Mördade nazisterna psyksjuka och utvecklingsstörda?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Mördade nazisterna utvecklingsstörda?

Inläggav Alyana » 2020-11-30 8:41:44

Låter märkligt måste jag säga att nunnor skulle vilja mörda barn... :-)063
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Mördade nazisterna utvecklingsstörda?

Inläggav Marjatta » 2020-11-30 10:52:22

Alien skrev:
antonius skrev:
Alyana skrev:HUR kan hon ha varit "djupt troende" kristen om hon gjorde detta?
Fattar inte det måste jag säga.
Låter konstigt.
För det går inte alls ihop liksom med vad Jesus lär.
Han vände sig ju speciellt till de sjuka och annorlunda och hjälpte dem.


Finns många exempel på illvilliga som utnyttjat olika religioner för att driva sina mörka mål, så Pauline Kneisslers eventuella religiositet ska du nog inte ta så hårt, hon läste nog bibeln som fan tolkar den, som man brukar säga... :-)063

Denna Pauline Kneissler är ett exempel på den vardagliga ondskan.

När alla omkring henne var troende kristna var hon också det. När de flesta var nazister blev hon också det. "Du ska göra som svensson gör..."

En av dessa var sjuksköterskan Pauline Kneissler som arbetade på en psykiatrisk vårdanstalt i Berlin. Hon var troende protestant, sjöng i kyrkokören och från 1937 aktiv i olika avdelningar inom nazistpartiet.

I december 1939 började Pauline Kneissler och flera andra sjuksköterskor frivilligt arbeta i eutanasiprogrammet.

Större delen av Tysklands protestantiska kristenhet blev omvandlad till en nazistisk kyrka, Deutsche Christen. Det finns fina bilder av pampiga gudstjänster med naziflaggor på altaret. De som inte ville bli nazister bildade Bekännelsekyrkan. Mest kända namnet där är Dietrich Bonhoeffer, som avrättades i slutet av kriget och allmänt betraktas som martyr.

Alyana skrev:Låter märkligt måste jag säga att nunnor skulle vilja mörda barn... :-)063

Ja. Jo. Katolicismen i Tyskland hade svårare att hoppa in i mainstream-fållan och rakt av bli nazistisk eftersom katolska kyrkan inte är nationsbaserad. Men här och var förekom det säkert, med enskilda präster och säkert även enskilda kloster.

Vad gäller detta universitetssjukhus så tror jag väl inte att nunnorna drev hela sjukhuset och anställde läkare, tillsatte professorer och så. Däremot utgjorde de förmodligen sjuksköterskekåren. De behöver inte ha varit drivande i detta med barnen, menar jag, men tydligen utförde de ändå uppdraget. Sjukhusvärlden är rätt hierarkisk. Det bör ha varit läkarna som bestämde. Men dock.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Mördade nazisterna utvecklingsstörda?

Inläggav Toblerone » 2020-11-30 11:44:12

Alyana skrev:Låter märkligt måste jag säga att nunnor skulle vilja mörda barn... :-)063


Nunnor på Irland har också dödat barnet. Oäkta barn. Sånt förekom förr i tiden. Mammorna tvingades jobba hårt för kyrkan och barnen vanvårdades så att många dog.

https://en.wikipedia.org/wiki/Magdalene ... in_Ireland
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Mördade nazisterna utvecklingsstörda?

Inläggav Marjatta » 2020-11-30 12:01:45

Toblerone skrev:
Alyana skrev:Låter märkligt måste jag säga att nunnor skulle vilja mörda barn... :-)063


Nunnor på Irland har också dödat barnet. Oäkta barn. Sånt förekom förr i tiden. Mammorna tvingades jobba hårt för kyrkan och barnen vanvårdades så att många dog.

https://en.wikipedia.org/wiki/Magdalene ... in_Ireland


Det var dock inte med avsikten att barnen skulle dö. Men många av barnen dog pga otillräckligt omvårdnad, ja.

När dessa institutioner kom till fanns typ inget annat för ensamma mödrar med oäkta barn. Det är lätt, men inte helt rättvist, att döma dessa 1800-talsinstitioner med vår tids mått ... däremot är det helt bisarrt att systemet fanns kvar in på 60-talet, om det inte tom var 70-talet (lite osäker).

