Melatonin dåligt minne

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Melatonin dåligt minne

Inläggav Kungen1 » 2020-11-25 12:21:02

I början tog jag melatonin vid behov, men sedan tog jag den dagligen, och har gjort så i flera månader nu.

Mitt närminne har blivit sämre, och det märks. Min balans har också blivit sämre. Är generellt segare med.

Jag är inte gammal nog för att få dessa besvär.

Min fråga är om det är melatoninen som gör det här, eller kan det vara annat? Finns det andra mediciner som är lika bra?

Annars funkar den väldigt bra för sömnen.

Tanken är att sluta några dagar (vet inte om jag klarar det), och se om jag mår bättre.

Sitter här och känner mig hjärndöd. Återgår jag till mitt vanliga jag efter ett par dagar?
Kungen1
Inaktiv
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2020-11-25

Melatonin dåligt minne

Inläggav johan88 » 2020-11-25 14:05:05

Kungen1 skrev:Mitt närminne har blivit sämre, och det märks. Min balans har också blivit sämre. Är generellt segare med.

Alla dessa finns med under listan på "Andra möjliga biverkningar" för generisk melatonin:
https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20181220000033#side-effects
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 379
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

Melatonin dåligt minne

Inläggav Karamell » 2020-11-25 14:35:29

Kungen1 skrev:I början tog jag melatonin vid behov, men sedan tog jag den dagligen, och har gjort så i flera månader nu.

Mitt närminne har blivit sämre, och det märks. Min balans har också blivit sämre. Är generellt segare med.

Jag är inte gammal nog för att få dessa besvär.

Min fråga är om det är melatoninen som gör det här, eller kan det vara annat? Finns det andra mediciner som är lika bra?

Annars funkar den väldigt bra för sömnen.

Tanken är att sluta några dagar (vet inte om jag klarar det), och se om jag mår bättre.

Sitter här och känner mig hjärndöd. Återgår jag till mitt vanliga jag efter ett par dagar?

Oh shit, jag tycker också har fått lite sämre minne och jag började med melatonin för 2-3 år sedan. Typiskt. Aldrig får man va riktigt glad. :-)006
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Melatonin dåligt minne

Inläggav Karamell » 2020-11-25 14:36:40

Vad är det föresten för vits med att köpa 'Circadin' om 'Melatonin' går på högkostnadskortet?
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Melatonin dåligt minne

Inläggav Zia1985 » 2020-11-25 14:43:11

Circadin är en depotablett, den verkar långsammare och under längre tid, ger bättre sömn, särskilt om man vaknar mycket på natten. Lite vanligare med biverkningar som trötthet (dagen efter) med Circadin.
Melatonin är då snabbverkande, sitter bara i några timmar. Mer för insomning. Lite färre biverkningar.
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Melatonin dåligt minne

Inläggav Karamell » 2020-11-25 15:33:21

Zia1985 skrev:Circadin är en depotablett, den verkar långsammare och under längre tid, ger bättre sömn, särskilt om man vaknar mycket på natten. Lite vanligare med biverkningar som trötthet (dagen efter) med Circadin.
Melatonin är då snabbverkande, sitter bara i några timmar. Mer för insomning. Lite färre biverkningar.
Jasså, en läkare sa att det inte var nån skillnad.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Melatonin dåligt minne

Inläggav Kungen1 » 2020-11-25 17:04:19

Kommer jag att återgå till det vanliga eller är jag permanent seg? Känner att jag har gjort lobotomi på mig själv.
Kungen1
Inaktiv
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2020-11-25

Melatonin dåligt minne

Inläggav Zia1985 » 2020-11-25 18:23:54

Karamell skrev:
Zia1985 skrev:Circadin är en depotablett, den verkar långsammare och under längre tid, ger bättre sömn, särskilt om man vaknar mycket på natten. Lite vanligare med biverkningar som trötthet (dagen efter) med Circadin.
Melatonin är då snabbverkande, sitter bara i några timmar. Mer för insomning. Lite färre biverkningar.
Jasså, en läkare sa att det inte var nån skillnad.

