Asperger hjerneskade (hjärnskada)?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Asperger hjerneskade?

Inläggav Toblerone » 2014-12-02 10:57:02

slackern skrev:
Alien skrev:Diagnosen sätts på grundval av symtomen. Det är därför det heter Aspergers syndrom.

Inom medicinen betecknar syndrom en bestämd kombination av avvikelser eller symptom som tenderar att uppträda tillsammans och som sammantaget pekar mot en viss diagnos.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Syndrom

Det är inte allt som syns i blodprov el på röntgen.


Hur förklarar du då Downs syndrom? Dom har ju en kromosom mer än oss andra och har ett litet speciellt utseende som är svårt att missa.


Jag har för mig att det kallas syndrom om det finns ganska många olika symptom som kan ingå, men då inte alla måste ingå. Det brukar finnas någon eller några symptom som alla eller de flesta som har syndromet har. Och andra symptom som bara en del har. Jag har sett "listor" med symptom på syndromen på nån medicinsida på nätet, där man hade angett hur många procent av dem som som har diagnosen har respektive symptom.

Utseendet vid Downs Syndrom är också ett av symptomen där nog 100 % har det symptomet. Dock varierar det ju lite, vissa har det inte lika tydligt. Och andra symptom så som hjärtfel förekommer inte hos alla, men är ändå ganska typiska. Jag tror inte att det har att göra med om det är symptom som är kroppsliga eller inte, eller att det är symptom som inte går att påvisa genom undersökningar. Det är helt enkelt ett flertal symptom som hör till en viss diagnos. Det är definitionen på syndrom.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Asperger hjerneskade?

Inläggav Fonster » 2014-12-02 14:00:40

asp123 skrev:Har man en skade i hjernen når man har asperger?


Min mamma tycker det iaf.
Fonster
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2014-11-12

Asperger hjerneskade?

Inläggav Toblerone » 2014-12-03 12:54:18

Fonster skrev:
asp123 skrev:Har man en skade i hjernen når man har asperger?


Min mamma tycker det iaf.


Det är inte en sak som man kan tycka till om. Antigen är det så eller inte. Hos de flesta är det inte så, vad jag vet.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Asperger hjerneskade?

Inläggav Flinta » 2014-12-03 20:21:20

AS räknas som en psykisk utvecklingsstörning om d jag läst är korrekt?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Asperger hjerneskade?

Inläggav Parvlon » 2014-12-03 22:03:13

Toblerone skrev:Det är inte en sak som man kan tycka till om. Antigen är det så eller inte.
Man kan tycka till om allt.

Om det inte är Gud man diskuterar med så kan man alltid ha en bättre åsikt ,tro eller verklighetsuppfattning.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Asperger hjerneskade?

Inläggav Quagmire » 2020-12-10 14:37:49

Läste detta
Abstract
Pediatric traumatic brain injury (TBI) and autism spectrum disorder (ASD) are two serious conditions that affect youth. Recent data, both preclinical and clinical, show that pediatric TBI and ASD share not only similar symptoms but also some of the same biologic mechanisms that cause these symptoms. Prominent symptoms for both disorders include gastrointestinal problems, learning difficulties, seizures, and sensory processing disruption. In this review, we highlight some of these shared mechanisms in order to discuss potential treatment options that might be applied for each condition. We discuss potential therapeutic and pharmacologic options as well as potential novel drug targets. Furthermore, we highlight advances in understanding of brain circuitry that is being propelled by improved imaging modalities. Going forward, advanced imaging will help in diagnosis and treatment planning strategies for pediatric patients. Lessons from each field can be applied to design better and more rigorous trials that can be used to improve guidelines for pediatric patients suffering from TBI or ASD.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5198096/

Autism verkar vara förväxlande lika med hjärnskada, intressant.
Quagmire
Bannad
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2020-11-17

Asperger hjerneskade?