För några år sen blev det stor uppståndelse kring ett mödra- och barnhem i irländska staden Tuam, där man hittade ett ställe där massor med spädbarn låg i massgrav. Först undrade man väl om nunnorna dödat barnen, tills det stod klart att det "bara" var den sedvanliga skrala omvårdnaden. Staden betalade nunneorden för varje oäkta mor med barn som togs emot, och det är nog ingen som tror att stället gick med vinst. Det var det sätt och den nivå som samhället var beredd att investera i "dåliga flickor" och deras barn. (Som sagt: alla torde ha funnit det rimligt på 1800-talet. Våra fattigstugor och spinnhus var inte heller så kul. Men helt orimligt system de senaste 100 åren.)

Nunnorna ansåg det naturligt att barnen dog, för utöver att barnadödligheten då var hög, var dessa oäkta barn svagare än inomäktenskapliga ... trodde de. Människor brukar uppfinna såna förklaringsmodeller. Jämför att ingen på Vipeholmsanstalten för sinnesslöa lyfte på ögonbrynen när de intagna magrade av och dog. Det var liksom normalt. (Vad gäller utvecklingsstörda är det iofs sant, att de ofta har fysiska skador och andra sjukdomar som gör att de i genomsnitt lever kortare än andra. Men långt ifrån alltid. Man kollade inte ens upp.)

Att skylla på de "grymma nunnorna" är ungefär lika meningsfullt som att skylla på de grymma handläggarna på vår Försäkringskassa. Hela samhället var länge helt överens om att detta var det bästa sättet att behandla "slampiga flickor" på. (Sen undrar jag förvisso hur man ska vara funtat för att klara av att jobba på Försäkringskassan.)
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Mördade nazisterna utvecklingsstörda?

Inläggav Alyana » 2020-11-30 12:40:25

Toblerone skrev:
Alyana skrev:Låter märkligt måste jag säga att nunnor skulle vilja mörda barn... :-)063


Nunnor på Irland har också dödat barnet. Oäkta barn. Sånt förekom förr i tiden. Mammorna tvingades jobba hårt för kyrkan och barnen vanvårdades så att många dog.

https://en.wikipedia.org/wiki/Magdalene ... in_Ireland

Jaså?
Men då följde de ju inte Jesus.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Mördade nazisterna utvecklingsstörda?

Inläggav Alyana » 2020-11-30 12:42:47

Marjatta skrev:
Alien skrev:
antonius skrev:
Finns många exempel på illvilliga som utnyttjat olika religioner för att driva sina mörka mål, så Pauline Kneisslers eventuella religiositet ska du nog inte ta så hårt, hon läste nog bibeln som fan tolkar den, som man brukar säga... :-)063

Denna Pauline Kneissler är ett exempel på den vardagliga ondskan.

När alla omkring henne var troende kristna var hon också det. När de flesta var nazister blev hon också det. "Du ska göra som svensson gör..."

En av dessa var sjuksköterskan Pauline Kneissler som arbetade på en psykiatrisk vårdanstalt i Berlin. Hon var troende protestant, sjöng i kyrkokören och från 1937 aktiv i olika avdelningar inom nazistpartiet.

I december 1939 började Pauline Kneissler och flera andra sjuksköterskor frivilligt arbeta i eutanasiprogrammet.

Större delen av Tysklands protestantiska kristenhet blev omvandlad till en nazistisk kyrka, Deutsche Christen. Det finns fina bilder av pampiga gudstjänster med naziflaggor på altaret. De som inte ville bli nazister bildade Bekännelsekyrkan. Mest kända namnet där är Dietrich Bonhoeffer, som avrättades i slutet av kriget och allmänt betraktas som martyr.

Alyana skrev:Låter märkligt måste jag säga att nunnor skulle vilja mörda barn... :-)063

Ja. Jo. Katolicismen i Tyskland hade svårare att hoppa in i mainstream-fållan och rakt av bli nazistisk eftersom katolska kyrkan inte är nationsbaserad. Men här och var förekom det säkert, med enskilda präster och säkert även enskilda kloster.

