Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav Flinta » 2021-02-09 17:17:05

Paladinen skrev:Intressant det verkar råda en del omvänd funkofobi här som jag vill kalla NT-fobi.


Vilka forummedlemmar syftar du på? Vilka har uttryckt sig NT-fobiskt och på vilka sätt utöver möjligen Furienna?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav Flinta » 2021-02-09 17:29:17

RapeRegs skrev:Jag tror det är nyttigt att vi har en samhällsnorm där man ser ned på människor som inte gör rätt för sig.


Hur kommer det sig att du skriver det i den här tråden? Vilka vill du nå? Tror många blir ledsna.
Ger ingen mer energi, ingen inspiration..
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav RapeRegs » 2021-02-09 17:37:54

Flinta skrev:
RapeRegs skrev:Jag tror det är nyttigt att vi har en samhällsnorm där man ser ned på människor som inte gör rätt för sig.


Hur kommer det sig att du skriver det i den här tråden?


Det är en del av svaret på frågan vi diskuterar i tråden:

opteron skrev:"Är det bara jag som inte förstår varför folk klagar på Aspergare som är sjukskrivna, det är inte enkelt för alla att jobba,


Det är naturlig och nyttig del av en produktiv samhällsnorm som garanterar korrekta incitament på individnivå.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav Flinta » 2021-02-09 17:45:58

RapeRegs skrev:
Flinta skrev:
RapeRegs skrev:Jag tror det är nyttigt att vi har en samhällsnorm där man ser ned på människor som inte gör rätt för sig.


Hur kommer det sig att du skriver det i den här tråden?


Det är en del av svaret på frågan vi diskuterar i trådan, dvs :

opteron skrev:"Är det bara jag som inte förstår varför folk klagar på Aspergare som är sjukskrivna, det är inte enkelt för alla att jobba,


Det är naturlig och nyttig del av en produktiv samhällsnorm som garanterar korrekta incitament på indivdnivå.


Ditt svar på frågan varför folk klagar på aspergare som är sjukskrivna är för att de önskar många fler vore arbetsföra. Ok. Går delvis att förstå men tror inte klagande på en hel grupp med skilda förutsättningar vars arbetsoförmåga bottnar i x antal olika saker leder någonstans. Bättre då att göra något på individnivå t ex bli vän eller kontaktperson till någon med aspergers t ex . Eller börja jobba med avlastning som t ex studiementor. Eller varför inte leda grupp i fysisk träning, samtal eller annat aspergare i BÄSTA kan få energi av? .
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav manne » 2021-02-09 18:25:06

RapeRegs skrev:Jag tror det är nyttigt att vi har en samhällsnorm där man ser ned på människor som inte gör rätt för sig.


som dessa då.?

Notan för fallskärmar: 80 miljoner kronor

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kv ... ner-kronor
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav LordNelson » 2021-02-09 19:55:24

Flinta skrev:
RapeRegs skrev:Jag tror det är nyttigt att vi har en samhällsnorm där man ser ned på människor som inte gör rätt för sig.


Hur kommer det sig att ndu skriver det i den här tråden? Vilka vill du nå? Tror många blir ledsna.
Ger ingen mer energi, ingen inspiration..

Det är ju ganska intressant att många faktist lever efter den normen, det gör ju tex att den som själv blivit sjukpensionär kollar snett på dom som är arbetslösa osv. Det att arbeta och göra något betyder nästan allt, tex min sjukpensionerade faster som hela tiden, nästan maniskt, måste rabbla upp allt hon gjorde, antagligen för att inte verka lat och onyttig och därmed kunna fortsätta att skälla över och se ner på dom hon tyckte var det.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav sussi83 » 2021-02-09 21:23:59

Jag ser det som att har jag blivit sjuk så har jag slitit så hårt jag kan väldigt länge, för mig blir inte extra press någon motivation jag kämpar på själv så gott det går.
Uppmuntring brukar ge mer när man nått en viss punkt att göra det så svårt det går fattar jag inte.
Flinta skrev:
RapeRegs skrev:
Flinta skrev:
Hur kommer det sig att ndu skriver det i den här tråden?


Det är en del av svaret på frågan vi diskuterar i trådan, dvs :

opteron skrev:"Är det bara jag som inte förstår varför folk klagar på Aspergare som är sjukskrivna, det är inte enkelt för alla att jobba,


Det är naturlig och nyttig del av en produktiv samhällsnorm som garanterar korrekta incitament på indivdnivå.


