Julmaten?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav Alexandra » 2009-12-26 0:13:02

Det är inte enbart fet skinka som är boven i dramat; jag minns från en kemilektion att läraren berättade att det förekommer att även "citrus-freaks" hamnar på akuten i juletid, då apelsiner tydligen smakar som bäst. Tydligen är det skadligt att trycka i sig 8-10 apelsiner på raken.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Re: juLMAT

Inläggav Alien » 2011-12-30 19:18:39

Vi har nog alltid ätit ovanligt spartansk julmat i vår familj. Vem orkar äta såväl skinka som köttbullar, korvar, syltor, lutfisk, sill, lax och Jansons frestelse? Inte vi iaf.

I år blev det köttbullar, sallad och potatis på julafton. Enda jullika var julölen (som bara fanns i burkform när jag var till systemet dan före julafton). Jag följde receptet i DN: stek köttbullarna med äppelklyftor. Det skulle vara lingonsylt också. Klart att pappa har lingonsylt, han som äter havregröt med sylt varje morgon. Men han hade bara plommonsylt! Det fanns lingon i frysen, jag kunde koka upp dem med socker. Nej, ropade dottern, inget socker! Ok, enbart lingon fick det bli och det smakade bra också. "Var är såsen?" frågade far min. "Sås?" Inte hade jag tänkt på det. "Du får äta lingonen som sås", sa jag.

Så skulle det bli riktigt jullikt, med lutfisk. Men var fanns vit- och svartpeppar? Det brukar pappa alltid ha. Nej, han hade fått för sig att kryddorna som stått i flera år blivit för gamla och slängt nästan allihop, inkl svart- och vitpeppar. Givetvis hade han inte skrivit upp att det skulle köpas nya. Jag blev mäkta irriterad. Varför inte kolla först, kryddor som man använder ofta blir knappast för gamla. Lutfisksåsen blev endast kryddad med salt. "Det är såsen som är godast", brukar det heta. Det var inte särskilt gott utan peppar. Sedan åt vi chokladtårta, som dottern gjort.

Nästa dag blev det färdigkokt skinka där det enda jag gjorde var griljeringen. Jag gjorde också potatis- och rotfruktsgratäng till (då slipper man tänka på sås). Sedan blev det risgrynsgröt. Kanelen hade han tackochlov inte kastat bort.

Skinka, lutfisk och risgrynsgröt är det som är oundgänglig julmat för mig. En gång i tiden var detta festmat. Nu känns det som man äter det mest för traditionens skull.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: juLMAT

Inläggav Miche » 2011-12-30 19:52:20

Det är ingen jul utan risgrynsgröt (vilket dock inte serverades på julafton...)

Skinka och hemlagade köttbullar saknar jag med om det inte serveras och jag äter båda med glädje.

Övriga rätter är väl inte så jättenödvändiga...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: juLMAT

Inläggav Parvlon » 2011-12-30 20:15:46

Fanns en hel del kadaver på julborden jag var på med men själv åt jag bara laxen av det. Fick nog frågan om jag "inte skulle ha lite X ändå" tio gånger.. Har fått i mig några köttbullar varje jul sålänge jag kan minnas men den var kvar i år ändå. Nästa år blir det förhoppningsvis lite mer att välja på.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Julmaten?

Inläggav sugrövmanövern » 2015-07-24 3:04:43

SILL såklart som vid alla högtider eller?
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Julmaten?

Inläggav Alien » 2018-01-07 3:34:09

Nu är glada julen slut slut slut - och julematen med. Nej, skinkan finns kvar. Och rödbetssalladen.

Läste i en bok skriven 1843 (men handlingen utspelar sig under början av 1700-talet) om julmaten. Det enda som nämns är lutfisk, julgröt och jultårta (?). Inte ett ord om skinka! Men sedan hörde jag att man förr inte hade råd att äta (hela) skinkan till jul. Nej, till jul åt man annat från grisen, t ex korv. Skinkan sparades till påsk.

