Naturliga hygien- & skönhetsprodukter

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav weasley » 2008-10-29 22:09:47

Hellre bikarbonat och kanske kanske lite torr hy än aluminiumför(or)eningar på vift i kroppen, säger jag bara! Dessutom har de två sorters deo. En bikarbonatbaserad, det är den jag har nu och som luktar lavendel, och en utan (mer som en fast kräm). Den hade jag förut men den luktade väldigt manligt tyckte jag, så den gav jag till min kpv.

Apropå svettdoft så kan man faktiskt inte alls "bara" gå och blaska av sej lite med tvål och vatten. Det skulle bli ohållbart att göra det: om man tex hade skyndat sej för att komma i tid till vadsomhelst och det första man gör är att springa på dass och krångla av sej alla kläder för att gå lös på armarna med tvål och vatten - ja då hade man ju lika gärna kunnat låta bli att skynda sej för man missar ju ändå början. Och skulle man INTE göra det så sitter man och stinker. Lose-lose alltså.

Någon sorts dofthämmare tycker jag nog man borde bjuda sin omgivning på. Även om man själv inte märker eller bryr sej om sin naturliga mustighet så finns det känsliga näsor därute... själv skulle jag då inte vilja fastna i Ingers... ;-D
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 16:29:39, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav alfapetsmamma » 2008-10-29 22:15:33

weasley skrev:Apropå svettdoft så kan man faktiskt inte alls "bara" gå och blaska av sej lite med tvål och vatten. Det skulle bli ohållbart att göra det: om man tex hade skyndat sej för att komma i tid till vadsomhelst och det första man gör är att springa på dass och krångla av sej alla kläder för att gå lös på armarna med tvål och vatten - ja då hade man ju lika gärna kunnat låta bli att skynda sej för man missar ju ändå början. Och skulle man INTE göra det så sitter man och stinker. Lose-lose alltså.


Dessutom har ju kläderna blivit svettiga, och har man olyckan att ha konstmaterial på sig så sitter lukten som berget sen... Ombyteskläder är heller inget alternativ. Nej, normalhyfsad hygien och deo, om man inte står i sin ensamhet på åkern säger jag.

Ibland har jag bara glömt deo, blivit stressad och börjat svettas och känt mig äcklig och stinkig. Då har jag åkt hem, jobbigt är det att känna sig som en sanitär olägenhet!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:29:39, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav nallen » 2008-10-29 22:23:38

weasley skrev:Det finns en anledning till att man inte ska laga mat i aluminiumkastruller, TROTS att aluminiumoxid är ett av världens hårdaste material*.
*Aluminiumoxid med förorening av titan är safir, förorening av krom ger rubin.

En bra bit OT kan man ju konstatera att Aluminium är ett kul grundämne även det... sett ur en maskiningenjörs synvinkel är det ju en lättmetall, men ur kemiskt (och biologiskt) hänseende är det en tungmetall :)

Så, fortsätt nu enligt topic.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 16:29:39, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav weasley » 2008-10-29 22:26:40

nallen skrev:
weasley skrev:Det finns en anledning till att man inte ska laga mat i aluminiumkastruller, TROTS att aluminiumoxid är ett av världens hårdaste material*.
*Aluminiumoxid med förorening av titan är safir, förorening av krom ger rubin.

En bra bit OT kan man ju konstatera att Aluminium är ett kul grundämne även det... sett ur en maskiningenjörs synvinkel är det ju en lättmetall, men ur kemiskt (och biologiskt) hänseende är det en tungmetall :)

Så, fortsätt nu enligt topic.


Hahahaha! :-D Jag skulle med enkelhet kunna skriva en liten uppsats om Al och dess föreningar (ja, jag har läst kemi, 40p)...
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 16:29:39, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-10-30 11:49:32

Doftfri deodorant är väl för min del okej att andra har på sig om de vill.

Men jag minns att en gång när jag träffade en kille som jag var lite intresserad av för första gången hade han varit noga och haft på sig doftfri deodorant och det var förvirrande. Han luktade ju ingenting alls och det störde min uppfattning av honom. Det blev så dimmigt och karaktärslöst.

Jag har ytterst sällan upplevt att armsvett skulle vara ett problem men det är klart att man kan inte gå runt i akryltröjor och en massa syntetmaterial som inte andas. I varje fall är lite lätt svettlukt klart att föredra framför den där stickiga lukten som blir av mycket jox som folk har på sig, hårspray, deo, parfym, starkt luktande schampo och jag vet inte allt. Jag kan inte skilja på det och jag vill inte lära mig.

