Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav ShakeItOut » 2020-11-01 17:51:44

BellaBelle skrev:
Ja. Men Jossie94 HAR ju en diagnos. Med diagnoskriterier. Av någon anledning jämför hon sin diagnos med Asperger och tycks ha fått för sig att hon har en mildare autism-diagnos än vi som fått en Asperger-diagnos.

Den diagnosen som man verkar få när man inte uppfyller en full asperger/ast-diagnos. Så inget av det jag skrev var felaktigt. Det är en diagnos som inte behöver innefatta mindre hinder än om hon hade fått en Asperger-diagnos. Så på pappret är den "mildare" eftersom alla kriterier inte finns men det kan vara 1-2 och de som uppfylls kan vara vara sånt som påverkar mycket i vardagen.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav BellaBelle » 2020-11-01 18:01:04

ShakeItOut skrev:
BellaBelle skrev:
Ja. Men Jossie94 HAR ju en diagnos. Med diagnoskriterier. Av någon anledning jämför hon sin diagnos med Asperger och tycks ha fått för sig att hon har en mildare autism-diagnos än vi som fått en Asperger-diagnos.

Den diagnosen som man verkar få när man inte uppfyller en full asperger/ast-diagnos. Så inget av det jag skrev var felaktigt. Det är en diagnos som inte behöver innefatta mindre hinder än om hon hade fått en Asperger-diagnos. Så på pappret är den "mildare" eftersom alla kriterier inte finns men det kan vara 1-2 och de som uppfylls kan vara vara sånt som påverkar mycket i vardagen.


De flesta människor på jorden uppfyller inte kriterierna för den Aspergerdiagnos som tidigare gavs som diagnos. TS har dock fortfarande en diagnos. Det som skiljer den från Asperger tycks vara att autism-tecknen inte upptäckts av närstående innan TS var tre år.

Atypisk autism är fortfarande en diagnos.

Ett alternativ till att inte sätta någon diagnos alls kunde vara att enbart skriva ”autistiska drag” i utlåtandet.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Marjatta » 2020-11-01 18:04:29

BellaBelle skrev:
Marjatta skrev:
Kidzi skrev:Jag svarar på allt och du svarar på kanske en av 1o frågor. Det är inte OK.


Grattis till att äntligen ha upptäckt detta.

Jag är ironisk. Tror att du upptäckt det för länge sen men varit snäll. Och nu börjar du tröttna.

Jossie väljer ut pluttbitar av det folk skriver att interagera med. Det som passar henne. Och okej - jag är den första att hålla med i att man inte behöver besvara vad folk skriver på nätet. Problemet är bara att om man diskuterar så själviskt som Jossie gör - bara om sig själv och utifrån sig själv, och väljer ut vad man besvarar utifrån sina egna käpphästar - kommer andra till slut att tröttna på en.

Hon söker en ekokammare där andra kan bekräfta hennes uppfattningar om sig själv. Tecken på att hon hittills lärt sig något av någon av oss är mycket, mycket få. Om det verkar som att vi andra förstår nåt som hon inte förstår, tycker hon att saker är jättefel. Det är ju inte så det ska vara! tycker hon. Det är hon som är jättesmart och förstår saker, ju ...


Jag undrar också varför TS bara besvarar en del inlägg och varför hon inte citerar. Och varför hon tycks ta till sig så lite av vad andra skriver, det har varit många vettiga tankar från andra medlemmar som TS skulle kunna reflektera över.

En anledning till att TS inte tycks ta till sig andras inlägg kan vara att hon tror att hon är mer ”välfungerande” och ”NT” än majoriteten på forumet. Så sådant hon inte gillar att läsa kan hon avfärda som svammel från personer med grav autism.

En annan anledning kan vara att det tillhör TS problembild att hon är väldigt autistisk, och har väldigt svårt se något från någon annans perspektiv. ToM... Och det som vi nu är flera som uppfattat som väldigt ego.

Och/eller att hon av någon anledning är i uppvarvat tillstånd och då får svårt läsa och förstå skriven text samtidigt som hon har behov av att få ur sig långa egna textsjok.


