Biologiska behandlingsmetoder vid ADHD (+ NPF)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Biologiska behandlingsmetoder vid ADHD (+ NPF)

Inläggav barracuber » 2008-10-29 13:34:33

<a target="_blank" href="http://www.studieframjandet.se/Public/Vast---Goteborg---Molndal.aspx?srchCrsPgID=0&csq=&SSaID=OA==&SDiID=LTE=&SAcID=Mg==&SCoID=MTM1OTI=&DID=371&Se=title&Sd=ASC">Biologiska behandlingsmetoder vid ADHD</a>

Länken skrev:Biologiska behandlingsmetoder vid ADHD

ADHD, autism och andra neuropsykiatriska funktionshinder försvårar livet avsevärt , såväl för den enskilde som för närstående. Nu tyder nyare forskning och erfarenheter från bl a USA på att det finns möjligheter att påverka dessa tillstånd. Det kan man göra genom att identifiera och behandla sjukdomstillstånd som allergier, mag- och tarmproblem m.m. som ofta förekommer hos denna patientgrupp.

Föreläsare: Geir Flatabo, leg. läkare, Medisinsk Helsesenter AS, Norge


Ett föredrag för en mindre peng (250 spänn för tre timmar) som kanske kan vara något för dem som bor i närheten av Linköping. (Först trodde jag att det var i Göteborg men sedan såg jag att det finns ingen Platensgatan i GBG och hittade addressen på <a target="_blank" href="http://hitta.se/LargeMap.aspx?var=Platensgatan+25">hitta.se</a>.

Titeln till trots verkar det handla om NPF och inte bara ADHD.

Jag hade gärna gått om jag haft vägarna förbi. Biologiska aspekter låter intressant och jag tycker det diskuteras alldeles för lite i samband med NPF.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 16:30:49, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav jonsch » 2008-10-29 13:48:07

Kvacksalveri. Och som alltid, så kan det mycket väl tänkas ha verkan i vissa fall, det som gör det till kvacksalveri är att ingen vet om det alls är ett sjukdomstillstånd som råder, om det i så fall rättas till eller om det kompenseras för eller...

För mig hjälper alkohol. Mitt överdrivna omdöme blir nästan normalt.

:evil:
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 16:30:49, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Lakrits » 2008-10-29 14:08:53

Jag kan hitta en artikel där Geir Flatabø (lite info om honom här, på norska) är medförfattare, men som inte verkar ha med NPF att göra:

Hjelland, I et al. 2007. Breathing exercises with vagal biofeedback may benefit patients with functional dyspepsia. Scand J Gastroenterol. 2007 Sep ;42 (9):1054-62 17710670

Vad jag förstår menar han i sin övriga verksamhet/forskning (det verkar inte som om han har publicerats i tidskrifter som jag kan söka i, så jag vet inte hur mycket han har forskat eller hur seriös han är) att när det gäller NPF, kan ändrade livsstilsfaktorer förändra och mildra problembilden hos vissa patienter.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 16:30:49, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav barracuber » 2008-10-29 14:42:43

jonsch skrev:Kvacksalveri. Och som alltid, så kan det mycket väl tänkas ha verkan i vissa fall, det som gör det till kvacksalveri är att ingen vet om det alls är ett sjukdomstillstånd som råder, om det i så fall rättas till eller om det kompenseras för eller...

För mig hjälper alkohol. Mitt överdrivna omdöme blir nästan normalt.

:evil:


När du säger "överdrivna omdöme", menar du typ omdömeslöshet?

Eller menar du tvärtom att du i vanliga fall är överdrivet omdömesfull på ett för dig negativ sätt, och, när du dricker, blir du mer normalt "NT-slarvig?".

För omdömeslöshet vet jag vad det vill säga, Det är ett av mina starkaste AS-drag :oops: Och det lär vara väldigt vanligt vid Asperger har jag uppfattat det som. Är det någon som känner igen sig? jag vet att det är "confession time".

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 16:30:49, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav jonsch » 2008-10-29 15:03:56

barracuber skrev:
jonsch skrev:För mig hjälper alkohol. Mitt överdrivna omdöme blir nästan normalt.

:evil:


När du säger "överdrivna omdöme", menar du typ omdömeslöshet?

Eller menar du tvärtom att du i vanliga fall är överdrivet omdömesfull på ett för dig negativ sätt, och, när du dricker, blir du mer normalt "NT-slarvig?".

Jag menade det sarkastiskt; jag funkar överdrivet omdömesfullt på ont och gott och på vissa sätt blir jag socialt vanligare när jag dricker.

Jag tror mig ha förstått att du och jag är aspiga på olika sätt, för dig verkar det vara ett spektrum av fenomen? För mig verkar det vara ett enda fenomen med tusen följder i flera led. För mig verkar alla tankar och sinnesintryck sorteras extra noga innan hjärnan beslutar sig för att det exempelvis var ett engelskt och inte ett svenskt ord jag hörde.

Jargong och underförstådda resonemang lär jag mig först inte alls och sedan allt på en gång - upp till nästa gräns. Min hjärna chansar sällan (utom när den blir dödstrött på sig själv). Jag behöver veta. Jag är omdömesfull, ibland mer än jag borde, oftast mer än majoriteten och ibland så omdömesfull som majoriteten borde vara, för sitt eget bästas skull. För mig ger det en del ömsesidiga missförstånd, bl.a..
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 16:30:49, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav barracuber » 2008-10-29 15:22:30

jonsch skrev:
barracuber skrev:
jonsch skrev:För mig hjälper alkohol. Mitt överdrivna omdöme blir nästan normalt.

:evil:


När du säger "överdrivna omdöme", menar du typ omdömeslöshet?