Alltså Circadin ÄR ju melatonin. Den verksamma substansen i båda preparat är melatonin, men eftersom depotabletten släpper ifrån sig lite melatonin åt gången under en längre tid och melatonintabletten "ger" allt på en gång så blir ju effekten lite annorlunda.
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Melatonin dåligt minne

Inläggav Karamell » 2020-11-25 19:16:38

Zia1985 skrev:
Karamell skrev:
Zia1985 skrev:Circadin är en depotablett, den verkar långsammare och under längre tid, ger bättre sömn, särskilt om man vaknar mycket på natten. Lite vanligare med biverkningar som trötthet (dagen efter) med Circadin.
Melatonin är då snabbverkande, sitter bara i några timmar. Mer för insomning. Lite färre biverkningar.
Jasså, en läkare sa att det inte var nån skillnad.

Alltså Circadin ÄR ju melatonin. Den verksamma substansen i båda preparat är melatonin, men eftersom depotabletten släpper ifrån sig lite melatonin åt gången under en längre tid och melatonintabletten "ger" allt på en gång så blir ju effekten lite annorlunda.

Blir man sömnig fortare av 'Melatonin' då?
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Melatonin dåligt minne

Inläggav Kungen1 » 2020-11-29 16:00:53

Två nätter utan melatonin, och känner mig sämre. Tar flera timmar tills jag somnar, och så får jag mindre sömn.

Insett att jag måste ta medicin för att sova. Finns det bättre mediciner? Känns som dom alla ger biverkningar.

Theralen bättre eller sämre?
Kungen1
Inaktiv
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2020-11-25

Melatonin dåligt minne

Inläggav Zia1985 » 2020-11-29 16:38:26

Kungen1 skrev:Två nätter utan melatonin, och känner mig sämre. Tar flera timmar tills jag somnar, och så får jag mindre sömn.

Insett att jag måste ta medicin för att sova. Finns det bättre mediciner? Känns som dom alla ger biverkningar.

Theralen bättre eller sämre?


Fysisk aktivitet. Om du tar en ordentlig löp/promenadrunda så kan det ordna sig utan medicin. 1 mil. Testa.
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Melatonin dåligt minne

Inläggav Kungen1 » 2020-11-30 0:13:14

Zia1985 skrev:
Kungen1 skrev:Två nätter utan melatonin, och känner mig sämre. Tar flera timmar tills jag somnar, och så får jag mindre sömn.

Insett att jag måste ta medicin för att sova. Finns det bättre mediciner? Känns som dom alla ger biverkningar.

Theralen bättre eller sämre?


Fysisk aktivitet. Om du tar en ordentlig löp/promenadrunda så kan det ordna sig utan medicin. 1 mil. Testa.


Nej, funkar inte för mig. Har inte sovit mycket alls, och tränar väl. Är trött, men kan inte somna.

Melatonin funkar för sömnen, fast får biverkningar.
Kungen1
Inaktiv
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2020-11-25

Melatonin dåligt minne

Inläggav Zia1985 » 2020-11-30 0:33:37

Kungen1 skrev:
Zia1985 skrev:
Kungen1 skrev:Två nätter utan melatonin, och känner mig sämre. Tar flera timmar tills jag somnar, och så får jag mindre sömn.

Insett att jag måste ta medicin för att sova. Finns det bättre mediciner? Känns som dom alla ger biverkningar.

Theralen bättre eller sämre?


Fysisk aktivitet. Om du tar en ordentlig löp/promenadrunda så kan det ordna sig utan medicin. 1 mil. Testa.


Nej, funkar inte för mig. Har inte sovit mycket alls, och tränar väl. Är trött, men kan inte somna.

Melatonin funkar för sömnen, fast får biverkningar.


Vad betyder "tränar väl"?
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Melatonin dåligt minne

Inläggav Gräddfil » 2020-11-30 0:35:27

Omöjligt. Beror på något annat.
Gräddfil
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2020-08-10

Melatonin dåligt minne

Inläggav Kungen1 » 2020-11-30 1:45:21

Gräddfil skrev:Omöjligt. Beror på något annat.


