Tolkning av gammalt IQ-test (WISC-III)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Tolkning av gammalt IQ-test (WISC-III)

Inläggav slackern » 2021-02-03 17:32:59

Eea__ skrev:
slackern skrev:
Eea__ skrev:
Känns rätt rimligt. Asperger är väl nedsättningar?


Jo men många här på forumet kommer ju med påståenden att vi med AS är så himla smarta och "NT" så himla korkade, vilket den där rapporten motbevisar.


Man kan inbilla sig mycket, men det är ju klart att en nedsättning innebär svårigheter.


Det är absolut inget jag motsäger dig om. :) Själv gillar jag att se mig som en unik individ liksom alla andra är, gillar inte generaliseringar att vi "autister" är goda och "NT" är onda eller vad det nu kan vara folk vräker ur sig.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tolkning av gammalt IQ-test (WISC-III)

Inläggav Eea__ » 2021-02-03 21:25:30

slackern skrev:
Eea__ skrev:
slackern skrev:
Jo men många här på forumet kommer ju med påståenden att vi med AS är så himla smarta och "NT" så himla korkade, vilket den där rapporten motbevisar.


Man kan inbilla sig mycket, men det är ju klart att en nedsättning innebär svårigheter.


Det är absolut inget jag motsäger dig om. :) Själv gillar jag att se mig som en unik individ liksom alla andra är, gillar inte generaliseringar att vi "autister" är goda och "NT" är onda eller vad det nu kan vara folk vräker ur sig.


Så det är inte helt ovanligt att personer med diagnos menar på att det är en fördel att vara autistisk?
Eea__
Bannad
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2020-12-22

Tolkning av gammalt IQ-test (WISC-III)

Inläggav ufo » 2021-02-03 21:56:36

Odal_ skrev:Om man sticker in grejer som "bananen är faktiskt en ört" i diskussioner är det ett tecken på att man är jätteintelligent.
Nej, nu blev det fel.
Visserligen är plantan en ört, men själva Bananen är ett bär.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Tolkning av gammalt IQ-test (WISC-III)

Inläggav sussi83 » 2021-02-03 22:46:15

Eea__ skrev:
slackern skrev:
Eea__ skrev:
Man kan inbilla sig mycket, men det är ju klart att en nedsättning innebär svårigheter.


Det är absolut inget jag motsäger dig om. :) Själv gillar jag att se mig som en unik individ liksom alla andra är, gillar inte generaliseringar att vi "autister" är goda och "NT" är onda eller vad det nu kan vara folk vräker ur sig.


Så det är inte helt ovanligt att personer med diagnos menar på att det är en fördel att vara autistisk?

Då är man mycket för awarness och positivitet och sådant jag inte lägger så mycket vikt vid.
Problemet är inte diagnoser i sig utan vad man producerar och bidrar till i samhället, alla fattar detta och NTs har inget emot autister om de nu skulle vara fungerande och intelligenta.
Men eftersom detta inte vanligen är fallet så skulle jag inte säga att jag får fördelar av att ha autism för uppenbarligen skulle det gå bättre utan diagnosen. Det är inte så att jag går runt och säger att diverse kändisar har autism och därför så är jag lika bra som dem eller får självförtroende av att kändisar har samma diagnos som mig.
Det är ju bara tramsigt och löjligt. :-)051 :oops:

Det är också bara trams att dela upp folk i olika läger för jag har träffat dåliga aspergare med, burrrr.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Tolkning av gammalt IQ-test (WISC-III)

Inläggav Jicac » 2021-02-03 23:51:11

Anonymousz skrev:I och med att IQ just är en kvot


Inte längre. Det var det förr. Förr så räknade man på "mental ålder". Om man är 8 år, men är på en 12årings nivå är man högintelligent.