Vad gäller detta universitetssjukhus så tror jag väl inte att nunnorna drev hela sjukhuset och anställde läkare, tillsatte professorer och så. Däremot utgjorde de förmodligen sjuksköterskekåren. De behöver inte ha varit drivande i detta med barnen, menar jag, men tydligen utförde de ändå uppdraget. Sjukhusvärlden är rätt hierarkisk. Det bör ha varit läkarna som bestämde. Men dock.

Jo jag vet att Hitler avskedade präster och tillsatte egna.
Det var ju fruktansvärt.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Mördade nazisterna utvecklingsstörda?

Inläggav Alyana » 2020-11-30 12:51:37

Marjatta skrev:
Toblerone skrev:
Alyana skrev:Låter märkligt måste jag säga att nunnor skulle vilja mörda barn... :-)063


Nunnor på Irland har också dödat barnet. Oäkta barn. Sånt förekom förr i tiden. Mammorna tvingades jobba hårt för kyrkan och barnen vanvårdades så att många dog.

https://en.wikipedia.org/wiki/Magdalene ... in_Ireland


Det var dock inte med avsikten att barnen skulle dö. Men många av barnen dog pga otillräckligt omvårdnad, ja.

När dessa institutioner kom till fanns typ inget annat för ensamma mödrar med oäkta barn. Det är lätt, men inte helt rättvist, att döma dessa 1800-talsinstitioner med vår tids mått ... däremot är det helt bisarrt att systemet fanns kvar in på 60-talet, om det inte tom var 70-talet (lite osäker).

För några år sen blev det stor uppståndelse kring ett mödra- och barnhem i irländska staden Tuam, där man hittade ett ställe där massor med spädbarn låg i massgrav. Först undrade man väl om nunnorna dödat barnen, tills det stod klart att det "bara" var den sedvanliga skrala omvårdnaden. Staden betalade nunneorden för varje oäkta mor med barn som togs emot, och det är nog ingen som tror att stället gick med vinst. Det var det sätt och den nivå som samhället var beredd att investera i "dåliga flickor" och deras barn. (Som sagt: alla torde ha funnit det rimligt på 1800-talet. Våra fattigstugor och spinnhus var inte heller så kul. Men helt orimligt system de senaste 100 åren.)

Nunnorna ansåg det naturligt att barnen dog, för utöver att barnadödligheten då var hög, var dessa oäkta barn svagare än inomäktenskapliga ... trodde de. Människor brukar uppfinna såna förklaringsmodeller. Jämför att ingen på Vipeholmsanstalten för sinnesslöa lyfte på ögonbrynen när de intagna magrade av och dog. Det var liksom normalt. (Vad gäller utvecklingsstörda är det iofs sant, att de ofta har fysiska skador och andra sjukdomar som gör att de i genomsnitt lever kortare än andra. Men långt ifrån alltid. Man kollade inte ens upp.)

Att skylla på de "grymma nunnorna" är ungefär lika meningsfullt som att skylla på de grymma handläggarna på vår Försäkringskassa. Hela samhället var länge helt överens om att detta var det bästa sättet att behandla "slampiga flickor" på. (Sen undrar jag förvisso hur man ska vara funtat för att klara av att jobba på Försäkringskassan.)

Jo det var nog så ofta att det inte fanns varken pengar eller resurser.
Däremot tror jag inte att nunnorna var grymma som så.
De tog sig ju an barnen iallafall...
Tror det fanns många som var vänliga och kärleksfulla mot barnen.
Däremot var samhället strikt hierarkiskt och även kyrkan.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Mördade nazisterna utvecklingsstörda?

Inläggav Toblerone » 2020-11-30 15:01:56

Marjatta skrev:
Toblerone skrev:
Alyana skrev:Låter märkligt måste jag säga att nunnor skulle vilja mörda barn... :-)063


Nunnor på Irland har också dödat barnet. Oäkta barn. Sånt förekom förr i tiden. Mammorna tvingades jobba hårt för kyrkan och barnen vanvårdades så att många dog.

https://en.wikipedia.org/wiki/Magdalene ... in_Ireland


Det var dock inte med avsikten att barnen skulle dö. Men många av barnen dog pga otillräckligt omvårdnad, ja.

