”Syns” er(a) diagnos(er) i ert hem?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

”Syns” er(a) diagnos(er) i ert hem?

Inläggav Jossie94 » 2020-12-30 6:10:14

Jag menar en sa att den märkte på mig att jag hade en diagnos för jag blev sur för en sak. Så om någon är sur så är den enda anledningen att den har en diagnos? Den kan inte vara sur för något annat som inte har med diagnoser att göra? Okej det är väl om något att dra alla över en kam? Typ oj du är sur, har du en diagnos eller? Det är liksom som att säga till någon om den är sur på något ”har du mens eller?” Så ingen kan vara sur på något utan att det blir en fråga om mens eller att man har en diagnos?? Det om något är att inte ha rätt till sina egna känslor för man tappar ju sin rätt till att känna saker, folk vet ju redan varför du är sur så varför ska du då säga emot? De är lönlöst att säga emot för de kommer bara komma på mer ursäkter. Om det inte är mens eller diagnos, vad är det då?
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

”Syns” er(a) diagnos(er) i ert hem?

Inläggav antonius » 2020-12-30 9:17:01

Tror att du tänker för mycket. Försök koppla av lite, och inte låta NT fördärva dina dagar. Tag hand om dig själv och skaffa fritidssysslor som gör att du slipper fundera i cirklar... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21856
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

”Syns” er(a) diagnos(er) i ert hem?

Inläggav Jossie94 » 2020-12-30 21:43:28

Jo kanske det men bättre om folk svarar på det som är relevant. Nu pratar jag ju något annat här i tråden, då kvittar det om jag tänker för mycket eller inte. Det är inte det som är det viktiga i detta läge. För mig är det viktiga att få svar om det jag skriver. Jag frågade ju inte om jag tänkte för mycket eller för lite.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

”Syns” er(a) diagnos(er) i ert hem?

Inläggav Kidzi » 2020-12-31 16:33:30

Jossie94 skrev:Jag menar en sa att den märkte på mig att jag hade en diagnos för jag blev sur för en sak. Så om någon är sur så är den enda anledningen att den har en diagnos? Den kan inte vara sur för något annat som inte har med diagnoser att göra?


Du ser varje beteende för sig. Många ser det som en grupp beteenden där allt hänger ihop. Så att bli arg är inget kriterium, men kanske däremot att bli arg i en situation där NT inte blir arga, då tycker man någon är annorlunda.

Vet inte om det är detta som kallas central koherens.

Som när man lärde sig engelska och inte förstod ett ord skulle man försöka lista ut av sammanhanget vad ordet betydde. Ofta hittade man ju definitionen eller något nära den. Bara vissa ord var helt hopplösa. Min fd autistkompis som lärde sig svenska, kunde inte göra detta, fattades ett enda ord förstod hon inte meningen. Jag insåg inte vilket handikapp detta måste vara, men det är nog det. Det tar inte så lång tid att lära sig saker om man kan dra slutsatser, men annars tar skolarbetet en evighet.
Kidzi
 
Inlägg: 5538
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

”Syns” er(a) diagnos(er) i ert hem?

Inläggav Abbreviation » 2021-01-02 23:30:41

slackern skrev:
Abbreviation skrev: Kombinerar en denna information med vetskapen att jag (om än ej länge till) är formellt fullständigt obildad, så ger det en del signaler.


Det där går väl inte att sia om försen utbildningen är klar och du har papper på det? Stor skillnad på att komma in och att avsluta.

Åh herregud, försökte du medvetet vara dryg nu? Jag är fullständigt övertygad om att jag klarar en utbildning inom ett område där jag redan varit yrkesverksam i flera år. Skärp dig.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in