Det blir naturligtvis ett problem om man ska använde en kvot med ålder när man är vuxen och inte utvecklas längre.
Jicac
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2020-10-01

Tolkning av gammalt IQ-test (WISC-III)

Inläggav sussi83 » 2021-02-04 0:18:49

En kvot har väl inget med ålder att göra, man utgår väl ifrån en normalfördelningskurva?
Det är ju inte så att barn gör samma test som vuxna, att vuxna gör samma test är såklart praktiskt och frågorna stegrar i svårighet.
Det där med att jämföra ålder kommer av forskningen på personer med ett IQ under 70, man får en fingervisning om en persons prestationsförmåga genom att jämföra den med läroplanen i olika årskurser.
Exempel så kan personer med lindrig IF både läsa, räkna och skriva. Men inte laborera så mycket med detta.
En person med måttlig IF kan skriva sitt namn och lära in hur mycket pengar man får tillbaka av en tjuga om man köper kaffe för 5 kr. Kanske skriva enklare meningar och ord.
En person med svår IF förstår inte symboliskt språk utan behöver konkret språk i form av ett föremål eller en bild.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Tolkning av gammalt IQ-test (WISC-III)

Inläggav Eea__ » 2021-02-04 0:33:51

sussi83 skrev:Det är inte så att jag går runt och säger att diverse kändisar har autism och därför så är jag lika bra som dem eller får självförtroende av att kändisar har samma diagnos som mig.
Det är ju bara tramsigt och löjligt.


Haha, Leonardo Da Vinci hade två ben och det har jag också. Marie Curie drack vatten... det gör jag också. Håller aspergare verkligen på så?
Eea__
Bannad
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2020-12-22

Tolkning av gammalt IQ-test (WISC-III)

Inläggav Kentarou » 2021-02-04 22:16:14

slackern skrev:
Anonymousz skrev:
slackern skrev:Men som jag skrev du har redan gjort ett test, med största sannolik har du inte blivit smartare eller dummare, jag har fått det förklarat utav en psykolog att ens IQ är rätt så statiskt att genom livet så ändras det inte märkbart om du då inte drabbas utav någon sjukdom som påverkar din hjärna som t.ex Alzheimers eller någon hjärnskada, är med i ett forskningsprojekt om ADHD och fått göra ett gäng IQ-tester genom åren där dom har förklarat det för mig.


Precis. IQ ska i teorin bara kunna gå neråt i princip vad jag har fått ut av det jag läst och hört. Samtidigt är det ju intressant att mitt test med WISC-III i 12-årsåldern hamnade på "en något undergenomsnittlig nivå" och mitt test ett år senare vid 13 års ålder med WISC-IV hamnade på "ett totalt sett genomsnittligt resultat".

I mitt första test med WISC-III kan jag som sagt tydligt se att jag fick ynka 4,75/19 skalpoäng i perceptuell organisation, "avesvärt undergenomsnittligt" som det uttrycktes. Men i WISC-IV blev resultatet genomsnittligt både över lag och i just den delen. Det ställer ju mig frågande till vad som kan ha gått snett i mitt första test med WISC-III? Så stora skillnader bör det ju inte vara och speciellt inte ett år emellan. :-)063


Här har du en rapport som tar upp WISC-III och WISC-IV hos autistiska ungar.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4686055/

Lustigt i dom testen får barn med AS sämre resultat än barn utan diagnos.


Inte så konstigt, ty samsjukligheten med intellektuell funktionsnedsättning är på 50 procent tror jag.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Tolkning av gammalt IQ-test (WISC-III)

Inläggav Jicac » 2021-02-05 0:50:25

sussi83 skrev:En kvot har väl inget med ålder att göra, man utgår väl ifrån en normalfördelningskurva?
Det är ju inte så att barn gör samma test som vuxna, att vuxna gör samma test är såklart praktiskt och frågorna stegrar i svårighet.
Det där med att jämföra ålder kommer av forskningen på personer med ett IQ under 70, man får en fingervisning om en persons prestationsförmåga genom att jämföra den med läroplanen i olika årskurser.
Exempel så kan personer med lindrig IF både läsa, räkna och skriva. Men inte laborera så mycket med detta.
En person med måttlig IF kan skriva sitt namn och lära in hur mycket pengar man får tillbaka av en tjuga om man köper kaffe för 5 kr. Kanske skriva enklare meningar och ord.
En person med svår IF förstår inte symboliskt språk utan behöver konkret språk i form av ett föremål eller en bild.


