Makt!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Makt!

Inläggav Kungen1 » 2020-12-04 0:13:16

Vill skapa en tråd om ämnet makt. Jag tror på att makt är det enda som betyder något i livet. Allt annat är lögner.

Dom svaga tycker om att främja svaghet för att dom själva inte kan vara med i matchen. Att gå runt blint i livet är inte bra, och kommer leda till att du lider mera.

Skriv era tankar kring makt. Hur ska man få mer makt? Hur ska man utöva sin makt mot andra?

Någon med låg till lite makt är fattig, svag/fet, har diagnoser, gnäller på andra mm..

Någon med makt är då motsatsen, samt att ha en position i landet där man kan påverka andras liv.
Kungen1
Inaktiv
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2020-11-25

Makt!

Inläggav Batte » 2020-12-04 0:16:42

Når du skriver makt, mener du bare politikere?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Makt!

Inläggav Kungen1 » 2020-12-04 0:21:23

Batte skrev:Når du skriver makt, mener du bare politikere?


Jag läser det som "När du skriver makt, menar du bara politiker". Nej, fast samtidigt ja, visst.

Det kan vara all sorts makt. Pengar, status, att vara bra på att manipulera människor/tjejer etc. Vi har alla sett charmiga människor få som dom vill. Det är en sorts makt. Snygga människor kommer undan med mer än andra etc.
Kungen1
Inaktiv
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2020-11-25

Makt!

Inläggav Batte » 2020-12-04 0:29:26

Jeg har makt. Makt er ikke det som betyr noe. De menneskene jeg har beundret minst, har vært mektige mennesker.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Makt!

Inläggav Kungen1 » 2020-12-04 0:32:00

Batte skrev:Jeg har makt. Makt er ikke det som betyr noe. De menneskene jeg har beundret minst, har vært mektige mennesker.


Beundrar du soppiga människor, blir du en själv. Kanske därför du sitter på forum hela dagarna?

Ser man inte upp till mäktiga människor, blir man nog inte en själv. Sedan kan du vara en som inte bryr sig om sånt. Och som jag skrev ovan, så vill du gå blint i livet, och vara svag.
Kungen1
Inaktiv
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2020-11-25

Makt!

Inläggav Batte » 2020-12-04 0:37:03

Kungen1 skrev:
Batte skrev:Jeg har makt. Makt er ikke det som betyr noe. De menneskene jeg har beundret minst, har vært mektige mennesker.


Beundrar du soppiga människor, blir du en själv. Kanske därför du sitter på forum hela dagarna?

Ser man inte upp till mäktiga människor, blir man nog inte en själv. Sedan kan du vara en som inte bryr sig om sånt. Och som jag skrev ovan, så vill du gå blint i livet, och vara svag.
Du forstår nok ikke. Jeg har makt.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Makt!

Inläggav Karamell » 2020-12-04 0:38:33

Den som pratar mest vinner.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Makt!

Inläggav Kungen1 » 2020-12-04 0:43:23

Karamell skrev:Den som pratar mest vinner.


Japp, det är så jag ser på saken. Vinner ju stort :D
Kungen1
Inaktiv
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2020-11-25

Makt!

Inläggav Micke » 2020-12-04 0:48:14

Mänskligheten rör sig från att makt är rätt till att rätt är makt.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Makt!

Inläggav Kungen1 » 2020-12-04 0:50:22

Micke skrev:Mänskligheten rör sig från att makt är rätt till att rätt är makt.


Hur menar du? Kan du utveckla det du skrev. Låter intressant. Aha, menar du att alla har rätt till makt. Att alla har rätt till pengar etc?

Tror inte det är sanningen. Jag ser livet som annorlunda.
Kungen1
Inaktiv
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2020-11-25

Makt!

Inläggav Kungen1 » 2020-12-04 1:27:17

Min makt är starkast här tror jag, fast man finner den inte här. Allt detta är bara onödigt.
Kungen1
Inaktiv
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2020-11-25

Makt!