Jag tror vi alla gör så att vi mest bara kommenterar/citerar det som på något sätt resonerar med hur vi själva tänker. Mer eller mindre. Här finns dock väldigt få tecken öht på att ens ha läst.

Kanske det vi uppfattar som ältande, dvs hur Jossie ständigt återkommer till samma saker och berättar dem igen och igen, faktiskt beror på att hon läst - och inte tycker att hon kan relatera till det skrivna. Alltså är det vi som inte "förstått". Alltså måste hon "förklara igen", enkelt, på så låg nivå "att ett barn kan förstå".

Oavsett vilket skälet är, verkar hon inte förstå mer än max 10% av vad som här har skrivits. Det gäller både i denna tråd och andra.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Jossie94 » 2020-11-01 18:11:23

Jag har ju svårigheter det har jag inte nekat, men jag har ju inte sådana svårigheter som de som har grava diagnoser och måste ha personal dygnet runt och bor i gruppboenden osv. Då skulle jag säga att de som var på min första DV har mer behov av hjälp och stöd. Jag behöver ju inte bli tillsagd att nu ska vi göra si eller så. Alltså då menar jag för de som verkligen inte förstår saker. De va tex en som sa att den inte kunde ta ut pengar från en bankomat och det hade jag sett personen göra förut och nu plötsligt kunde den inte göra det. Så allt jag säger är ju att jag har inte så jätte stora svårigheter utan då är jag ju mer åt det hållet NT är. Dvs att jag har likadana svårigheter som dem.

Tex så fattade inte vissa hur man gick på toa eller hur man åt. Det har jag inga svårigheter med. Så det är väldigt skillnad på mina Svårigheter och deras svårigheter pga att vi har olika diagnoser och olika grad på den, samt att deras mål och förutsättningar och behov är inte likadana som mina.
De fastnar på sina DVs och kommer inte ut till arbetslivet. Deras mål är bara att vara delaktiga. Jag bor i en riktig lägenhet, är förlovad, kan göra vardags sysslor, praktiserar och sådant. Mina svårigheter är ju mindre. Min diagnos är ju väldigt mild så vad mer kan jag säga?

Jag är mer lik en NT person och ser inte ut som en person som har en diagnos. Jag vill inte ens vara annorlunda och ser inte heller annorlunda ut, jag syftar på att jag inte måste skylta med att jag är annorlunda. Folk som skyltar med det vilk ju visa att de är annorlunda.

Det är lite samma sak med feminister. Om det finns en feminist som protesterar osv och tycker att män är dåliga, så vill de skylta med att det är feminister och tror på sin sak. Då är jag mer den personen som inte behöver skylta med det utan jag är mer vanlig/neutral. Så det är lite så som jag menar då med att min diagnos inte syns så tydligt för de som jag syftar på har på det sättet jag sa om feminister som måste skylta med allting.

Jag ser ut som vilken tjej som helst sitter och fikar med sin tjejkompis. Kolla runt i samhället så kommer ni märka att det finns tjejer som är typiskt tjejiga tjejer och jag är mer som dem. Jag ser inte ut som stereotypen att ha en diagnos. Om någon är mer åt rock hållet/emo så ser jag mer ut som en tjejig tjej i jämförelse. Nu syftar jag på att det syns att rockaren är då annorlunda jämfört med hur tjejer ser ut alltså idealet hur en tjej ska se ut. Jag säger inte att man måste se ut så men jag hamnar mer åt den kategorin . Folk dvs NT lägger ju folk i mappar och om man gör så så har inte jag en diagnos för att jag ser u som en NT.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Jossie94 » 2020-11-01 18:14:50

Ja jag läser vad ni skriver och tycker inte alltid likadant som er och då skriver ju jag mina åsikter och mitt perspektiv på det hela samtidig som jag försöker förstå era synvinklar.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Jossie94 » 2020-11-01 18:18:38

Jag förstår att ni tycker det är konstigt att jag som har en diagnos inte kan tycka att den märks. Men detta är enbart pga att den inte märks/syns tydligt. Man ser inte att den där tjejen har en diagnos. Iallafall inte direkt. Utan det där kommer ju med tiden att man märker vissa detaljer och då kanske får en känsla av att man är annorlunda men man kanske inte fattar att det beror på en diagnos. Det var ju så det blev, folk kunde inte sätta fingret på det först.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Marjatta » 2020-11-01 18:19:15

ShakeItOut skrev:
BellaBelle skrev:
Ja. Men Jossie94 HAR ju en diagnos. Med diagnoskriterier. Av någon anledning jämför hon sin diagnos med Asperger och tycks ha fått för sig att hon har en mildare autism-diagnos än vi som fått en Asperger-diagnos.

