Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav BellaBelle » 2020-10-30 16:14:22

Jossie94 skrev:Hur går jag på som en ångvält när jag bara småpratar såsom man gör om man vill lära känna nya personer på en fest eller middag osv? Ska man vara tyst? Hur lär man känna någon överhuvudtaget om man inte tar initiativ till att lära känna nya människor? Det är det enda jag gjort, tagit initiativet till att lära känna folk.. Sedan om folk nu tycker det är konstigt, då är ju frågan HUR folk tycker man ska lära känna folk om det nu är konstigt att prata... Hmm man kanske ska stalka folk då? Jag tror det är rätt sätt att lära känna folk :) ...Eller inte!


Det blir en rätt krånglig diskussion att föra eftersom du inte citerar det inlägg jag svarat på. Jag försökte bara ge dig en möjlig förklaring till att personer du försöker närma dig blir som en vägg. När någon är ”för på” (för intensiv) kan andra svara med att ”stänga av”.
BellaBelle
 
Inlägg: 2547
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav BellaBelle » 2020-10-30 16:17:22

Jossie94 skrev:Min bild är nog lite antingen har man en diagnos eller inte. Men jag har ju mer åt det NT hållet pga olika anledningar. Men man får ju inte glömma att jag också har svårigheter och det har NT också men som jag säger så har många med grava diagnoser mer synliga problem jämfört med NT. Ingen skulle ju bry sig om en NT tyckte något var jobbigt för det är normalt. Men har någon tydliga tecken på en diagnos som märks utåt så kommer folk tro att den har en diagnos och märka beteendet, udda kläder osv.


Men ”fixar” du ett ”vanligt arbete”? Har du haft ett sådant eller har du ”bara” haft praktikplatser?

NT-människor kommer väldigt snabbt in på frågan: ”Vad jobbar du med”?
BellaBelle
 
Inlägg: 2547
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav BellaBelle » 2020-10-30 16:27:38

Jossie94 skrev:Vem hänger på flashback? Där står det väl bara massa skit?


OM du svarar på liknande sätt när någon kommer med tips så stöter du bort folk. Jag blev stött över detta, jag kom ju bara med ett tips på ett forum där Asperger etc diskuteras mycket men då även av NT-folk.

Sedan vet jag inte var du bor i landet, men i större städer finns det DV där alla deltagare har Asperger. Dvs inte intellektuell funktionsnedsättning i form av lägre IQ än vad normalbefolkningen har. Det kan vara ett ställe att få vänner på.
BellaBelle
 
Inlägg: 2547
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Jossie94 » 2020-10-30 17:46:29

Men flashback är ju känt för det jag skrev...Likaså att wikipedia är en osäker källa.

Jag passar tyvärr inte in på Dvs, de har för stora och grava diagnoser. Jag hamnar inte i den kategorin, jag har mer en diagnos som typ adhd isf, så jag hamnar med de som diagnoserna inte syns på. Det finns folk som är sterotypen tjejiga tjejer som kanske har någon osynlig diagnos, Men om då personen måste gå tex på toa ofta, så kan ju personen ha ibs. Ingen ser ju att personen har ibs, det syns inte. Därför blir det ju konstigt då om folk ser saker som inte syns och därför blir det rätt känsligt till och med lite kränkande.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Jossie94 » 2020-10-30 17:48:33

Tro mig, jag vet den frågan. Vad jobbar jag med? Hmm ska jag ljuga och säga att jag jobbar på något ställe, eller ska jag säga det där som folk vill att jag ska bevisa " Jag har en diagnos, jag kan inte jobba"
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav BellaBelle » 2020-10-30 18:26:38

Jossie94 skrev:Men flashback är ju känt för det jag skrev...Likaså att wikipedia är en osäker källa.

Jag passar tyvärr inte in på Dvs, de har för stora och grava diagnoser. Jag hamnar inte i den kategorin, jag har mer en diagnos som typ adhd isf, så jag hamnar med de som diagnoserna inte syns på. Det finns folk som är sterotypen tjejiga tjejer som kanske har någon osynlig diagnos, Men om då personen måste gå tex på toa ofta, så kan ju personen ha ibs. Ingen ser ju att personen har ibs, det syns inte. Därför blir det ju konstigt då om folk ser saker som inte syns och därför blir det rätt känsligt till och med lite kränkande.


