”Syns” er(a) diagnos(er) i ert hem?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

”Syns” er(a) diagnos(er) i ert hem?

Inläggav BellaBelle » 2020-11-23 9:41:35

”Syns” er(a) diagnos(er) i ert hem?

Ja, nu menar jag inte direkt att man typ kan gå hem till någon och säga: ”Åh så typiskt för någon med Asperger att ha det så här hemma!” Men hemma hos mig syns det att jag har ett specialintresse som brer ut sig.

Nu beror det också på att jag inte har någon vanlig arbetsplats att gå till och behöver hitta något att sysselsätta mig med hemma.

Sedan har jag det nog mer stökigt än vad som folk vanligen har. På grund av det att jag har haft till depressioner till och från samt svårt att komma igång och sånt. Adhd.

Tar ni hem vänner/gäster - när det inte är Corona-begränsningar och andra hinder menar jag nu.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

”Syns” er(a) diagnos(er) i ert hem?

Inläggav Alyana » 2020-11-23 10:31:46

Ja jag tror att det kan märkas.
Tar inte gärna hem folk annat än familjen och kompisar till barnen.
Det beror ffa på att jag inte ha behov av det.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

”Syns” er(a) diagnos(er) i ert hem?

Inläggav Heidi79 » 2020-11-23 10:39:24

Tror syns hos oss.. i lägenhet ja å min kompis bor
har stökigt.. fast mamma hjälper oss städa då å då
Å typ grejer ligger runt e dator spel, leksaker, lego, dvd filmar, gosdjur, ritsaker
Inte ser ut nån plats två vuxna tjejer bor
:D
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

”Syns” er(a) diagnos(er) i ert hem?

Inläggav Kahlokatt » 2020-11-23 12:40:12

Jag har det väldigt ordnat och prydligt hemma, så jag tror inte det märks mer än att det är väldigt mycket kattsaker överallt. Katter på tavlor, foton, i prydnadsform, som gosedjur, t.o.m. i form av skärbrädor. Jag har mycket Frida Kahlo-saker också.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

”Syns” er(a) diagnos(er) i ert hem?

Inläggav Micke » 2020-11-23 12:46:11

Jag tror att det kan synas genom att jag prioriterar egen trivsel och bekvämlighet före vad som är modernt och hur andra kan tänkas tycka att det ser ut.

Centralt i mitt vardagsrum är datorbordet, vilket är ett soffbord egentligen med en tillhörande skön fåtölj. Mellan dessa har jag en pall för datormusen så att man kan luta sig tillbaka. Fåtöljen är placerad så att jag ser ut över lägenheten, men även ut genom fönstret och tv:n när jag sitter vid datorn. Bredvid finns ett sängbord typ så man har block och prylar nära tillhands.

Jag tycker inte om stök eller att ha för mycket grejer synliga, undantaget är dock sovrummet som även fungerar som förvaringsutrymme och där man knappt ser väggen för alla hyllor. Där har jag allt från mjukisdjur till verktyg och det är säkert lite udda.

Och så har jag ju mörkläggningsgardiner i hela lägenheten då jag inte tycker om solljus inomhus, och belysningen i rummen är relativt svag. Bor man själv bör man ju inrätta det så att man själv trivs, dumt vore ju annars. :-)Happy
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

”Syns” er(a) diagnos(er) i ert hem?

Inläggav sussi83 » 2020-11-23 13:44:08

Vet inte vad jag ska säga kring det.
Tycker mer det syns att man saknar inkomst, har sålt en del grejer.
Kommer hålla mig till lägsta nivå av vad jag behöver, träffar man en partner kanske jag inte ens behöver lägga pengar på några.
Orkar inte hålla på.

Men en fåtölj vill jag gärna ha, bekväm att sitta och halvsova i, förmodligen en tv och kanske får jag igång min gamla pluggdator.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

”Syns” er(a) diagnos(er) i ert hem?

Inläggav Quagmire » 2020-11-23 14:08:30

Tror det ser ut som hos en tonåring...
Quagmire
Bannad
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2020-11-17

”Syns” er(a) diagnos(er) i ert hem?

