Mentalsjukhus som Beckomberga ur ett historiskt perspektiv!

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Mentalsjukhus som Beckomberga ur ett historiskt perspektiv!

Inläggav manne » 2008-03-31 20:17:45

någon som vet hur det var att bo dära eller som kan berätta lite mera om stället jag har sätt så många skräck filmer om just mental-sjukhus
som innebörden har handlat om som huvud tema.. :!:

anatar att det var för jävligt att bo på sådana ställen förr i tiden.. :?:
Senast redigerad av manne 2011-05-04 13:31:28, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Karl » 2008-04-01 3:16:31

Förmodar att du inte sett filmen ännu. :roll:

De som berättar om sin vistelse där var ganska positiva och jag tror att du kan få en lite mer nyanserad uppfattning om de gamla psykiatri-institutionerna om du ser den. Det fanns och finns människor som inte klarar att leva ute i samhället, de hade en plats på dessa institutioner, nu är de i stället uteliggare eller tar helt enkelt livet av sig. Väldigt många tog livet av sig när institutionerna stängdes eftersom de lämnades att klara sig själva och blev fullständigt isolerade.

Jag tror att det du grundar din uppfattning på ligger mycket långt tillbaks i tiden. Barracuber lade upp en video från "Fråga doktorn" om psykiatrins historia som du kan jämföra med, den ligger här:
http://video.google.com/videoplay?docid ... 9795428250
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 13:31:28, redigerad totalt 1 gång.
Karl
 
Inlägg: 987
Anslöt: 2007-03-06
Ort: Västkusten

Inläggav manne » 2008-04-01 12:43:46

Karl skrev:Förmodar att du inte sett filmen ännu. :roll:

De som berättar om sin vistelse där var ganska positiva och jag tror att du kan få en lite mer nyanserad uppfattning om de gamla psykiatri-institutionerna om du ser den. Det fanns och finns människor som inte klarar att leva ute i samhället, de hade en plats på dessa institutioner, nu är de i stället uteliggare eller tar helt enkelt livet av sig. Väldigt många tog livet av sig när institutionerna stängdes eftersom de lämnades att klara sig själva och blev fullständigt isolerade.

Jag tror att det du grundar din uppfattning på ligger mycket långt tillbaks i tiden. Barracuber lade upp en video från "Fråga doktorn" om psykiatrins historia som du kan jämföra med, den ligger här:
http://video.google.com/videoplay?docid ... 9795428250


faktiskt så har jag sätt filmen i alla fall bitar av den men den var otäck.. :cry:
så jag såg bara vissa bitar av den tyvär.. :!:
Senast redigerad av manne 2011-05-04 13:31:28, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav manne » 2008-04-01 12:49:08

dära ser man så filmer

så denna är till stor del fiction.. :?: :?:

fan jag fick lära mig av min mamma som är för född 60 är 47 år i dag att det var precis som på denna film i verkligheten. :? :?

One.Flew.Over.The.Cuckoo's.Nest

När den frispråkige småtjuven Randle P. McMurphy (Jack Nicholson) kommer
in på mentalsjukhuset, skakar han om rutinerna med sitt smittsamma sinne
för oordning. Han blir den ena parten i ett jäsande krig, med den älskvärt
kyligt monstruösa syster Ratched (Louise Fletcher) som motståndare.
Det som kommer att stå på spel är alla patienters öde på hela avdelningen.
Av de flesta ansedd som 70-talets bästa film - den gick hem fullständigt
hos publik (har med sina 10 år på en biograf i Stockholm rekord), kritiker
och Oscarsjury. (Bästa film (producerad av Sul Zaentz och Michael Douglas),
Bäste manlige skådespelare (Nicholson),
Bästa kvinnliga skådespelare (Fletcher),
Bästa regissör (Milos Forman)
samt Bästa filmmanus (Lawrence Hauben och Bo Goldman).
Här är en uppfräschad digital överföring av den spännande uppsättningen av
Ken Keseys berömda bäststäljare!
Senast redigerad av manne 2011-05-04 13:31:28, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav manne » 2008-04-07 22:01:44

jag hittade lite bilder och så och länkar för de som är intresserade.. :!:

ps ta en titt på denna tex kungens statliga ny fascistiska mental-hospital..
http://psykmuseet.se/

Fick även massa bilder av en anan person i från forumet nämner inga namn.

http://camjam.se/content/view/105/124/


***Trasig bildlänk***
Senast redigerad av manne 2011-05-04 13:31:30, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Karl » 2008-04-08 15:15:05

"Fråga doktorn" handlar idag lite om psykiatrins historia, sänds kl. 16.05.
Även i SVT2 12/4 och SVT24 13/4
Vi gör ett nytt besök på Medicinskt museum i Köpenhamn för att få en bild av bl.a. psykvården från förr.
Karl
 
Inlägg: 987
Anslöt: 2007-03-06
Ort: Västkusten

Mentalsjukhus som Beckomberga ur ett historiskt perspektiv!

