Kommunikationsstöd - vad psykiatrin behöver veta

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Kommunikationsstöd - vad psykiatrin behöver veta

Inläggav Liljan » 2020-01-25 6:13:27

Kidzi skrev:Det skulle vara jättebra. Många har aldrig varit på sjukhus och blir chockade när de måste vara inlagda. Många tror att man ska ligga i sin säng och bara vänta på att göra det man blivit tillsagd. Det kan leda till att "vi" inte får tillräckligt med mat, missar all fika, inte sover fast de kan ge sömntablett osv.

Inneliggande om man inte är typ i kritiskt tillstånd eller ska opereras då annat gäller, man måste säga till HELA TIDEN om saker man behöver. Vet själv att sa inte ett pip första gången jag var inlagd på en vårdavdelning, så jag fick ingenting förutom vanliga 3 målen mat. Visste inte att jag kunde begära att utesluta viss mat och få mer av annan mat. Mer än hälften av min mat var efterrätt (äter inte), så jag var hungrig hela tiden. Den vanliga maten var kanske en tredjedel av en normal portion för att efterrätten var huvuddelen. Och missade kvällsfika för det skulle man veta att man skulle säga till om eller hämta själv (kunde inte hämta). Trodde också jag bara kunde få två smörgåsar till frukost för det var det som stod i pappren att man skulle ha. Blev rätt hungrigt mellan 18 och 9 kan man säga! Och även efter! När jag var inneliggande en annan gång sa jag till att jag inte åt efterrätter. Då fick jag en hel portion. De frågade om jag ville ta om. Det trodde jag inte man fick.

Jag är väldigt bra på att uppfinna regler som inte stämmer.

Jag har hört dig berätta om det i en annan tråd. Det är hemskt men samtidigt konstigt. Hur ska någon alls (även NT personer) kunna veta hur det fungerar om ingen säger något?! Det minsta man kan begära är att de berättar hur saker funkar rent praktisk. Att de serverar så mycket efterrätt på ett sjukhus är också märkligt.

Jag gjorde en medicinsk abort en gång och valde att göra den på sjukhus eftersom jag ville få smärtlindring om jag behövde. Jag blev bra snopen när jag fick panodil som vem som helst kan köpa receptfritt. Det är det värsta smärtan jag varit med om i hela mitt liv, ord räcker inte till för att beskriva det, väl hemma svimmade jag som tur var annars hade jag inte klarat det. Efteråt har jag hört att vissa fått morfin, själv blev jag aldrig erbjuden någonting.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Kommunikationsstöd - vad psykiatrin behöver veta

Inläggav Kidzi » 2020-01-25 21:09:10

Liljan skrev:Jag blev bra snopen när jag fick panodil som vem som helst kan köpa receptfritt. Det är det värsta smärtan jag varit med om i hela mitt liv, ord räcker inte till för att beskriva det, väl hemma svimmade jag som tur var annars hade jag inte klarat det. Efteråt har jag hört att vissa fått morfin, själv blev jag aldrig erbjuden någonting.


Så typiskt fall av underbehandlad smärta pga aspergers. :( Aspergare fattar inte att det är en slags hinderlöpning att få smärtstillande. Att man inte bara får. Man måste tjata på rätt sätt. Andra får hur lätt som helst! De kan spelet trots att de inte spelat det innan. Sedan är även kvinnor underbehandlade. Så är man båda, ja då är det inte så lätt. DE anser kvinnor ska klara mer och man själv vet inte att man ska tigga.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Kommunikationsstöd - vad psykiatrin behöver veta

Inläggav Liljan » 2020-01-26 1:05:25

Kidzi skrev: Så typiskt fall av underbehandlad smärta pga aspergers. :( Aspergare fattar inte att det är en slags hinderlöpning att få smärtstillande. Att man inte bara får. Man måste tjata på rätt sätt. Andra får hur lätt som helst! De kan spelet trots att de inte spelat det innan. Sedan är även kvinnor underbehandlade. Så är man båda, ja då är det inte så lätt. DE anser kvinnor ska klara mer och man själv vet inte att man ska tigga.

Det är sant, det blir som att ha dubbla ”handikapp”, jag hade ingen diagnos då jag fick det året efter. Jag hade till och med mig en kompis som inte fattade hur dåligt jag mådde eller hur ont jag hade fast jag sa det. Jag ville inte tjata eller gnälla, på den tiden sa jag till en gång inte mer.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Kommunikationsstöd - vad psykiatrin behöver veta

Inläggav Liljan » 2020-02-04 22:52:32

Det här inlägget (med tipsen) har blivit utdelat till nästan all personal på Stockholms södras psykoterapienhet (Rosenlund) Jag gav dem en kopia som de spred vidare. Det har bara varit positiva reaktioner hittills :-)Happy
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Kommunikationsstöd - vad psykiatrin behöver veta

Inläggav Kidzi » 2020-02-04 23:50:43

Liljan skrev:Det här inlägget (med tipsen) har blivit utdelat till nästan all personal på Stockholms södras psykoterapienhet (Rosenlund) Jag gav dem en kopia som de spred vidare. Det har bara varit positiva reaktioner hittills :-)Happy


Det är bra tips och jag är glad att de blivit spridda.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Kommunikationsstöd - vad psykiatrin behöver veta

Inläggav Liljan » 2020-02-08 15:44:43

Kidzi skrev:
Liljan skrev:Det här inlägget (med tipsen) har blivit utdelat till nästan all personal på Stockholms södras psykoterapienhet (Rosenlund) Jag gav dem en kopia som de spred vidare. Det har bara varit positiva reaktioner hittills :-)Happy


Det är bra tips och jag är glad att de blivit spridda.