Ja, så är det nuförtiden. Men man utvecklas som barn. Du kommer att göra bättre ifrån dig på ett intelligenstest när du är vuxen än när du är 6.
Jicac
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2020-10-01

Tolkning av gammalt IQ-test (WISC-III)

Inläggav Odal_ » 2021-02-05 13:14:19

ufo skrev:
Odal_ skrev:Om man sticker in grejer som "bananen är faktiskt en ört" i diskussioner är det ett tecken på att man är jätteintelligent.
Nej, nu blev det fel.
Visserligen är plantan en ört, men själva Bananen är ett bär.

Wow du är jätteintelligent.
Odal_
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1323
Anslöt: 2019-12-29

Tolkning av gammalt IQ-test (WISC-III)

Inläggav slackern » 2021-02-05 14:29:06

Jicac skrev:
sussi83 skrev:En kvot har väl inget med ålder att göra, man utgår väl ifrån en normalfördelningskurva?
Det är ju inte så att barn gör samma test som vuxna, att vuxna gör samma test är såklart praktiskt och frågorna stegrar i svårighet.
Det där med att jämföra ålder kommer av forskningen på personer med ett IQ under 70, man får en fingervisning om en persons prestationsförmåga genom att jämföra den med läroplanen i olika årskurser.
Exempel så kan personer med lindrig IF både läsa, räkna och skriva. Men inte laborera så mycket med detta.
En person med måttlig IF kan skriva sitt namn och lära in hur mycket pengar man får tillbaka av en tjuga om man köper kaffe för 5 kr. Kanske skriva enklare meningar och ord.
En person med svår IF förstår inte symboliskt språk utan behöver konkret språk i form av ett föremål eller en bild.


Ja, så är det nuförtiden. Men man utvecklas som barn. Du kommer att göra bättre ifrån dig på ett intelligenstest när du är vuxen än när du är 6.


Det är därför det finns WISC och WAIS dom är anpassade efter individens ålder och utbildningsnivå.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tolkning av gammalt IQ-test (WISC-III)

Inläggav Jicac » 2021-02-12 12:13:41

Odal_ skrev:
ufo skrev:
Odal_ skrev:Om man sticker in grejer som "bananen är faktiskt en ört" i diskussioner är det ett tecken på att man är jätteintelligent.
Nej, nu blev det fel.
Visserligen är plantan en ört, men själva Bananen är ett bär.

Wow du är jätteintelligent.


Och du är jättedum? Vad gnäller du om? Fick du inte gå med i mensa?
Jicac
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2020-10-01

Tolkning av gammalt IQ-test (WISC-III)

Inläggav antonius » 2021-02-12 12:26:39

Att vara intelligent är tungt, bättre vara stupid och fatta nada, se fram emot vardagen glad och happy, och glömt gårdagens alla sorger och misslyckanden... :-)006
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tolkning av gammalt IQ-test (WISC-III)

Inläggav Odal_ » 2021-02-12 17:23:43

Jicac skrev:
Odal_ skrev:
ufo skrev:Nej, nu blev det fel.
Visserligen är plantan en ört, men själva Bananen är ett bär.

Wow du är jätteintelligent.


Och du är jättedum? Vad gnäller du om? Fick du inte gå med i mensa?


Det var ett skämt.
Om ufo förstod det bry jag mig inte så mycket om för sån är jag.
Stäm mig.
Varför skulle jag vilja gå med i mensa?
Odal_
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1323
Anslöt: 2019-12-29

Tolkning av gammalt IQ-test (WISC-III)

Inläggav ufo » 2021-02-12 22:56:55

Jicac skrev:Vad gnäller du om?
Projicering?
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Tolkning av gammalt IQ-test (WISC-III)

Inläggav Kentarou » 2021-02-13 7:00:19

antonius skrev:Att vara intelligent är tungt, bättre vara stupid och fatta nada, se fram emot vardagen glad och happy, och glömt gårdagens alla sorger och misslyckanden... :-)006


Jag är dock dum och ofta nerstämd. :-)006
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Tolkning av gammalt IQ-test (WISC-III)

