Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Jossie94 » 2020-11-01 19:55:13

Börjar spåra ur lite känner jag.., vad fasiken pratar vi om?
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav BellaBelle » 2020-11-01 20:04:44

Marjatta skrev:
Jossie94 skrev:För hade jag haft en diagnos 100 procent så hade jag haft tex Aspergers eller Autism eller ADD eller ADHD. Atypisk autism är ju om man har drag av andra diagnoser, så min diagnos är ju typ en klon kan man säga. Försöker komma på bra exempel. Hoppas att ni förstår. Så har jag uppfattat min diagnos iaf, för det var så de sa "Att du uppfyller inte kriterierna för Autism eller Aspergers, då blir det till en egen diagnos" Något liknande. Kanske en kortfattat sammanfattning som de förklarade för mig skulle jag tro. Minns att de sa att jag hade både bra och dåliga sidor. Fick en broschyr där mina bra och dåliga egenskaper stod.


Så de som har diagnosen asperger har en diagnos "100%" och du har bara lite. Tror du.

Tillåt mig presentera för dig Gunilla Brattberg. Hon är läkare och professor. Numera pensionär, men hon har forskat mycket på smärta. Har asperger. Aldrig gått på en daglig verksamhet eller fått en anpassning av något i hela sitt liv.
https://www.expressen.se/nyheter/profes ... ig-aldrig/

Aspergare finns på hela skalan från Gunilla Brattberg till de som aldrig klarat att jobba. De som klarat det relativt länge men sen klappat ihop när det av olika skäl blev för mycket - för kvinnorna ofta att jonglera både barn, familj och jobb - är ganska många.

Jossie94 skrev:Jag kan ju inte ändra på det dom sa och det jag tolkade. Det är bara så det är.


Du kan ändra på din tolkning, om du kommer fram till att den tolkning är fel. Sen är frågan om du kommer vilja göra det. Din tolkning är ju så bekväm för dig.


Gunilla Brattberg är ett bra exempel på en autistisk person med stor yrkesmässig framgång.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav BellaBelle » 2020-11-01 20:12:10

Kidzi skrev:Folk frågar mig gärna, och är en magnet för fyllon och galningar. Har undrat vad det beror på. Men tror förklaringen är mindre komplicerad än jag tidigare trott. Jag tar det ganska lugnt, tror de uppfattar det som att jag är mer i nuet och inte kommer stressa och låtsas som att jag inte ser dem. Det är enklare att få någons uppmärksamhet som inte nästan springer.


Jo, de flesta har rätt bråttom.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav ShakeItOut » 2020-11-01 20:12:24

Jossie94 skrev:* lång text om helt orelvanta saker från DV igen

Jag är mer lik en NT person och ser inte ut som en person som har en diagnos. Jag vill inte ens vara annorlunda och ser inte heller annorlunda ut, jag syftar på att jag inte måste skylta med att jag är annorlunda. Folk som skyltar med det vilk ju visa att de är annorlunda.

Om någon är mer åt rock hållet/emo så ser jag mer ut som en tjejig tjej i jämförelse. Nu syftar jag på att det syns att rockaren är då annorlunda jämfört med hur tjejer ser ut alltså idealet hur en tjej ska se ut. Jag säger inte att man måste se ut så men jag hamnar mer åt den kategorin . Folk dvs NT lägger ju folk i mappar och om man gör så så har inte jag en diagnos för att jag ser u som en NT.

*15 rader helt orelevant om DV*
Du kan inte jämföra dig själv hela tiden med folk vars diagnoser är helt annorlunda. Att inte kunna ta ut pengar kan vara pga ångest, att tro på spöken är inget som tyder på diagnos etc. Ingen här bryr sig ärligt talat om dessa exempel och för femtielfte gången så säger det ingenting. Jag kan jämföra min ekonomi med en fattig person i annat land men det gör inte min ekonomi bättre.