Eller menar du tvärtom att du i vanliga fall är överdrivet omdömesfull på ett för dig negativ sätt, och, när du dricker, blir du mer normalt "NT-slarvig?".

Jag menade det sarkastiskt; jag funkar överdrivet omdömesfullt på ont och gott och på vissa sätt blir jag socialt vanligare när jag dricker.

Jag tror mig ha förstått att du och jag är aspiga på olika sätt, för dig verkar det vara ett spektrum av fenomen? För mig verkar det vara ett enda fenomen med tusen följder i flera led. För mig verkar alla tankar och sinnesintryck sorteras extra noga innan hjärnan beslutar sig för att det exempelvis var ett engelskt och inte ett svenskt ord jag hörde.


Jo det verkar vara så - och då är det säkert så - att du och jag är aspiga på olika sätt. Och båda sätten verkar vara rätt vanliga s.a.s. inom aspergerpopulationen, kanske 50-50 vad vet vi?

Du är aningens för omdömesfull (typ stram?) och blir mer normalslarvig när du brukar alkohol, vilket är din chans att bli "accepterad". Jag är något mer avslappnad eller oförstående inför konventioner än man bör vara vilket uppfattas som omdömeslöst (Hurvida det hjälper att jag dricker alkohol är högst osannolikt).

Min omdömeslöshet är oftast omdömeslös och lite nördigt omedveten i andras (=NT:s) ögon och inte nödvändigtvis för mig. Det är ju att jag inte förstår och ofta heller inte vill "köpa" deras knepiga sociala konventioner som för mig (och även för dig förstod jag) ofta framstår som meningslösa och ångestskapande även för de själva. Utseendefixering är ett sådant exempel. Materialism är ett annat. Hur man får och inte får uppföra sig i sociala sammanhang är ett annat.
Men eftersom de har ett problem med hur jag är så blir det ett problem för mig med = jag blir inte accepterad.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 16:30:49, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav jonsch » 2008-10-29 15:40:01

Va, använder folk uttrycket "omdömeslös" om dig när du inte förstår konventioner? Såna har jag givetvis också svårt att acceptera även om jag verkar ha hunnit lära mig rätt mycket, (tycker jag).

Att vara omdömeslös är väl att göra obetänksamma saker - och det är klart, om man inte förstår konventionen med röd gubbe (eller inte vet vilka samtalsämnen som anses känsliga att ta upp) så verkar man kanske omdömeslös men man kanske inte är det. Man kanske tänker sig för men på "fel" saker. Å andra sidan så vet ju inte jag om du kanske inte tycker att du tänker dig för särskilt väl. Det tänker jag inte rota i - i värsta fall var det ett känsligt ämne att ta upp. :roll:
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 16:30:49, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav barracuber » 2008-10-29 16:14:09

jonsch skrev:Va, använder folk uttrycket "omdömeslös" om dig när du inte förstår konventioner? Såna har jag givetvis också svårt att acceptera även om jag verkar ha hunnit lära mig rätt mycket, (tycker jag).

Att vara omdömeslös är väl att göra obetänksamma saker - och det är klart, om man inte förstår konventionen med röd gubbe (eller inte vet vilka samtalsämnen som anses känsliga att ta upp) så verkar man kanske omdömeslös men man kanske inte är det. Man kanske tänker sig för men på "fel" saker. Å andra sidan så vet ju inte jag om du kanske inte tycker att du tänker dig för särskilt väl. Det tänker jag inte rota i - i värsta fall var det ett känsligt ämne att ta upp. :roll:


Det är nog precis som du säger, man är det inte nödvändigtvis men man tänker på fel saker eftersom hjärnan hela tiden går på stressat högvarv och man inte hinner samla ihop till ett korrekt formulerat svar varje gång innan lyssnarens tålamod rinner ut. Ofta inser vi ju vår felsägning eller misstag ganska omgående men då är det ju oftast redan försent....

EDIT: Dumma handlingar är väl det man oftast tänker som omdömeslöst. Att köra rattfull är väl ett sådant exempel. Men ja, jag har varit med om att blivit kallad omdömeslös över hur jag betett mig och saker jag sagt.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 16:30:49, redigerad totalt 3 gånger.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav jonsch » 2008-10-29 16:26:25

Som sagt. Det känns särskilt bra att upprepa den sista biten:
barracuber skrev:... inte hinner samla ihop till ett korrekt formulerat svar varje gång innan lyssnarens tålamod rinner ut. Ofta inser vi ju vår felsägning eller misstag ganska omgående men då är det ju oftast redan försent....

Vi är nog rätt så likadana aspisar i alla fall, barracuber. Åtminstone verkar det så i det här meningsutbytet.

/ J
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 16:30:49, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav barracuber » 2008-10-29 17:00:45

jonsch skrev:Som sagt. Det känns särskilt bra att upprepa den sista biten:
barracuber skrev:... inte hinner samla ihop till ett korrekt formulerat svar varje gång innan lyssnarens tålamod rinner ut. Ofta inser vi ju vår felsägning eller misstag ganska omgående men då är det ju oftast redan försent....

Vi är nog rätt så likadana aspisar i alla fall, barracuber. Åtminstone verkar det så i det här meningsutbytet.

/ J


Så som vi började beskriva oss själva så lät det som att vi kommer från var sitt håll mot "mitten" så att säga. Men åtminstone jag hade/har inte hunnit tänka efter :D om det alltid är så eller bara ibland. Vi kommer kanske att inse att som de hyfsat komplexa varelser vi är så kommer man ibland från ena hållet och ibland det andra. Vilket jag tror du redan varit inne och tangerat.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 16:30:49, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav jonsch » 2008-10-29 17:10:04

Kanske? Jag vet inte riktigt men vi kan säga så.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in