Den diagnosen som man verkar få när man inte uppfyller en full asperger/ast-diagnos. Så inget av det jag skrev var felaktigt. Det är en diagnos som inte behöver innefatta mindre hinder än om hon hade fått en Asperger-diagnos. Så på pappret är den "mildare" eftersom alla kriterier inte finns men det kan vara 1-2 och de som uppfylls kan vara vara sånt som påverkar mycket i vardagen.


Som jag förstår det var diagnosen atypisk autism till för situationen "detta är helt uppenbart autism, fast den inte matchar alla formella kriterier, men vi vill ändå klassa den som autism". Alltså nåt man uppfatt när man upptäckte att diagnoskriterierna man hade var halvbra, så behov fanns av att kunna rycka på den. Nu ställs inte den diagnosen längre så det börjar vara svårt att hitta information om den, men exv denna gamla sida från Autism- och aspergerförbundet (min kursivering)
https://web.archive.org/web/20200920162 ... isk_autism
För att få diagnosen atypisk autism, autismliknande tillstånd eller genomgripande störning i utvecklingen ska personen uppvisa genomgripande avvikelser och symtom inom autismspektrumet. Att personen inte uppfyller alla symtom för att få diagnosen autism kan innebära att debuten inföll för sent, alltså efter 3 års ålder, för att få diagnosen autism och/eller att vissa symtom fattas eller uppträder i en annorlunda form. Detta behöver inte innebära att det rör sig om en lindrigare variant av autism.


BellaBelle skrev:Ett alternativ till att inte sätta någon diagnos alls kunde vara att enbart skriva ”autistiska drag” i utlåtandet.


Ja exakt. Det är en "halvvägs-diagnos".
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav RapeRegs » 2020-11-01 18:30:13

Marjatta skrev:Oavsett vilket skälet är, verkar hon inte förstå mer än max 10% av vad som här har skrivits. Det gäller både i denna tråd och andra.


Ja, så måste det vara. Gränsvärdet 10% hittar man medelst multivariat analys. Följande kategoriseringar (det vi i dagligt tal kallar pejorativa generaliseringer) är tillämpliga


Hen förstår inte varför man inte ska ha slitna kläder -Förstår max 12% av tråden

Hen förstår inte varför det är dåligt bordsskick att leka och kleta med maten -Förstår max 10% av tråden
RapeRegs
 
Inlägg: 1949
Anslöt: 2015-06-19

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav RapeRegs » 2020-11-01 18:36:20

Jossie94 skrev:Ja jag läser vad ni skriver och tycker inte alltid likadant som er och då skriver ju jag mina åsikter och mitt perspektiv på det hela samtidig som jag försöker förstå era synvinklar.


Det är bra.

Kan du ge exempel på några saker där du från början tyckt annorlunda men där du insett att du haft fel och ändrat dig?
RapeRegs
 
Inlägg: 1949
Anslöt: 2015-06-19

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Jossie94 » 2020-11-01 18:37:19

Jag skrev att det gjorde jag när jag var typ 10 -11 år. Jag gick i 4-5an.. jag var ju en liten plutt då. Haha
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Jossie94 » 2020-11-01 18:38:08

Kan du vara mer specifik på vilket sammanhang du syftar på?
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Jossie94 » 2020-11-01 18:45:06

Jag har bara försökt påpeka min situation för att dels för att få förståelse själv men också tips och råd. Men då ifrågasatte ni det - varför min diagnos inte syns tydligt? Ja vad ska man säga? Min diagnos är en halvvägs diagnos och det har jag sagt hela tiden därför ligger den i mitten av en diagnos som är grav och en NT person. Och varför den inte syns tydligt är ju för att den är mer åt det NT hållet och det bara är så.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav nallen » 2020-11-01 19:15:03

Marjatta skrev:Jossie väljer ut pluttbitar av det folk skriver att interagera med. Det som passar henne.