När dessa institutioner kom till fanns typ inget annat för ensamma mödrar med oäkta barn. Det är lätt, men inte helt rättvist, att döma dessa 1800-talsinstitioner med vår tids mått ... däremot är det helt bisarrt att systemet fanns kvar in på 60-talet, om det inte tom var 70-talet (lite osäker).

För några år sen blev det stor uppståndelse kring ett mödra- och barnhem i irländska staden Tuam, där man hittade ett ställe där massor med spädbarn låg i massgrav. Först undrade man väl om nunnorna dödat barnen, tills det stod klart att det "bara" var den sedvanliga skrala omvårdnaden. Staden betalade nunneorden för varje oäkta mor med barn som togs emot, och det är nog ingen som tror att stället gick med vinst. Det var det sätt och den nivå som samhället var beredd att investera i "dåliga flickor" och deras barn. (Som sagt: alla torde ha funnit det rimligt på 1800-talet. Våra fattigstugor och spinnhus var inte heller så kul. Men helt orimligt system de senaste 100 åren.)

Nunnorna ansåg det naturligt att barnen dog, för utöver att barnadödligheten då var hög, var dessa oäkta barn svagare än inomäktenskapliga ... trodde de. Människor brukar uppfinna såna förklaringsmodeller. Jämför att ingen på Vipeholmsanstalten för sinnesslöa lyfte på ögonbrynen när de intagna magrade av och dog. Det var liksom normalt. (Vad gäller utvecklingsstörda är det iofs sant, att de ofta har fysiska skador och andra sjukdomar som gör att de i genomsnitt lever kortare än andra. Men långt ifrån alltid. Man kollade inte ens upp.)

Att skylla på de "grymma nunnorna" är ungefär lika meningsfullt som att skylla på de grymma handläggarna på vår Försäkringskassa. Hela samhället var länge helt överens om att detta var det bästa sättet att behandla "slampiga flickor" på. (Sen undrar jag förvisso hur man ska vara funtat för att klara av att jobba på Försäkringskassan.)


Jo, så kan det ha varit, och det var väl generellt så. Men det har ju varit rykten att det skulle ha varit värre än så. Men kanske är det som du säger att det mest var rykten. Hemskt var dock att t.o.m. kvinnor som lever idag fick sina barn tagna ifrån dem och fick aldrig mer se dem. Jag såg några program, det finns en spelfilm också, kommer inte ihåg vad den hette...... Philomena hette filmen, jag googlade. En väldigt bra film!
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Mördade nazisterna utvecklingsstörda?

Inläggav Marjatta » 2020-11-30 15:13:35

Shinead O´'Connnor var på nån sån där Magdalen-institution som barn. Hon säger inte vackra saker om det.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Mördade nazisterna utvecklingsstörda?

Inläggav Kahlokatt » 2020-11-30 22:45:00

Det finns många bra och gripande filmer om Magdalenahemmen och liknande hem som drivits av människor som kallade sig kristna men var så långt från Jesus kärleksbudskap som man kan komma:


https://www.imdb.com/title/tt0339707/
Song for a Raggy Boy

https://www.imdb.com/title/tt0318411/?ref_=nv_sr_srsg_0
Magdalenasystrarna

https://www.imdb.com/title/tt2431286/?ref_=nv_sr_srsg_0
Philomena

Jag har sett alla tre. Magdalenasystrarna är så sorglig att jag knappt orkade se klart den.



Den här låten är så mörk att jag länge trodde att Joni hade suttit på ett Magdalenahem, men så är inte fallet; däremot fick hon ett utomäktenskapligt barn som hon adopterade bort. Få visste om det, men hon längtade efter sin dotter under alla år och de återförenades till slut.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Mördade nazisterna utvecklingsstörda?

Inläggav slackern » 2020-11-30 23:05:44

Kanske lite väl hård eugenik, då tycker jag dagens system med DV, särskola och LSS-boenden är mer värdigt.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Mördade nazisterna utvecklingsstörda?

Inläggav Kungen1 » 2020-12-04 0:09:28

Vi utvecklingsstörda bör då göra något mot nazisterna? :twisted:
Kungen1
Inaktiv
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2020-11-25

Mördade nazisterna utvecklingsstörda?