Ditt svar på frågan varför folk klagar på aspergare som är sjukskrivna är för att de önskar många fler vore arbetsföra. Ok. Går delvis att förstå men tror inte klagande på en hel grupp med skilda förutsättningar vars arbetsoförmåga bottnar i x antal olika saker leder någonstans. Bättre då att göra något på individnivå t ex bli vän eller kontaktperson till någon med aspergers t ex . Eller börja jobba med avlastning som t ex studiementor. Eller varför inte leda grupp i fysisk träning, samtal eller annat aspergare i BÄSTA kan få energi av? .


Det är svårt för folk att ta in vad det egentligen innebär att leva med autism, man har ett handikapp som hindrar en i vardagen och därför är så många sjukskrivna. Ofta är det andra som puttar bort en innan man själv puttar ut sig själv, varför ska jag ha en skuld för något jag inte själv valt?
Jag tror knappast att de flesta väljer att sitta på sin häck för att de är lata, de flesta jag känner till jobbar hårt eller har jobbat hårt för att ta sig fram.
Tycker inte om när man pratar om människor indelade i grupper i svartvita termer, tycker istället man kan erbjuda stöd som Flinta snackar om.
Hur lätt är det att hantera livet, ofta ensam utan stöttning och sedan all press från myndigheter plus andras fördomar och nedlåtande attityd.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav Kentarou » 2021-02-09 21:44:44

sussi83 skrev:Jag ser det som att har jag blivit sjuk så har jag slitit så hårt jag kan väldigt länge, för mig blir inte extra press någon motivation jag kämpar på själv så gott det går.
Uppmuntring brukar ge mer när man nått en viss punkt att göra det så svårt det går fattar jag inte.
Flinta skrev:
RapeRegs skrev:
Det är en del av svaret på frågan vi diskuterar i trådan, dvs :



Det är naturlig och nyttig del av en produktiv samhällsnorm som garanterar korrekta incitament på indivdnivå.


Ditt svar på frågan varför folk klagar på aspergare som är sjukskrivna är för att de önskar många fler vore arbetsföra. Ok. Går delvis att förstå men tror inte klagande på en hel grupp med skilda förutsättningar vars arbetsoförmåga bottnar i x antal olika saker leder någonstans. Bättre då att göra något på individnivå t ex bli vän eller kontaktperson till någon med aspergers t ex . Eller börja jobba med avlastning som t ex studiementor. Eller varför inte leda grupp i fysisk träning, samtal eller annat aspergare i BÄSTA kan få energi av? .


Det är svårt för folk att ta in vad det egentligen innebär att leva med autism, man har ett handikapp som hindrar en i vardagen och därför är så många sjukskrivna. Ofta är det andra som puttar bort en innan man själv puttar ut sig själv, varför ska jag ha en skuld för något jag inte själv valt?
Jag tror knappast att de flesta väljer att sitta på sin häck för att de är lata, de flesta jag känner till jobbar hårt eller har jobbat hårt för att ta sig fram.
Tycker inte om när man pratar om människor indelade i grupper i svartvita termer, tycker istället man kan erbjuda stöd som Flinta snackar om.
Hur lätt är det att hantera livet, ofta ensam utan stöttning och sedan all press från myndigheter plus andras fördomar och nedlåtande attityd.


Det har inget med autism att göra, finns mändger med personer med handikapp och alla anser att alla skall arbeta. "Det ska löna sig att arbeta".
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav Flinta » 2021-02-09 22:06:05

När man vägt olika alternativ mot varandra kan sjukskrivning (sjukersättning tror jag det syftas på i tråden) i vissa fall vara det minst dåliga alternativet. Det är det man kan vara hänvisad till om man inte vill bli sämre i olika tillstånd och sjukdomar man kan ha utöver sin autism också. Ibland kan säkert autismen orsaka tillräckligt med svåra besvär för vissa. Kan handla om att välja mellan pest eller kolera. Om man vill skjuta på sin död också. Som en nödlösning. Sjukersättning kan ha rättat många med autism. Finns vissa medlemmar som skrivit just om det tidigare på forumet.

Tyvärr är det väldigt svårt att få sjukersättning idag vad jag förstått.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav sussi83 » 2021-02-09 22:11:31

Ibland känns det som att man får skylla sig själv för att man fötts med autism, att det blir ens egen angelägenhet.
RapeRegs skrev:Det är naturlig och nyttig del av en produktiv samhällsnorm som garanterar korrekta incitament på individnivå.

