Arbetsterapeut

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Arbetsterapeut

Inläggav Melissa » 2019-11-05 2:06:47

Hej!

Fick ni hembesök av en arbetsterapeut när tiden för er utredning begav sig?
Om så var fallet, Vilka sysslor fick ni genomföra som terapeuten ville observera?

(självklart varierande beroende på ens förutsättningar och behov men likväl intresseväckande) :-)Happy
Melissa
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2019-06-22

Arbetsterapeut

Inläggav jomenvisst » 2019-11-05 2:55:39

Ej hembesök, fick baka en kladdkaka på mottagningen vilket kändes märkligt och något upprörande i efterhand. Lite kränkande på något sätt. Men kanske jag som utvecklat allergi mot vården vet ej.
jomenvisst
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2015-12-04

Arbetsterapeut

Inläggav Zia1985 » 2019-11-05 8:08:29

jomenvisst skrev:Ej hembesök, fick baka en kladdkaka på mottagningen vilket kändes märkligt och något upprörande i efterhand.

Va det bakas! Jag har en bekant som fick baka muffins, även hört andra som fått baka.

Jag har aldrig fått göra någon utredning hos en arbetsterapeut.
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Arbetsterapeut

Inläggav ShakeItOut » 2019-11-05 12:05:07

Nej, var aldrig tal om det.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Arbetsterapeut

Inläggav yumxi » 2019-11-05 13:00:03

Jag träffade arbetsterapeuten på mottagningen och fick sätta ihop en hylla.
yumxi
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2016-08-19
Ort: Appaloosa Plains

Arbetsterapeut

Inläggav Vildsvin » 2019-11-05 22:00:05

De frågade om jag ville göra testet hemma, men jag ville göra det svårare så jag gjorde det på sjukhuset i grannkommunen. Valde ett recept i en kokbok, köpte ingridienser i en affär jag inte varit i förut och lagade maten medan en arbetsterapeut skrev vad jag gjorde. Fick anmärkning på att jag plockade varor i den ordning de stod på listan och inte i den ordning de stod i affären, dvs jag gick förbi varor jag skulle ha och gick sen tillbaka. Hade också dålig uppmärksamhet när jag letade efter köksredskap, dvs flera redskap jag skulle ha låg i samma låda. Men när jag skulle ha nästa redskap gick jag inte till den rätta lådan direkt utan tittade igenom de andra lådorna först. Så uppgiften blev korrekt utförd även om det tog längre tid än optimalt.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Arbetsterapeut

Inläggav Melissa » 2019-11-05 23:59:42

jomenvisst: Blev kladdkakan god? :D Vad i momentet fick dig att känna så i efterhand?

yumxi: Gick det bra?

Vildsvin: Vad blev det för maträtt? Skönt att uppdraget ändock blev godtagbart. Igenkänning att "irra" runt i butikerna. :mrgreen:

Konstifikt att en del inte behövt utföra en sådan. Inbillade mig att det ingick i utredningen och var nödvändigt. :shock:
Melissa
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2019-06-22

Arbetsterapeut

Inläggav Flinta » 2019-11-06 8:52:58

Jag kan tänka mig att det var vanligare förr att en arbetsterapeut blev involverad vid en utredning. Eftersom inte lika många utreddes för 15-20 år sedan när jag fick diagnos satsades det nog mer resurser och tid på varje enskild person då jämfört med idag.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Arbetsterapeut

Inläggav yumxi » 2019-11-06 11:53:57

Melissa skrev:yumxi: Gick det bra?


Hyfsat tror jag även fast jag råkade montera benen på hyllan åt fel håll :oops: .
Hon noterade att jag arbetade relativt långsamt och att jag inte plockade undan efter mig.
yumxi
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2016-08-19
Ort: Appaloosa Plains

Arbetsterapeut

Inläggav Melissa » 2019-11-06 17:42:25

Flinta skrev:Jag kan tänka mig att det var vanligare förr att en arbetsterapeut blev involverad vid en utredning. Eftersom inte lika många utreddes för 15-20 år sedan när jag fick diagnos satsades det nog mer resurser och tid på varje enskild person då jämfört med idag.


Fick du göra en sådan bedömning?

Trodde tvärtom. Att det är än mer individanpassat och därmed ingår i ett större team idag jämfört med tidigare då man har kommit längre och fått mer kunskap. Förut visste ju knappt någon, ens vad Asperger var.

Har en annan fundering relaterat till arbetsterapeut. Bör jag starta en ny tråd eller kan man redigera i sin trådstart för att undvika nyskapade inlägg med samma ämne?
Melissa
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2019-06-22

Arbetsterapeut

Inläggav Melissa » 2019-11-06 17:53:15

yumxi skrev:
Melissa skrev:yumxi: Gick det bra?