Problemet med julmaten är att den inte får plats i kylskåpet. Köpte grönkål (jag tycker det är jättegott), men maken blev sur för att det inte fick plats i kylskåpet. Han la det nån annanstans och när jag hittade den var den vissen och fick kastas. Julmusten fick jag dricka ljummen, den fick inte heller plats i kylskåpet. Rödkålssalladen som jag gjort fick stå i en kastrull på spisen.

Gröten tog slut, blev inga rester till apelsinris. Sillen hade vi ingen tid att äta. Öht blir det svårt att göra slut på julmaten. Jag vill ha det som hemma i mitt barndomshem, julmaten äter man ända till nyår och längre. Men jag hade maken och dottern emot mig, de ville ha annat också.

Jag tycker julen blir stressigare år från år trots att vi ju inte har annat att göra än att äta. Aladdinaskarna låg orörda, vem orkade med dem? Vi hade ju nötter, dadlar och fikon att äta plus apelsiner.

Lutfisken är ett absolut måste varje jul trots att maken morrar varje gång "det är ju bara vatten". Det är en medeltida tradition.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Julmaten?

Inläggav kiddie » 2018-01-07 5:49:03

Jag klarar inte av när maten till största delen är kött. Jag antar att man slaktade grisen på vintern och tog tillvara allt. Och sedan var ju protestanterna inne och pillade på maten med eftersom de var motståndare till fisk som kopplades till katolicismen.

I dagens samhälle känns det konstigt för mig att sätta i mig en massa kötträtter plötsligt. Brukar ganska ofta äta fiskpinnar på jul. Eftersom jag inte firar med andra och alla andra försvinner, då kan jag äta det jag själv tycker är gott. Det blev inte ens julöl eller pepparkakor som jag brukar gilla. Drack däremot julmust men har nu tröttnat på den med.

Skulle hellre äta finskt julbord, de har iallafall kolhydrater.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Julmaten?

Inläggav Alien » 2018-01-08 3:30:33

Kolhydrater brukar inte saknas på julbordet. Vörtbrödet, julknäckebrödet, potatisen, risgrynsgröten, rotfrukter och frukter. (Och då har jag inte ens nämnt söt och smaskig choklad, men det äter kanske inte alla.)

Det är viktigt för mig att äta traditionell mat vid jul, men för den skull behöver jag inte vräka i mig kött. Skinkan i sig känns inte särskilt onyttig, om man nu inte måste undvika allt (rött) kött. Men det skulle kanske kännas annorlunda med traditionen om jag var ensamstående.

Spoiler: visa
I år är det fem år sedan jag drabbas av bukspottkörtelinflammation, ett par veckor efter jul. Jag har aldrig fått någon riktig förklaring varför (det berodde inte på för mycket alkohol), men jag misstänker att jag åt för mycket sött. Förr i tiden när man arbetade med hårt kroppsarbete och inte åt en massa fett och sött, då kanske kroppen tålde frossan vid jul.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Julmaten?

Inläggav kiddie » 2018-01-08 4:08:02

Kommer bara på rödbetssallad som rotfrukt. Gillar morotslåda, men det är inte svenskt. Gröten åt min familj aldrig i samband med julbordet utan på juldagen. Många julbord saknar även kokt potatis!!! Vilket gör det outhärdligt. Jag tvingades för många år sedan att delta i ätande av ett minijulbord i en aktivitet jag var tvungen att gå till, och då ställde jag kravet att det skulle förekomma lite kokt potatis. Då blev det genast mycket enklare. Potatis och köttbullar och lite korv så tar inte köttet över så mycket. Annars är man ju hänvisad till janssonsen för potatis.

Lussekatterna och godiset åt man ju inte på middagen heller, och när jag sa kolhydrater menade jag nog stärkelse. Behöver ha det för att inte äcklas av mat.