Har nog aldrig mött en person som sätter folk i mer mappar/fack än dig.


ps tråden: Jag har aldrig sagt att atypisk autism inte är en diagnos :wink:
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav BellaBelle » 2020-11-01 20:13:06

notwoodstock skrev:Jag fick gå till en barnpsykolog när jag var liten. Dom visste nog inte mycket om AS på 1960-talet. Lekterapi. :-(


Fanns det som diagnos då?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav ShakeItOut » 2020-11-01 20:15:57

Att du har svårt för ToM verkar vara ämnet just nu :-)Happy
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav BellaBelle » 2020-11-01 20:18:12

nallen skrev:
RapeRegs skrev:Rapportera din diagnos i tråden!

K02.9 Tandkaries, ospecificerad
:-)063


Gå inte till tandläkare, det är säkert bara något psykiskt. Autism typ AJ, kanske.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Jossie94 » 2020-11-01 20:35:07

Men det är ju det NT gör att de sätter folk i fack, så då är jag väl lika dum som de då :) Jag trodde det var så man skulle göra, sätta folk i fack eftersom de verkar så vanligt och normalt.

Egentligen så förklarar jag bara eftersom ni inte förstår hur jag som har en diagnos inte kan se att jag har en diagnos osv. Jag förklarar bara hur jag ser på det hela och hur det verkligen Sen är det ju tråkigt om ni inte kan hantera att jag har en icke synlig diagnos som Inte märks på direkt. Ber hemskt mycket om ursäkt för att det var något jobbigt för er, stackare...
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Jossie94 » 2020-11-01 20:36:51

Vad är Tom? TheoryOfMind?
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav ShakeItOut » 2020-11-01 20:44:07

Jossie94 skrev:Men det är ju det NT gör att de sätter folk i fack, så då är jag väl lika dum som de då :) Jag trodde det var så man skulle göra, sätta folk i fack eftersom de verkar så vanligt och normalt.

Egentligen så förklarar jag bara eftersom ni inte förstår hur jag som har en diagnos inte kan se att jag har en diagnos osv. Jag förklarar bara hur jag ser på det hela och hur det verkligen Sen är det ju tråkigt om ni inte kan hantera att jag har en icke synlig diagnos som Inte märks på direkt. Ber hemskt mycket om ursäkt för att det var något jobbigt för er, stackare...


Nej, vuxna ej trångsynta idioter brukar ha en mer öppen syn. Klart att man kan ha en viss tendens att sätta folk i fack men skulle aldrig raljera eller ha såna svartvita åsikter/gränser som du upprepar.

Men buhu... ärligt talat. Din autism är jättetydlig och minsta skriftlig kontakt med dig visar den tydligt så jag tror inte att den är helt osynlig. Man får inte diagnos för att man enbart har svårt att skaffa jobb (som inte ens var aktuellt när du fick diagnos).
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Jossie94 » 2020-11-01 20:47:56

Okej ni vet allt om mig hur jag är och allt, grattis!
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav BellaBelle » 2020-11-01 20:48:49

Jossie94 skrev:Egentligen så förklarar jag bara eftersom ni inte förstår hur jag som har en diagnos inte kan se att jag har en diagnos osv. Jag förklarar bara hur jag ser på det hela och hur det verkligen Sen är det ju tråkigt om ni inte kan hantera att jag har en icke synlig diagnos som Inte märks på direkt. Ber hemskt mycket om ursäkt för att det var något jobbigt för er, stackare...


Så du har inte startat tråden för att du har problem? Utan för att du vill förklara ett och annat för oss andra på forumet?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Jossie94 » 2020-11-01 21:01:35