Inläggav antonius » 2021-02-13 10:21:39

Kentarou skrev:
antonius skrev:Att vara intelligent är tungt, bättre vara stupid och fatta nada, se fram emot vardagen glad och happy, och glömt gårdagens alla sorger och misslyckanden... :-)006


Jag är dock dum och ofta nerstämd. :-)006


Man ska nog vara så korkad att man inte fattar att allt är piss... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tolkning av gammalt IQ-test (WISC-III)

Inläggav Marjatta » 2021-06-20 12:49:21

Anonymousz skrev:Är en 25-årig man och diagnostiserades med Aspergers när jag var 12 år. Har börjat riva upp gamla jobbiga papper från min utredning och skoltiden på sistone vilket ledde till att jag snöade in mig lite på WISC-III testet jag fick göra när jag var 12.

Sammanfattningen där var "Anonymousz resultat på hela WISC-testet hamnade på en något undergenomsnittlig nivå. Delas testet upp på en verbal respektive performance del (utförande del), så hamnar IK-värdet för den verbala delen på 99 och för performance-delen på 64."

Jag blev lite chockad då jag nu i vuxen ålder har gjort onlinetesterna på Mensa Norge, Sverige och Danmark. Där har jag konsekvent fått 108-109 i IQ. I och med att IQ just är en kvot innebär det att jag får högre poäng där än cirka 70-75% av befolkningen och mindre än cirka 25%.


Att IQ-testa barn är inte helt lätt. Gissar att det kan vara ett problem att få ungen att fokusera på rätt saker. Rimligaste förklaringen som jag ser det är att det där IQ-testet du gjorde som barn visade falskt för låga värden.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Tolkning av gammalt IQ-test (WISC-III)

Inläggav slackern » 2021-06-20 16:46:46

Marjatta skrev:
Anonymousz skrev:Är en 25-årig man och diagnostiserades med Aspergers när jag var 12 år. Har börjat riva upp gamla jobbiga papper från min utredning och skoltiden på sistone vilket ledde till att jag snöade in mig lite på WISC-III testet jag fick göra när jag var 12.

Sammanfattningen där var "Anonymousz resultat på hela WISC-testet hamnade på en något undergenomsnittlig nivå. Delas testet upp på en verbal respektive performance del (utförande del), så hamnar IK-värdet för den verbala delen på 99 och för performance-delen på 64."

Jag blev lite chockad då jag nu i vuxen ålder har gjort onlinetesterna på Mensa Norge, Sverige och Danmark. Där har jag konsekvent fått 108-109 i IQ. I och med att IQ just är en kvot innebär det att jag får högre poäng där än cirka 70-75% av befolkningen och mindre än cirka 25%.


Att IQ-testa barn är inte helt lätt. Gissar att det kan vara ett problem att få ungen att fokusera på rätt saker. Rimligaste förklaringen som jag ser det är att det där IQ-testet du gjorde som barn visade falskt för låga värden.


Fast Mensa mäter ju bara den logiska delen inte helskale IQ. Dessutom är WISC-III anpassat för ungar under 16 års ålder.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tolkning av gammalt IQ-test (WISC-III)

Inläggav Marjatta » 2021-06-20 16:50:51

Att ett test är utformat för ungar är ingen garanti för att det genomförs rätt.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Tolkning av gammalt IQ-test (WISC-III)

Inläggav slackern » 2021-06-20 17:10:51

Marjatta skrev:Att ett test är utformat för ungar är ingen garanti för att det genomförs rätt.


Lika lite som ett Mensa-test online utförs rätt, om det ska gå rätt till så ska inte ett IQ-test utföras först 5 år efter det senaste eller något i den stilen fick jag förklarat för mig när jag har deltagit i ett ADHD-forskningsprojekt där jag har fått göra om alla tester igen.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tolkning av gammalt IQ-test (WISC-III)

Inläggav Marjatta » 2021-06-20 17:20:57

"Mensatest online" är inga riktiga IQ-test öht. Missade att det är vad som omnämns i tråden.

Med det sagt skulle jag ändå inte haka upp mig på en IQ-siffra från ett test när man var 12 år gammal. Men inte på Mensa online-test heller.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in