Inläggav Micke » 2020-12-04 2:14:19

Jag tror inte att världslig/materiell makt leder till någon långvarig lycka för en. Jag tror heller inte att någon här blir imponerad när någon annan påstår sig ha "starkast makt", vad det nu innebär. Snarare så funderar man nog över varför du känner behov utav att uttrycka dig på det viset.

Vill man få in en beständig lycka i sitt liv så tror jag mer på den här metoden:



Kvinnan i klippet är en verkligt "upplyst" person. Det är inte det vanliga new age-flummet här, utan hon vet vad hon talar om enligt min bedömning. Och därmed har hon ju makt över sig själv och troligtvis också över sitt egna liv. Som verkligt upplyst så lever hon också i kärlek och skulle därmed aldrig vilja ha makt över någon annan individ.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Makt!

Inläggav Alien » 2020-12-04 2:18:43

Alla bör sträva över makt över sitt eget liv. Det räcker för mig. Jag vill inte ha makt över andras liv.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Makt!

Inläggav sussi83 » 2020-12-04 3:29:52

Kunskap är makt och ett bra intellekt är makt oftast.
Har man förstått sin diagnos bland annat så har man fått mer makt, mer kunskap än man hade innan, kanske därför vissa inte vill ge detta?
Bara en fundering.

Jag tror inte på att folk generellt är så skrupelfria att rätt och fel ger makt, är man byfåne så är man och det kan inte tvättas bort.
Om jag sätter på mig fina kläder för att jag tycker om dem så ogillas det av vissa, en byfåne ska ha vissa epitet.
Men man skapar sig makt genom att veta dessa saker men ändå gå emot, om jag ändå är ett freak så kan jag iaf få trivas med vissa saker som jag själv valt.
Trots att jag har mindre värde, jag tjänar inte på något av det.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Makt!

Inläggav sussi83 » 2020-12-04 4:25:40

Micke skrev:Jag tror inte att världslig/materiell makt leder till någon långvarig lycka för en. Jag tror heller inte att någon här blir imponerad när någon annan påstår sig ha "starkast makt", vad det nu innebär. Snarare så funderar man nog över varför du känner behov utav att uttrycka dig på det viset.

Vill man få in en beständig lycka i sitt liv så tror jag mer på den här metoden:



Kvinnan i klippet är en verkligt "upplyst" person. Det är inte det vanliga new age-flummet här, utan hon vet vad hon talar om enligt min bedömning. Och därmed har hon ju makt över sig själv och troligtvis också över sitt egna liv. Som verkligt upplyst så lever hon också i kärlek och skulle därmed aldrig vilja ha makt över någon annan individ.

Jag har jag tycker om den där filosofin och meditation tycker jag är bra.
Jag har varit dragen till buddhismen, egentligen vet jag inte riktigt varför, om det varit själv lugnet eller de där statyerna på Budda i fågelbaden.
Allt har en aura som jag tycker om fast ska läsa med i skrifterna.

Håller med dig Micke att hon sa v
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Makt!

Inläggav ShakeItOut » 2020-12-04 14:16:07

Jag tycker att hela tänket är störtlöjligt och makt är verkligen inget viktigt för mig.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Makt!

Inläggav Batte » 2020-12-04 18:54:58

Jeg tenker at hvor mye makt man har, er ikke det viktige. Alle har makt over noe. Det viktige er hva man vil oppnå med den makten man har. Altså intensjoner.

Et mektig menneske med onde eller egoistiske intensjoner, det er ingen ting jeg beundrer. Selv om det mennesket får til mye bra fordi det har mye makt, kan det være en liten prestasjon og lite se opp til.

Et menneske med lite makt og gode intensjoner, det kan jeg se opp til så mye mer. Selv om det ikke kan gjøre like mye, på grunn av mengden makt.

Et menneske som har de beste intensjoner og som bruker sin makt for å gjøre rett, det beundrer jeg mye. Derfor kan f.eks. en person som gir noen få gode ord fortjene beundring mer enn enn mektig prisvinner.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Makt!