Inläggav Alien » 2020-12-20 2:04:59

Jättebump!

Jag tycker att på ett sätt var det idylliskt förr i tiden samtidigt som det var hemskt.

På Ulleråkers sjukhus var det som att leva i ett eget samhälle. Där fanns stor trädgård, väveri, snickeri, bageri, borst- och bokbinderi. Där kunde de minst sjuka patienterna arbeta. De hade även en egen kyrkogård, vet inte om både patienter och personal begravdes där el bara patienterna.

Men innan de moderna medicinerna kom så fick patienterna ligga i timslånga varmbad och spännas fast när de blev för oroliga/våldsamma.

Men det syntes ju mer förr. Hur fick dessa patienter det när de kom ut? De hade inga vänner utanför sjukhuset, deras släktingar hade dött el glömt bort dem. Hur har de med psykiska sjukdomar idag? Ja, de bor i egna lägenheter och tar mediciner. Ibland slutar de att ta sina mediciner. Det kan leda till att de tar livet av sig och i vissa fall begår "vansinnesdåd".

17 maj 2017 skrev:Mentalsjukhusboomen (1850-1950)
---
Den vanligaste orsaken till att man var på mentalsjukhus på slutet av 1800-talet var inte schizofreni eller den den typen av psykoser. Det var paralysie général, som var ett senstadium av syfilis. På den tiden var syfilis en väldigt allvarlig sjukdom, mycket farligare än den är idag. Och det fanns inte heller några antibiotika som man kunde bota syfilis med.

Sjukdomen gick i flera stadier, och i det tredje stadiet så fick man angrepp på nervsystemet och framför allt på hjärnan: patienterna blev psykotiska, kunde få storhetsvansinne och kunde få svårt att röra sig. De blev dementa och efter ett par år dog dem, men eftersom det inte fanns någon behandling mot syfilis var de mest galna patienterna i princip omöjliga att hantera under åren innan deras död.

De sinnessjukhus som fanns fylldes på i rask takt med de här omöjliga patienterna, överbelagda sjukhus med obotliga patienter som betedde sig oerhört skrämmande gjorde institutionerna ofta till förskräckliga platser. Syftet med sinnessjukhus hade ju till stor del varit att avskilja de sjuka från ogynnsamma miljöer, att få en chans till lugn och ro. Syfilispatienterna var själva antitesen till lugn och ro.
https://vadardepression.se/psykiatrins- ... -oppenvard

De metoder som kom under 1900-talet: Elbehandling ("elchocker"), insulinchocker och lobotomioperationer:

På 1930-talet introducerades sedan elbehandlingar, insulinchocker och lobotomier som behandlingar.

Elbehandlingarna, eller ECT som det också kallas, är egentligen den enda av de tre som finns kvar, även om en extremt ovanlig form av lobotomi, så kallad kapsulotomi, utförs på ett tiotal patienter om året i Sverige än idag.

Elbehandling används numera framför allt vid svårare depressioner och är då en mycket effektiv metod, där man sövs och får muskelavslappnande medel innan. Men vid den här tiden användes den på allt möjligt och inte sällan som straff eller för att lugna ner patienter. Läkaren Jan-Otto Ottosson skriver i boken “Psykiatrin i Sverige” om sina erfarenheter på Beckomberga under 1950-talet: “ECT användes i pacificerande syfte. Någon informerat samtycke var det inte fråga om utan patienterna trycktes ner på en brits, en skärm sattes upp och behandlingen gavs på avdelningen, utan narkos eller avslappning.”
https://vadardepression.se/psykiatrins- ... oppenvard/

Den som skrivit de citerade stycken har skrivet en hel bok också: Kalla mig galen: berättelser från Psyksverige av Christian Dahlström.

Källor till hela artikeln:
Psykiatrin i Sverige, 2009, av Jan-Otto Ottosson
Bryt det sista tabut, 2013, av Maria Borelius
Ut ur mörkret: en bok om depressioner, 2011, av Miki Agerberg
Bengt Sjöström – Den galna vården
Roger Qvarsell – Ordning och behandling
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Mentalsjukhus som Beckomberga ur ett historiskt perspektiv!

Inläggav Julianus » 2020-12-20 2:39:39

Beckomberga låter så roligt i mina öron :D
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Mentalsjukhus som Beckomberga ur ett historiskt perspektiv!