Inläggav Lynx-66 » 2020-12-10 18:01:40

Ett gammalt inlägg nämnde navelsträngen runt halsen... så föddes jag också och sen innan 1 års ålder höll jag på att kvävas när min syster matade mig lite för optimistiskt.
Lynx-66
 
Inlägg: 1954
Anslöt: 2019-11-16

Asperger hjerneskade?

Inläggav Quagmire » 2020-12-10 18:32:50

Lynx-66 skrev:Ett gammalt inlägg nämnde navelsträngen runt halsen... så föddes jag också och sen innan 1 års ålder höll jag på att kvävas när min syster matade mig lite för optimistiskt.


Ah, jag har alltid misstänkt att jag varit hjärnskadad på ett eller annat sätt. Började fundera i dom banorna då jag fick reda på att autism nivå 1/asperger diagnosticeras utifrån begåvningstester/IQ-test. Många verkar ju ha svårt med skolan alt jobb, och en del säger ju att autism är utvecklingsstörning.
Quagmire
Bannad
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2020-11-17

Asperger hjerneskade?

Inläggav Marjatta » 2020-12-10 19:29:46

Quagmire skrev:
Lynx-66 skrev:Ett gammalt inlägg nämnde navelsträngen runt halsen... så föddes jag också och sen innan 1 års ålder höll jag på att kvävas när min syster matade mig lite för optimistiskt.


Ah, jag har alltid misstänkt att jag varit hjärnskadad på ett eller annat sätt. Började fundera i dom banorna då jag fick reda på att autism nivå 1/asperger diagnosticeras utifrån begåvningstester/IQ-test. Många verkar ju ha svårt med skolan alt jobb, och en del säger ju att autism är utvecklingsstörning.


Detta har du fått om bakfoten.

Autism är inte utvecklingsstörning. Många med ASD har svårt med skola och utbildning trots normal eller hög intelligens.

Förut var utvecklingsstörning en förutsättning för diagnosen autism. Normalintelligenta kallades att de hade aspergers syndrom. Intelligenstestet är alltså till för att stoppa in folk i nivå ett två och tre, detta eftersom hög- och normalintelligenta på olika sätt kan kompensera för sig autism medan det hela ser väldigt annorlunda ut, hos en människa med utvecklingsstörning.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Asperger hjerneskade?

Inläggav Quagmire » 2020-12-10 19:42:33

@Marjatta

Jag trodde ojämna förmågor var ett kännetecken för asperger? Man kan alltså få ett neuropsykiatriskt funktionshinder även om man presterar bra på alla neuropsykologiska tester (begåvningstest/IQ-test)? Dom testerna testar inte flexibilitet, selektiv uppmärksamhet, att kunna se helheten, exekutiva funktioner mm?

Var ganska säker då psykologen sade till mig att dom i huvudsak diagnosticerar autism nivå 1/asperger utifrån intelligenstesterna/dom neuropsykologiska testerna. Hon sade att dom inte diagnosticerar människor som får jättehögt på varje deltest. Men kan ju ha missuppfattat.
Quagmire
Bannad
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2020-11-17

Asperger hjerneskade?

Inläggav Marjatta » 2020-12-10 20:01:42

Så här har jag förstått det.

Quagmire skrev:Jag trodde ojämna förmågor var ett kännetecken för asperger?

Det är vanligt hos aspigt folk, men stämmer inte för alla. Det är inte ett diagnostiskt kriterium.

Quagmire skrev:Man kan alltså få ett neuropsykiatriskt funktionshinder även om man presterar bra på alla neuropsykologiska tester (begåvningstest/IQ-test)? Dom testerna testar inte flexibilitet, selektiv uppmärksamhet, att kunna se helheten, exekutiva funktioner mm?


IQ-test tester IQ, alltså intelligenskvot eller i dagligt tal intelligens (sen kan vi diskutera hur bra IQ-test mäter egentlig intelligens men det är en annan femma). Man kan få autismspektrumdiagnos oavsett hur smart eller korkad man är. Det är en av poängerna med det nya systemet där allt heter ASD, istället för att utvecklilngsstörda hette autister och övriga asperger.