Ett inte helt ovanligt Asperger-beteende tycks det mig :roll:
Men det är också ett typiskt troll-beteende :-)063
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Marjatta » 2020-11-01 19:16:10

RapeRegs skrev:
Marjatta skrev:Oavsett vilket skälet är, verkar hon inte förstå mer än max 10% av vad som här har skrivits. Det gäller både i denna tråd och andra.


Ja, så måste det vara. Gränsvärdet 10% hittar man medelst multivariat analys. Följande kategoriseringar (det vi i dagligt tal kallar pejorativa generaliseringer) är tillämpliga


Hen förstår inte varför man inte ska ha slitna kläder -Förstår max 12% av tråden

Hen förstår inte varför det är dåligt bordsskick att leka och kleta med maten -Förstår max 10% av tråden


Hehe RR.

Nu kan vi göra beräkningar på hur mycket du feluppfattat båda dessa exempel. Med exakta procentsatser. Som givetvis är bokstavligt menade.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Marjatta » 2020-11-01 19:17:23

nallen skrev:
Marjatta skrev:Jossie väljer ut pluttbitar av det folk skriver att interagera med. Det som passar henne.

Ett inte helt ovanligt Asperger-beteende tycks det mig :roll:
Men det är också ett typiskt troll-beteende :-)063


Som sagt, det gör nog alla i lägre eller högre grad. Det finns gränser, bara, där det pajar kommunikationen. (Om det nu är sådan man vill ha. Ibland är det ju inte det. Trollande är ett exempel när det inte är det.)
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav RapeRegs » 2020-11-01 19:28:49

Marjatta skrev:
RapeRegs skrev:
Marjatta skrev:Oavsett vilket skälet är, verkar hon inte förstå mer än max 10% av vad som här har skrivits. Det gäller både i denna tråd och andra.


Ja, så måste det vara. Gränsvärdet 10% hittar man medelst multivariat analys. Följande kategoriseringar (det vi i dagligt tal kallar pejorativa generaliseringer) är tillämpliga


Hen förstår inte varför man inte ska ha slitna kläder -Förstår max 12% av tråden

Hen förstår inte varför det är dåligt bordsskick att leka och kleta med maten -Förstår max 10% av tråden


Hehe RR.

Nu kan vi göra beräkningar på hur mycket du feluppfattat båda dessa exempel. Med exakta procentsatser. Som givetvis är bokstavligt menade.


Nu missuppfattade du tyvärr (och som förväntat) åtminstone 88% av syftet med mitt inlägg. :(
RapeRegs
 
Inlägg: 1949
Anslöt: 2015-06-19

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Marjatta » 2020-11-01 19:31:42

RapeRegs skrev:
Marjatta skrev:
RapeRegs skrev:
Ja, så måste det vara. Gränsvärdet 10% hittar man medelst multivariat analys. Följande kategoriseringar (det vi i dagligt tal kallar pejorativa generaliseringer) är tillämpliga


Hen förstår inte varför man inte ska ha slitna kläder -Förstår max 12% av tråden

Hen förstår inte varför det är dåligt bordsskick att leka och kleta med maten -Förstår max 10% av tråden


Hehe RR.

Nu kan vi göra beräkningar på hur mycket du feluppfattat båda dessa exempel. Med exakta procentsatser. Som givetvis är bokstavligt menade.


Nu missuppfattade du tyvärr (och som förväntat) åtminstone 88% av syftet med mitt inlägg. :(


Vad finns väl att missförstå med pejorativa generaliseringar?
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav BellaBelle » 2020-11-01 19:33:59

RapeRegs skrev:
Marjatta skrev:
RapeRegs skrev:
Ja, så måste det vara. Gränsvärdet 10% hittar man medelst multivariat analys. Följande kategoriseringar (det vi i dagligt tal kallar pejorativa generaliseringer) är tillämpliga


Hen förstår inte varför man inte ska ha slitna kläder -Förstår max 12% av tråden

Hen förstår inte varför det är dåligt bordsskick att leka och kleta med maten -Förstår max 10% av tråden


Hehe RR.

