Statarna och det gamla klassamhället

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Statarna och det gamla klassamhället

Inläggav manne » 2020-11-16 16:42:03

Statarsystemets avskaffande av Hanna Johansson
https://www.diva-portal.org/smash/get/d ... TEXT01.pdf

Någon mera än mig som tänker på moderaterna när du läser detta.? :o :-)063 :?:

Fabrikör Höglund i Den enfaldige mördaren
https://www.google.se/search?q=fabrik%C ... DfgAsf2FvM

I ett sådant samhälle där man lyfter på hatten och bockar och bugar för fabrikören eller för herrskapet.
eller tilltalar herr doktorn och herr fabrikören. :o :-)063 :?:

i ett sådant samhälle så hade doktorn och fabrikören och godsägaren makten.

Moderator Alien: Ändrade rubriken så den överensstämmer bättre med hur diskussionen utvecklats.
manne
 
Inlägg: 18372
Anslöt: 2007-08-23

Det gamla statarsamhället

Inläggav manne » 2020-11-16 20:19:14

när jag tänker på statarsamhället så tänker jag på denna film.

Där fabrikören är en gud. :cry:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18372
Anslöt: 2007-08-23

Det gamla statarsamhället

Inläggav Huggorm » 2020-11-16 20:47:16

Då skall du veta att vi var ovanligt förskonade från sånt där i Sverige. Det var mycket värre nere i Europa, där bönderna till och med var livegna.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Det gamla statarsamhället

Inläggav atoms » 2020-11-16 20:49:11

Huggorm skrev:Då skall du veta att vi var ovanligt förskonade från sånt där i Sverige. Det var mycket värre nere i Europa, där bönderna till och med var livegna.


Statarna var inte bönder, männen var lantarbetare medan deras hustrur och barn var mer eller mindre gratis arbetskraft.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Det gamla statarsamhället

Inläggav Kahlokatt » 2020-11-16 21:08:01

manne skrev:när jag tänker på statarsamhället så tänker jag på denna film.

Där fabrikören är en gud. :cry:


Jäkligt bra film, en av de bästa som har gjorts i Sverige.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Det gamla statarsamhället

Inläggav Huggorm » 2020-11-16 21:28:56

atoms skrev:
Huggorm skrev:Då skall du veta att vi var ovanligt förskonade från sånt där i Sverige. Det var mycket värre nere i Europa, där bönderna till och med var livegna.


Statarna var inte bönder, männen var lantarbetare medan deras hustrur och barn var mer eller mindre gratis arbetskraft.
Jo, men det är var ju i princip bara olika delar av samma stora system.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Det gamla statarsamhället

Inläggav Alien » 2020-11-16 23:25:23

Ivar Lo-Johansson skrev ju flera böcker om statarlivet. Hans egna föräldrar hade varit statare.

Godnatt, jord, 1933 (TV-serie 1979)
Statarna 1-2 (novellsamling), 1936-1937
Bara en mor, 1939 (film 1949)
Jordproletärerna (novellsamling), 1941
Analfabeten (det är hans far som är analfabet), 1951

Detta utspelade sig under den gamla tiden med stora klasskillnader. Statarhustrurnas tvång att mjölka korna kallade Lo-Johansson för "Den vita piskan". Se https://www.svtplay.se/video/28708386/den-vita-piskan
Den vita piskan
En dokumentär av Rune Formare om statarna - jordbrukets jordlösa arbetare.

Jag minns från filmen Bara en mor att statarna skrev på för ett år i taget. Ofta flyttade de då på hösten i hopp om att hitta något bättre, men det var likadant överallt.

Men moderaterna tycker jag är ett sidospår. Du kan inte på allvar mena att dagens moderater vill ha tillbaka statarsamhället el att de skulle lyckas med det?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Det gamla statarsamhället

Inläggav slackern » 2020-11-16 23:43:41

Statarsamhället var bra grejer det, då viste ju folk sin plats i samhället med kost och logi och rutiner måste ju passa vissa med AS hur bra som helst.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Det gamla statarsamhället

Inläggav antonius » 2020-11-17 1:08:03

Och det är bättre att vara rik och frisk än fattig och sjuk
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Det gamla statarsamhället

Inläggav Lynx-66 » 2020-11-17 11:10:30

Alla som bara får korta bemanningsföretaganställningar är väl dagens statare?
Hatar de företagen...
Lynx-66
 
Inlägg: 1954
Anslöt: 2019-11-16

Det gamla statarsamhället

Inläggav Huggorm » 2020-11-17 11:44:52

Lynx-66 skrev:Alla som bara får korta bemanningsföretaganställningar är väl dagens statare?
Hatar de företagen...
Jag har jobbat på bemanningsföretag nästan hela livet, så jag är väl statare då.