Inläggav manne » 2020-12-20 11:39:49

Karl skrev:Förmodar att du inte sett filmen ännu. :roll:

De som berättar om sin vistelse där var ganska positiva och jag tror att du kan få en lite mer nyanserad uppfattning om de gamla psykiatri-institutionerna om du ser den. Det fanns och finns människor som inte klarar att leva ute i samhället, de hade en plats på dessa institutioner, nu är de i stället uteliggare eller tar helt enkelt livet av sig. Väldigt många tog livet av sig när institutionerna stängdes eftersom de lämnades att klara sig själva och blev fullständigt isolerade.

Jag tror att det du grundar din uppfattning på ligger mycket långt tillbaks i tiden. Barracuber lade upp en video från "Fråga doktorn" om psykiatrins historia som du kan jämföra med, den ligger här:
http://video.google.com/videoplay?docid ... 9795428250


https://www.youtube.com/watch?v=ACBNG0NXuc0

ja hoppas att du skojar.? :shock: :-)063 :?:

St Lars Dokumentärfilm - DEL 1

https://www.youtube.com/watch?v=WSPi8AXUt8c
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Mentalsjukhus som Beckomberga ur ett historiskt perspektiv!

Inläggav manne » 2020-12-20 12:03:49

Karl skrev:"Fråga doktorn" handlar idag lite om psykiatrins historia, sänds kl. 16.05.
Även i SVT2 12/4 och SVT24 13/4
Vi gör ett nytt besök på Medicinskt museum i Köpenhamn för att få en bild av bl.a. psykvården från förr.


kolla in denna där.

Sankt Lars sjukhus "Där satt ju dårarna"

https://www.youtube.com/watch?v=YFO0HDPC7BA
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Mentalsjukhus som Beckomberga ur ett historiskt perspektiv!

Inläggav manne » 2023-01-13 11:38:55

Någon som kan berätta hur livet var på de stora mentalsjukhusen förr i tiden.?
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Mentalsjukhus som Beckomberga ur ett historiskt perspektiv!

Inläggav BellaBelle » 2023-01-14 18:21:26

manne skrev:Någon som kan berätta hur livet var på de stora mentalsjukhusen förr i tiden.?


Podden ”Sinnessjukt” hade tema Beckis förra året. Men det är betalavsnitt - patreon.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Mentalsjukhus som Beckomberga ur ett historiskt perspektiv!

Inläggav manne » 2023-01-14 19:57:36

BellaBelle skrev:
manne skrev:Någon som kan berätta hur livet var på de stora mentalsjukhusen förr i tiden.?


Podden ”Sinnessjukt” hade tema Beckis förra året. Men det är betalavsnitt - patreon.




hittade denna nu :-)063 :-)Happy
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Mentalsjukhus som Beckomberga ur ett historiskt perspektiv!

Inläggav BellaBelle » 2023-01-17 7:21:47

manne skrev:
BellaBelle skrev:
manne skrev:Någon som kan berätta hur livet var på de stora mentalsjukhusen förr i tiden.?


Podden ”Sinnessjukt” hade tema Beckis förra året. Men det är betalavsnitt - patreon.




hittade denna nu :-)063 :-)Happy


Yes!

Podden har dock, om jag minns rätt, tre avsnitt utlagda som man som icke-betalande kan få höra ”smakprov” från. Och därefter något diskussionsavsnitt typ eftersnack, tror jag det var.

Sara Stridsberg hade, enligt podden, en del felaktig info i sin bok om Beckomberga. Dock är det iofs en roman, inte en fackbok.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Mentalsjukhus som Beckomberga ur ett historiskt perspektiv!

Inläggav manne » 2023-01-17 11:57:36

BellaBelle skrev:
manne skrev:
BellaBelle skrev:
Podden ”Sinnessjukt” hade tema Beckis förra året. Men det är betalavsnitt - patreon.




hittade denna nu :-)063 :-)Happy


Yes!

Podden har dock, om jag minns rätt, tre avsnitt utlagda som man som icke-betalande kan få höra ”smakprov” från. Och därefter något diskussionsavsnitt typ eftersnack, tror jag det var.

Sara Stridsberg hade, enligt podden, en del felaktig info i sin bok om Beckomberga. Dock är det iofs en roman, inte en fackbok.


jag har varit inne på hans podcast hemsida förut och lyssnat.
kan man lyssna utan att behöva betala.? :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Mentalsjukhus som Beckomberga ur ett historiskt perspektiv!