Nu har syftet tunnats ut lite egentligen varför jag ens är på forumet... Jag menar i början var det för att förstå mig själv och få tips och råd, men nu känns det som att det är dags för mig att gå vidare. Jag behöver inte att andra ska säga hur jag är och inte. Det vet jag själv vilket jag har sagt hela tiden. Men det vägrar ni tro på. Ni försöker ju bara hitta massa fel hos mig för att bevisa att jag har en synlig diagnos vilket så inte är fallet. Jag har en väldigt mild diagnos som inte syns. Och mina exempel är ju bara korta sammanfattningar av mina åsikter om själva skillnaden att ha och inte ha en diagnos. NT vs Diagnos. Jag skulle lika gärna kunna jämföra skillnaden på någonting annat. Skulle det vara lika fel då? Kanske, för ni verkar se brister i allt. Vad jag än säger eller gör så är det jag som är si eller så, och jag har sagt att jag har en diagnos och svårigheter i och med den. Men pga att man kan ha olika grader gällande diagnoser så har jag bara sagt hur min grad ser ut. Thats it. No big deal. Så vete fasiken vad vi tjafsar om. Det är så onödigt bara. Jag har inte sagt att jag drar alls i fack men jag gjorde det nu bara för att det var enklare att förklara skillnaden på diagnos och NT och att det är skillnader på diagnos och diagnos.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav ShakeItOut » 2020-11-01 21:04:12

Hur ska vi veta något nytt när du upprepar orelevanta exempel vi redan diskuterat x antal gånger med dig, när du inte citerar eller svarar, när du svarar något som är helt annorlunda, när du blir arg om vi inte svarar och skäller ut oss för "såhär ska man bete sig på ett forum" när det är du som inte har koll, när vi lägger ner tid för att leta upp saker åt dig men du har ändå rätt för du har sett SERIER SOM INTE VAR INSPELADE VID DEN TIDPUNKTEN och börjar prata om annat varje gång du fått bevis på att du har fel.

Nej, detta är nog lönlöst. Du vill ju inte diskutera fram något eller ens försöka...Det är inte som att det är höga krav här. I denna tråd finns det en hel del väldigt beskrivande svar som t.om gav mig något. Kidzis fd vän medverkade i ett flertal bra exempel.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Jossie94 » 2020-11-01 21:07:02

Helt ärligt skiter jag i vilka som är NT eller har diagnoser utan jag skrev bara egna erfarenheter och ville ha lite syn vinklar på det. Eftersom jag själv vart drabbad så ville jag förstå olika saker bara. Men jag klickar inte med andra som har diagnoser, jag klickar ju uppenbarligen inte med NT heller. Så jag är ju båda delarna. Att jag har drag av både NT och drag av diagnos.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav BellaBelle » 2020-11-01 21:08:41

Jossie94 skrev:Nu har syftet tunnats ut lite egentligen varför jag ens är på forumet... Jag menar i början var det för att förstå mig själv och få tips och råd, men nu känns det som att det är dags för mig att gå vidare. Jag behöver inte att andra ska säga hur jag är och inte. Det vet jag själv vilket jag har sagt hela tiden. Men det vägrar ni tro på. Ni försöker ju bara hitta massa fel hos mig för att bevisa att jag har en synlig diagnos vilket så inte är fallet. Jag har en väldigt mild diagnos som inte syns. Och mina exempel är ju bara korta sammanfattningar av mina åsikter om själva skillnaden att ha och inte ha en diagnos. NT vs Diagnos. Jag skulle lika gärna kunna jämföra skillnaden på någonting annat. Skulle det vara lika fel då? Kanske, för ni verkar se brister i allt. Vad jag än säger eller gör så är det jag som är si eller så, och jag har sagt att jag har en diagnos och svårigheter i och med den. Men pga att man kan ha olika grader gällande diagnoser så har jag bara sagt hur min grad ser ut. Thats it. No big deal. Så vete fasiken vad vi tjafsar om. Det är så onödigt bara. Jag har inte sagt att jag drar alls i fack men jag gjorde det nu bara för att det var enklare att förklara skillnaden på diagnos och NT och att det är skillnader på diagnos och diagnos.