Jag förstår vad du menar, men det krävs mer än bara bemanningsföretag för att vara i en sådan situation. Om man har dyra bostadskostnader och diverse konsumtionslån så man har stora utgifter varje månad och inte kan få en fast anställning är man kanske i en situation som liknar en modern statarsituation. Men nuförtiden beror det väldigt mycket på individen också, vilket det inte gjorde bland de riktiga statarna.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Det gamla statarsamhället

Inläggav manne » 2020-11-17 11:47:57

Huggorm skrev:
Lynx-66 skrev:Alla som bara får korta bemanningsföretaganställningar är väl dagens statare?
Hatar de företagen...
Jag har jobbat på bemanningsföretag nästan hela livet, så jag är väl statare då.

Jag förstår vad du menar, men det krävs mer än bara bemanningsföretag för att vara i en sådan situation. Om man har dyra bostadskostnader och diverse konsumtionslån så man har stora utgifter varje månad och inte kan få en fast anställning är man kanske i en situation som liknar en modern statarsituation. Men nuförtiden beror det väldigt mycket på individen också, vilket det inte gjorde bland de riktiga statarna.


ja vet hur det är har jobbat gratis under många års tid så jag vet hur det är.

här så har ni mina gratis jobbb.

https://nytida.se/verksamheter/smedjan/

https://nytida.se/verksamheter/bruket/
manne
 
Inlägg: 18372
Anslöt: 2007-08-23

Det gamla statarsamhället

Inläggav Huggorm » 2020-11-17 11:51:02

manne skrev:
Huggorm skrev:
Lynx-66 skrev:Alla som bara får korta bemanningsföretaganställningar är väl dagens statare?
Hatar de företagen...
Jag har jobbat på bemanningsföretag nästan hela livet, så jag är väl statare då.

Jag förstår vad du menar, men det krävs mer än bara bemanningsföretag för att vara i en sådan situation. Om man har dyra bostadskostnader och diverse konsumtionslån så man har stora utgifter varje månad och inte kan få en fast anställning är man kanske i en situation som liknar en modern statarsituation. Men nuförtiden beror det väldigt mycket på individen också, vilket det inte gjorde bland de riktiga statarna.


ja vet hur det är har jobbat gratis under många års tid så jag vet hur det är.

här så har ni mina gratis jobbb.

https://nytida.se/verksamheter/smedjan/

https://nytida.se/verksamheter/bruket/
Du kunde när du ville lägga ner verktygen och gå hem därifrån, så det är inte på något vis likt statarlivet.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Det gamla statarsamhället

Inläggav manne » 2020-11-17 15:49:55

kan tänka mig att förr i tiden så blev man tvingad att bocka och buga för herremännen och för herrskapet.
de rika var mera värda då under den tiden än de fattiga. :o :o :-)063 :?:

Herr direktören eller fabrikören.?

Direktören och fabrikören var över människor medans de fattiga var under människor.? :o :-)063 :?:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18372
Anslöt: 2007-08-23

Det gamla statarsamhället

Inläggav Furienna » 2020-11-20 0:12:47

Alien skrev:Ivar Lo-Johansson skrev ju flera böcker om statarlivet. Hans egna föräldrar hade varit statare.

Godnatt, jord, 1933 (TV-serie 1979)
Statarna 1-2 (novellsamling), 1936-1937
Bara en mor, 1939 (film 1949)
Jordproletärerna (novellsamling), 1941
Analfabeten (det är hans far som är analfabet), 1951

Detta utspelade sig under den gamla tiden med stora klasskillnader. Statarhustrurnas tvång att mjölka korna kallade Lo-Johansson för "Den vita piskan". Se https://www.svtplay.se/video/28708386/den-vita-piskan
Den vita piskan
En dokumentär av Rune Formare om statarna - jordbrukets jordlösa arbetare.

Jag minns från filmen Bara en mor att statarna skrev på för ett år i taget. Ofta flyttade de då på hösten i hopp om att hitta något bättre, men det var likadant överallt.

En bild av statarlivet får man också i Solveig Olsson-Hultgrens bokserie om släkten Andersson.
De var ju en statarfamilj som flyttade hela tiden tills de lyckades köpa sig ett eget torp.