Inläggav Ignatius » 2023-01-17 18:41:48

Om man går tillbaka ännu lite längre i tiden har jag forskat om den svensk-skotske antikvarien Alexander Seton (1768-1828). Familjen drev en export/importfirma medan han bara ville fornforska. Han gjorde dock sitt bästa och exporterade en runsten från Uppland till Skottland. Stenen står idag framför Edinburgh castle. Det var dock ingen som ville betala den då den kom fram och firma Seton gick back.

Hans far och bror kidnappade då Seton och förde honom från Sverige till England där de spärrade in honom på det ökända dårhuset Bedlam (Bedlam är alla dårhus moder. Bedlam är en synonym för dårhus på engelska.). Där satt han i 18 år. Då blev han inkallad till chefen som bad om ursäkt för den långa och omotiverade inlåsningen och gav honom pengar så att han kunde åka hem. Hans far och bror rövade dock åter bort honom och han blev inlåst ytterligare 12 år på en prästgård. Då prästen dog lyckades han rymma och ta sig hem till Sverige och fortsätta sin avbrutna fornforskning. Bland annat rodde han från Stockholm till Åbo mitt i vintern för att läsa medeltida handskrifter. Han grävde också på Birka och var väldigt framåt på flera områden.

Under vistelsen på Bedlam skrev Seton poesi "för att inte bli galen". Det är underliga dikter, mörka men samtidigt roliga. Det kanske inte är så konstigt med tanke på hur de blev till. Han tryckte sina dikter i en upplaga på 50 ex och jag skulle gärna vilja ha ett.

På Bedlam hade Seton sällskap av andra "dårar". En var en sjöman som slog runt i Londons hamn en kväll. Då han vaknade satt han fastkedjad på Bedlam utan en aning om varför. Där satt han i över ett decennium innan han av lika okänd anledning släpptes ut.

Det finns mycket som talar för att Seton hade Aspergers syndrom. Undrar hur många med Asperger som hamnat på dårhus för att omgivningen inte stod ut med specialintressen, märkliga idéer, psykiska och fysiska egenheter?
Ignatius
 
Inlägg: 418
Anslöt: 2019-05-05

Mentalsjukhus som Beckomberga ur ett historiskt perspektiv!

Inläggav BellaBelle » 2023-01-17 20:07:50

@Ignatius: Intressant!

Ja, enligt mentalvårdspersonal som intervjuas i denna dokumentär var det så att många på mentalsjukhus inte var sjuka i egentlig mening. De hade svårt att klara sig i samhället ”bara”:


https://youtu.be/oswUssXzFlY
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Mentalsjukhus som Beckomberga ur ett historiskt perspektiv!

Inläggav atoms » 2023-01-17 20:39:05

manne skrev:Någon som kan berätta hur livet var på de stora mentalsjukhusen förr i tiden.?


Det finns en bok som tar upp svensk psykiatri från medeltiden till i början av 1900-talet. Späckad med fakta och illustrationer. Verkar inte finnas på något antikvariat för tillfället men på biblioteket finns den säkert.

Tidig Svensk Psykiatri, Gösta Harding (Verbum 1975).
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Mentalsjukhus som Beckomberga ur ett historiskt perspektiv!

Inläggav Alien » 2023-01-17 20:50:03

Hemskt med Alexander Seton. Ingen rättssäkerhet för dem som ansågs mentalsjuka förr i tiden.

Öht användes mentalsjukhusen som ett sätt att bli av med besvärliga anhöriga. Citerar mig själv:

Förr kunde mentalsjukhusen vara en bekväm utväg att bli av med en besvärlig familjemedlem. T ex när Hjalmar Söderberg ville bli av med sin första hustru Märta efter tio års äktenskap.
---
https://psykmuseet.se/2014/11/forfattar ... essjukhus/
post1702799.html#p1702799
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Mentalsjukhus som Beckomberga ur ett historiskt perspektiv!

Inläggav Någon » 2023-01-17 21:54:00

Tyckte Alexander Seton verkade intressant. Googlade och fick bland annat denna träff: https://sok.riksarkivet.se/sbl/mobil/Artikel/5879
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Mentalsjukhus som Beckomberga ur ett historiskt perspektiv!

Inläggav Ignatius » 2023-01-18 22:05:17

Här är en bild på sjömannen som spärrades in på Bedlam efter en blöt utekväll i London. I bildtexten står det att han tjudrades vid röret med en 12 tum lång kedja. Där fick han sitta i ett decennium utan att veta varför eller hur han kommit dit. Som synes hade han svårt att kalla på hjälp eller få advokathjälp. Om jag varit i hans kläder hade jag nog blivit nykterist!

Norris2.jpg


Det finns en äldre biografi om Seton av arkeologen Dagmar Selling: http://libris.kb.se/bib/504021. Den är riktigt bra.