Ja, men vad ska vi göra med handikappade personer, ska vi skjuta dem?

Det är inte alltid man får rätt hjälp för att lyckas för det är så att vissa personer kommer kosta mer för att kunna klara sitt liv. Samhället är byggt utifrån en idealbild, jag tror inte alla lyckas uppfylla den oavsett diagnos, och det skapar massor med ångest och ohälsa i samhället i stort.
Jag tror ibland att vissa tycker aspergare är tacksamma offer för både det ena och andra då man oftast inte har samma uppbackning runt sig, så påhoppen verkar dugga tätt fast det inte finns några bevis eller forskning på att aspergare skulle vara oärliga människor iaf inte oärligare än andra människor.
Många saker tycks förklaras med att det är problem som alla människor kan ha och man måste då även alltså passa in i en asperger mall och då känner man sig knappast som en människa längre. Att det finns tydliga "kanter" för när man verkligen har autism, jag undrar om det finns någon med asperger som prickar in alla rätt i protokollet?

Aldrig vill ha miljöombyte, aldrig träffa folk (kan vara kontaktperson eller släkting, vän), alltid äta samma matsedel, alltid gilla manga, alltid klä sig illa, aldrig gilla något andra icke aspergare gillar.
Nu kanske det var jag som överdrev men ni fattar vad jag menar, det är klart att förväntar man sig att autister inte ska vara människor så blir man förvånad om en regel bryts.

Problemet är att människor tillåts skapa en som människa efter sitt tycke, det är lite upp till var och en om man har autism eller inte beroende på vilka kunskaper man har från början.
Jag tror därför det känns så kämpigt för de som lever med detta, och det leder också till en hel det frustration, folk tycker man har fungerande ben och armar.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav Furienna » 2021-02-09 22:33:02

Paladinen skrev:
Furienna skrev:
Paladinen skrev:Intressant det verkar råda en del omvänd funkofobi här som jag vill kalla NT-fobi. Aspisar skall bara få gå hemma sjukskrivna och aspa och suga pengar ur staten år efter år och det "SKALL" NT ha förståelse för och acceptera och låta aspisen göra för aspisen mår ju dåligt men när NT plågas av att gå till sitt skitjobb som NT hatar 5 dagar i veckan för att överleva och betala räkningar då är det bara för NT att byta jobb om NT inte trivs .

Så du menar att de som är friska inte alls kan byta jobb då, om de vantrivs så?
Den som är handikappad har inga val alls i livet.
Och ja, då behöver man faktiskt "suga pengar" från staten för att överleva.
För du menar väl inte att vi ska behöva svälta och bli hemlösa?
Och kom inte och säg att vi ska arbeta trots våra handikapp.
För vem tror du vill anställa någon med kronisk värk eller psykiska problem?
Jag klarade ju inte ens av DV till sist.


Det är inte alltid lätt att byta jobb hur som helst bara för att man är frisk. Det skall finnas anställningsbehov där man vill jobba , man skall ha dom rätta meriterna , utbildningen , erfarenheten osv . Det är ju inte bara för en snabbköpskassörska att säga upp sig och börja jobba som läkare för att hon inte trivs som snabbköpskassörska och även om hon skulle kunna säga upp sig och utbilda sig så är det en lång process att utbilda sig och man förlorar i ekonomi mot att jobba samt att man drar på sig studieskulder . Snabbköpskassörskan kanske har 3 barn som är beroende av hennes inkomst så kan hon inte bara säga upp sig och försöka byta jobb hur som helst.

Sverige har dessutom rekordhög arbetslöshet och jag tror inte att alla som är arbetslösa har handikapp eller psykiska problem utan merparten av dom är NT iom att dom med handikapp och NPF utgör en väldigt liten del av befolkningen . Om det vore så lätt för NT att bara byta jobb varför är så många NT arbetslösa i Sverige ?

Men om det är så svårt för en NT-människa, hur tror du då att det är för oss handikappade?
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav Eea__ » 2021-02-09 22:44:56

Värst är väl ändå aspergare som lever på sjukersättning/aktivitetsersättning och får boendestöd, men blir skogstokiga om man säger att diagnosen innebär begåvningsmässiga nedsättningar.
Eea__
Bannad
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2020-12-22

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav Furienna » 2021-02-09 23:00:19

Flinta skrev:
Paladinen skrev:Intressant det verkar råda en del omvänd funkofobi här som jag vill kalla NT-fobi.