Som vad? Är jag döende?

Zia1985 skrev:Vad betyder "tränar väl"?


Seriöst med att lyfta tyngre o bli starkare, och lite kondition.
Kungen1
Inaktiv
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2020-11-25

Melatonin dåligt minne

Inläggav Flinta » 2020-11-30 14:13:41

Lider du av något som är eller liknar utmattningssyndrom? Kroppens stress efter fysisk aktivitet brukar inte gå ner lika lätt då. Upplevelsen kan vara att man är trött men att hjärnan går på högvarv och man kan ha svårt att komma till ro och somna och sedan kan man ha kortare eller längre vaken tid också under natten/perioden du dygnsvilar.
Har du haft perioder när du sovit bättre/bra tidigare i livet?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Melatonin dåligt minne

Inläggav Marjatta » 2020-11-30 15:18:41

Om man tar bort det som hjälpt en att sova, är det nog inte så konstigt om man till att börja med sover väldigt dåligt. Man behöver ta till något annat - och inte nödvändigtvis då kemiskt. Även om man jobbar med motion och ut i luft och ljus rätt tid på dygnet (inte kvällen, gärna förmiddag), rutiner osv. blir det nog knöligt första tiden, helt oavsett.

Jag har nu vant mig vid att använda ljudet från poddar för att somna med, och även somna om med om jag vaknar under natten. Om jag var tvungen att sluta med det skulle det säkert bli rätt svårt tills jag hittade nåt nytt som funkade. Visst, mediciner skapar fysiska beroenden, men det finns andra aspekter också.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Melatonin dåligt minne

Inläggav Zia1985 » 2020-11-30 15:20:38

Kungen1 skrev:
Gräddfil skrev:Omöjligt. Beror på något annat.


Som vad? Är jag döende?

Zia1985 skrev:Vad betyder "tränar väl"?


Seriöst med att lyfta tyngre o bli starkare, och lite kondition.


Men om du är van med en viss träning så måste du ju öka på, det handlar ju om att ta ut sig.
Går du dagligen 5 km så måste du kanske dubbla det för att det ska få effekt.
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Melatonin dåligt minne

Inläggav Kungen1 » 2020-12-01 1:09:18

Melatonin ska vara den med minst biverkningar. Jobbigt o behöva ta mediciner då dom samtidigt skapar problem i livet.

Vet ni någon med mindre biverkningar då?
Kungen1
Inaktiv
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2020-11-25

Melatonin dåligt minne

Inläggav Kidzi » 2020-12-02 13:36:49

Vaddå måste öka träningen? Om man ökar hela tiden så slutar det med att man alltid tränar.

Jag blir mest trött av att träna. Inte sömnig. Kan bli sömnig av en portion pasta.

Klart man kan få biverkningar av melatonin. Trodde inte det var meningen att man skulle ta den varje dag.

Theralen och liknande är antikolinerg. Så det är väl bra om man vill utveckla demens.

Förstår inte vitsen när det finns riktiga sömntabletter.

När jag testade melatonin först så talade jag inte med folk dagen efter. Dvs sa nästan ingenting. Undra om det finns som inrapporterad biverkan.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Melatonin dåligt minne

Inläggav Kungen1 » 2020-12-02 15:42:57

Kidzi skrev:Förstår inte vitsen när det finns riktiga sömntabletter.


Kan du nämna några riktiga sömntabletter? Menar du benso-liknande? Dom skapar man tolerans mot väldigt fort.
Kungen1
Inaktiv
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2020-11-25

Melatonin dåligt minne

Inläggav Kidzi » 2020-12-02 16:32:11

Kungen1 skrev:
Kidzi skrev:Förstår inte vitsen när det finns riktiga sömntabletter.


Kan du nämna några riktiga sömntabletter? Menar du benso-liknande? Dom skapar man tolerans mot väldigt fort.


Zopiklon typ. Ja, de skapar vana, så tar man dem varje dag så blir det svårt att somna utan. Bara för att de har den effekten kommer man vara försiktig med dem.