Tycker det är bra när folk får lite svängrum att göra som de vill. När de som vill ha en viss sorts mat får det och andra slipper. Det jobbiga är ju att tvingas in i situationer där man otrivs. När jag bodde "hemma" så var det självklart att hjälpa till att laga julbord och äta det. När jag blev lite äldre så började jag lägga till julinspirerade gröna rätter som jag lagade själv trots min mammas protester och dessa blev ofta omtyckta av gäster. Så man kan ju blanda också om man tycker det är OK att ha med några smårätter som inte är precis klassiska.

En rätt sticker ut dock, och det var min mormors svampomelett. Den var så himla god! Fast nuförtiden verkar ingen äta julomelett. Det är med grädde i och den lagas i ugnen.

Vad gäller bukspottkörteln så finns det ämnen i socker som påminner om alkohol och är svåra för kroppen att bryta ner, särskilt om kroppen är stressad med att laga andra åkommor. Därför kan man få både problem med levern och bukspottskörteln om man äter mycket socker. Många tål socker men andra blir sjuka fort av sockerförbrukning. Halva delen av sockret måste brytas ner i levern precis som alkohol måste det och levern och bukspottskörteln är ganska synkade.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Julmaten?

Inläggav Alien » 2018-12-25 15:47:56

Ja, för mycket socker kanske var förklaringen. Får ta det lugnt med Aladdin i år, så varar den ända till trettondagen.

Grönkålen är en ny tradition för mig, kan ätas både rå i salladen och stuvad till skinkan och prinskorven.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Julmaten?

Inläggav Huggorm » 2018-12-25 15:53:55

Vi diskuterade faktiskt kål vid julmiddagen i år, framför allt vilken som var bäst av brunkål, rödkål och surkål, alla jultradition på olika håll. Ingen nämnde dock någon grönkål. Själv föredrar jag brunkål, men äter alla sorter. Dessutom blev det några brysselkål igår.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Julmaten?

Inläggav Alien » 2018-12-25 16:02:06

För dem som är anställda (som jag en gång var) brukar arbetsgivaren bjuda på julmatsbuffé. En gammal tradition.

UNT 2018-12-08 skrev:
Spoiler: visa
– Jag är ett stort fan av julfester, säger Alexander Zetterdahl.

Han arbetar som säljare på mediabyrån On Media i Uppsala och tycker att det är en självklarhet att arbetsgivaren ska bjuda på julbord eller julfest för de anställda.

– Det ger gemenskap och en möjlighet att få bli lite mer personlig med dem man har arbetat med hela året.
https://www.unt.se/start/jobbets-julfes ... 58695.aspx

Ja, så tycker förstås NT. Att "bli mer personlig" betyder för mig att avslöja hur konstig jag är.

Han får medhåll från etnologen och måltidsforskaren Richard Tellström, boende i Funbo utanför Uppsala och känd från tv-serien Historieätarna.

– Forskning i Storbritannien har kommit fram till att kostnaden för julfirande på arbetsplatser betalar tillbaka sig själv. Gemenskap förbättrar samarbetet på arbetsplatsen, vilket arbetsgivaren såklart tjänar på, säger han.

Enligt Richard Tellström finns det i Sverige en lång historia av julfestligheter på arbetsplatsen.

– Förmodligen är det en oerhört gammal tradition – något som funnits i åtminstone 300 år.

Han berättar hur 1700-talets arbetsplatsers julfirande ursprungligen brukade äga rum mitt på dagen på själva julafton. Då bjöd husbonden eller hantverksmästaren – exempelvis en plåtslagarmästare – på mat och gav en julgåva till sina anställda.

– Det bjöds på dopp i grytan med kött, öl och kanske en snaps. Gåvan kunde exempelvis bestå av tobak eller tyg, som den anställde kunde sy något nytt klädesplagg av.
---
Richard Tellström betonar att det är just uppmuntran som är kärnan i arbetsplatsens julfirande. Han nämner hur vissa arbetsgivare har tagit bort julfirandet för de anställda och menar att det är att skjuta sig själv i foten.

