Koll på ekonomin

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Koll på ekonomin

Inläggav Marjatta » 2020-09-06 15:00:55

Hur gör ni för att hålla koll på ekonomin? Jag menar vardagsekonomin.

Förr i världen tog jag ut en viss summa från bankomaten varje vecka. Länge var det 500. Det skulle då räcka till allt "normalt" - inte kläder, böcker, resor etc men vardagliga kostnader. Ibland, om jag hade en snål månad, fick jag krympa den summan.

Nu har jag ett konto kopplat till kortet jag betalar saker med. Dit för jag över pengar en gång i månaden. Jag känner inte alls att jag har koll. När jag loggar in på min bank är det inte alls lätt att se vilka betalningar där som är vad. Somligt bokförs på en gång, annat kommer in senare. Ringer jag banken för att kolla tillgängligt belopp är det då inte samma sak som saldo ...

... hur håller jag reda på mina pengar? Måste jag skaffa en liten bok och skriva upp alla utgifter där? (eller nåt elektroniskt men jag skulle nog föredra en liten bok. Eller MÖJLIGEN ett excelark i datorn. Möjligen)

För en månad sen såg jag i min internetbank att det drogs en massa småsummor för div. nättidningar som jag vid olika tillfällen tagit en prenumeration på. En månad gratis, ni vet, eller för en krona. Sen börjar pengarna ticka iväg om man inte håller koll och avslutar prenumerationen i tid.

Måste jag logga in på internetbanken var och varannan dag för att hålla koll?

Mitt gamla system, att ta ut en viss summa i kontanter varje vecka, var onekligen mycket lättare men som utvecklingen gått blir det systemet omöjligt att gå tillbaka till. Allt fler ställen tar inte kontanter öht.

Hur gör ni?
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Koll på ekonomin

Inläggav Julianus » 2020-09-06 15:18:02

Det som är enklast är att ha fler konton för olika ändamål.
Ett som går till sparande och ett annat konto för räkningar.
Varje månad när du får pengar, gör en automatisk överföring till räkningskontot. Det som blir över efter alla räkningar är betalda, inklusive mat och hyra så kan du föra över resterande till sparande.

Se till att ha autogiro från räkningskontot, på det sättet har man koll på ekonomin.

Ha inte mycket pengar till kontot som kortet är kopplat till.

Bara ett tips :)

Men jag håller med, det är rätt jobbigt med allt fler ställen som inte accepterar kontanter trots att det är ett giltigt betalningsmedel. Alla har inte Swish och annat trams!
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Koll på ekonomin

Inläggav Flia » 2020-09-06 16:10:52

Jag delar upp det på olika konton. Mat, öronmärkt (t.ex om jag bokat tid till frissan), sparande mm. De flesta banker låter dig namnge kontona själv så det blir lättare att se vad som är vad.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Koll på ekonomin

Inläggav Marjatta » 2020-09-06 16:45:54

Flia skrev:Jag delar upp det på olika konton. Mat, öronmärkt (t.ex om jag bokat tid till frissan), sparande mm. De flesta banker låter dig namnge kontona själv så det blir lättare att se vad som är vad.


Du det där var intressant! I dagsläget har jag bara två konton.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Koll på ekonomin

Inläggav nescio » 2020-09-06 19:58:59

Vad menas med koll på ekonomin? Det är väl bara att spara alla kvitton och fakturor?
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Koll på ekonomin

Inläggav Marjatta » 2020-09-06 20:04:43

nescio skrev:Vad menas med koll på ekonomin? Det är väl bara att spara alla kvitton och fakturor?


Det är också en metod. Jag har tänkt genomföra den några gånger men det har inte funkat pga jag har saknat system för det.

Många fakturor är ju bara elektroniska numera. Det som sker i banken utan att jag får nåt papper får jag isåf skriva ner, om det ska bli överskådligt.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Koll på ekonomin

Inläggav slackern » 2020-09-06 20:49:52

Jag har ingen godman eller förvaltare så helt hjälplös är jag inte.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Koll på ekonomin

Inläggav Kidzi » 2020-09-07 2:28:36

Har ett konto som jag använder för löpande utgifter och två sparkonton.

Jag försöker betala räkningar så snart jag orkar efter jag fått pengar. Jag har slutat ha autogiron, har de på småutgifter bara. För vill inte få pengar 18 och sedan dras det massa i slutet på månaden. Sådana autogiron passar bättre för de som får pengar på lönedagen.

Jag har liknande räkningar varje månad så det är inte svårt hålla koll.

Så när jag betalar räkningar dras det även lite till sparkontot. Efter det så är jag fri att förbruka resten av pengarna. Förutom några hundra i slutet av månaden som ska vara till autogiro.

