Vilka länder vill ni flytta till?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vilka länder vill ni flytta till?

Inläggav notwoodstock » 2021-02-10 17:04:31

Innan jag blev psykiskt sjuk, så ville jag jobba i Kalifornien några år. Hos Apple, t.ex.

Nu, 35 år senare, så förstår jag hor orimlig idé detta var.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Vilka länder vill ni flytta till?

Inläggav Paladinen » 2021-02-10 18:11:07

slackern skrev:
Paladinen skrev:Filippinerna. Den svenska kronan är ungefär 6 gånger så stark som den filippinska peson samt att det är löjligt låga levnadskostnader i Filippinerna och folket är fruktansvärt trevliga och dom pratar väldigt bra engelska för att vara ett asiatiskt land iom att dom varit en amerikansk flottbas samt att dom är galna i vita personer så om du är vit så står du högt i kurs bland lokalbefolkningen..Kan man stå ut med dåligt internet , kass infrastruktur, en byråkrati som är segare än sirap och ett korrupt samhällssystem så är Filippinerna helt fantastiskt


VAr ju även en spansk koloni under väldigt långtid så har nog en hel del västerländska traditioner, kan tänka mig 2 mindre bra saker med landet dels deras nuvarande president som låter mörda folk lite här å var, sedan har du ju problem med muslimskt minoritet som lockar till sig en hel del jihadister.

https://sverigesradio.se/artikel/7154335


Det stämmer att dom var ockuperade av spanjorerna , dom har en hel koloni på någon ö som pratar spanska.

Ja Duterte verkar ju inte direkt vara den mest sympatiske snubben sedan vad gäller muslimer så har min kompis filippinska fru sagt att muslimerna håller till på ett speciellt ställe och håller man sig borta från det stället så är man relativt säker.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Vilka länder vill ni flytta till?

Inläggav triggerhappyD » 2021-02-10 19:00:06

Paladinen skrev:Filippinerna. Den svenska kronan är ungefär 6 gånger så stark som den filippinska peson samt att det är löjligt låga levnadskostnader i Filippinerna och folket är fruktansvärt trevliga och dom pratar väldigt bra engelska för att vara ett asiatiskt land iom att dom varit en amerikansk flottbas samt att dom är galna i vita personer så om du är vit så står du högt i kurs bland lokalbefolkningen..Kan man stå ut med dåligt internet , kass infrastruktur, en byråkrati som är segare än sirap och ett korrupt samhällssystem så är Filippinerna helt fantastiskt


Levnadskostnaderna i Filippinerna har ökat väldigt mycket sedan pandemin.
Men det är ett intressant land helt klart och var på min radar för länder att besöka innan pandemin slog till. Nu kommer man inte in i landet som turist.
Och som vit står du inte längre lika "högt i kurs" som tidigare.
Koreanerna har tagit den platsen tydligen, dom har ju i regel mer pengar :)
triggerhappyD
 
Inlägg: 4867
Anslöt: 2015-06-01

Vilka länder vill ni flytta till?

Inläggav Paladinen » 2021-02-10 19:27:10

triggerhappyD skrev:
Paladinen skrev:Filippinerna. Den svenska kronan är ungefär 6 gånger så stark som den filippinska peson samt att det är löjligt låga levnadskostnader i Filippinerna och folket är fruktansvärt trevliga och dom pratar väldigt bra engelska för att vara ett asiatiskt land iom att dom varit en amerikansk flottbas samt att dom är galna i vita personer så om du är vit så står du högt i kurs bland lokalbefolkningen..Kan man stå ut med dåligt internet , kass infrastruktur, en byråkrati som är segare än sirap och ett korrupt samhällssystem så är Filippinerna helt fantastiskt


Levnadskostnaderna i Filippinerna har ökat väldigt mycket sedan pandemin.
Men det är ett intressant land helt klart och var på min radar för länder att besöka innan pandemin slog till. Nu kommer man inte in i landet som turist.
Och som vit står du inte längre lika "högt i kurs" som tidigare.
Koreanerna har tagit den platsen tydligen, dom har ju i regel mer pengar :)


Kollade växlingskursen för några dagar sedan och då var en svensk krona värd 5,78 peso så som sagt svenska kronan är ungefär 6 gånger så stark som den filippinska . 10:000 kr så är du fattig i Sverige men 10:000 kr i Filippinerna motsvarar övre medelklass.

Att vita står högt i kurs i Filippinerna handlar om att det råder en vithetsnorm i Filippinerna , ju ljusare hy du har desto vackrare anses du vara. Det är därför Filippinska fruntimmer smetar in sig i i hudblekningskrämer och vägrar vara ute i solen och bär parasoll. Det är många filippinskors dröm att ha barn med en vit man för att barnet då kan bli ljushyad och blåögd en såkallad mestizo .

Dom pratar för övrigt på att Filippinerna kommer att börja öppna upp för turister inom 2-3 veckor
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Vilka länder vill ni flytta till?

