Asperger hjerneskade (hjärnskada)?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Asperger hjerneskade?

Inläggav Heidi79 » 2020-12-11 19:01:33

Har flera diagnoser/problem

- autism
- lindrig cp (dåli balans, dåli motorik i munnen)
- dyspraxia
- lindrig utveckling störning (menar e fel)
- adhd
- expresiv språk störning
- inkontinens

vet mina föraldrar tror allt beror sig på jag har en hjärn skade
Å skriver sig från samma skaden alla problemen
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

Asperger hjerneskade?

Inläggav Quagmire » 2020-12-11 19:07:26

Heidi79 skrev:Har flera diagnoser/problem

- autism
- lindrig cp (dåli balans, dåli motorik i munnen)
- dyspraxia
- lindrig utveckling störning (menar e fel)
- adhd
- expresiv språk störning
- inkontinens

vet mina föraldrar tror allt beror sig på jag har en hjärn skade
Å skriver sig från samma skaden alla problemen


Ja, det vanliga är ju tyvärr att man har flera diagnoser. Hjärnan är rätt känslig och minsta lilla skada får följder på en rad områden.

Förstår ärligt talat inte folk som tror att man kan ha handikapp utan att det märks (inte riktat till någon särskild forummedlem). Asperger/autism nivå 1 är inte att ha milda svårigheter.
Quagmire
Bannad
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2020-11-17

Asperger hjerneskade?

Inläggav Chrilleb » 2020-12-13 12:44:37

@Lynx-66



Ojoj...detta var intressant ! Det är nämligen så att jag hade navelsträngen runt halsen när jag föddes, jag fick inte fram så mycket ljud. ( Har fått berättat för mig ), intressant... Men...lärde mig räkna och skriva rätt tidigt ( om jag minns rätt ).
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Asperger hjerneskade?

Inläggav Quagmire » 2020-12-13 13:37:44

En annan intressant sak är att vi autister som grupp har svårt med att bearbeta information med flera sinnen; syn, hörsel mm. I sociala situationer ska all information tolkas snabbt för att skapa begriplighet i stunden, därför uppfattas vi som långsamma och att vi inte hänger med.

System overload tycks också ha med detta att göra, en långsam hjärna överbelastas när filtret är pajat. Genier behöver något av ett pajat filter för att komma fram till alternativa lösningar, men dom har också snabba hjärnor så att det inte blir en belastning.
Quagmire
Bannad
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2020-11-17

Asperger hjerneskade?

Inläggav Lynx-66 » 2020-12-13 14:57:32

Chrilleb skrev:@Lynx-66



Ojoj...detta var intressant ! Det är nämligen så att jag hade navelsträngen runt halsen när jag föddes, jag fick inte fram så mycket ljud. ( Har fått berättat för mig ), intressant... Men...lärde mig räkna och skriva rätt tidigt ( om jag minns rätt ).


Jag vet inte hur allvarligt det var för mig, men mamma fick mig inte direkt utan de gjorde nåt innan.
Men navelsträngen runt halsen är ganska vanligt utan att vara allvarligt om jag minns rätt...
Tycker också det är intressant och tänker då också på min panikångest, som triggas av att jag andas högre och högre upp i specifika situationer.
Lynx-66
 
Inlägg: 1954
Anslöt: 2019-11-16

Asperger hjerneskade?

Inläggav Quagmire » 2020-12-14 21:33:28

Måste nyansera lite.

Att taka WAIS är det få som gör, så att lägga gränsen där är lite väl mycket begärt. Men man kan inte få en autismdiagnos om man har minst 135 (17, där 19 (145) är max) på alla deltest. Av dom cirka 300 utredningar som jag gått igenom så sattes ingen diagnos om så var fallet, trots klockrena andra drag. Det var förvisso en autist som fick 150 i helskale-IK, och hade alla deltest på minst 100. Men från 19 som högsta värde till 12 (110) är rätt stora skillnader, och vittnar om avvikelser. Det normala är att ha 10-15p skillnad från det lägsta till det högsta.

Man skulle ju kunna fråga sig om det då spelar någon roll ifall allt är minst medel, och svaret är ja. Högbegåvade människor som blir utbrända, får sänkta förmågor (framförallt inom vissa områden). Även om inget går under medel så fungerar dom helt enkelt inte (varken på jobb eller socialt). Så det har ett värde att även diagnosticera högbegåvade autister.
Quagmire
Bannad
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2020-11-17

Asperger hjerneskade (hjärnskada)?