Vilka forummedlemmar syftar du på? Vilka har uttryckt sig NT-fobiskt och på vilka sätt utöver möjligen Furienna?

Jaha, och det är naturligtvis nödvändigt att peka ut mig som någon skurk.
Vad får du ut av det?
Och det är dessutom tydligt att vissa inte vet vad en fobi är för något.
Den som har en fobi är rädd för något, och det är inte vad det är frågan om här.
Senast redigerad av Furienna 2021-02-09 23:11:06, redigerad totalt 2 gånger.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav Furienna » 2021-02-09 23:01:04

Eea__ skrev:Värst är väl ändå aspergare som lever på sjukersättning/aktivitetsersättning och får boendestöd, men blir skogstokiga om man säger att diagnosen innebär begåvningsmässiga nedsättningar.

Vad menar du med "begåvningsmässiga nedsättningar"?
Det som jag har problem med har inget med begåvning att göra.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav sussi83 » 2021-02-09 23:07:20

Huggorm skrev:Sedan är det också ganska många aspergare som har svårt att föreställa sig den vånda de neurotypiska går igenom när fem av veckans sju dagar måste spenderas på en arbetsplats de i många fall avskyr. En mycket stor del av deras vakna liv går åt till att jobba, medan aspergaren kan ägna all sin tid åt sina specialintressen om den vill.

Ha ha ha :lol: , ursäkta men det var det dummaste jag hört :shock: och väldigt generaliserande, ge mig ett jobb så ska jag jobba, jag har både plockat skräp, torkat skit, städat och aldrig klagat.
Vad mer, jag har klippt lappar och märkt kläder, brett smörgåsar, städat igen.
Alla dessa skituppgifter som folk kallar dem är en inkomst och ett levebröd, därför klassar jag dem inte som skit så länge jag tjänar mitt uppehälle.
Det kanske inte är så lockande med en handikappad, fet, städerska men jag gör mitt jobb ändå. Det är bara det att jag inte har så hög status så det räknas inte, utan det är bara något jag förväntas göra fast det inte har samma värde. Sen när man kommer hem förväntas man städa och dona då man inte har rätt status för att ligga på latsidan där heller så då börjar det andra jobbet.
Jag har arbetat 24 timmars pass om jag blivit inkallad men det var ganska soft då jag slapp vara bland personalen på natten utan man var själv.

Jobba 5 dagar i veckan? Själv kunde man ibland tvingas ta 10 dagar i sträck utan ledig dag, aldrig ha semester och ingen friskvård alls. Ni som får jobba 5 dagar i veckan, ha ledig helg och alla förmåner har det så jäkla bra!
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav Flinta » 2021-02-09 23:22:57

Furienna skrev:
Flinta skrev:
Paladinen skrev:Intressant det verkar råda en del omvänd funkofobi här som jag vill kalla NT-fobi.


Vilka forummedlemmar syftar du på? Vilka har uttryckt sig NT-fobiskt och på vilka sätt utöver möjligen Furienna?

Jaha, och det är naturligtvis nödvändigt att peka ut mig som någon skurk.
Vad får du ut av det?
Och det är dessutom tydligt att vissa inte vet vad en fobi är för något.
Den som har en fobi är rädd för något, och det är inte vad det är frågan om här.


Eh nej har ingen skurkmisstanke.
Svar: Jag får inte ut något. Försöker förstå bara vad Paladinen kan uppfattat som NTfobiskt samt vem/vilka som uttryckt något sånt. Han använde det uttrycket som motsats ord till funkofobi, en omvänd sorts fobi.. Enda jag kunde gissa var att han gått igång på något du skrivit men kan ha fel.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav antonius » 2021-02-10 0:03:40

Jag lider av svår NTfobi, är ständigt rädd för vad de ska hitta på för plågsamt som är en barnlek för dem, går över till andra sidan gatan när jag möter dem, men är så jävla svårt för dom är så förbannat många. Men av de människor som plågat mig genom livet är de flesta självgoda kaxiga neurotypiska gangsters... :cry:
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav Eea__ » 2021-02-10 0:15:50

Furienna skrev:
Eea__ skrev:Värst är väl ändå aspergare som lever på sjukersättning/aktivitetsersättning och får boendestöd, men blir skogstokiga om man säger att diagnosen innebär begåvningsmässiga nedsättningar.

