Vi med aspergers i Göteborg och lägenheter

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vi med aspergers i Göteborg och lägenheter

Inläggav opteron » 2021-02-04 22:01:39

Dom som har aspergers och bor i götet, kan ansöka om helt vanliga lägenheter, dom heter f100 lägenheter:


http://www.boendeportalen.goteborg.se/p ... enDocument


Istället för behandlingshem eller gruppboende eller andra boendeformer kan man få en f100, det är inte ofta socialtjänsten beviljar detta, men när man väl får det så kan man må bättre att ha egen lägenhet.

Vilka här har sökt f100 lägenheter? Hur pass lång tid tog det för er att få den?
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Vi med aspergers i göteborg och lägenheter

Inläggav Gunshoot » 2021-02-13 21:42:32

Nej tack, min högsta dröm här i livet är att bo ''normalt'', dvs ingen gruppbostad, eller något annat freaky.

Ja, det är freaky, då det står: ''F100 är ett åtagande från fastighetsägare att via fastighetskontoret erbjuda lägenheter till personer med funktionsnedsättningar som är i behov av stöd i sitt boende. ''
Gunshoot
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2016-01-13

Vi med aspergers i göteborg och lägenheter

Inläggav Flinta » 2021-02-13 22:56:00

Är man tvingad till att ta emot boendestöd då oavsett om man har behov eller ej?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Vi med aspergers i göteborg och lägenheter

Inläggav Kentarou » 2021-02-14 0:34:53

Flinta skrev:Är man tvingad till att ta emot boendestöd då oavsett om man har behov eller ej?


Nej inte om du inte ger samtycke.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Vi med aspergers i göteborg och lägenheter

Inläggav sussi83 » 2021-02-14 1:14:33

Det finns alltid en hake om andra ska ge en hjälp eller betala, jag litar inte på något som har med detta att göra. Jag kanske är onödigt misstänksam ibland men det har ju att göra med att jag inte fångar upp saker lika lätt som andra. Man blir orolig som person med mycket ångest när man inte fattar hur man ska hantera saker utan det kommer sedan ut som ett utbrott istället i ren desperation.
Jag har fått separationsångest redan över att mina föräldrar någon gång ska gå bort, jag fick någon meltdown i dag och greps av panik.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Vi med aspergers i Göteborg och lägenheter

Inläggav Liljan » 2021-02-14 22:14:58

De med Asperger/autism har alltid haft rätt till en egen bostad precis som vem som helst. Jag bor i en helt vanlig lägenhet. Behandlingshem och gruppboende är för de som inte kan bo i en vanlig lägenhet, det är något man ansöker till och något som är svårt att få.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Vi med aspergers i Göteborg och lägenheter

Inläggav darju » 2021-02-14 23:18:51

Liljan skrev:De med Asperger/autism har alltid haft rätt till en egen bostad precis som vem som helst. Jag bor i en helt vanlig lägenhet. Behandlingshem och gruppboende är för de som inte kan bo i en vanlig lägenhet, det är något man ansöker till och något som är svårt att få.


Är detta bara i Göteborg? Har aldrig hört om detta men då bor jag i Stockholm.
darju
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2018-11-22

Återgå till Aspergare och vården



Logga in