Man kan också tänka sig att man räknar ut vad man har att spendera och har dessa pengar på sitt kortkonto. Och att man sköter räkningar från ett annat konto. Då är det uppenbart vad man har.

Man kan även göra så men ha det på automatik att pengarna kommer in på kortkontot delat på varje vecka. Det är bra om man har svårt att hålla i pengar.

Så hur man än vänder på det, fler än ett konto är bra.

Att hålla koll på vad jag har kvar på kortkontot inga problem. På min banks app kan man snabbkolla vad man har utan att logga in.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Koll på ekonomin

Inläggav nallen » 2020-09-07 21:18:47

Marjatta skrev:Allt fler ställen tar inte kontanter öht.

Ställen som inte tar kontanter får klara sig utan mina affärer. Liksom ställen online som bara erbjuder betalning via Klarna.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Koll på ekonomin

Inläggav Kungen1 » 2020-12-04 0:53:00

Man har regler för sig själv. Ät inte ute. Handla bara mat från affären, och sedan spenderar du inte pengar på något annat än hyra, el, försäkring, och annat du måste betala.

På bidrag kan man inte öka sin inkomst, så du får vara extra sparsam om du vill ha mer.
Kungen1
Inaktiv
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2020-11-25

Koll på ekonomin

Inläggav sussi83 » 2020-12-04 1:15:43

Jag har svårt för ekonomi jag vet knappt min egen budget eftersom den inte är att lita på.
Jag glömmer att jag spenderat och på vad så all känns snurrigt, jag vill ha koll men min adhd bråkar ofta och man blir impulsiv.
Har inget utrymme för sparande.

Behöver någon som sätter bollen i rullning för att saker ska bli av, att hacka på en hjälper inte för problemet blir inte löst!
Har FF mina mediciner i en stor hög huller om buller för det inte blir av med dosett.
Glömmer rapporter och ansökningar och allt sånt, jag är helt utmattad av allt detta med saker.
Bytte telefon och bara det fanns motstånd till, jag skiter i märken på telefoner och elektronik, de är gamla redan när de hamnar i butik, men att fixa och dona och kolla och..
Suck.

Så blir det väl fixa möbler antar jag, orkar inte..
Nästan så jag bara köper en sån där tjock madrass och sover och äter i den samt använder som soffa.
Billigaste skiten som går att finna, orkar inte göra val.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Koll på ekonomin

Inläggav sussi83 » 2020-12-04 1:30:18

Jag handlar varken kläder eller besöker restauranger, bio mm.
Men mitt bästa råd är att inte gå i affärer och "titta", förr kunde jag sätta sprätt på närmare 10.000kr på en dag, nu besöker jag bara Ica, Lidl, och Systemet i princip.
Ser man ur det perspektivet så ja man har blivit extremt ekonomisk, känns som ett mirakel.
Fast desto svårare.
Tråkigare.

Jag har blivit ganska bra på att ta hand om rester och får nästan ångest om något blivit dåligt.
Har lärt mig mer och mer att göra vegetarisk mat på köpet, och det går framåt iaf.
Har några favoriter.

Kan tipsa om sajten och böckerna Portioner under tian, bra förslag på ekonomisk mat för en hel vecka.
Men sammansättningen får man lära sig fila på så man inte känner sig hungrig.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Koll på ekonomin

Inläggav Kungen1 » 2020-12-04 1:40:21

10k låter mycket. Har du massor i skulder då?
Kungen1
Inaktiv
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2020-11-25

Koll på ekonomin

Inläggav slackern » 2020-12-04 2:01:39

sussi83 skrev:Har FF mina mediciner i en stor hög huller om buller för det inte blir av med dosett.


Känner igen det där med dosett så jäkla påfrestande att fylla på den en gång i veckan, men i dagsläget måste jag greja med det så att jag inte glömmer bort att ta några piller men det händer mellan varven att jag glömmer bort att ta min Atentin trotts allt.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Koll på ekonomin

Inläggav Heidi79 » 2020-12-04 4:11:04

Marjatta skrev:Hur gör ni för att hålla koll på ekonomin? Jag menar vardagsekonomin.


Har noll koll

Överlämnat allt ansvar till pappa. min förstånd på pengar e på nivå ett litet barn. tyvärr. Å då får skötas samma sätt.

E en liten sum fick pengar..på mitt visa kort. Som har till pepsi max å nått lip gloss å så.

Annars e pappa har mina pengar.
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

Koll på ekonomin

Inläggav Chrilleb » 2020-12-04 9:24:23

Hej, jag skriver upp på ett kuvert när jag handlar, hur mycket pengar jag tagit, med datum och så.
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in