Sen görs ju många andra tester under utredning, som inte testar IQ. Flexibilitet och selektiv uppmärksamhet, exekutiva funktioner m.m. är inte intelligens. Jag kan tänka mig att många av de autistiska symtomen gör att man presterar sämre på IQ-test än man skulle ha gjort annars. Jag hakade exv. upp mig på en klantigt formulerad fråga och spillde bort tid. Men det är litegrann en annan sak, ungefär som att lässvårigheter som gör så man läser långsammare än andra också är ett handikapp på vissa typer av IQ-test (beroende på hur de utförs, det jag gjorde i min utredning var inga skriftliga uppgifter så då spelar det ingen roll).

Quagmire skrev:Var ganska säker då psykologen sade till mig att dom i huvudsak diagnosticerar autism nivå 1/asperger utifrån intelligenstesterna/dom neuropsykologiska testerna. Hon sade att dom inte diagnosticerar människor som får jättehögt på varje deltest. Men kan ju ha missuppfattat.


Jag förstår det som att du här pratar om olika tester i klump, dels IQ-test och dels andra tester.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Asperger hjerneskade?

Inläggav Quagmire » 2020-12-10 20:24:32

Marjatta skrev:IQ-test tester IQ, alltså intelligenskvot eller i dagligt tal intelligens (sen kan vi diskutera hur bra IQ-test mäter egentlig intelligens men det är en annan femma). Man kan få autismspektrumdiagnos oavsett hur smart eller korkad man är. Det är en av poängerna med det nya systemet där allt heter ASD, istället för att utvecklilngsstörda hette autister och övriga asperger.


Jag tolkar det som att det inte skall göras åtskillnad mellan lågfungerande- och högfungerande autister (nt med olika begåvning är ju fortfarande nt.) Det har inte att göra med ifall alla autister har vissa förståndsmässa nedsättningar.

Marjatta skrev:Sen görs ju många andra tester under utredning, som inte testar IQ. Flexibilitet och selektiv uppmärksamhet, exekutiva funktioner m.m. är inte intelligens.


Psykologen sade till mig att man kan sätta ett likhetstecken mellan begåvning/IQ/neuropsykologiska tester osv.

Marjatta skrev:Jag förstår det som att du här pratar om olika tester i klump, dels IQ-test och dels andra tester.


Visst är det så. Men ett "IQ-test" är inte enbart ett symboltest med massa abstrakta figurer. WAIS (Wechsler Adult Intelligence Scale), som är regel vid en neuropsykologisk utredning är ett rent IQ-test, med massa olika deltester för att få en helskale-IQ. Indexpoäng mm återges för verbal funktion, performence, snabbhet, minne osv. Psykologer brukar ju också ta deltester från andra batterier (IQ-test) ifall dom vill komplettera bilden utav testpersonens svårigheter, alt screena mera ingående gällande exekutiva funktioner. Men alla deltester är kapacitetstest, och rätt ihopsatt får man en generell begåvning.

En utvecklingsstörningsutredning (IQ<70) går till på ungefär samma sätt som en aspergerutredning. Där tar dom tar upp barndom, pratar med föräldrar/anhöriga och man får beskriva vilka svårigheter man har. Men i slutändan är det begåvningen som styr, liksom vid autism.

Det är oerhört svårt för psykologer att utifrån utredningspersonens egna berättelser (som sitter och beskriver problemen på ett insiktsfullt sätt) kunna lista ut vad denna har för svårigheter, det är nästintill omöjligt. Det är rätt ofta man missbedömer vad man är bra resp dålig på, ens anhöriga är heller inte alltid objektiva. Och många äldre har lärt sig coopingstrategier. En utredning är ju tänkt att se bakom lärda knep för att passa in, och finns där ingen brist i grunden faller också diagnoskriteriet.