Nu kan vi göra beräkningar på hur mycket du feluppfattat båda dessa exempel. Med exakta procentsatser. Som givetvis är bokstavligt menade.


Nu missuppfattade du tyvärr (och som förväntat) åtminstone 88% av syftet med mitt inlägg. :(


Fast det borde du väl ha kunnat räkna ut? Vi med autism missuppfattar varandra. Till skillnad från NT:s som alltid uppfattar och fattar allt. Amen.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Marjatta » 2020-11-01 19:37:07

BellaBelle skrev:
RapeRegs skrev:
Marjatta skrev:
Hehe RR.

Nu kan vi göra beräkningar på hur mycket du feluppfattat båda dessa exempel. Med exakta procentsatser. Som givetvis är bokstavligt menade.


Nu missuppfattade du tyvärr (och som förväntat) åtminstone 88% av syftet med mitt inlägg. :(


Fast det borde du väl ha kunnat räkna ut? Vi med autism missuppfattar varandra. Till skillnad från NT:s som alltid uppfattar och fattar allt. Amen.


Vi borde kunna avskaffa själva begreppet autism tycker jag. Vi ersätter det med den helt nya diagnosenheten procent missförstånd.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Jossie94 » 2020-11-01 19:39:57

Vem pratar ni med nu? Mig eller med varandra? Ni citerar ju andra och inte mina grejer så jag utgår då från att ni pratar med varandra men det låter som att jag ska svara på något..

Så jag trollar för att jag bara förklarar saker? Och om jag inte förstår så är det inte för att jag trollar heller utan det är ju för att jag inte förstår. Jag är ärlig då med att jag inte förstår medan andra kanske låtsas förstå för att passa in.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav BellaBelle » 2020-11-01 19:43:46

Jossie94 skrev:Jag har bara försökt påpeka min situation för att dels för att få förståelse själv men också tips och råd. Men då ifrågasatte ni det - varför min diagnos inte syns tydligt? Ja vad ska man säga? Min diagnos är en halvvägs diagnos och det har jag sagt hela tiden därför ligger den i mitten av en diagnos som är grav och en NT person. Och varför den inte syns tydligt är ju för att den är mer åt det NT hållet och det bara är så.


Varför syns inte din diagnos tydligt? Kanske kan du göra den mer synlig med hjälp av tydliggörande pedagogik?

Ja, vad ska man säga. Jag har tänkt på en sak. Kan det vara så att du har en halvvägs diagnos - det har jag förstås tänkt hela tiden - och den därför ligger i mitten, dvs 75% från NT och 75% från en grav. Diagnos. Och det bara är så.

Att din diagnos inte syns tydligt tror jag beror på att den är mer åt NT-hållet. Och det bara är så.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Jossie94 » 2020-11-01 19:45:50

Det är så det är. NTs föreställer sig kunna fatta allt men när det inte gör det så kommer ju iaf jag att märka det och då se att vänta nu lite, de har ju svårigheter också och så men om det gör fel så blir det alltid rätt. Så jag tror då att de kan ligga diagnos bakom då pga olika grejer de gör som också är fel i vissa sammanhang. Men skillnaden där är att ingen verkar bry sig. Hade däremot jag gjort likadant så hade folk bara shit hon är konstig.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Jossie94 » 2020-11-01 19:47:23

Vänta va? Är du ironisk nu?

Det är så jag skulle förklara det. Vet inte hur jag ska förklara tydligare än så.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav BellaBelle » 2020-11-01 19:48:13

Marjatta skrev:
BellaBelle skrev:
RapeRegs skrev:
Nu missuppfattade du tyvärr (och som förväntat) åtminstone 88% av syftet med mitt inlägg. :(


Fast det borde du väl ha kunnat räkna ut? Vi med autism missuppfattar varandra. Till skillnad från NT:s som alltid uppfattar och fattar allt. Amen.


Vi borde kunna avskaffa själva begreppet autism tycker jag. Vi ersätter det med den helt nya diagnosenheten procent missförstånd.


Eller ”Inte-ToM-i-bollen”. :lol:
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in