Inläggav Micke » 2020-12-04 18:57:28

sussi83 skrev:Jag har jag tycker om den där filosofin och meditation tycker jag är bra.
Jag har varit dragen till buddhismen, egentligen vet jag inte riktigt varför, om det varit själv lugnet eller de där statyerna på Budda i fågelbaden.
Allt har en aura som jag tycker om fast ska läsa med i skrifterna.

Håller med dig Micke att hon sa v

Du var nog lite trött när du skrev detta. :-)005

Buddhismen kan absolut vara en bra inkörsport till att förstå sig själv lite mer på djupet. Det vet jag av egen erfarenhet.

Susann som jag länkade till tycker jag annars förklarar djupa saker på ett pedagogiskt och förhållandevis lättsmält sätt. Jag rekommenderar hennes videos om man har intresse av sådant här, även om jag inte sett så många utav dom själv än. Men vad jag har sett hittintills så stämmer det bra in med mina egna uppfattningar.

Hon minns sina tidigare liv och detta ska vara hennes första liv på jorden, och hon har inkarnerat här för att tillsammans med ett gäng andra hjälpa oss igenom dom utmaningar vi nu står inför. Jag tror ju själv att vi står inför stora utmaningar den närmaste framtiden och att det kan vara av stor vikt att man jobbar med sig själv för att kunna hantera allt som kommer att hända och som redan händer i världen. Men det är ju självklart upp till var och en om man vill göra denna inre resa eller ej.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Makt!

Inläggav Micke » 2020-12-04 19:35:07

Batte skrev: Derfor kan f.eks. en person som gir noen få gode ord fortjene beundring mer enn enn mektig prisvinner.

Ja det här med att vinna tävlingar bygger ju på att besegra andra och är ju egentligen inte det minsta ädelt, utan bygger ju på den uråldriga krigarmentaliteten. Med det sagt så tycker jag att idrottstävlingar kan vara bra underhållning och jag kan beundra fina prestationer.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Makt!

Inläggav Karamell » 2020-12-04 19:48:36

makt är sexigt
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Makt!

Inläggav Quagmire » 2020-12-04 20:27:48

Alien skrev:Alla bör sträva över makt över sitt eget liv. Det räcker för mig. Jag vill inte ha makt över andras liv.


På sätt och vis har du ju en maktposition. Om det nu var medvetet eller ej låter jag vara osagt. Men att vara mod på ett forum för mer än 1000 användare måste nog anses som att ha visst inflytande.

YT, snapchat mm når den breda massan och en influencer som har 100k följare har ju mera makt än en kommunpolitiker (förutsatt att influencern vet hur man nyttjar ställningen, vilket dom flesta gör.)
Quagmire
Bannad
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2020-11-17

Makt!

Inläggav Karamell » 2020-12-04 20:31:55

Alien skrev:Alla bör sträva över makt över sitt eget liv. Det räcker för mig. Jag vill inte ha makt över andras liv.

Vad fint sagt.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Makt!

Inläggav Quagmire » 2020-12-04 20:49:46

Nu har jag ingen makt, men det är ju lätt att föreställa sig att känner man rätt folk så öppnas också många dörrar. Känner man domare kan man få ett förmildrat straff, känner man läkare kan man på specialvård och känner man politiker kan man vara med och påverka.

Apropå influencers, som jag har förstått det så finns det vissa politiker som uppvaktar dom större bloggarna mm (tjänster och gentjänster). Alla flockas kring vinnare och gör dom till ännu större vinnare. Att korruption inte finns i Sverige är en myt, vänskapskorruption har alltid funnits och kommer förmodligen alltid att finnas.
Quagmire
Bannad
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2020-11-17

Makt!

Inläggav Tulson74 » 2020-12-06 21:43:49

Jag är fostrad att lyda, då ger man bort sin egenmakt och liv till andra. Har alltid blivit / känt mig kuvad. Jag på egenmakt i nästa liv. Av personliga skäl hoppas jag möjlighet till makten SNART
Tulson74
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2020-03-04

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in