Inläggav Marjatta » 2020-12-16 19:52:09

Jag frågade min utredningspsykolog varför man som en del av utredningen gör IQ-test.

Han svarade att det inte alltid görs. Om det är uppenbart att personen är normalbegåvad eller mer är det eg. onödigt, menade han. En del utredare gör inte IQ-test på personer som läst på högskola, för då vet man redan. Jag fick som sagt frågan om jag ville göra ett. Om jag sagt nej hade vi hoppat över det.

Jag frågade honom om ojämn begåvningsprofil, eftersom jag vet två personer som kommit från sin utredning med uppfattningen att det är ett jätteviktigt diagnoskriterium (varav du Quagmire då är en). Nej inte viktigt, sade han. Inte irrelevant, men inte bland de tyngre kriterierna. IQ-testen görs för att en uppfattning om personens intelligensnivå. "Men ovanför IQ 70 är det inte så intressant?" antog jag. "Säg 85" sa han. "Sen kan det ju också vara bra ibland för att bättre tolka personen."

Jag förstår honom så, att IQ-test är av underordnad betydelse i utredningen som helhet. Däremot kan säkert enstaka resultat vara viktiga i enskilda utredningar. Exv. kom, för min del, gränsen mellan atypisk autism och ASD att gå vid det faktum att jag som barn radat upp kritor och leksaker i rader. Det hade inte kommit fram tidigare i utredningen (eller han missade att notera det), och han stod och vägde mellan de två. Sen jag påpekat att det visst fanns något att stoppa in under rubriken som handlar om stereotypa eller repetitiva beteenden uppfyllde jag tillräckligt många kriterier av en viss typ för att kunna få diagnosen ASD. Men det betyder ju inte att leksaksuppradande är ett definitivt krav för ASD. I mitt fall var det så. Men hade jag uppfyllt nåt annat kriterium istället hade det inte spelat någon roll.

Quagmire skrev:Högbegåvade människor som blir utbrända, får sänkta förmågor (framförallt inom vissa områden). Även om inget går under medel så fungerar dom helt enkelt inte (varken på jobb eller socialt). Så det har ett värde att även diagnosticera högbegåvade autister.


Denna sänkning handlar ju då inte om själva autismen utan om utbrändhet, vilket är en lite annan sak. Om det finns tecken på utbrändhet förmodar jag att man i en neuropsykiatrisk undersökning tar höjd för denna, men det är ju inte standardförfarande 1A. Det finns säkert många olika special-tillägg beroende på om man har vad min utredningspsykolog kallar för "psykiatriska pålagringar", alltså psykiska besvär man fått genom livet troligen åtm. delvis som en följd av autismen, eller ej.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Asperger hjerneskade (hjärnskada)?

Inläggav Marjatta » 2020-12-16 19:57:47

Utbrändhet sägs ju f.ö. kunna ge irreversibla förändringar i hjärnan dvs hjärnskada. Sen säger andra att det är överdriven skräckpropaganda. FWIW
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Asperger hjerneskade (hjärnskada)?

Inläggav atoms » 2020-12-16 20:05:35

Quagmire skrev:Att taka WAIS är det få som gör, så att lägga gränsen där är lite väl mycket begärt. Men man kan inte få en autismdiagnos om man har minst 135 (17, där 19 (145) är max) på alla deltest. Av dom cirka 300 utredningar som jag gått igenom så sattes ingen diagnos om så var fallet, trots klockrena andra drag. Det var förvisso en autist som fick 150 i helskale-IK, och hade alla deltest på minst 100. Men från 19 som högsta värde till 12 (110) är rätt stora skillnader, och vittnar om avvikelser. Det normala är att ha 10-15p skillnad från det lägsta till det högsta.


Hur har du fått tillgång till cirka 300 utredningar?
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Asperger hjerneskade (hjärnskada)?

Inläggav Quagmire » 2020-12-16 20:08:08

atoms skrev:
Quagmire skrev:Att taka WAIS är det få som gör, så att lägga gränsen där är lite väl mycket begärt. Men man kan inte få en autismdiagnos om man har minst 135 (17, där 19 (145) är max) på alla deltest. Av dom cirka 300 utredningar som jag gått igenom så sattes ingen diagnos om så var fallet, trots klockrena andra drag. Det var förvisso en autist som fick 150 i helskale-IK, och hade alla deltest på minst 100. Men från 19 som högsta värde till 12 (110) är rätt stora skillnader, och vittnar om avvikelser. Det normala är att ha 10-15p skillnad från det lägsta till det högsta.


Hur har du fått tillgång till cirka 300 utredningar?