Inläggav Lynx-66 » 2020-11-23 15:10:20

Om totalt kaos och utspridda projekt tyder på en diagnos, så syns det i så fall tydligt.
Lynx-66
 
Inlägg: 1954
Anslöt: 2019-11-16

”Syns” er(a) diagnos(er) i ert hem?

Inläggav Chrilleb » 2020-11-23 15:42:16

Oj, jaa...hos mig syns det nog. Har ett "Tommy-foto" på väggen i mitt rum. I övrigt rätt mycket elektronik, i form av telekablar, mikrofoner och högtalarkablar i en pöse vid stereon dX.
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

”Syns” er(a) diagnos(er) i ert hem?

Inläggav Richard » 2020-12-08 19:55:14

Jadå! :D

Jag har det jättestökigt...
https://i.imgur.com/WhYon0X.jpg
https://i.imgur.com/oyMafS1.jpg

Men sköter hygien o katterna.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

”Syns” er(a) diagnos(er) i ert hem?

Inläggav Huggorm » 2020-12-08 19:58:51

Richard skrev:Jadå! :D

Jag har det jättestökigt...
https://i.imgur.com/WhYon0X.jpg
https://i.imgur.com/oyMafS1.jpg

Men sköter hygien o katterna.
Tjusig lampa i hallen
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

”Syns” er(a) diagnos(er) i ert hem?

Inläggav Richard » 2020-12-08 20:24:50

Huggorm skrev:
Richard skrev:Jadå! :D

Jag har det jättestökigt...
https://i.imgur.com/WhYon0X.jpg
https://i.imgur.com/oyMafS1.jpg

Men sköter hygien o katterna.
Tjusig lampa i hallen

Haha... :-)Happy

Ja, glasgrejen runt den gick sönder, sen har jag inte fått till att köpa ny...
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

”Syns” er(a) diagnos(er) i ert hem?

Inläggav Flinta » 2020-12-08 21:41:36

Ja, jag har strategier till tusen, synliga och osynliga. Kan verka konstiga för vissa misstänker jag men då beror det på att de inte har insikt i hur jag fungerar/inte fungerar.
Jag behöver förenkla saker och skala av/bort saker för att minska saker som ger tar energi, stress och dränerar
eftersom nästan inget praktiskt går per automatik.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

”Syns” er(a) diagnos(er) i ert hem?

Inläggav smulgubbe » 2020-12-10 13:59:41

Richard skrev:Jadå! :D

Jag har det jättestökigt...
https://i.imgur.com/WhYon0X.jpg
https://i.imgur.com/oyMafS1.jpg

Men sköter hygien o katterna.


Det där kallar inte jag jättestökigt, jag kallar det "lite ostädat". Jag har det värre.
smulgubbe
 
Inlägg: 486
Anslöt: 2019-06-26

”Syns” er(a) diagnos(er) i ert hem?

Inläggav notwoodstock » 2020-12-11 6:28:12

Mitt hem är inte till för att ta emot folk i.

Primärt är jag nöjd om det är funktionellt. Att jag t.ex har koll på var saker är.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

”Syns” er(a) diagnos(er) i ert hem?

Inläggav Marjatta » 2020-12-11 10:37:57

Har svårt att hålla ordning och f.a. skapa en fungerande grundordning som sen går att hålla. Så jo, det måste jag nog säga.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

”Syns” er(a) diagnos(er) i ert hem?

Inläggav antonius » 2020-12-11 11:02:31

Har ett pedantiskt system som är omöjligt att upprätthålla, ger mig ångest och gör att jag blir tvungen gå upp och städa mitt i natten ibland. Har kvar prylar från min förra sambos tid, som jag inte förmår mig slänga, och en möblering som inte är adekvat och särskilt praktisk. Borde skaffat lite andra möbler för jag gillar egentligen inget av skräpet. Samt en massa racercyklar upphängt på väggen, ett kylskåp som borde slängas, men använder som sidebord och förvaring av allehanda ting utom kylvaror. Kort sagt en mischmasch inredning av en aspig och borderline störd utomjording... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

”Syns” er(a) diagnos(er) i ert hem?