Hyfsat tror jag även fast jag råkade montera benen på hyllan åt fel håll :oops: .
Hon noterade att jag arbetade relativt långsamt och att jag inte plockade undan efter mig.


Är lätt hänt. En del beskrivningar är ofta omständiga och när man väl ska inleda så fattas tillhörande skruvar. :-)051
Melissa
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2019-06-22

Arbetsterapeut

Inläggav Vildsvin » 2019-11-06 22:26:02

Melissa skrev:Vildsvin: Vad blev det för maträtt? Skönt att uppdraget ändock blev godtagbart. Igenkänning att "irra" runt i butikerna. :mrgreen:


Det var falukorvsgryta. Arbetsterapeuten ansåg att det var ett av de svårare recepten. Irrandet i affären och i kökslådorna tillsammans med ett test där man skulle hitta fel i bilder (typ två personer går på stranden, men bara en lämnar fotspår) var det jag misslyckades med. Fick diagnosen ADD pga det.

Fick ändå diagnosen asperger pga journalanteckningar från barndomen, även om jag inte uppfyllde kriterierna som vuxen. Så här i efterhand tror jag det handlar om att det ger rätt till mer stöd än om man bara har ADD.

Melissa skrev:
Flinta skrev:Jag kan tänka mig att det var vanligare förr att en arbetsterapeut blev involverad vid en utredning. Eftersom inte lika många utreddes för 15-20 år sedan när jag fick diagnos satsades det nog mer resurser och tid på varje enskild person då jämfört med idag.


Fick du göra en sådan bedömning?

Trodde tvärtom. Att det är än mer individanpassat och därmed ingår i ett större team idag jämfört med tidigare då man har kommit längre och fått mer kunskap. Förut visste ju knappt någon, ens vad Asperger var.


Det beror på var man gjort utredningen. I Stockholms läns landsting kom man överrens om en gemensam standard för utredning år 2009. Innan dess hade varje sjukhus sina egna rutiner. Då kan man fundera på hur mycket en utredning skiljer sig åt på sjukhus i olika landsting.

Stockholms län och sjukvårdsområdena runt Göteborg (vet inte hur det är i själva Göteborg numera, men tidigare var psykvården mycket sämre där än i kranskommunerna) kör med en trestegsmodell. Man gör först en ytlig utredning med psykiater och psykolog, som fångar upp de uppenbara fallen, den upptäckte inte min ADD. De tveksamma fallen går vidare till en fördjupad utredning där arbetsterapeut ingår. Upptäcker de tecken på känd genetisk sjukdom eller hjärnskada får man göra en genetisk utredning respektive undersökning av hjärnan med EEG, magnetkamera, blodfödesmätning mm.

Norrlandslandstingen var tidigare riktigt dåliga, vet inte hur de är idag.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Arbetsterapeut

Inläggav Zima33 » 2019-11-10 19:32:26

Jag utreddes 2011 i Stockholm. Träffade bara psykiatriker och psykolog.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Arbetsterapeut

Inläggav Marjatta » 2020-12-09 19:26:06

Vildsvin skrev:I Stockholms läns landsting kom man överrens om en gemensam standard för utredning år 2009. Innan dess hade varje sjukhus sina egna rutiner. Då kan man fundera på hur mycket en utredning skiljer sig åt på sjukhus i olika landsting.

Stockholms län och sjukvårdsområdena runt Göteborg (vet inte hur det är i själva Göteborg numera, men tidigare var psykvården mycket sämre där än i kranskommunerna) kör med en trestegsmodell. Man gör först en ytlig utredning med psykiater och psykolog, som fångar upp de uppenbara fallen, den upptäckte inte min ADD. De tveksamma fallen går vidare till en fördjupad utredning där arbetsterapeut ingår.


Aha! Intressant info. Då får vi se om jag blir skickad till "slutsteget" med arbetsterapeut, pga gränsfall, eller ej.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Arbetsterapeut

Inläggav sussi83 » 2020-12-09 20:31:42

Jag ser ingen poäng med att skämmas för min diagnos.
Hur som går det alltid att läsa i sin journal vilka bedömningar de gör under resans gång, de hittar man numera under Mina vårdkontakter på 1177 så smidigt.
Det kan nog se olika ut om man får träffa terapeut under utredning eller inte, förut låg ansvaret att kolla upp sådant enbart hos Habiliteringen när man remitterats dit.
Då får man samtal med en psykolog eller en kurator som kollar om man behöver extra stöd, om frågan inte tas upp med en gång kan det vara för att alla tar sitt besked på olika sätt.
Nu har jag märkt på senare år att man har den resursen inom psykiatrin med och de har ju utökat stödet även för personer med ADHD till exempel.
Förut var man bara aktuell för dessa insatser om man tillhörde LSS-personkrets vad jag förstod det som, iaf fick man inte erbjudande om detta på samma sätt som hos Habiliteringen.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Återgå till Aspergare och vården



Logga in