Jag säger inte att du har den här uppfattningen Marjatta (men många verkar ha denna ide), psykologer är ju inga supermänniskor som kan screena en person på 1-3h samtal. Det är inget pokerspel där man kan få aspergerdiagnos om man tittar "fel" eller sitter "konstigt". Dom är bra mycket mera stelbenta än så, och som jag tjatat om är intelligenstestet helt avgörande för att utröna vilka svårigheter man har.
Quagmire
Bannad
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2020-11-17

Asperger hjerneskade?

Inläggav Marjatta » 2020-12-10 21:12:18

Har upptäckt att det är väldigt vanligt att folk tar fasta på någon detalj från deras egen utredning, något som gjordes eller något som psykologen sade om dem, och sedan tror att detta är det mest utmärkande för NPF-utredningar.

IQ-testet var väl en dryg tredjedel, eller så, av min utredning. Strukturerade intervjuer en viktig del, som handlar om vilka svårigheter man har och haft i livet. Det finns problem med såna, absolut. Men det finns det med tester också. De problem man har och haft i livet är skälet till att man förtjänar och får en diagnos. De problem man handlar inte om begåvning, och kan inte detekteras med IQ-test. Bristande central koherens och förmågan till mentalisering handlar inte om begåvning. Däremot kan man ofta mha IQ kompensera och lära sig, vilket då de utvecklingsstörda har svårare att göra.

Vassego tjata. Jag kommer inte tro mer på dig för det. Det du säger rimmar så illa med allt jag lärt mig hittills. Jag tror på dig ang. hur din utredning utfördes, förstås, och jag blir väl inte helt förvånad om det finns några olika "skolor" kring hur utredningarna utförs. Det verkar väl som att regionerna gör lite olika. Men ang. själva diagnosen tror jag att du har missuppfattat en del. Du lär väl tro samma om mig, så tja. Där får vi ta i hand och tro olika, misstänker jag.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Asperger hjerneskade?

Inläggav Quagmire » 2020-12-10 21:23:40

People with Asperger's Syndrome were found to have spatial working memory deficits compared with control subjects on the Executive-Golf Task, although these may be indicative of a more general deficit in non-verbal intelligence in people with ASD.

https://en.wikipedia.org/wiki/Autism_and_working_memory

ABSTRACT
The present study examined information-processing (IP) deficits specific to the ability of
individuals with Asperger’s disorder (AD) to interpret and respond to nonverbal and
verbal information inherent in social relationships as it relates to working memory
capacity. Sixty boys between the ages of 11.0 and 15.7 years (30 diagnosed with AD
[Group A], and 30 typically developing, same-age peers [Group T]) were assessed using
the Working Memory Test Battery for Children (WMTB-C). The present study combined
theories from cognitive, neurological, and clinical psychology, isolated specific working
memory components, and identified a connection between working memory capacity and
the social skill deficiencies of individuals with AD. Three working memory scores (i.e.,
verbal [PL], visual-spatial [VSSP], and complex [CE]) were compared between the two
groups using ANOVA. All working memory differences examined between the two
groups in the present study were statistically different. The effect sizes of differences
between Groups A and T for PL, VSSP, and CE were .397, .279, and .627, respectively.
The results of the present study support the hypothesis that working memory is a specific
IP deficit of individuals with AD. Findings suggest that by targeting remedial efforts to
enhance working memory capacity, individuals with AD can more effectively engage in
complex IP tasks, participate in reciprocal social interactions, and thereby create social
change. Future research needs to expand upon the connection between working memory
capacity and the social deficiencies of individuals with Asperger’s disorder.

https://scholarworks.waldenu.edu/cgi/vi ... hodgkinson

Naturligtvis kan intelligenstester snappa upp våra svårigheter, annars skulle ju testen vara bra värdelösa. Det går inte att dela upp hjärnan i ett visst antal fack (även om vissa delar har med vissa funktioner att göra), och säga att det sociala och central koherens är friställt från allt annat.
Quagmire
Bannad
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2020-11-17

Asperger hjerneskade?