Inläggav aspergerseasd » 2020-12-20 20:07:44

Ja, jag har svårigheter där också. När det blir för myclet på en och samma gång blir det svårt där också. Detta gäller överallt.
aspergerseasd
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2020-12-20

”Syns” er(a) diagnos(er) i ert hem?

Inläggav Abbreviation » 2020-12-26 1:31:13

Det syns väl inte jättetydligt, men om en vet hur en ska tolka saker så. Jag är notoriskt odekorativ av mig och har inga prydnadssaker (undantaget de som säljarna lämnade i huset och som jag inte tagit undan). Jag är obrydd av om hemmet är estetiskt tilltalande eller inte, utöver att jag gillar mycket färger.

Jag har enormt mycket böcker, vilket de flesta kanske inte reagerar på direkt. Kollar en närmare så ser en att det är en övervägande del facklitteratur inom ett fåtal ämnen. Mina hyllmeter med böcker om diverse språk, historia, psykologi och juridik visar tydligt på var mina specialintressen ligger. Kombinerar en denna information med vetskapen att jag (om än ej länge till) är formellt fullständigt obildad, så ger det en del signaler.

Allt har en plats och det finns sorteringssystem lite här och var. Det är rent men inte överdrivet rent, eftersom jag har en dubbel uppsättning pälsdjur. Just nu är det extremt tydligt att jag inte prioriterar att ha över människor, det finns inga som helst sällskapsytor. Visserligen är jag nyinflyttad, men det märks tydligt att jag prioriterar annorlunda än andra, särskilt när jag jämför med en ingift släkting som också just flyttat. Hos dem är det alldeles tillpiffat och välordnat, fixat och donat. Jag själv är obrydd över väggarnas färg och förekomsten av dekorativa element. Det framgår tydligt i mitt hem att prio ligger på användbarhet.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

”Syns” er(a) diagnos(er) i ert hem?

Inläggav Jossie94 » 2020-12-26 3:44:54

Hos mig och min sambo ser det väl ut som vilket hem som helst. Alltså Ikea möbler och det som majoriteten har. Så det är väldigt vanligt. Tror inte de märks så mycket i hemmet utan snarare mer på att jag inte fattar alla skämt och så. Då syftar jag på mer underliggande skämt osv som är sk oskrivna regler.

Jag fattar ju att man äter vissa maträtter med bestick och andra inte och sådana saker. Men när det kommer till ironi och skämt som är seriösa så blir det ju lite ”skämtar personen eller inte?” Känslan. Om ni inte förstår så menar jag att det inte är så tydligt att det är ett skämt pga att personen är så bra på att vara seriös. Lite som att säga att någon tycker en artist är väldigt bra men man hör inte tonläget utan hör tonläget som seriöst och tänker ja men vad kul att du gillar den artisten. Men i själva verket var personen oseriös. Den kunde lika gärna ha tyckt att artisten var väldigt bra. Så det är mer rösten och tonläget som blir missvisande.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

”Syns” er(a) diagnos(er) i ert hem?

Inläggav Jicac » 2020-12-26 23:26:44

Chrilleb skrev:Oj, jaa...hos mig syns det nog. Har ett "Tommy-foto" på väggen i mitt rum. I övrigt rätt mycket elektronik, i form av telekablar, mikrofoner och högtalarkablar i en pöse vid stereon dX.


Vad är ett tommmyfoto?
Jicac
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2020-10-01

”Syns” er(a) diagnos(er) i ert hem?

Inläggav Kidzi » 2020-12-27 0:16:25

Tror inte man kan säga just aspergers. Mer allmän galning. Värre var det när jag hade yxan vid dörren.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

”Syns” er(a) diagnos(er) i ert hem?

Inläggav antonius » 2020-12-27 5:22:18

Lynx-66 skrev:Tommy-foto


Är det sådana där motiv med vackra men lite ödsliga landskapsfoton? eller idolbilder på Tommy Nilsson? det sista var bara på skoj, jag vet ju att du gillar bra musiker... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

”Syns” er(a) diagnos(er) i ert hem?

Inläggav antonius » 2020-12-27 5:25:03

Kidzi skrev:Värre var det när jag hade yxan vid dörren.


Jag har ett alu-basebollträ på hatthyllan ifall man blir anfallen mitt i natten, man vet ju aldrig... :-)006
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in