antar att ni fick retroaktiv utbetalning för den tiden ni väntade?


Är man sjukskriven så brukar den löpa vidare för det pågår en utredning.


Jag är inte sjukskriven och kan inte bli det heller då jag inte haft någon inkomst på flera år. Hur blir det då?


Men, sjukskriven kan man ju vara fast man inte har haft inkomst för det är ju bara ett intyg på att man inte är arbetsför. Har du socialbidrag? Du har väl en anledning till att söka och det ska ju vara för att du inte är arbetsför. Men huvudsaken under tiden du väntar är väl att du har någon inkomst och kan betala dina räkningar.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 15:28:15, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav kajjan » 2008-11-05 19:09:43

Aspkvinna skrev:
kajjan skrev:
Aspkvinna skrev:[quote="kajjan"]Sjukt att det ska vara en så lång handläggningstid.... Jag tänker göra som HellviHumle föreslog och ringa dem lite då och då.
Men jag antar att ni fick retroaktiv utbetalning för den tiden ni väntade?


Är man sjukskriven så brukar den löpa vidare för det pågår en utredning.


Jag är inte sjukskriven och kan inte bli det heller då jag inte haft någon inkomst på flera år. Hur blir det då?


Men, sjukskriven kan man ju vara fast man inte har haft inkomst för det är ju bara ett intyg på att man inte är arbetsför. Har du socialbidrag? Du har väl en anledning till att söka och det ska ju vara för att du inte är arbetsför. Men huvudsaken under tiden du väntar är väl att du har någon inkomst och kan betala dina räkningar.[/quote]

Det här var något nytt för mig faktiskt. Min psykolog sa att jag inte kunde bli sjukskriven då jag inte har haft någon inkomst att grunda det på.... Han säger att det är endast socialbidrag eller aktivitetsersättning som jag har rätt till. Om han har haft fel hela den här tiden så suger det ju verkligen :(

Nej, jag har inte socialbidrag nu.... Social fobi ligger i min diagnos. Jag går väldigt sällan utanför dörren och skulle inte klara av att gå till arbetssökning och möten fyra dagar i veckan.
Några räkningar har jag dock inte, jag bor med min mor.
Senast redigerad av kajjan 2011-05-04 15:28:15, redigerad totalt 1 gång.
kajjan
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2008-02-09

Inläggav Aspkvinna » 2008-11-05 19:15:02

kajjan skrev:Det här var något nytt för mig faktiskt. Min psykolog sa att jag inte kunde bli sjukskriven då jag inte har haft någon inkomst att grunda det på.... Han säger att det är endast socialbidrag eller aktivitetsersättning som jag har rätt till. Om han har haft fel hela den här tiden så suger det ju verkligen :(

Nej, jag har inte socialbidrag nu.... Social fobi ligger i min diagnos. Jag går väldigt sällan utanför dörren och skulle inte klara av att gå till arbetssökning och möten fyra dagar i veckan.
Några räkningar har jag dock inte, jag bor med min mor.


Du kanske inte får några pengar men det medicinska underlaget visar ju att du är sjuk. Detta sjukintyg ligger sedan till grund för att söka aktivitetsersättning där detta intyg visar att du inte är arbetsför och på så sätt har rätt till aktivitetsersättning.

Socialbidrag har alla rätt till i någon mån över 18 år som inte har inkomst.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 15:28:15, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav kajjan » 2008-11-05 19:31:05

Aspkvinna skrev:
kajjan skrev:Det här var något nytt för mig faktiskt. Min psykolog sa att jag inte kunde bli sjukskriven då jag inte har haft någon inkomst att grunda det på.... Han säger att det är endast socialbidrag eller aktivitetsersättning som jag har rätt till. Om han har haft fel hela den här tiden så suger det ju verkligen :(

Nej, jag har inte socialbidrag nu.... Social fobi ligger i min diagnos. Jag går väldigt sällan utanför dörren och skulle inte klara av att gå till arbetssökning och möten fyra dagar i veckan.
Några räkningar har jag dock inte, jag bor med min mor.


Du kanske inte får några pengar men det medicinska underlaget visar ju att du är sjuk. Detta sjukintyg ligger sedan till grund för att söka aktivitetsersättning där detta intyg visar att du inte är arbetsför och på så sätt har rätt till aktivitetsersättning.

Socialbidrag har alla rätt till i någon mån över 18 år som inte har inkomst.


Tack för din hjälpa Aspkvinna.

Okej, då är jag med. Jo, jag är medveten om att jag har rätt till socialbidrag, men det krävs en del motprestationer för att få det i min stad. Kvinnan jag pratade med hade brydde sig föga om att jag går hos psykolog och väntar på aktivitetsersättning dels pga. social fobi. Att få socialbidrag här krävs det mer eller mindre motprestationer motsvarande ett vanligt jobb. Men det är ju just därför jag går hos psykolog, för att jag inte klarar av det! Så det finns inte så mycket annat att göra antar jag, än att vänta och vänta tills jag får aktivittersersättningen....

Jag kan inte låta bli och undra hur andra personer i min situation som inte har en förälder som ställer upp att försörja en klarar sig.
Är det sådana personer som hamnar på gatan?
Senast redigerad av kajjan 2011-05-04 15:28:15, redigerad totalt 1 gång.
kajjan
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2008-02-09

Återgå till Aspergare och vården



Logga in