Men moderaterna tycker jag är ett sidospår. Du kan inte på allvar mena att dagens moderater vill ha tillbaka statarsamhället el att de skulle lyckas med det?

Många på vänsterkanten tror visst att Moderaterna är samma parti som när det grundades 1904.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Det gamla statarsamhället

Inläggav LordNelson » 2020-11-20 18:36:29

När jag släktforskat har jag stöt på många förfäder som levt på torp som olika bruk ägde. Man hade kanske egna djur och odlade själva marken som hörde till, men fick antagligen en del av lönen i säd eller liknande. Ja...allt behövde jag inte forska fram eftersom jag hört det från hästens mun.

Jag visste inte riktigt vad statare innebar, bara att det inte kändes som mina förfäder var just det.

Det var nog en länk i den här tråden jag följde när jag läste det var olagligt att inte ha ett arbete. Antar det inte gällde ättlingar till bönder eller fina herrar. Och endast män då gissar jag.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Det gamla statarsamhället

Inläggav Huggorm » 2020-11-20 19:13:59

LordNelson skrev:Det var nog en länk i den här tråden jag följde när jag läste det var olagligt att inte ha ett arbete. Antar det inte gällde ättlingar till bönder eller fina herrar. Och endast män då gissar jag.
De gällde alla, men adelsmännen hade i regel fina och välbetalda uppdrag så de hade ingen anledning att vara arbetslösa. Och det handlade väl egentligen om att ha en ärlig försörjning, alla måste ju leva av något. Risken var ju att de arbetslösa blev kriminella för att få ihop till mat. Hade man en förmögenhet att leva av så bråkade nog inte länsman med dig även om du var arbetslös.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Det gamla statarsamhället

Inläggav manne » 2020-11-20 19:45:57

Huggorm skrev:
LordNelson skrev:Det var nog en länk i den här tråden jag följde när jag läste det var olagligt att inte ha ett arbete. Antar det inte gällde ättlingar till bönder eller fina herrar. Och endast män då gissar jag.
De gällde alla, men adelsmännen hade i regel fina och välbetalda uppdrag så de hade ingen anledning att vara arbetslösa. Och det handlade väl egentligen om att ha en ärlig försörjning, alla måste ju leva av något. Risken var ju att de arbetslösa blev kriminella för att få ihop till mat. Hade man en förmögenhet att leva av så bråkade nog inte länsman med dig även om du var arbetslös.


Hoppas att du skojar det var olagligt att vara luffare eller lösdrivare förr i tiden och det var inte kul att vara tattare eller luffare förr i tiden men det var ju bra att det var olagligt att vara arbetslös. :-)051
Länsman haffade lösdrivare och tattare förr i tiden men det var väl bra. :o :-)063 :?:

Rasmus på luffen - Koskit i hagen

https://www.youtube.com/watch?v=X6V_RNw8s6U

du kanske inte har sätt Astrid Lindgrens filmer.?

https://www.google.se/search?q=rasmus+p ... VKBCorbyRM
manne
 
Inlägg: 18372
Anslöt: 2007-08-23

Det gamla statarsamhället

Inläggav Huggorm » 2020-11-20 19:50:41

manne skrev:
Huggorm skrev:
LordNelson skrev:Det var nog en länk i den här tråden jag följde när jag läste det var olagligt att inte ha ett arbete. Antar det inte gällde ättlingar till bönder eller fina herrar. Och endast män då gissar jag.
De gällde alla, men adelsmännen hade i regel fina och välbetalda uppdrag så de hade ingen anledning att vara arbetslösa. Och det handlade väl egentligen om att ha en ärlig försörjning, alla måste ju leva av något. Risken var ju att de arbetslösa blev kriminella för att få ihop till mat. Hade man en förmögenhet att leva av så bråkade nog inte länsman med dig även om du var arbetslös.