Vad menar du med "begåvningsmässiga nedsättningar"?
Det som jag har problem med har inget med begåvning att göra.


Nu känner jag inte dig, och vet inte exakt vad du har svårigheter med. Men asperger sitter inte i benet, det är svagheter i huvudet.
Eea__
Bannad
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2020-12-22

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav Vildsvin » 2021-02-10 2:00:41

Flinta skrev:Hm ja idag kan vem som helst, såväl professionella som personer med egen autism, föreläsa för stora grupper. De ges möjligheten att sprida sina budskap om autism så som de uppfattat diagnosen. Inte så lyckat alltid om ni frågar mig. Åhörare är inte så källkritiska som de skulle behöva vara.

Det är oroande att "folkkära, omtyckta personer" som t ex läkaren Anders Hansén (i "Vardagspuls") och komikern Måns Möller (i "Superungar") fått nå ut med vissa av sina budskap om hur autism bör hanteras.
Båda har direkt eller indirekt gått ut med att svårigheter och svagheter vid autism bör tränas på, ungefär som om de inte förstått att autism inte är en sjukdom. "Allt är möjligt, det tar bara lite längre tid för barn med npf" säger Måns Möller i sitt program. "Strategier" nämns inte.
:-)051 :-)051 :-)051

Dessa föreläsningar och teveprogram handlar om barn som har såpass omfattande funktionsnedsättning att även folk som inte vet vad NPF är för något märker att barnen är avvikande och utgår från att de aldrig kommer att kunna jobba. För dem finns det ingen poäng i att diskutera svårigheter som inte går att missa, utan man försöker hitta något positivt (greppa efter halmstrån).

Det är en helt annan situation än en person som ger ett friskt intryck och som först i vuxen ålder klappar ihop och får en NPF-diagnos.

Paladinen skrev:Sverige har dessutom rekordhög arbetslöshet och jag tror inte att alla som är arbetslösa har handikapp eller psykiska problem utan merparten av dom är NT iom att dom med handikapp och NPF utgör en väldigt liten del av befolkningen . Om det vore så lätt för NT att bara byta jobb varför är så många NT arbetslösa i Sverige ?

I december 2019, dvs före pandemin var arbetslösheten 6,0%. Många av dessa är invandrare som kommit de senaste åren och som därför har språksvårigheter och saknar utbildning som är gångbar i Sverige. I vissa kulturer är det dessutom ovanligt att kvinnor jobbar utanför hemmet. Långtidsarbetslösa etniska svenskar har ofta inte klarat gymnasiet, vilket är en stark indikation på att man inte är NT. Att 50+ har svårt att få jobb beror inte bara på åldersdiskriminering utan även på att hälsoproblemen ökar med åldern.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav Eea__ » 2021-02-10 2:30:28

Vildsvin skrev:Långtidsarbetslösa etniska svenskar har ofta inte klarat gymnasiet, vilket är en stark indikation på att man inte är NT.


Helt klart är det så. Skolan är väldigt kognitivt krävande idag (att kunna reflektera, analysera, kritiskt granska och sätta saker i ett större sammanhang), och den gamla katederundervisningen med korvstoppningsfakta är sekundär (iom wikipedia mm). Utbildningsväsendet belönar intelligens i högre utsträckning, där funktionsnedsatta (lågbegåvade) människor lättare slås ut.
Eea__
Bannad
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2020-12-22

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav Odal_ » 2021-02-10 2:44:46

Eftersom jag lever på sjukersättning får jag generellt byta oxfilé emot utskuren biff eller flankstek.
Det blir oftast crémant de bourgogne istället för champagne men jag skulle aldrig sjunka så lågt att jag skulle dricka cava.
Vi sparar också stora pengar på att importera vår ost själva i stor förpackningar istället för att köpa dyr dessert ost Sverige.
Odal_
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1323
Anslöt: 2019-12-29

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav Paladinen » 2021-02-10 4:11:00

Vildsvin skrev:
Flinta skrev:Hm ja idag kan vem som helst, såväl professionella som personer med egen autism, föreläsa för stora grupper. De ges möjligheten att sprida sina budskap om autism så som de uppfattat diagnosen. Inte så lyckat alltid om ni frågar mig. Åhörare är inte så källkritiska som de skulle behöva vara.