Inläggav Ewoky » 2021-02-11 20:14:35

Japan utan tvekan. :-)Happy
Ewoky
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2020-09-08
Ort: Den teknologiska singulariteten

Vilka länder vill ni flytta till?

Inläggav Karamell » 2021-02-12 0:40:01

Ewoky skrev:Japan utan tvekan. :-)Happy
Verkar underbart.
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Vilka länder vill ni flytta till?

Inläggav Eea__ » 2021-02-12 2:42:53

Ewoky skrev:Japan utan tvekan. :-)Happy


Har varit i Japan en gång, var riktigt intressant. Det var superrent, gatorna var fläckfria. Tågen var snabba och punktliga och jag gillar sushi. Japaner är lite smartare än svenskar, det märkte man.
Eea__
Bannad
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2020-12-22

Vilka länder vill ni flytta till?

Inläggav Seiji » 2021-02-12 7:32:28

Vet inte om de är smartare, men de drillas definitivt hårdare i skolan. Det tar många år bara att lära sig skrivspråket, och sedan tar många extrakurser på universitetet bara för att lära sig den artigaste nivån på språket ordentligt.
Seiji
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2020-11-22
Ort: Tokyo

Vilka länder vill ni flytta till?

Inläggav slackern » 2021-02-12 12:40:31

Eea__ skrev:
Ewoky skrev:Japan utan tvekan. :-)Happy


Japaner är lite smartare än svenskar, det märkte man.


Misslyckas dom i skolan är självmord ett alternativ, det är liksom inte lika tabubelagt som här. Dessutom har jag fått uppfattningen att japaner verkar vara extremt barnsliga, det tycker inte jag utstrålar ett IQ över det normala.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vilka länder vill ni flytta till?

Inläggav Huggorm » 2021-02-12 13:03:12

slackern skrev:
Eea__ skrev:
Ewoky skrev:Japan utan tvekan. :-)Happy


Japaner är lite smartare än svenskar, det märkte man.


Misslyckas dom i skolan är självmord ett alternativ, det är liksom inte lika tabubelagt som här. Dessutom har jag fått uppfattningen att japaner verkar vara extremt barnsliga, det tycker inte jag utstrålar ett IQ över det normala.
Allt är inte som i manga och anime, vanliga japaner är inte speciellt barnsliga. Kom ihåg allt hemskt de gjorde under ww2, de var i princip lika illa som tyskarna.
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vilka länder vill ni flytta till?

Inläggav slackern » 2021-02-12 13:16:13

Huggorm skrev:
slackern skrev:
Eea__ skrev:

Japaner är lite smartare än svenskar, det märkte man.


Misslyckas dom i skolan är självmord ett alternativ, det är liksom inte lika tabubelagt som här. Dessutom har jag fått uppfattningen att japaner verkar vara extremt barnsliga, det tycker inte jag utstrålar ett IQ över det normala.
Allt är inte som i manga och anime, vanliga japaner är inte speciellt barnsliga. Kom ihåg allt hemskt de gjorde under ww2, de var i princip lika illa som tyskarna.


Barnsoldater är tydligen extremt effektiva på att begå övergrepp så blanda inte ihop barnslighet med snäll och oskyldig, nu påstår jag inte att japaner är som ett barn mentalt för det förstår jag ju och vet att så inte är fallet.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vilka länder vill ni flytta till?

Inläggav antonius » 2021-02-12 13:45:51

Huggorm skrev:
slackern skrev:
Eea__ skrev:

Japaner är lite smartare än svenskar, det märkte man.


Misslyckas dom i skolan är självmord ett alternativ, det är liksom inte lika tabubelagt som här. Dessutom har jag fått uppfattningen att japaner verkar vara extremt barnsliga, det tycker inte jag utstrålar ett IQ över det normala.
Allt är inte som i manga och anime, vanliga japaner är inte speciellt barnsliga. Kom ihåg allt hemskt de gjorde under ww2, de var i princip lika illa som tyskarna.


Är det inte en förklaring hur farligt hjärntvätt och indoktrinering kan verka, när man t.o.m. kan få ett i övrigt vänligt folk att begå folkmord osv... :(
antonius
 
Inlägg: 21856
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilka länder vill ni flytta till?

Inläggav Karamell » 2021-02-12 15:10:28

slackern skrev:Dessutom har jag fått uppfattningen att japaner verkar vara extremt barnsliga, det tycker inte jag utstrålar ett IQ över det normala.

Jag har alltid tyckt tvärt om. :-)Happy Är man kompliserad dras man till det enkla. Less is more liksom.
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Vilka länder vill ni flytta till?

Inläggav antonius » 2021-02-12 19:44:28

Japaners faiblesse för skoluniformer på både girls and boys, (även på hm äldre män) är väl kanske lite underlig:

japan.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
antonius
 
Inlägg: 21856
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilka länder vill ni flytta till?