Färsk svett luktar dessutom inte särskilt illa. Det är det gammal och intorkad svett som gör.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:29:39, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Zombie » 2008-10-30 13:50:49

weasley skrev:
nallen skrev:
weasley skrev:Det finns en anledning till att man inte ska laga mat i aluminiumkastruller, TROTS att aluminiumoxid är ett av världens hårdaste material*.
*Aluminiumoxid med förorening av titan är safir, förorening av krom ger rubin.

En bra bit OT kan man ju konstatera att Aluminium är ett kul grundämne även det... sett ur en maskiningenjörs synvinkel är det ju en lättmetall, men ur kemiskt (och biologiskt) hänseende är det en tungmetall :)

Så, fortsätt nu enligt topic.


Hahahaha! :-D Jag skulle med enkelhet kunna skriva en liten uppsats om Al och dess föreningar (ja, jag har läst kemi, 40p)...

Men gör det, som artikel! :D
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 16:29:39, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Alien » 2008-11-01 16:21:33

Inger skrev:
Alien skrev:Jag har ett schampo från Apoteket som heter Våg. Skulle vara bra för att det inte innehöll silikon. Vet inte om det finns kvar nu.

Det var det jag hade! :D


Jag var på Apoteket i annat ärende och passade på att titta på schampohyllan. Våg fanns inte kvar. Det hade ersatts av Apoliva schampo. Enligt expediten så innehåller inte heller Apoliva schampo silikon. Apoliva balsam innehåller däremot silikon.

Sen har jag andra vanliga "väldoftande" schampon hemma. Gillar doften av citron, äpple, persika etc i håret. Varje dag lagas och äts det ju varm mat = matos i håret. Vilket gör att håret egentligen skulle behöva tvättas varje dag.

Sen har jag "babyschampo" också som väl borde vara milt och skonsamt för håret.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 16:29:39, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav alfapetsmamma » 2008-11-02 0:15:57

Alien skrev:
Inger skrev:
Alien skrev:Jag har ett schampo från Apoteket som heter Våg. Skulle vara bra för att det inte innehöll silikon. Vet inte om det finns kvar nu.

Det var det jag hade! :D


Jag var på Apoteket i annat ärende och passade på att titta på schampohyllan. Våg fanns inte kvar. Det hade ersatts av Apoliva schampo. Enligt expediten så innehåller inte heller Apoliva schampo silikon. Apoliva balsam innehåller däremot silikon.

Sen har jag andra vanliga "väldoftande" schampon hemma. Gillar doften av citron, äpple, persika etc i håret. Varje dag lagas och äts det ju varm mat = matos i håret. Vilket gör att håret egentligen skulle behöva tvättas varje dag.

Sen har jag "babyschampo" också som väl borde vara milt och skonsamt för håret.


De som sägs vara milda och skonsamma behöver inte alls vara det. För att vara på den säkra sidan, om man nu vill undvika silikon, mineraloljor och annat skit, så kolla på www.lockig.se. Där finns långa långa listor med godkända produkter. Och har du nån produkt du vill kolla så kan du skicka in innehållsförteckningen så kollar nån upp det åt dig. Fin service!

Idag tror jag att min kompis och jag värvade några till no-poo-grejen iaf.... ;) Om man nu kan säga värva när vi inte har nåt att vinna på det.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:29:39, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav weasley » 2008-11-02 0:36:20

Alien:

Lush ligger i St Pers-gallerian! *fettipsa*
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 16:29:39, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Bror Duktig » 2008-11-02 10:57:05

Jag har nu fått hem såpnötter.

Jag lät 4 nötter dra i en kopp vatten över natten.
Silade av och tvättade håret med.
Lite svårt att känna var vätskan var, när jag inte hade något stabilt lödder, men rent blev det.

Sedan hade jag i catnipinfusion, tog på en plastpåse och lät verka i en timma.

Om jag kan lära mig känna igen och hitta såpnejlika, så ska jag försöka testa sådana nästa säsong.

Såpnejlikors rötter, och såpnötter, innehåller saponiner.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:29:39, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Lakrits » 2008-11-02 14:17:29

Bror Duktig skrev:Om jag kan lära mig känna igen och hitta såpnejlika, så ska jag försöka testa sådana nästa säsong.

Eftersom jag inte vet vem du är och sålunda inte själv kan lära dig: Saponaria officinalis.

Om du begriper dig på systematiska floror: Krok & Almquist, Svenska flora - fanerogamer och ormbunksväxter, Liber.