Hoppas att du skojar det var olagligt att vara luffare eller lösdrivare förr i tiden och det var inte kul att vara tattare eller luffare förr i tiden men det var ju bra att det var olagligt att vara arbetslös. :-)051
Länsman haffade lösdrivare och tattare förr i tiden men det var väl bra. :o :-)063 :?:

Rasmus på luffen - Koskit i hagen

https://www.youtube.com/watch?v=X6V_RNw8s6U

du kanske inte har sätt Astrid Lindgrens filmer.?

https://www.google.se/search?q=rasmus+p ... VKBCorbyRM
Klart att det var olagligt. Du fick inte ens resa runt som du ville i landet, du behövde ett speciellt pass för det. Och du kunde inte flytta till en annan socken utan att de accepterade att ha dig där.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Det gamla statarsamhället

Inläggav manne » 2020-11-20 20:06:18

Huggorm skrev:
manne skrev:har du sätt denna film.? :o :-)063 :?:
Jo, och det är en film och inte verklighet. Sedan ändrade det sig med tiden, vad som var lagligt och olagligt. Rasmus på Luffen utspelar sig nog i början på 1900-talet, alltså i ganska modern tid.


ja och det var olagligt då under den tiden att vara lösdrivare eller luffare. :!:
manne
 
Inlägg: 18372
Anslöt: 2007-08-23

Det gamla statarsamhället

Inläggav nallen » 2020-11-21 18:24:17

LordNelson skrev:Det var nog en länk i den här tråden jag följde när jag läste det var olagligt att inte ha ett arbete.[...]

Huggorm skrev:De gällde alla, [...] Och det handlade väl egentligen om att ha en ärlig försörjning, alla måste ju leva av något. Risken var ju att de arbetslösa blev kriminella för att få ihop till mat.

Det där är nåt vi borde se till att återinföra, det skulle vara ett bra sätt att komma åt flera olika sorters fusk och störande element.

EDIT:
Huggorm skrev:Och du kunde inte flytta till en annan socken utan att de accepterade att ha dig där.

Även det var bättre förr, det borde ju egentligen vara helt självklart att de som redan bor i det område dit någon tänkt flytta måste godkänna/acceptera den nye.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Det gamla statarsamhället

Inläggav manne » 2020-11-21 18:32:20

nallen skrev:
LordNelson skrev:Det var nog en länk i den här tråden jag följde när jag läste det var olagligt att inte ha ett arbete.[...]

Huggorm skrev:De gällde alla, [...] Och det handlade väl egentligen om att ha en ärlig försörjning, alla måste ju leva av något. Risken var ju att de arbetslösa blev kriminella för att få ihop till mat.

Det där är nåt vi borde se till att återinföra, det skulle vara ett bra sätt att komma åt flera olika sorters fusk och störande element.

EDIT:
Huggorm skrev:Och du kunde inte flytta till en annan socken utan att de accepterade att ha dig där.

Även det var bättre förr, det borde ju egentligen vara helt självklart att de som redan bor i det område dit någon tänkt flytta måste godkänna/acceptera den nye.


Nej för de skulle drabba följande människor då: de med utveckligs störning ,resande folket och olika minoriteter i förorten och psyk sjuka och ,cp skadade och folk med olika funktionshinder inget bra alls. :-)056 :-)063

många med funktionshinder kan inte ta ett vanligt jobb samma sak med nyanlända och så vidare.
manne
 
Inlägg: 18372
Anslöt: 2007-08-23

Det gamla statarsamhället

Inläggav Alien » 2020-11-27 2:43:43

Lynx-66 skrev:Alla som bara får korta bemanningsföretaganställningar är väl dagens statare?
Hatar de företagen...

Men det var ju inte just fast anställning som statarna saknade. Jobbet fanns kvar, det var de själva som sade upp sig i slankveckan, flyttade och hittade samma slags jobb hos en annan godsägare.

Det var inte arbetslöshet som bekymrade statarna utan långa arbetsdagar och dåliga bostäder med löss.

Populär Historia 21 augusti 2008 skrev:”Lägenheten som vi fick flytta in uti, var så full av vägglöss att de ramla ner rakt på bordet i maten, många gånger. Hela byggningen var lika full av ohyra, men ingen ville säga något om eländet till arbetsgivaren. Då det blev sommar blev det alldeles olidligt att kunna bo där. Sova gick ej. Det myllrade av milljoner vägglöss.”

Ett vittnesbörd ur Nordiska museets arkiv.
https://popularhistoria.se/vardagsliv/a ... -harda-liv

Varför hata bemanningsföretagen, det är ju tack vare dem många får jobb. Att de finns beror på att de företag som anställer hellre utnyttjar bemanningsföretag än anställer personal.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Det gamla statarsamhället

Inläggav slackern » 2020-11-27 18:30:39

Statarsamhället var ju en relativt ung företeelse i Sverige som uppkom med befolkningstillväxten under 1800-talet tack vare freden, potatisen och vaccinet, mer eller mindre förenklad beskrivning.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in