Biverkningar av Risperidon

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Biverkningar av Risperidon

Inläggav Mysterios » 2016-03-24 22:48:14

Hejsan,
Jag har ett problem har tagit Risperidon 37,5 injektion under två veckor nu . Och haft biverkningar så som muskel ryckningar yrsel lågt blodtryck huvudvärk och svårt att sova på natten . Blev direkt inte bättre när jag läste detta : https://www.drugwatch.com/risperdal/heart-problems/

Frågan är vad händer om jag inte tar injektionen ? Ska ta den i morgon egentligen ,fast vågar helt ärligt inte . Eller vill.

Vad händer om jag slutar tvärt ? Kan jag dö ? Eller bli sjuk så som feber eller något ? Vill gärna få lite råd och tips , det har vart jobbigt att vara på denna medicin och den har egentligen inte hjälp mig . Så ser inte meningen med att fortsätta ta den . Doktor vill jag tar den fast jag är inte tvångsintagen längre och har därför ett val att ta den eller inte . Vill inte ta den efter det jag läst om den , fast är det stora risker med att lägga av så kanske det är säkrare att fortsätta jag vet inte .



Moderator atoms - ändrade till en tydligare rubrik; tråden flyttad från, Övriga Aspergerfrågor.
Mysterios
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2016-03-24

Medicin

Inläggav Toblerone » 2016-03-24 23:15:11

Den där sidan är kanske inte så seriös.

http://www.afterstrokeparty.com/2012/12 ... teresting/

Dina biverkningar låter inte farliga alls. Man dör ju inte av muskelryckningar eller sömnsvårigheter. Lågt blodtryck är t.o.m. nyttigt. Det är mycket vanliga biverkningar som många har och som inte är farliga. Frågan är bara om de är för besvärliga? Men frågan är också vilken nytta medicinen gör. Du har ju fått den av en anledning. Du bör prata med läkaren om det när du går dit.

Det är mycket vanligt att det står en massa biverkningar, tillverkarna är lite överförsiktiga. De vill inte bli stämda. Det händer ytterst sällan att man får ovanliga biverkningar. De allra flesta människor får bara dem vanliga. Och det mesta märker man från början. Dvs. om det inte har hänt något farligt än, så är det nog ingen fara.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Medicin

Inläggav Moggy » 2016-03-24 23:27:53

Bra att du frågar på internet. Folk på internet ger nog bättre svar än din läkare när det handlar om medicin.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Medicin

Inläggav H2SO4 » 2016-03-25 0:05:33

Toblerone skrev:Den där sidan är kanske inte så seriös.

http://www.afterstrokeparty.com/2012/12 ... teresting/

Dina biverkningar låter inte farliga alls. Man dör ju inte av muskelryckningar eller sömnsvårigheter. Lågt blodtryck är t.o.m. nyttigt. Det är mycket vanliga biverkningar som många har och som inte är farliga. Frågan är bara om de är för besvärliga? Men frågan är också vilken nytta medicinen gör. Du har ju fått den av en anledning. Du bör prata med läkaren om det när du går dit.

Det är mycket vanligt att det står en massa biverkningar, tillverkarna är lite överförsiktiga. De vill inte bli stämda. Det händer ytterst sällan att man får ovanliga biverkningar. De allra flesta människor får bara dem vanliga. Och det mesta märker man från början. Dvs. om det inte har hänt något farligt än, så är det nog ingen fara.


Nej, man får vara källkritisk. Var väl inte den bästa sidan direkt.
SBU har gjort en omfattande rapport/utvärdering kring förskrivning av neuroleptika och deras slutsats lyder:

Neuroleptikabehandlingen medför ofta allvarliga och ibland bestående biverkningar och ska därför förbehållas patienter med svåra psykotiska tillstånd

http://www.sbu.se/sv/publikationer/SBU- ... roleptika/

Se gärna min varningstråd nedan. Aktiva videon ligger nån sida längre bak.
en-varning-angaende-neuroleptika-t42929.html

Man väger alltid för och nackdelar med medicinering. Svåra psykoser som inte ger med sig kan behöva neuroleptikabehandling en tid i lägsta möjliga effektiva dos. Man måste även vara uppmärksam på eventuella extrapyramidala biverkningar.
Muskelryckningar är INTE ofarliga i samband med neuroleptikabehandling. Det kan vara starten på mycket allvarliga tardiva dyskinesier.

Googla på zyprexaskandalen så skall du få se att läkemedelsbolagen har råkat ut stämningar på miljardbelopp.

Moggy skrev:Bra att du frågar på internet. Folk på internet ger nog bättre svar än din läkare när det handlar om medicin.


Läkare är tyvärr fruktansvärt inkompetenta och lata vilket leder till felaktig förskrivning under en lång tid utan uppföljning. Men ja, visst råder det inkompetens på nätet också :) Man får vara selektiv och leta bra information.

Summan är att det egentligen inte finns en enda fördel med neuroleptika om det inte råder svåra ihärdiga psykotiska tillstånd eller manier, bipolaritet eller sån grov ångest eller sömnproblematik att självmord är enda utvägen.

TS, vi har kontakt via PM istället.
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

Medicin

Inläggav Toblerone » 2016-03-25 0:24:13

H2SO4 skrev:
Man väger alltid för och nackdelar med medicinering. Svåra psykoser som inte ger med sig kan behöva neuroleptikabehandling en tid i lägsta möjliga effektiva dos. Man måste även vara uppmärksam på eventuella extrapyramidala biverkningar.