Jag har skrivit en artikel om Seton i lite nyare tid. Jag skulle kunna länka men då avslöjar jag min identitet. Risken är att de hittar mig och jag blir inspärrad på dårhus.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ignatius
 
Inlägg: 418
Anslöt: 2019-05-05

Mentalsjukhus som Beckomberga ur ett historiskt perspektiv!

Inläggav manne » 2023-01-18 22:53:29

Ignatius skrev:Här är en bild på sjömannen som spärrades in på Bedlam efter en blöt utekväll i London. I bildtexten står det att han tjudrades vid röret med en 12 tum lång kedja. Där fick han sitta i ett decennium utan att veta varför eller hur han kommit dit. Som synes hade han svårt att kalla på hjälp eller få advokathjälp. Om jag varit i hans kläder hade jag nog blivit nykterist!

Norris2.jpg


Det finns en äldre biografi om Seton av arkeologen Dagmar Selling: http://libris.kb.se/bib/504021. Den är riktigt bra.

Jag har skrivit en artikel om Seton i lite nyare tid. Jag skulle kunna länka men då avslöjar jag min identitet. Risken är att de hittar mig och jag blir inspärrad på dårhus.


Gustaf Fröding

bodde väl på mentalsjukhus. :o :-)063 :?:

https://www.vardfokus.se/nyheter/varda- ... ignes-liv/
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Mentalsjukhus som Beckomberga ur ett historiskt perspektiv!

Inläggav Ignatius » 2023-01-20 20:44:40

manne skrev:Gustaf Fröding

bodde väl på mentalsjukhus. :o :-)063 :?:

https://www.vardfokus.se/nyheter/varda- ... ignes-liv/


Jo, det gjorde han. Även Esaias Tegnér hamnade en runda på dårhus på grund av långt gången alkoholism. Eftersom han var biskop var man tvungen att tysta ner det och smuggla honom till ett dårhus i Tyskland.

Sinnessjukdom och särskilt då bipolär sjukdom drabbar ofta poeter. I boken "Touched with Fire" (http://libris.kb.se/hitlist?d=libris&q= ... ue&mf=&p=1) kommer författaren fram till att över hälften av alla kända poeter genom historien lidit av bipolär sjukdom. Toppexemplet är Lord Byron, en av de galnaste människor som levat. Han skrev underbar poesi mellan alla skandaler.

Hos vanliga författare är alkoholism mycket vanligare än i andra yrken. Alkoholism är ofta tecken på psykisk ohälsa och självmedicinering.
Ignatius
 
Inlägg: 418
Anslöt: 2019-05-05

Mentalsjukhus som Beckomberga ur ett historiskt perspektiv!

Inläggav xty3457 » 2023-01-21 0:52:48

manne skrev:
Karl skrev:Förmodar att du inte sett filmen ännu. :roll:

De som berättar om sin vistelse där var ganska positiva och jag tror att du kan få en lite mer nyanserad uppfattning om de gamla psykiatri-institutionerna om du ser den. Det fanns och finns människor som inte klarar att leva ute i samhället, de hade en plats på dessa institutioner, nu är de i stället uteliggare eller tar helt enkelt livet av sig. Väldigt många tog livet av sig när institutionerna stängdes eftersom de lämnades att klara sig själva och blev fullständigt isolerade.

Jag tror att det du grundar din uppfattning på ligger mycket långt tillbaks i tiden. Barracuber lade upp en video från "Fråga doktorn" om psykiatrins historia som du kan jämföra med, den ligger här:
http://video.google.com/videoplay?docid ... 9795428250


faktiskt så har jag sätt filmen i alla bitar av den men den var otäck.. :cry:
så jag såg bara vissa bitar av den tyvär.. :!:


Men ska inte på något sätt försköna psykatrin eller dess historia.
Jag är runda 40år men när man lade ner mentalsjukhusen på det tidiga 90-talet
i sverige så var det folk som sov kvar i kulvertarna på lillhagens mental sjukhus
i göteborg i flera år inann dem vågade sig ut i samhället-

Dvs insitutionerna var inte bra, men nu finns problemet att människor istället lämnats
vind för våg.
Numera kanske dem före detta mental patienterna på lillhagen istället är hemlösa och
står i nordstaden i göteborg och säljer faktum en tidigt som tar upp hemlösas situation
i göteborg.
Åker till göteborg nästan varje dag och pratar ibland med hemlösa som säljer denna tidning.
om hemlösaas situaiton i göteborg
//rdx684
xty3457
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2015-02-23

Återgå till Intressanta intressen



Logga in