Om viljan finns så går det. Totalt sett var det väl 1000+ utredningar men gick bara igenom ett urval. Ett antal psykologer har man ju fått fråga om gamla utredningar ja.

Det är ju inte heller tillåtet med hydroxyklorokin + azithromycin för corona i Sverige, men fick det utskrivet.

Cash is king.
Quagmire
Bannad
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2020-11-17

Asperger hjerneskade (hjärnskada)?

Inläggav Quagmire » 2020-12-16 20:22:45

@Marjatta

Ja, i teorin ska det gå till så. Har frågat 4-5 psykologer, och man måste ställa dom mot väggen (typ fråga ifall dom diagnosticerat en person med autism ifall denne har 135 minst på varje deltest osv) för att få ett riktigt svar. Efter många om och men sade en psykolog "i teorin skall inte begåvningstesterna vara avgörande, men i praktiken är dom det.".

Det är också uppfattningen dom flesta skulle dra om dom gått igenom 200 autistutredningar och 100 utredningar som inte fick diagnos (med ett totalt material av 1000+ utredningar).

Ni får tro vad ni vill.
Senast redigerad av Quagmire 2020-12-16 20:26:13, redigerad totalt 1 gång.
Quagmire
Bannad
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2020-11-17

Asperger hjerneskade (hjärnskada)?

Inläggav Marjatta » 2020-12-16 20:25:41

@Quagmire

I sanning imponerande. Skaffar du lite hydroxyklorokin + azithromycin till mig också? Jag kan pröjsa.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Asperger hjerneskade (hjärnskada)?

Inläggav Marjatta » 2020-12-16 20:26:37

Undrar hur många personer man måste IQ-testa för att hitta någon som kommer upp i 135 på varje delprov. Nog väldigt, väldigt många. Kanske 1000 pers?
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Asperger hjerneskade (hjärnskada)?

Inläggav Quagmire » 2020-12-16 20:30:08

Marjatta skrev:@Quagmire

I sanning imponerande. Skaffar du lite hydroxyklorokin + azithromycin till mig också? Jag kan pröjsa.


Och nej, jag tänker inte lägga upp någon utredning av respekt för personerna.

Visst går det att köpa över internet, men då kan man få gammal medicin eller ksk inte ens det läkemedel man efterfrågar. Att ha recept är bäst.
Senast redigerad av Quagmire 2020-12-16 20:37:01, redigerad totalt 1 gång.
Quagmire
Bannad
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2020-11-17

Asperger hjerneskade (hjärnskada)?

Inläggav Quagmire » 2020-12-16 20:33:58

Marjatta skrev:Undrar hur många personer man måste IQ-testa för att hitta någon som kommer upp i 135 på varje delprov. Nog väldigt, väldigt många. Kanske 1000 pers?


135 är 1 på 100, 146-147 är 1 på 1000.
Quagmire
Bannad
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2020-11-17

Asperger hjerneskade (hjärnskada)?

Inläggav atoms » 2020-12-16 20:51:33

Quagmire skrev:
Marjatta skrev:Undrar hur många personer man måste IQ-testa för att hitta någon som kommer upp i 135 på varje delprov. Nog väldigt, väldigt många. Kanske 1000 pers?


135 är 1 på 100, 146-147 är 1 på 1000.


Dina påståenden är på sin höjd anekdotiska.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Asperger hjerneskade (hjärnskada)?

Inläggav Quagmire » 2020-12-16 20:55:35

Sunda förnuftet säger ju att neurologiska nedsättningar skall kunna ses på neuropsykologiska tester.
Quagmire
Bannad
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2020-11-17

Asperger hjerneskade (hjärnskada)?

Inläggav Marjatta » 2020-12-16 20:56:47

atoms skrev:
Quagmire skrev:
Marjatta skrev:Undrar hur många personer man måste IQ-testa för att hitta någon som kommer upp i 135 på varje delprov. Nog väldigt, väldigt många. Kanske 1000 pers?


135 är 1 på 100, 146-147 är 1 på 1000.


Dina påståenden är på sin höjd anekdotiska.


De där siffrorna kan nog stämma för hela provet. 135 är gränsen till översta percentilen.

Börja beräkna siffror på enstaka delprov låter inte som något seriösa psykologer skulle göra öht. Men om vi ändå leker den leken: för att skriva inom den översta procenten på VARJE delprov krävs mycket. Det är mycket mycket mindre än en procent av befolkningen som skulle göra det.