Har du grav atypisk autism som typiskt nog inte syns?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Jossie94 » 2020-11-01 21:09:02

Om jag förklarar vad sushi är och att det finns olika sorters sushi. Är det något brutalt fel då? Ska jag bli ifrågasatt då om det? Typ vet du vad sushi är ? Eller att ni måste kolla upp saker åt mig? Wtf?
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav ShakeItOut » 2020-11-01 21:10:07

"klickar inte med andra som har diagnoser" = klickar inte med människor som du inte har något gemensamt med = precis som hela den övriga delen av mänskligheten
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Jossie94 » 2020-11-01 21:13:52

Ja så vad är felet med att jag inte klickar med någon? Jag har bara sagt att jag inte gör det och nämt varför. Då ville jag ju förstå mer ingående om det för jag anser ju mig själv inte ligga i den kategorin att ha en grav diagnos som syns. Min diagnos kommer aldrig att kunna synas på det sättet man ser på någon med downs. Kan vi få det klar fattat?
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav BellaBelle » 2020-11-01 21:19:06

Jossie94 skrev:Ja så vad är felet med att jag inte klickar med någon? Jag har bara sagt att jag inte gör det och nämt varför. Då ville jag ju förstå mer ingående om det för jag anser ju mig själv inte ligga i den kategorin att ha en grav diagnos som syns. Min diagnos kommer aldrig att kunna synas på det sättet man ser på någon med downs. Kan vi få det klar fattat?


Om du är i ett samtal med någon IRL då?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Marjatta » 2020-11-01 21:54:57

Jossie94 skrev:Min diagnos kommer aldrig att kunna synas på det sättet man ser på någon med downs.


Nej, det har ju ingen någonsin trott. Inte om någon av autismdiagnoserna.

Men om det var vad tråden handlade om. Då är vi färdiga och kan lägga ner här. Eller? :D
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Jossie94 » 2020-11-01 21:57:01

Visst kan man babbla på om saker men det är ju något som de flesta gör. Jag menar folk pratar mestadels skit och allting är oftast saker man bara säger så man får ta saker med en nypa salt.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav sussi83 » 2020-11-01 22:05:25

Jossie94 skrev:Men det är ju det NT gör att de sätter folk i fack, så då är jag väl lika dum som de då :) Jag trodde det var så man skulle göra, sätta folk i fack eftersom de verkar så vanligt och normalt.

Egentligen så förklarar jag bara eftersom ni inte förstår hur jag som har en diagnos inte kan se att jag har en diagnos osv. Jag förklarar bara hur jag ser på det hela och hur det verkligen Sen är det ju tråkigt om ni inte kan hantera att jag har en icke synlig diagnos som Inte märks på direkt. Ber hemskt mycket om ursäkt för att det var något jobbigt för er, stackare...


Jag tror det finns fler med as som stundvis kan lura andra att man inte har diagnosen än de som har väldigt uttalade besvär.
Och jag tror många av dem behöver behöver få tid på sig att förstå hur allt hänger ihop för livet lirar inte som för många andra.

Hur menar du förresten att det inte syns?
Att du inte till det yttre har klumpigt kroppsspråk och ser allmänt töntig ut och ovårdad eller vad?

Däremot har du beskrivit att det tycks märkas? Folk har kommenterat hur du varit social men vet ej hur frekvent det är förstås.

Skulle säga att det är en ganska typisk bild det brukar variera mellan åldrar också på olika sätt.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav ShakeItOut » 2020-11-01 22:20:08

Jossie94 skrev:Ja så vad är felet med att jag inte klickar med någon? Jag har bara sagt att jag inte gör det och nämt varför. Då ville jag ju förstå men ingående om det för jag anser ju mig själv inte ligga i den kategorin att ha en grav diagnos som syns. Min diagnos kommer aldrig att kunna synas på det sättet man ser på någon med downs. Kan vi få det klar fattat?


För du ställer att du inte klickade i relation till diagnoser istället för det att ni bara inte passade ihop. Att du stenvägrar att diagnosen faktiskt kan synas även i vardagliga sammanhang säger att du inte ens förstår vad svårigheterna i en diagnos kan bestå av. Vi jämför dig inte med någon med downs för vad skulle det ge någon? Vi jämför dig med andra i din ålder och där passar du inte in helt pga dina svårigheter. Jag hoppas att du inte säger det högt annat än här för dina resonemang kring downs och andra funktionsnedsättningar låter ibland väldigt funkofobiskt.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in