Om du inte gör det: Bo Mossberg, Den nordiska floran, W & W

Eller så tar du en grundkurs i floristik. Det brukar innebära att man går igenom åtminstone 500 arter (av ca. 2000 i Sverige), ofta 1000.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 16:29:43, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav HellviHumle » 2008-11-02 21:56:31

Bror Duktig skrev:Jag har nu fått hem såpnötter.

---

Om jag kan lära mig känna igen och hitta såpnejlika, så ska jag försöka testa sådana nästa säsong.

Såpnejlikors rötter, och såpnötter, innehåller saponiner.


Världen är full av såpnejlika. Åtminstone här på Gotland. Det blir lätt stora bestånd. Fina är de i alla fall.
Senast redigerad av HellviHumle 2011-05-04 16:29:43, redigerad totalt 1 gång.
HellviHumle
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2008-09-24
Ort: Lärbro

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-11-02 21:59:04

Lakrits skrev:
Eller så tar du en grundkurs i floristik. Det brukar innebära att man går igenom åtminstone 500 arter (av ca. 2000 i Sverige), ofta 1000.


Jag försökte faktiskt gå en såndär kurs med både botanik och zoologi för en herrans massa år sen. Men det stupade....mest på fåglarna. Dom rör ju på sig... :wink:
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:29:43, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Bror Duktig » 2008-11-02 22:06:25

Det svåra för mig med att känna igen växter, är att de aldrig ser ut exakt som i böckerna.
Står det "vita blommor" så få det inte finnas minsta smutsvita lilla fläck på dem, ungefär, om jag ska vara säker.

Om jag får umgås lite med dem i verkligheten, så brukar det ge sig till slut.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:29:43, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav alfapetsmamma » 2008-11-02 22:26:58

Bror Duktig skrev:Det svåra för mig med att känna igen växter, är att de aldrig ser ut exakt som i böckerna.
Står det "vita blommor" så få det inte finnas minsta smutsvita lilla fläck på dem, ungefär, om jag ska vara säker.

Om jag får umgås lite med dem i verkligheten, så brukar det ge sig till slut.


Ah, överselektivitetsproblem! ;)

Tror jag har identifierat dig på Lockig förresten. Är nästan säker snarare. Inte för att jag letat, men för att några inlägg kändes som om du skrivit. De var så insatta....
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:29:43, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav HellviHumle » 2008-11-02 22:30:05

Bror Duktig skrev:Det svåra för mig med att känna igen växter, är att de aldrig ser ut exakt som i böckerna.
Står det "vita blommor" så få det inte finnas minsta smutsvita lilla fläck på dem, ungefär, om jag ska vara säker.

Om jag får umgås lite med dem i verkligheten, så brukar det ge sig till slut.

Skaffa en bra flora. Lids "Norsk og svensk flora" innehåller inga förvillande färgbilder. Bara en massa tecknade bilder. Och, förstås, norsk text. Jag tycker att den är väldigt bra. Dessutom utgiven av "Det norske samlaget" vilket nästan är värt priset, bara det.
Senast redigerad av HellviHumle 2011-05-04 16:29:43, redigerad totalt 1 gång.
HellviHumle
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2008-09-24
Ort: Lärbro

Inläggav Lakrits » 2008-11-02 22:47:34

HellviHumle skrev:Skaffa en bra flora. Lids "Norsk og svensk flora" innehåller inga förvillande färgbilder. Bara en massa tecknade bilder. Och, förstås, norsk text. Jag tycker att den är väldigt bra. Dessutom utgiven av "Det norske samlaget" vilket nästan är värt priset, bara det.

Ja, Lid är bra om man kan klara av att nyckla sig igenom alla anatomiska och morfologiska begrepp på nynorska. Dessutom har den nya utgåvan plastpärmar, vilket är ett plus.

Angående vilken flora du absolut inte skall skaffa dig: Ursing. Usla, ologiska nycklar och pissiga bilder.

Om du är ovan (vilket du uppenbarligen är), så är Mossberg bäst. Det finns också en fältflorevariant på den. Köp den. Lid är bra, men man bör vara åtminstone något van för att kunna ta sig till rätt växt.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 16:29:43, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-11-02 23:08:44

Lakrits skrev:Angående vilken flora du absolut inte skall skaffa dig: Ursing. Usla, ologiska nycklar och pissiga bilder.


Är uppväxt med Ursing. Det är den enda jag hittar i. Hade en period när jag var yngre då jag var relativt intresserad av växter och gärna ville lära mig mer om botanik. Men på den tiden - det började någon gång i tonåren lyckades jag dock aldrig få kontakt med någon som kunde hjälpa mig så jag visste inte vad som var rätt.