Tack :-)154
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Kommunikationsstöd - vad psykiatrin behöver veta

Inläggav nomemorytoday » 2020-02-09 6:57:43

RSD555 skrev:Du eller någon borde jobba med att hålla kurser om sånt här. Eller finnas där som konsult.
:!: :-)063 :-)173

Faktiskt.

Tack Liljan :-)154
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Kommunikationsstöd - vad psykiatrin behöver veta

Inläggav nomemorytoday » 2020-02-09 7:01:17

Liljan skrev:Det här inlägget (med tipsen) har blivit utdelat till nästan all personal på Stockholms södras psykoterapienhet (Rosenlund) Jag gav dem en kopia som de spred vidare. Det har bara varit positiva reaktioner hittills :-)Happy

Min erfarenhet av Rosenlund är att deras (Förr Aspergercentret) Kurs och kunskaps center, är bra som fan. Och har själv en guldarbetsterapeut. Riktigt fin. Dock när det gäller huset mittemot, känns det som man åker tillbaka i tiden lite. De är ej elaka eller så men som Mc Donalds. Kanske de har för mycket att göra eller nåt.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Kommunikationsstöd - vad psykiatrin behöver veta

Inläggav nomemorytoday » 2020-02-09 7:02:52

Gubbängens... finns en gammal kärringläkare där som tror att hon jobbar på Högdalens sophantering - enligt min erfarenhet
(Lyssnar ej och tvingar in en i ett litet rum med fyra personer, starka lampor och bara låtsaspratar ut i rymden, den lilla som finns där) Bökig röst samt luktar illa också. Måste sluta blir :-)Raging
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Kommunikationsstöd - vad psykiatrin behöver veta

Inläggav Fretshi » 2020-12-27 20:24:14

Kidzi skrev:
Liljan skrev:Jag blev bra snopen när jag fick panodil som vem som helst kan köpa receptfritt. Det är det värsta smärtan jag varit med om i hela mitt liv, ord räcker inte till för att beskriva det, väl hemma svimmade jag som tur var annars hade jag inte klarat det. Efteråt har jag hört att vissa fått morfin, själv blev jag aldrig erbjuden någonting.


Så typiskt fall av underbehandlad smärta pga aspergers. :( Aspergare fattar inte att det är en slags hinderlöpning att få smärtstillande. Att man inte bara får. Man måste tjata på rätt sätt. Andra får hur lätt som helst! De kan spelet trots att de inte spelat det innan. Sedan är även kvinnor underbehandlade. Så är man båda, ja då är det inte så lätt. DE anser kvinnor ska klara mer och man själv vet inte att man ska tigga.


Okej först och främst jag har inte varit delaktig i denna diskussion men vill ändå dela mina erfarenheter av smärta.
Jag fick aldrig smärtstillande utskrivet.
Men för mig har meditation hjälpt mot min smärta och spänningar i min rygg som troligen beror på stress och ångest.

Så det finns helt klart andra bättre vägar än smärtstillande att gå, sen om man mår dåligt psykiskt så kan det också påverka ens smärta i kroppen.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Kommunikationsstöd - vad psykiatrin behöver veta

Inläggav Fretshi » 2020-12-27 20:26:10

nomemorytoday skrev:Gubbängens... finns en gammal kärringläkare där som tror att hon jobbar på Högdalens sophantering - enligt min erfarenhet
(Lyssnar ej och tvingar in en i ett litet rum med fyra personer, starka lampor och bara låtsaspratar ut i rymden, den lilla som finns där) Bökig röst samt luktar illa också. Måste sluta blir :-)Raging


Är det Gulnara du menar?
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Kommunikationsstöd - vad psykiatrin behöver veta

Inläggav Kidzi » 2020-12-27 23:15:04

Fretshi skrev:Men för mig har meditation hjälpt mot min smärta och spänningar i min rygg som troligen beror på stress och ångest.


Vill se dig meditera bort bältros.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Kommunikationsstöd - vad psykiatrin behöver veta

Inläggav KeepThatCandy » 2022-07-06 6:53:49

Jag är en former junkie som gått på psykiatrin i många, många år. Men det var först som jag började på beroendeenheten som de upptäckte min autism. Så jag har gått ca 14 år i psykiatrin och det tog 1 år för beroendeenheten att förstå att jag har autism. Och skulle jag få välja mellan de två att få psykisk hjälp så skulle jag välja beroendevården, psykiatrin är rena skiten. Och ja, jag har flyttat över till beroendeenheten med alla min problem.
KeepThatCandy
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2022-07-06
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in