– De förstår inte att de bryter en månghundraårig tradition av att visa uppskattning för sina anställda.

Men just bufféer brukar göra mig proppmätt. Även om jag tar litet av varje, så blir det ändå alldeles för mycket om man tar av allt. Det gäller att välja bort. Annars protesterar kanske gallan, levern el bukspottskörteln.

FAKTA
Julbordet idag
Flera av de rätter som i dag är tätt sammankopplade med julbordet har tillkommit under de senaste hundra åren.

Dit hör bland annat Janssons frestelse, gravlax och prinskorv. Köttbullarna gjorde sitt genombrott i julmatssammanhang först på 1970-talet.

Samtidigt som dessa rätter har tagit sig in på julbordet är det andra som långsamt är på väg ut. Grisfötter och lutfisk är två exempel på klassisk julmat som blir allt mer ovanlig.

Källa: restaurangguiden.com

Ja, det är därför vi inte äter varken Jansons frestelse el gravlax hemma. Däremot håller vi fast vid lutfisken. Grisfötter har jag aldrig ätit.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Julmaten?

Inläggav Alien » 2018-12-25 16:11:41

Huggorm skrev:Vi diskuterade faktiskt kål vid julmiddagen i år, framför allt vilken som var bäst av brunkål, rödkål och surkål, alla jultradition på olika håll. Ingen nämnde dock någon grönkål. Själv föredrar jag brunkål, men äter alla sorter. Dessutom blev det några brysselkål igår.

Surkål är gott men jag förknippar det inte med julen.

I år blev det grönkål istf rödkål. Kanske får bli rödkål till nyår i stället (skinkan kommer vi att äta då också). Det blev inte plats i kylskåpet för båda.

Det tar också mer plats i kylskåpet om man ska köpa ett helt huvud rödkål och koka rödkål själv än om man köper färdigt.

Svenskar i Norge brukar bli besvikna på julmaten där. Det är ju bara vanlig festmat, inget speciellt jullikt! Förutom möjligen pinneköttet men det kanske också serveras vid andra fester än vid jul.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Julmaten?

Inläggav Huggorm » 2018-12-25 16:20:22

Alien skrev:Svenskar i Norge brukar bli besvikna på julmaten där. Det är ju bara vanlig festmat, inget speciellt jullikt! Förutom möjligen pinneköttet men det kanske också serveras vid andra fester än vid jul.
Jo, det ligger väl lite i det. Jag var ju i Norge och firade i år, och vi hade "ribbe" som huvudrätt. Det brukar nog översättas till "revbensspjäll" tror jag. Serverat med potatis och brun sås är det mer av en bra söndagsmiddag, men jag föredrar ändå det framför det svenska julbordet. Kan man få ett mål bra husmanskost så är jag nöjd och glad.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Julmaten?

Inläggav kiddie » 2018-12-26 4:57:51

När jag var liten griljerade mina föräldrar alltid skinkan på svålen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Julmaten?

Inläggav notwoodstock » 2019-07-01 19:58:15

Sill är en av de saker jag saknar som vegetarian. Även strömming o kokt kall potatis på knäckebröd (vad rätten nu heter), var ju gott.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Julmaten?

Inläggav Kristofer » 2019-07-01 21:06:16

Sillen är bäst!
Kristofer
Inaktiv
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Julmaten?

Inläggav Alien » 2021-01-02 1:01:30

Jag läster nostalgiskt vad jag skrev för 11 år sedan (vad tiden går!):

Pappa tycker det går bra med den färdigkokta, men jag opponerade mig. "Allting går att sälja med mördande reklam, kom och köp konserverad gröt". Så min man gjorde gammaldags risgrynsgröt efter mina instruktioner.