Det slutade med att jag lusläste en massa böcker om växter, klippte ut bilder och skrev av vilka släkten som tillhörde vilka familjer och liknande saker, utan att känna igen växterna. Jag antar att det tilltalade mitt intresse för ordning och överblickbarhet. Hade en likadan grej kring grundämnen där jag försökte samla en massa fakta om varje grundämne och sådant. För att inte tala om mitt tidiga intresse för ordningen i ett bibliotek...eller de extensiva klippsamlingarna när urklipp med artiklar som jag inte ens hann läsa sorterades in i plastfickor enligt ett perfekt system.

Numera har jag inte alls något botanikintresse. Det växte bort på något sätt - och ersattes antagligen av datorn. :)

En märklig reminiscens av den perioden är att jag ibland plötsligt kan komma ihåg latinska namn på någon växt eller djur utan att jag egentligen vet var det är för nåt.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:29:43, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Lakrits » 2008-11-02 23:54:10

Botanik är en del av mitt specialintresse. Jag har ca. 2½ hyllmeter floror. Och då räknar jag inte kryptogamfloror, växtpatologiböcker, mykologiböcker eller annat som traditionellt räknats till botaniken, utan bara fältfloror. Med alla special- och sidoböcker fyller jag nog en hylla eller två. Min personliga favorit är nog "Flora över Orsa finnmark", med växtnamn på dialekt :)
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 16:29:43, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-11-03 0:49:15

Lakrits skrev:Botanik är en del av mitt specialintresse. Jag har ca. 2½ hyllmeter floror. Och då räknar jag inte kryptogamfloror, växtpatologiböcker, mykologiböcker eller annat som traditionellt räknats till botaniken, utan bara fältfloror. Med alla special- och sidoböcker fyller jag nog en hylla eller två. Min personliga favorit är nog "Flora över Orsa finnmark", med växtnamn på dialekt :)


Har du "Skånes flora" av Henning Weimarck också? Annars har jag nog ett ex över.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:29:43, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Lakrits » 2008-11-03 1:27:19

Nej, den skulle vara kul! *dräggel*
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 16:29:43, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav weasley » 2009-07-30 1:18:59

Tänkte liva upp den här tråden mtp Ingers inlägg om barnavårdsprodukter.

Själv är jag som jag kanske nämnt väldigt intresserad av alternativ till snabbköpens konserveringsmedel med vatten i glittriga flaskor.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 16:29:43, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav weasley » 2009-07-30 1:27:11

weasley skrev:Hellre bikarbonat och kanske kanske lite torr hy än aluminiumför(or)eningar på vift i kroppen, säger jag bara! Dessutom har de två sorters deo. En bikarbonatbaserad, det är den jag har nu och som luktar lavendel, och en utan (mer som en fast kräm). Den hade jag förut men den luktade väldigt manligt tyckte jag, så den gav jag till min kpv.


Kan ge en liten uppdatering på den här fronten.

Provade Lushs bikarbonatbaserade deo som jag sa - och den som tipsade om uttorkande effekt hade rätt. Jag luktade visserligen lavendel och den funkade bra, men det var svårt att låta bli att klia och varje kväll var jag tvungen att smörja in mej eftersom det torkade ut så mycket.

Har nu handlat aluminiumfri deodorant på apoteket. Det var en bisarr upplevelse. Allt som står framme innehåller aluminiumföreningar men en liten skylt talar om att man ska tala med personalen om man vill ha det Al-fria alternativet. Så, jag gör som det står och den hjälpsamme personen försvinner IN BAKOM DISKEN och blir borta ett bra tag innan han dyker upp med ett ex Al-fri deo i näven. Det kändes lite som om han "langade" deodorant till mej, som att den Al-fria deon var lite suspekt, kanske beroendeframkallande?, och bara fanns för Speciella Kunder i ett särskilt fack längst bak.

Ska prova att blanda Lush-deon och apoteksdeon. Apoteksdeon är väldigt krämig och fin men luktar inte så mkt. Kanske om man kombinerar dessa så blir det bra? Får återkomma i frågan! :-D
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 16:29:43, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Inger » 2009-07-30 1:37:51

Jag hittade en alufri på hälsokosten baserad på zink som är bakteriedödande = doftdödande. Den torkar förvisso också ut lite men inte så det stör mig i alla fall. Men man blir väldigt vit under armarna. Hoppas inte zink är skadligt också.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:29:43, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Återgå till Intressanta intressen



Logga in