Mediciner som antihistaminer och neuroleptikaliknande mediciner ses som ofarliga eftersom de inte skapar beroende. Så då glömmer man alla andra saker de kan orsaka. Så då skrivs de ut till dagligt bruk. Och patienten blir invaggad i lugn att man kan ta massor och varje dag och att det är OK.

Theralen t ex, det är inga dåliga doser man får ta för sömnen. 6 tabletter var jag rekommenderad, och då somnade jag ändå inte. Den anses mild, men vad den gör för nervsystemet är okänt. Att bara ta en sort av antikinerg medicin sägs öka risken för demens med tre gånger, men tar man fler medicin i samma klass ökar risken mer. Det kanske bara är jag men jag tycker demens verkar skitläskigt. Det verkar inte ens utrett vilka demenser som det gäller eller om det bara är överlag och om tidiga demenser också räknas in.

Vi har ärftlig tidig demens på min mammas sida, men eftersom hon fortfarande är frisk har hon troligen inte genen. Vilket gör att jag inte har den. Men kan inte veta helt och hållet. Läkare har inte brytt sig om demensrisken även när jag inte hade en aning om om min mamma skulle få denna, och spä på risken gjorde de gärna. För man blev inte beroende.

Jag har zopiklon hemma men tar bara ibland och är inte beroende. Det finns inga riktiga bensosömnisar längre, alla är avskaffade. Men haft dem med och var inte beroende. Däremot en av dem var rätt tuff mot minnet. Men det slutade när jag slutade med medicinen. Så melatonin är inte det enda som kan ge dåligt minne.

Vad jag minns av Theralen så var det den av den typen medicin som jag tålde bäst. Jag kunde vara vaken dagen efter. Många är inte känsliga för det. Men minns den gav yrsel, så det var läskigt om man skulle upp och kissa. Och andas genom näsan kunde man glömma.

Men testa kan man ju. Har man så grava problem att man anser sig måsta ta medicin varje dag är ofta inte zopiklon så bra. Eftersom när de tar bort den har man ännu svårare att somna. Sedan beror det ju på vad man har för liv. När jag delade bostad så var jag så förvånad för en som jag delade med fick sömnmedicin för han inte somnade förrän efter 20 minuter. Jag tänkte att det är mina bästa nätter, brukade ta tre timmar för mig. Och jag hade vant mig vid det. Och då praktiserade jag ändå tre dagar i veckan. Mitt liv har alltid varit så. När jag var ung sov jag igen på helgerna. Numera säger de att man inte kan sova igen men jag undrar jag. Melatonin sägs ju vara OK att ge till barn med, då blir jag misstänksam. Inget som har effekt är utan risk.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Melatonin dåligt minne

Inläggav Kungen1 » 2020-12-03 13:24:50

Jag måste ta något varje natt. Kan inte sova annars.

Jag tar fortfarande melatonin då jag inte har ett val. Kommer att prata med läkaren nästa gång jag träffar han.

Har hört att antipsykotiska kan vara lugnande. Fast dom varar i kroppen/hjärnan rätt länge (likt SSRI). Biverkningarna av dom kan jag tänka mig är grövre än melatonin.
Kungen1
Inaktiv
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2020-11-25

Melatonin dåligt minne

Inläggav Kidzi » 2020-12-03 19:24:23

Kungen1 skrev:Jag måste ta något varje natt. Kan inte sova annars.

Jag tar fortfarande melatonin då jag inte har ett val. Kommer att prata med läkaren nästa gång jag träffar han.

Har hört att antipsykotiska kan vara lugnande. Fast dom varar i kroppen/hjärnan rätt länge (likt SSRI). Biverkningarna av dom kan jag tänka mig är grövre än melatonin.


Skulle hellre då ta melatonin än antipsykotisk medicin som verkligen inte ska tas om man inte är psykotisk. Lugnande? Aspergare är som de är dopaminsvaga och sopa ut deras dopamin, kanske funkar om man vill tappa förmåga till glädhje och motivation.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Återgå till Aspergare och vården



Logga in