Inläggav Quagmire » 2020-12-10 22:22:23

Summary
Autistic spectrum disorders (ASD) have been associated with offending behaviour and it appears that people with ASD characteristics, particularly those with features of Asperger's syndrome are over‐represented in secure settings. In this chapter the prevalence and nature of offending behaviour in ASD, risk factors associated with offending by people with ASD, the difficulties people with ASD encounter once engaged with the criminal justice system (CJS) are discussed, along with possible approaches to the treatment and management of offenders with ASD.
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs ... DIpqZ5WCts

Beteenden påverkas förmodligen också om man har hjärnskada/neurologiska nedsättningar.
Quagmire
Bannad
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2020-11-17

Asperger hjerneskade?

Inläggav Quagmire » 2020-12-11 10:54:20

NPF-pedagogen Kenth Hedevåg skrev:– Den nya läroplanen är väldigt tydlig med att för att klara målen så ska du kunna reflektera, värdera, analysera, kritiskt granska och sätta saker i ett större sammanhang. Precis det man har svårt med när man har exempelvis autism.


Skolan har tidigare varit mera inriktad på jeopardykunskaper (kristalliserad intelligens). Men idag är det viktigare att kunna få ut något meningsfullt ur mängder av information/bearbeta information (flytande intelligens/fluid IQ). Det är inte särskilt svårt att förstå att vi som grupp (kan finnas undantag) har svårigheter med dagens krav då asperger/autism nivå 1 ofta innefattar; tidsuppfattningsproblem, svårt att kunna se helheten, inflexibilitet, nedsatt arbetsminne osv.

Dock kan en del med autism kan få bra betyg, med lite mera ansträngning än för icke nedsatta. Problemet är väl ofta att det inte håller över tid, alternativt inte kan ha lika stor arbetsbörda som nt (pga att vi inte har samma kapacitet).
Quagmire
Bannad
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2020-11-17

Asperger hjerneskade?

Inläggav antonius » 2020-12-11 11:06:18

Blev antagligen tappad i golvet, eller använd som fotboll...
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Asperger hjerneskade?

Inläggav Marjatta » 2020-12-11 11:11:55

Folk på spektrumet lär ska ha sämre arbetsminne än andra. Arbetsminne är ett deltest som ingick i iaf det IQ-test jag gjorde i utredningen. Det borde kunna vara relevant. Men resten? eftersom nu inte alla autister har ojämn begåvningsprofil, vilket stått på alla ställen där jag läst om saken. Minns inte procentsiffran, om det gällde 80% av alla som får diagnos, eller nåt liknande. Dock vet jag en person till som kommit ifrån sin utredning helt övertygad om att det är ett jätteviktigt diagnoskriterium. Hen tror också att det är supertypiskt att problemen visar sig på allvar just i mellanstadiet, vilket är vanligt men, tja. Det är inte alltid så.

Leta info ids jag inte. Googla upp forskningsartiklar som kan ge stöd åt den ståndpunkt man redan bestämt sig för kallas "cherry picking", det ids jag inte ägna mig åt. Men jag ska nog fråga min testpsykolog varför IQ-test ingår i utredningen. Han frågade mig om jag ville göra ett, och jag svarade ja. Då visste han iofs redan ungefär vilket resultat jag får på enklare IQ-test, såna som bara använder geometriska figurer (jodå, såna finns, men många fnyser lite åt dem eftersom de mäter en snävare definition av intelligens). Jag undrar vad han sagt om jag tyckt fler IQ-test var onödigt. Om han hade försökt övertala mig eller bara struntat i det.

Spontant gissar jag att IQ-siffran kan ha viss betydelse för indelningen i nivå 1 2 och 3, men vet inte. Annars har jag noterat att psykologen verkar bry sig rätt mycket om hur man agerar under testet. Hur man löser uppgifterna.

Ska försöka komma ihåg att fråga om vitsen med IQ-test i NPF-utredning.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Asperger hjerneskade?

Inläggav Quagmire » 2020-12-11 11:20:43

@Marjatta

Jättebra att du ska fråga h*n. Fråga också ifall man kan taka alla delar (få maxpoäng) i ett omfattande begåvningstest och ändå få en autismdiagnos, plus tilläggstesterna Wisconsin sorting card test (testar flexibilitet) och Rey complex figure (testar att kunna se helheten).