Nu var det vi som köpte en plastkorv med risgrynsgröt och kokade upp. Nu tycker jag det är för jobbigt att koka gröten och passa att den inte bränns. Dessutom hade vi inget grötris hemma. Vad gör man med det sen, det är ju bara på jul vi äter risgrynsgröt?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Julmaten?

Inläggav Zia1985 » 2021-01-02 1:48:00

Potatis-, morots- och leverlåda är nästan måsten. Kålrotslådan är sjukt äcklig och den klarar jag mig gott utan.
Sen gillar jag köttbullarna och sillen.
Min mormors gravade sik och gravade lax är dock höjdpunkten.
Min gammelfarmors risgrynsgröt var gudomlig, men hon har varit död i nästa 20 år och det är nog nästan lika länge sen jag åt risgrynsgröt senast, tycker ingen får till det som hon och den man köper i affären är ju deprimerande.
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Julmaten?

Inläggav Tulson74 » 2021-01-02 1:54:41

Zia1985 skrev:Potatis-, morots- och leverlåda är nästan måsten. Kålrotslådan är sjukt äcklig och den klarar jag mig gott utan.
Sen gillar jag köttbullarna och sillen.
Min mormors gravade sik och gravade lax är dock höjdpunkten.
Min gammelfarmors risgrynsgröt var gudomlig, men hon har varit död i nästa 20 år och det är nog nästan lika länge sen jag åt risgrynsgröt senast, tycker ingen får till det som hon och den man köper i affären är ju deprimerande.


Morotslåda och potatislåda är gott
Tulson74
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2020-03-04

Julmaten?

Inläggav Paladinen » 2021-01-02 10:35:31

Jag har lyxen av att syskon har barn så julen firas alltid där så det blir dom som får stå för all julmat och det brukar bli hela klabberaset . Skinka , köttbullar , syltor , Janssons frestelse ,sill , köttbullar , revbensspjäll och allt annat man kan förvänta sig på julbordet .
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Julmaten?

Inläggav Chrilleb » 2021-01-02 12:41:15

Sill, skinka ( färdigskivad och klar ) , Köttbullar ( små goda ) och Janssons frestelse ( måste finnas med helst )
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Julmaten?

Inläggav LordNelson » 2021-01-02 14:22:56

Tidigare så födde ju kon sin kalv 1 1/12 - 2 1/2 år före högtidstillfället. På våren före var det potatis, morötter, rödbetor, dill persilja och kål som skulle sättas. Grisarna skulle köpas (hade ingen egen sugga). På hösten var det skörd och inläggning. Vidare skulle slakten ske, sen skulle det styckas och tas omhand, tex göras korv och sylta, pölsa blev det också men den åts inte till jul. Bakning fanns också på schemat, pepparkakor, saffransbröd och matbröd, ja och så kanske mjuk pepparkaka. Ja just, skinkan skulle saltas och grisfötterna syltas. Höll på att glömma köttbullarna... Ja, sen var det städdags, tak, väggar, golv i alla rum som skulle skuras. Inget damm på eller under något skåp, inuti tror jag man var mer förlåtande. Men det har ju inget med mat att göra. Ja och ibland var det ljusstöpning och i stort sett varje år någon form av julpyssel. Jo, det var ju julklappar också... vissa gjorde man själv, andra skulle köpas. Ja och sen skulle allt slås in i paket, men det är lika, då som nu. Det andra mäktar jag inte med.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Julmaten?

Inläggav Nisse1982 » 2021-01-02 23:58:47

Själv har jag aldrig gillat Janssons frestelse men respekterar att många gillar den maträtten.
Käkar gärna julskinka, prinskorv, köttbullar och potatis. Sen är julvörtsbröd med sån där rund julost riktigt gott till! Drycken till allt är förstås julmust.
Nisse1982
 
Inlägg: 181
Anslöt: 2014-10-10

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in