Jo, Flashback är ökänt. Men det är ett stort forum och det finns även de som är ”seriösa” och ”snälla” där. Det finns t ex seriösa diskussioner om litteratur.
Här på Aspergerforum är det ”högt i tak” och folk vet om att människor här har diagnoser. Men om du IRL svarar någon på liknande sätt som du svarade mig nu och tidigare upplevs du nog som otrevlig. Man kan svara något i stil med ”Tack, men det är inget för mig”.

Ok, men om du är ”för normal” för DV, men ”för onormal” för NT, så har du kanske uteslutit två grupper att försöka skaffa vänner i.
BellaBelle
 
Inlägg: 2547
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav BellaBelle » 2020-10-30 18:31:48

Jossie94 skrev:Tro mig, jag vet den frågan. Vad jobbar jag med? Hmm ska jag ljuga och säga att jag jobbar på något ställe, eller ska jag säga det där som folk vill att jag ska bevisa " Jag har en diagnos, jag kan inte jobba"


Vet ej vad du kan/bör svara. Men är det så att du mest försöker hitta nya vänner bland just gruppen ”normala” NT:s? NT:s har i regel arbeten på öppna arbetsmarknaden eller pluggar. Du måste väl ha reflekterat över att du om du ”bara” haft praktikplatser inte är särskilt NT här...
BellaBelle
 
Inlägg: 2547
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav BellaBelle » 2020-10-30 19:01:07

ShakeItOut skrev:Jag vet att denna aspekten diskuterats i någon av dina trådar tidigare men det är ju fullt möjligt att du enbart saknat ett kriterium från att få en "full autismdiagnos" som kan varit svårtolkat och kanske även funnits. Att du skulle få AST idag.


Diagnosnamnen m m har ju ändrats. Finns atypisk autism kvar som diagnos?
BellaBelle
 
Inlägg: 2547
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav ShakeItOut » 2020-10-30 19:04:04

BellaBelle skrev:
ShakeItOut skrev:Jag vet att denna aspekten diskuterats i någon av dina trådar tidigare men det är ju fullt möjligt att du enbart saknat ett kriterium från att få en "full autismdiagnos" som kan varit svårtolkat och kanske även funnits. Att du skulle få AST idag.


Diagnosnamnen m m har ju ändrats. Finns atypisk autism kvar som diagnos?

Mig veterligen så ges den inte ut nej. Men som med aspergers så ändras inte redan satta diagnoser.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Flinta » 2020-10-30 19:09:01

Räknas diagnosen atypisk autism som "autismliknande tillstånd" i personkrets 1 i LSS?
Om den nu inte räknas till autism (eller intellektuell funktionsnedsättning som också räknas till personkrets 1 i LSS). Ingen som vet?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav BellaBelle » 2020-10-30 19:15:33

ShakeItOut skrev:
BellaBelle skrev:
ShakeItOut skrev:Jag vet att denna aspekten diskuterats i någon av dina trådar tidigare men det är ju fullt möjligt att du enbart saknat ett kriterium från att få en "full autismdiagnos" som kan varit svårtolkat och kanske även funnits. Att du skulle få AST idag.


Diagnosnamnen m m har ju ändrats. Finns atypisk autism kvar som diagnos?

Mig veterligen så ges den inte ut nej. Men som med aspergers så ändras inte redan satta diagnoser.


Tack, det är den uppfattningen jag också fått.

Jag känner till något fall där en person fick sin tidigare diagnos ”atypisk autism” ändrar till ”Asperger” (som då alltså fortfarande fanns kvar som diagnosnamn) men jag minns inte orsaken till detta. Vet inte om det var så att hen kunde få mer hjälp och stöd med en Aspergerdiagnos eller om det var något annat som var skäl till denna omdiagnosticering.
BellaBelle
 
Inlägg: 2547
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav BellaBelle » 2020-10-30 19:20:06

Jossie94 skrev:Tro mig, jag vet den frågan. Vad jobbar jag med? Hmm ska jag ljuga och säga att jag jobbar på något ställe, eller ska jag säga det där som folk vill att jag ska bevisa " Jag har en diagnos, jag kan inte jobba"


En lite dum fråga kanske, men VARFÖR vill du ha vänner? Är det ”bara” för att fika och shoppa med dessa?