Nja, gamla, typiska neuroleptika är lite knepiga. De nyare ger inte lika mycket biverkningar.


Muskelryckningar är INTE ofarliga i samband med neuroleptikabehandling. Det kan vara starten på mycket allvarliga tardiva dyskinesier.


Risperdal har många barn med Tourettes fått, aldrig hört att någon har fått det dyskinesier, men jag har just kollat och det finns med bland biverkningarna. Då skulle jag också vara försiktig. Det är inte roligt att få det som biverkning.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Medicin

Inläggav H2SO4 » 2016-03-25 0:36:13

Toblerone skrev:
H2SO4 skrev:
Man väger alltid för och nackdelar med medicinering. Svåra psykoser som inte ger med sig kan behöva neuroleptikabehandling en tid i lägsta möjliga effektiva dos. Man måste även vara uppmärksam på eventuella extrapyramidala biverkningar.


Nja, gamla, typiska neuroleptika är lite knepiga. De nyare ger inte lika mycket biverkningar.


Muskelryckningar är INTE ofarliga i samband med neuroleptikabehandling. Det kan vara starten på mycket allvarliga tardiva dyskinesier.


Risperdal har många barn med Tourettes fått, aldrig hört att någon har fått det dyskinesier, men jag har just kollat och det finns med bland biverkningarna. Då skulle jag också vara försiktig. Det är inte roligt att få det som biverkning.


Sällsynt biverkan av nya generationens neuroleptika men risken finns där, speciellt vid högre dosering och med viss höjd tendens hos olika sorter. Man skall avbryta behandlingen omedelbart vid misstanke.
Finns en rad andra komplikationer, både psykiska och fysiska sådana. Vissa mer vanliga än andra.
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

Biverkningar av Risperidon

Inläggav Alien » 2016-03-25 15:52:57

En tidigare tråd om Risperidon: risperdal-risperidon-t6906.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Biverkningar av Risperidon

Inläggav Mysterios » 2016-04-04 20:02:46

Har 37, 5 . Ska ta varannan vecka , vad händer fall jsg slutar ? Tvärt , hur farligt är det med dem kemiska substanster man har som helt plötsligt försvinner ? Löper man stor risk att ta sitt liv eller liknande eller att hjärtat får en chock och man riskerar dö av en chock i och med man lagt av ?
Mysterios
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2016-03-24

Biverkningar av Risperidon

Inläggav Defekt Mupp » 2016-04-07 10:09:56

Mysterios skrev:Har 37, 5 . Ska ta varannan vecka , vad händer fall jsg slutar ? Tvärt , hur farligt är det med dem kemiska substanster man har som helt plötsligt försvinner ? Löper man stor risk att ta sitt liv eller liknande eller att hjärtat får en chock och man riskerar dö av en chock i och med man lagt av ?


Vi har ingen aning för vi vet inte varför du blev tvångsinjicerad med Risperdal depot. Dosen du får är pyttelåg så din doktor verkar faktiskt vara kompetent eller bara tursam. Autister brukar vara jättekänsliga för neuroleptika eller omvänt centralstimulantia. Det som händer om du slutar med risperdal depot är att dina dopaminnivåer kommer att öka. I och med att det är en depotversion så kommer medicinen att försvinna mycket långsamt ur kroppen så du kommer inte att få någon chock.

Däremot kan det sluta med att du blir tvångsintagen igen av samma orsak som tidigare, gissningsvis på grund av så kallat "utåtagerande beteende". Du verkar vara en högfungerade autist och inte någon med aspergers syndrom.
Defekt Mupp
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 101
Anslöt: 2010-01-31

Biverkningar av Risperidon

Inläggav Mysterios » 2016-04-09 15:08:26

Varför kan jag inte skicka meddelande ?
Mysterios
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2016-03-24

Biverkningar av Risperidon

Inläggav Mysterios » 2016-04-09 15:11:13

Defekt Mupp skrev:
Mysterios skrev:Har 37, 5 . Ska ta varannan vecka , vad händer fall jsg slutar ? Tvärt , hur farligt är det med dem kemiska substanster man har som helt plötsligt försvinner ? Löper man stor risk att ta sitt liv eller liknande eller att hjärtat får en chock och man riskerar dö av en chock i och med man lagt av ?


Vi har ingen aning för vi vet inte varför du blev tvångsinjicerad med Risperdal depot. Dosen du får är pyttelåg så din doktor verkar faktiskt vara kompetent eller bara tursam. Autister brukar vara jättekänsliga för neuroleptika eller omvänt centralstimulantia. Det som händer om du slutar med risperdal depot är att dina dopaminnivåer kommer att öka. I och med att det är en depotversion så kommer medicinen att försvinna mycket långsamt ur kroppen så du kommer inte att få någon chock.

Däremot kan det sluta med att du blir tvångsintagen igen av samma orsak som tidigare, gissningsvis på grund av så kallat "utåtagerande beteende". Du verkar vara en högfungerade autist och inte någon med aspergers syndrom.


Så den är låg ? Nu tar jag den var tionde dag i men dem tycker det verkar bättre. Hur höga doser kan man få innan man blir nerdrogad?
Mysterios
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2016-03-24

risperidon biverkningar.?

Inläggav manne » 2020-11-11 12:40:12

så vilka biverkningar kan man få av denna då.?

Någon mera än mig som äter denna då.? :o :-)063 :?:

MVH
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Aspergare och vården



Logga in