Inläggav Alien » 2020-12-05 15:02:24

earlydayminer skrev:Jag tror nazisterna dödade ganska många. Kan vara ett rykte, säkert myt. :-)063 :-)051
---
Fokusera mindre på nassarna, Hitler blev ju illa behandlad och behövde vissa att han inte tillät mobbning från sin egen regering. :-)004
Jag vet inte varför folk varje gång man skriver om Hitler och nazister behöver dra fram Stalin, som om det var en tävling i ondska. Men det finns iaf redan trådar om det: varfor-demoniseras-hitler-mer-an-stalin-t31067.html och likheterna-mellan-tva-totalitara-ideologier-omrostning-t4773.html

Dessutom tycker jag man fokuserar för mycket på personen Hitler. Han hade ju en krets av lika onda personer omkring sig, hela SS och en massa dyrkande anhängare. Antisemitism, antiziganism och förakt för svaghet låg i tiden och finns kvar än i dag.

Eftersom tråden handlar just om nazisternas utrotning av handikappade barn så går det inte att "fokusera mindre på nassarna".

Varifrån har du fått att Hitler blev illa behandlad? Blev han illa behandlad av utvecklingsstörda och judar? På vilket sätt blev han mobbad av regeringen? Är du förintelseförnekare?

Förintelsen ... var ett folkmord där omkring 6 miljoner judar dödades av Nazityskland under perioden kring andra världskriget. En bredare definition inkluderar även naziregimens systematiska dödande av andra grupper, som romer, sovjetiska krigsfångar, polacker, civila sovjetmedborgare, homosexuella, personer med funktionsnedsättningar, Jehovas vittnen och andra politiska och religiösa motståndare.[12] Med denna vidare definition var det totala antalet offer för Förintelsen mellan 11 och 17 miljoner människor.
https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rintelsen

Men det började med att utrota utvecklingsstörda och handikappade barn.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Mördade nazisterna utvecklingsstörda?

Inläggav Quagmire » 2020-12-05 22:16:14

Generalerna i nazityskland var nog rätt rädda för Hitler, han kunde ju få värsta vredesutbrotten och jaga sina undersåtar runt bordet om deras åsikter inte behagade honom.

Hitler klarade inte skolan/var inte så duktig. Och det kanske stämmer att han hatade Judar pga att han inte fick komma in på en konstskola.

Då visar det ju på en person som inte klarar av att ta andras perspektiv, kognitiva brister och att älta oförrätter.
Quagmire
Bannad
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2020-11-17

Mördade nazisterna utvecklingsstörda?

Inläggav Alien » 2020-12-06 3:10:25

Moderator:

En del inlägg har avdelats till en ny tråd: hur-ovalkomna-barn-behandlades-forr-i-tiden-t57906.html

Betr Magdalenahemmen så finns det redan en tråd om dem: magdalenahemmen-pa-irland-t40453.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Mördade nazisterna utvecklingsstörda?

Inläggav slackern » 2020-12-06 14:33:31

Quagmire skrev:Då visar det ju på en person som inte klarar av att ta andras perspektiv, kognitiva brister och att älta oförrätter.


Det är ju någon svensk psykiatriker som har spekulerat i att Hitler skulle ha haft AS utifrån den fakta kring hans person från en biografi så ställde han diagnosen AS.

Baserat på uppgifter från Bengt Liljegrens biografi om Adolf Hitler bedöms denne ha uppfyllt kriterierna för Aspergers syndrom enligt ICD-10 och DSM-IV-TR. Däremot kan han endast sägas ha haft ett subkliniskt syndrom enligt Gillbergs och Gillbergs [12] respektive Szatmaris [15] kriterier.

https://lakartidningen.se/aktuellt/kult ... syndromae/
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Mördade nazisterna utvecklingsstörda?

Inläggav antonius » 2020-12-06 14:43:53

slackern skrev:
Quagmire skrev:Då visar det ju på en person som inte klarar av att ta andras perspektiv, kognitiva brister och att älta oförrätter.


Det är ju någon svensk psykiatriker som har spekulerat i att Hitler skulle ha haft AS utifrån den fakta kring hans person från en biografi så ställde han diagnosen AS.