Är det för att känna dig ”normal”?

Är det för att andra ska se på dig som ”normal”?

Du verkar mest vilja ha ”normala” som vänner, inte folk som också har diagnoser?
BellaBelle
 
Inlägg: 2547
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav BellaBelle » 2020-10-30 19:32:08

Flinta skrev:Räknas diagnosen atypisk autism som "autismliknande tillstånd" i personkrets 1 i LSS?
Om den nu inte räknas till autism (eller intellektuell funktionsnedsättning som också räknas till personkrets 1 i LSS). Ingen som vet?


Vet ej, har inte hängt med sedan så mycket gjordes om.
BellaBelle
 
Inlägg: 2547
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav ShakeItOut » 2020-10-30 19:34:27

För att ha rätt till DV här måste man ingå i personkrets 1 eller 2. TS hade haft DV så det borde gått via LSS dvs räknas? Men finns säkert kryphål och ställen där flera verksamheter är på samma plats så vissa går DV och vissa går via andra åtgärder.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav BellaBelle » 2020-10-30 19:53:00

ShakeItOut skrev:För att ha rätt till DV här måste man ingå i personkrets 1 eller 2. TS hade haft DV så det borde gått via LSS dvs räknas? Men finns säkert kryphål och ställen där flera verksamheter är på samma plats så vissa går DV och vissa går via andra åtgärder.


Sedan verkar TS haft otur eller nåt vad gäller DV. Eller kanske blivit lite chockad över någons ovanor. DV för aspergare har dock ofta bland sina deltagare ”brukare” som är så pass ”normala” att de tidigare varit ute i ”normala” yrkeslivet och/eller samlat på sig högskolepoäng och/eller yrkesutbildning. Och alla vi som varit ute på ”vanliga arbetsplatser” känner till att det finns gott om ”kufar” och ”udda typer” - förutom vi själva då, alltså - även på ”vanliga arbetsplatser”.

DV är så klart på gott och ont. Men allt behöver inte vara så svartvitt. Finns nyanser. Och man får det lättare i livet när man orkar vara mindre dömande mot sig själv och andra - något jag förstås själv inte alltid klarar att leva upp till.

Jag fixar själv numera inte sådant som var en baggis för mig tidigare. Så trots att jag har utbildning och haft jobb så skulle jag i dag inte klara av DV. Utbrändhet m m har ställt till det. Men tror DV kan vara bra på många sätt, har vänner som gått på olika sådana. En del får nya vänner där.
BellaBelle
 
Inlägg: 2547
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav BellaBelle » 2020-10-30 20:17:42

Jossie94 skrev:Jag menade att man kan säga att det vore som att jag skulle ha adhd som i en jämförelse, för min diagnos atypisk autism är som adhd, båda diagnoserna syns inte. Downs syns utåt. Jag har inte down syndrom. Jag har inte heller en sådan diagnos som syns. Därför kan folk som är främmande inte fatta att jag har en diagnos/är annorlunda, för det vet ingenting om mig eller att jag har en diagnos.


Du har väl testats för ev adhd också? Man brukar ju ha med det som frågeställning i en neuropsykiatrisk utredning. Jag får en känsla av att du är hyperaktiv eller något sådant när jag läser det du skriver. Men ta inte åt dig om så inte är fallet, det är ju bara min tolkning.
BellaBelle
 
Inlägg: 2547
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Flinta » 2020-10-30 20:27:13

BellaBelle skrev:
Flinta skrev:Räknas diagnosen atypisk autism som "autismliknande tillstånd" i personkrets 1 i LSS?
Om den nu inte räknas till autism (eller intellektuell funktionsnedsättning som också räknas till personkrets 1 i LSS). Ingen som vet?


Vet ej, har inte hängt med sedan så mycket gjordes om.


Ok.