Inläggav Eea__ » 2021-02-12 20:13:08

Han ser ut som en Tiktokkare
Eea__
Bannad
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2020-12-22

Vilka länder vill ni flytta till?

Inläggav Huggorm » 2021-02-12 20:26:55

Om det där är en järnvägsstation borde hon putta ner gubben framför tåget
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vilka länder vill ni flytta till?

Inläggav Vildsvin » 2021-02-12 21:12:06

nescio skrev:
Paladinen skrev:om du är vit så står du högt i kurs bland lokalbefolkningen.
Högt i kurs för att bli rånad.

Även vanligt i sådana länder att om någon blekfet frågar i affären på engelska vad något kostar så blir svaret
mycket högre än om en mörkare person ställer frågan på det lokala språket.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Vilka länder vill ni flytta till?

Inläggav Huggorm » 2021-02-12 21:16:12

Vildsvin skrev:
nescio skrev:
Paladinen skrev:om du är vit så står du högt i kurs bland lokalbefolkningen.
Högt i kurs för att bli rånad.

Även vanligt i sådana länder att om någon blekfet frågar i affären på engelska vad något kostar så blir svaret
mycket högre än om en mörkare person ställer frågan på det lokala språket.
Men även om de kryddar priset är det säkert fortfarande billigare än för samma grej i Sverige.
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vilka länder vill ni flytta till?

Inläggav ufo » 2021-02-12 23:43:17

slackern skrev:Dessutom har jag fått uppfattningen att japaner verkar vara extremt barnsliga, det tycker inte jag utstrålar ett IQ över det normala.
Då tycker vi motsatt.
Barnslighet är ett tecken på intelligens.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Vilka länder vill ni flytta till?

Inläggav antonius » 2021-02-12 23:48:16

Huggorm skrev:Om det där är en järnvägsstation borde hon putta ner gubben framför tåget


men han har ganska fina vader... :oops:
antonius
 
Inlägg: 21856
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilka länder vill ni flytta till?

Inläggav slackern » 2021-02-13 0:18:39

ufo skrev:
slackern skrev:Dessutom har jag fått uppfattningen att japaner verkar vara extremt barnsliga, det tycker inte jag utstrålar ett IQ över det normala.
Då tycker vi motsatt.
Barnslighet är ett tecken på intelligens.


Japanerna har ett genomsnittligt IQ på lite drygt 104 och Sverige runt 99 alltså ligger bägge inom genomsnittet.

https://www.forbes.com/sites/duncanmadd ... 6f555d163f
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vilka länder vill ni flytta till?

Inläggav ufo » 2021-02-13 1:24:00

slackern skrev:Japanerna har ett genomsnittligt IQ på lite drygt 104 och Sverige runt 99 alltså ligger bägge inom genomsnittet.
Nu är inte ett snitt ett intervall.

Du syftar troligen på det subjektiva begreppet "normal"
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Vilka länder vill ni flytta till?

Inläggav sussi83 » 2021-02-13 3:13:36

ufo skrev:
slackern skrev:Japanerna har ett genomsnittligt IQ på lite drygt 104 och Sverige runt 99 alltså ligger bägge inom genomsnittet.
Nu är inte ett snitt ett intervall.

Du syftar troligen på det subjektiva begreppet "normal"

Jaså? Jag tycker nog att beräkningen baseras på ett genomsnitt om man ska utgå från matematiken, jag är såklart inte så fäst vid ämnet.
Kollar man på kurvan för IQ så hamnar man i mitten om man har ca 100 i IQ, allt är dock normalt då det alltid funnits avvikelser.
Det är mao inget onormalt att att vara antingen över eller under rent biologiskt så någon form av medelvärde får man fram.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Vilka länder vill ni flytta till?

Inläggav ufo » 2021-02-13 15:44:51

sussi83 skrev:Jaså? Jag tycker nog att beräkningen baseras på ett genomsnitt om man ska utgå från matematiken, jag är såklart inte så fäst vid ämnet.
Snittet är ett medelvärde, vilket i praktiken blir en exakt siffra. Inte ett intervall.

sussi83 skrev:Kollar man på kurvan för IQ så hamnar man i mitten om man har ca 100 i IQ, allt är dock normalt då det alltid funnits avvikelser.
Det ingår i kurvans definition att mittpunkten skall vara exakt 100. Och ha en viss typ av form. Sedan anpassar man testerna och dess enskilda punkters värden så att man kommer så nära den i förväg fastställda kurva som möjligt.

sussi83 skrev:Det är mao inget onormalt att att vara antingen över eller under rent biologiskt så någon form av medelvärde får man fram.
Det normala är subjektivt = öppen för diskussion. Medelvärdet är ett exakt belopp.
Men ett värde mellan 70-130 brukar anses normalt.

---
Känns som ett hårklyveri som stjäl tråden ifrån TS / kliver nu åt sidan.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Återgå till Intressanta intressen



Logga in