Baserat på uppgifter från Bengt Liljegrens biografi om Adolf Hitler bedöms denne ha uppfyllt kriterierna för Aspergers syndrom enligt ICD-10 och DSM-IV-TR. Däremot kan han endast sägas ha haft ett subkliniskt syndrom enligt Gillbergs och Gillbergs [12] respektive Szatmaris [15] kriterier.

https://lakartidningen.se/aktuellt/kult ... syndromae/


Det är ju påfallande ofta man träffar på folk som är högfungerande och verkar ha extrema/radikala åsikter... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Mördade nazisterna utvecklingsstörda?

Inläggav Alien » 2020-12-06 14:56:42

Man kan inte med säkerhet diagnosticera en död person, bara spekulera.

Det finns redan en tråd för spekulationer om att Hitler kunde haft AS: artikel-hade-adolf-hitler-aspergers-syndrom-t9667.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Mördade nazisterna utvecklingsstörda?

Inläggav slackern » 2020-12-06 14:57:42

antonius skrev:
slackern skrev:
Quagmire skrev:Då visar det ju på en person som inte klarar av att ta andras perspektiv, kognitiva brister och att älta oförrätter.


Det är ju någon svensk psykiatriker som har spekulerat i att Hitler skulle ha haft AS utifrån den fakta kring hans person från en biografi så ställde han diagnosen AS.

Baserat på uppgifter från Bengt Liljegrens biografi om Adolf Hitler bedöms denne ha uppfyllt kriterierna för Aspergers syndrom enligt ICD-10 och DSM-IV-TR. Däremot kan han endast sägas ha haft ett subkliniskt syndrom enligt Gillbergs och Gillbergs [12] respektive Szatmaris [15] kriterier.

https://lakartidningen.se/aktuellt/kult ... syndromae/


Det är ju påfallande ofta man träffar på folk som är högfungerande och verkar ha extrema/radikala åsikter... :-)063


Hasse verkar ha varit en trevlig prick.

Sheffer argues that Asperger supported the Nazi goal of eliminating children who could not fit in with the Volk: the fascist ideal of a homogeneous Aryan people.

https://www.nature.com/articles/d41586-018-05112-1

Kanske bra att dom även stryker diagnosen Aspergers syndrom från ICD-11?
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Mördade nazisterna utvecklingsstörda?

Inläggav slackern » 2020-12-06 14:58:13

Alien skrev:Man kan inte med säkerhet diagnosticera en död person, bara spekulera.

Det finns redan en tråd för spekulationer om att Hitler kunde haft AS: artikel-hade-adolf-hitler-aspergers-syndrom-t9667.html


Missade du i att jag skrev spekulerade med flit?
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Mördade nazisterna utvecklingsstörda?

Inläggav antonius » 2020-12-06 16:50:46

slackern skrev:Hasse verkar ha varit en trevlig prick.


Det var väl egentligen en stor del av läkarnas fakultet som hade åsikter, och som kan göra en mörkrädd... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Mördade nazisterna utvecklingsstörda?

Inläggav manne » 2022-07-13 10:54:32

någon som vet om nazisterna mördade psyk sjuka också. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Mördade nazisterna utvecklingsstörda?

Inläggav manne » 2022-07-13 11:08:29

antonius skrev:
slackern skrev:Hasse verkar ha varit en trevlig prick.


Det var väl egentligen en stor del av läkarnas fakultet som hade åsikter, och som kan göra en mörkrädd... :-)063


hittade denna nu.

http://www.tidskriftenintra.se/resource ... telsen.htm

Aktion T4

Kontrollnämnden placerades så småningom i en villa vid Tiergartenstrasse 4 i Berlin-Charlottenburg. Efter denna adress betecknades vuxen-"eutanasin" i det interna språkbruket som "aktion T4".

Ledare för aktionen blev professor Werner Heyde, föreståndare för psykiatrin vid universitetet i Würzburg och professor Herman Paul Nitsche, direktör för hälso- och vårdanstalten Sonnenstein vid Pirna. Med hjälp av bl a riksläkaren för SS, dr Ernst Grawitz, värvades fler läkare.
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Mördade nazisterna utvecklingsstörda?

Inläggav manne » 2022-07-13 11:18:24

Så någon som vet hur det låg till med psyk sjuka då också? blev psyk sjuka också gasade av nazisterna eller vara det ändats de utvecklingsstörda som blev det. Någon som kan gräva fram lite fakta åt mig där?
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Intressanta intressen



Logga in