Det är oroande att "folkkära, omtyckta personer" som t ex läkaren Anders Hansén (i "Vardagspuls") och komikern Måns Möller (i "Superungar") fått nå ut med vissa av sina budskap om hur autism bör hanteras.
Båda har direkt eller indirekt gått ut med att svårigheter och svagheter vid autism bör tränas på, ungefär som om de inte förstått att autism inte är en sjukdom. "Allt är möjligt, det tar bara lite längre tid för barn med npf" säger Måns Möller i sitt program. "Strategier" nämns inte.
:-)051 :-)051 :-)051

Dessa föreläsningar och teveprogram handlar om barn som har såpass omfattande funktionsnedsättning att även folk som inte vet vad NPF är för något märker att barnen är avvikande och utgår från att de aldrig kommer att kunna jobba. För dem finns det ingen poäng i att diskutera svårigheter som inte går att missa, utan man försöker hitta något positivt (greppa efter halmstrån).

Det är en helt annan situation än en person som ger ett friskt intryck och som först i vuxen ålder klappar ihop och får en NPF-diagnos.

Paladinen skrev:Sverige har dessutom rekordhög arbetslöshet och jag tror inte att alla som är arbetslösa har handikapp eller psykiska problem utan merparten av dom är NT iom att dom med handikapp och NPF utgör en väldigt liten del av befolkningen . Om det vore så lätt för NT att bara byta jobb varför är så många NT arbetslösa i Sverige ?

I december 2019, dvs före pandemin var arbetslösheten 6,0%. Många av dessa är invandrare som kommit de senaste åren och som därför har språksvårigheter och saknar utbildning som är gångbar i Sverige. I vissa kulturer är det dessutom ovanligt att kvinnor jobbar utanför hemmet. Långtidsarbetslösa etniska svenskar har ofta inte klarat gymnasiet, vilket är en stark indikation på att man inte är NT. Att 50+ har svårt att få jobb beror inte bara på åldersdiskriminering utan även på att hälsoproblemen ökar med åldern.


Arbetslösheten uppgick till 8,2 procent i december och antalet arbetslösa till 450 400 personer, mätt enligt AKU. Det är en ökning med 2,2 procentenheter jämfört med samma månad föregående år. Mätt i säsongsrensade och utjämnade siffror har läget förbättrats något sedan juni och det högst uppmätta trendvärdet under 2000-talet.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Arbetsloshet/Arbetsloshet/?gclid=Cj0KCQiAgomBBhDXARIsAFNyUqNISjO8B8Z5y0hf9yWr8UM3Bp-kDdtz9kY8uGazKvBKjS5N17ruYkAaAosIEALw_wcB
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav antonius » 2021-02-10 8:28:42

Odal_ skrev:Eftersom jag lever på sjukersättning får jag generellt byta oxfilé emot utskuren biff eller flankstek.
Det blir oftast crémant de bourgogne istället för champagne men jag skulle aldrig sjunka så lågt att jag skulle dricka cava.
Vi sparar också stora pengar på att importera vår ost själva i stor förpackningar istället för att köpa dyr dessert ost Sverige.


:-)003
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Folk som klagar på att aspergare är sjukskrivna

Inläggav RapeRegs » 2021-02-10 14:01:46

Flinta skrev:tror inte klagande på en hel grupp med skilda förutsättningar vars arbetsoförmåga bottnar i x antal olika saker leder någonstans. Bättre då att göra något på individnivå t ex bli vän eller kontaktperson till någon med aspergers t ex . Eller börja jobba med avlastning som t ex studiementor. Eller varför inte leda grupp i fysisk träning, samtal eller annat aspergare i BÄSTA kan få energi av? .


Det vi diskuterar i tråden är varför man ska se ned på dem som väljer att inte göra rätt för sig. Orsaken är att det ska löna sig att arbeta, både socialt och ekonomiskt. Det är viktigt att den som blir arbetslös skäms och gör sitt yttersta för att återgå till ett riktigt arbete.

Vad man ska göra med personer som varken kan eller vill göra rätt för sig är en helt annan fråga. Men ur ett samhällsekonomiskt perspektiv är det naturligtvis rimligt att i första hand rikta resurskrävande arbetsmarknadsinsatser mot den del av arbetskraften som inte är utvecklingsstörd.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in