Och jo, alla autister måsta ha dippar i sin begåvningsprofil. Svårigheterna man har i vardagen vittnar om detta.

Fråga även vad det är för skillnad mellan neuropsykologiska test och IQ-test.

Matristester, eller så kallade G-tester korrelerar väldigt väl med standardiserade batterier (ex WAIS). Men dom allra flesta har också jämna begåvningsprofiler (ojämna profiler får hjärnskadade också, dom som är med om bilolyckor mm). Det blir oftast missvisande att använda sådana test för att utröna helskale IK hos autister, men för dom allra flesta "räcker det" med ett "stickprovstest" (som matriser är). I början så såg alla intelligenstester ut som WAIS (mångfacetterade), men dom upptäckte snart att matrisdelen (fluid reasoning) korrelerade väldigt bra med vad personen fick på hela testet. Det är ganska tidskrävande att sitta några timmar (och dyrt iom psykologkostnaden) med ett test när man på 20 min kan få ungefär samma värde (om man använder matriser).
Senast redigerad av Quagmire 2020-12-11 11:27:32, redigerad totalt 1 gång.
Quagmire
Bannad
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2020-11-17

Asperger hjerneskade?

Inläggav slackern » 2020-12-11 11:25:02

För att få diagnosen AS så får man ju inte ha varit utvecklingsstörd som barn, så kan tänka mig att IQ-testerna är till för att se att IQ är inom det normal och som det har nämnts ojämn begåvning är vanligt för oss med AS men inte ett krav.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Asperger hjerneskade?

Inläggav Quagmire » 2020-12-11 11:28:41

Nej, man kan inte taka alla delar i ett omfattande IQ-test + tilläggstesterna Rey complex figure och Wisconsin sorting card test och ändå få diagnosen autism. Svagheter måste man ha.
Quagmire
Bannad
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2020-11-17

Asperger hjerneskade?

Inläggav slackern » 2020-12-11 11:32:16

Quagmire skrev:Nej, man kan inte taka alla delar i ett omfattande IQ-test + tilläggstesterna Rey complex figure och Wisconsin sorting card test och ändå få diagnosen autism. Svagheter måste man ha.


Det ska väl ingå en hel del testbaterier enlig WAIS? För att överhuvudtaget kunna få fram ett IQ?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Asperger hjerneskade?

Inläggav Quagmire » 2020-12-11 11:43:33

slackern skrev:
Quagmire skrev:Nej, man kan inte taka alla delar i ett omfattande IQ-test + tilläggstesterna Rey complex figure och Wisconsin sorting card test och ändå få diagnosen autism. Svagheter måste man ha.


Det ska väl ingå en hel del testbaterier enlig WAIS? För att överhuvudtaget kunna få fram ett IQ?


Om jag nu förstått dig rätt. Så ja, det ingår många deltest i WAIS. Ett G-test är en "genväg" till vad WAIS kommer fram till. Även om testerna ser ut olika, så mäter dom mer eller mindre samma sak. Men matriser kan aldrig bli lika bra som ett omfattande IK-test/IQ-test, speciellt när det kommer till autister.

WAIS innehåller inte Wisconsin sorting card test eller Rey complex figure, dom är tilläggstester. Det är exempelvis vanligt att komplettera bilden utav testpersonens svårigheter med andra deltest. Men till viss del mäter även deltesten i WAIS att kunna se helheten och flexibilitet, även om dom två testerna är mera "renodlade".
Quagmire
Bannad
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2020-11-17

Asperger hjerneskade?

Inläggav Quagmire » 2020-12-11 12:25:59

Marjatta skrev:Annars har jag noterat att psykologen verkar bry sig rätt mycket om hur man agerar under testet. Hur man löser uppgifterna.


Sade psykologen det? Om inte, hur märker man att psykologen är intresserad av just det?
Quagmire
Bannad
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2020-11-17

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in