Sen tror jag inte ett ögonblick på någon på internet som säger sig ha mutat en massa psykologer för att få tillgång till ofantliga mängder sekretessbelagt material. Det är hur som helst irrelevant ... autism diagnosticeras inte primärt via IQ-test.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Asperger hjerneskade (hjärnskada)?

Inläggav Quagmire » 2020-12-16 21:01:12

Quagmire skrev:
Marjatta skrev:Undrar hur många personer man måste IQ-testa för att hitta någon som kommer upp i 135 på varje delprov. Nog väldigt, väldigt många. Kanske 1000 pers?


135 är 1 på 100, 146-147 är 1 på 1000.


Ah läste fel. testpersonen behöver komma upp i 120 i snitt för att erhålla en helskaleIK på 135. Så 135 på varje deltest är att nå det artificiellt satta taket (det är en exponentiell ökning för varje rätt efter 115 i helskaleIK.)
Quagmire
Bannad
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2020-11-17

Asperger hjerneskade (hjärnskada)?

Inläggav Quagmire » 2020-12-16 21:02:13

Marjatta skrev:
atoms skrev:
Quagmire skrev:
135 är 1 på 100, 146-147 är 1 på 1000.


Dina påståenden är på sin höjd anekdotiska.


De där siffrorna kan nog stämma för hela provet. 135 är gränsen till översta percentilen.

Börja beräkna siffror på enstaka delprov låter inte som något seriösa psykologer skulle göra öht. Men om vi ändå leker den leken: för att skriva inom den översta procenten på VARJE delprov krävs mycket. Det är mycket mycket mindre än en procent av befolkningen som skulle göra det.

Sen tror jag inte ett ögonblick på någon på internet som säger sig ha mutat en massa psykologer för att få tillgång till ofantliga mängder sekretessbelagt material. Det är hur som helst irrelevant ... autism diagnosticeras inte primärt via IQ-test.


Så jag skulle kunna muta läkare, men inte psykologer? Mm, finns ingen korruption i Sverige.
Quagmire
Bannad
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2020-11-17

Asperger hjerneskade (hjärnskada)?

Inläggav Quagmire » 2020-12-16 21:09:26

Marjatta skrev:autism diagnosticeras inte primärt via IQ-test.


Du ställde inte rätt sorts frågor, eller var pådrivande. Sedan finns ju möjligheten att just den psykologen inte bedömer som majoriteten.
Quagmire
Bannad
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2020-11-17

Asperger hjerneskade (hjärnskada)?

Inläggav Quagmire » 2020-12-16 21:27:23

Varför skulle jag ljuga om allt detta? Visst har jag en patetisk fritid, men inte så patetisk.
Quagmire
Bannad
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2020-11-17

Asperger hjerneskade (hjärnskada)?

Inläggav sussi83 » 2020-12-16 21:28:26

Weis testet talar om hur ens hjärna fungerar när man ska lösa problem och tänka generellt när man bearbetar information och hur man använder sig av informationen.
Det säger något om ens intelligens på en basnivå, testet är inte till för att upptäcka genier utan snarare att veta om man har en utvecklingsstörning eller ej.
Det är det man i huvudsak vill se.
Resultaten kan vara så tydliga att ett IQ test inte behövs för att förstå hur personen fungerar.

Ett vanligt intelligenstest ger ju en bild av vilka resultat man får och hur många rätta svar det blir.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Asperger hjerneskade (hjärnskada)?

Inläggav Quagmire » 2020-12-16 21:48:45

Abstract
Previous research using the Wechsler scales has identified areas of cognitive weaknesses in children, adolescents, and adults diagnosed with Autism or Asperger's syndrome. The current study evaluates cognitive functioning in adolescents and adults diagnosed with Autism or Asperger's syndrome using the Wechsler Adult Intelligence Scale-Fourth Edition (WAIS-IV) and the Social Perception subtest from the Advanced Clinical Solutions. Deficits in social perception, verbal comprehension, and processing speed were found in the Autism sample. Additionally, they exhibited inconsistent performance on auditory working memory and perceptual reasoning tasks. The Asperger's syndrome group had better overall cognitive skills than the Autism group, but compared with controls, they had weaknesses in processing speed, social perception, and components of auditory working memory. Both groups had relatively low scores on the WAIS-IV Comprehension subtest compared with the other verbal comprehension subtests. Clinical application and utility of the WAIS-IV and Social Perception in Autism Spectrum Disorders are discussed.


Naturligtvis skall man kunna se neurologiska nedsättningar på neurologiska tester, vilken idiot som helst kan räkna ut det.
Quagmire
Bannad
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2020-11-17

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in