Någon som vet vad de som författat LSS menat med "autismliknande tillstånd" och om det som menats fortfarande gäller idag?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Jossie94 » 2020-10-30 20:32:42

Det heter antingen det, atypisk autism eller genom gripande störning utan närmare specifikation. Eller något sådant.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Jossie94 » 2020-10-30 20:36:21

Jag har inte vad jag vet testat för just adhd men har på papper att jag har drag av autism och Aspergers. Kan ha adhd drag också då jag är väldigt framåt social person. Men jag vill tex inte vara i centrum. Folk med adhd som jag vet har varit mer offentliga personer eller velat ha uppmärksamhet på olika sätt. Jag känner att jag inte vill ha eller behöver den uppmärksamheten.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav BellaBelle » 2020-10-30 20:38:00

BellaBelle
 
Inlägg: 2547
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav BellaBelle » 2020-10-30 20:44:43

Jossie94 skrev:Jag har inte vad jag vet testat för just adhd men har på papper att jag har drag av autism och Aspergers. Kan ha adhd drag också då jag är väldigt framåt social person. Men jag vill tex inte vara i centrum. Folk med adhd som jag vet har varit mer offentliga personer eller velat ha uppmärksamhet på olika sätt. Jag känner att jag inte vill ha eller behöver den uppmärksamheten.


Låter konstigt att du inte testats för adhd. Har du läst vad som står i dokumentationen från utredningen?

Nja, jag tror du blandar ihop det som vulgärt brukar kallas ”Attention Whore” (ja, jag ber om ursäkt för mitt språkbruk, men det är ett uttryck som ofta används) och ”Attention deficit”. Att vilja ha uppmärksamhet och att ha behov av att stå i centrum är inte samma sak som att ha en ”uppmärksamhetsstörning”.

Att arbeta som skådespelare, sångare, politiker osv osv innebär inte att man har adhd.
BellaBelle
 
Inlägg: 2547
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Kidzi » 2020-10-30 21:17:14

Ingen testade mig för ADHD. Det var först ett par år senare som jag ville ha Ritalin för orken som jag utreddes. Den läkaren trodde att jag hade mer ADD än aspergers även om jag inte håller med. Jag tycker jag har lika mycket av båda. Jag hade helt fel uppfattning av ADD så jag trodde inte jag kunde ha det. Men jag hade bara känt de med ADHD och det är ganska stor skillnad.

Så jag fick ingen utredning på köpet. Däremot kunde de använda mitt gamla WAIS så jag behövde inte göra om det. Jag fick först diagnos Aspergers med drag av ADD och sedan Aspergers med ADD helt fristående. Det var bra att jag fick diagnos för ASpergers visste jag att jag hade innan de visste det. Men jag visste inte att ADD kunde vara som jag.

Det där med svåra problem inom AS beror på vilka områden man tycker är viktiga. Det finns de som har mildare problem i hem- och arbetslivet och då funkar man ju fast man kanske inte har så kul. Sedan finns de sådana som har vänner men saknar tidsbegrepp och har svårt att jobba med händerna och laga mat. Ingen av dem är egentligen mer handikappad, det beror på om det finns hjälp för problemområdet.

Har man sociala problem kan man få en kontaktperson man kan fika och shoppa med. De brukar passa in en med en person som har liknande intressen.

Jag har haft kontaktperson men det var meningslöst för jag har lätt för att få vänner.

Däremot var boendestöd bra eftersom jag är så kaotisk med struktur, tider och ordning i hemmet.

Jag gick inte på intern DV. Jag råder dig när coronan mildras att söka extrern DV. Dvs du får jobba på en arbetsplats. Du kan välja hur mycket du vill jobba. För de flesta unga är det ganska lagom att DV:a 4 timmar 5 dagar i veckan.

Du kan diskutera med kommunen var du kan placeras. Sedan får de säga ja eller nej till dig. Skulle jag orka DV:a just nu skulle jag vilja jobba på ålderdomshem men med premissen att jag inte har fasta arbetsuppgifter utan vara där om någon behöver extra sällskap bara. Men de brukar vilja att man gör de normala arbetsuppgifterna men det beror ju på hur juste jobbet är.

Om du gillar folk och kläder kanske du kan DV:a i en klädaffär. Det är ju inte samma att jobba på cafe som att fika men om man gillar miljön kan man DV:a på fik. Känner du att du vill göra något med händerna kanske du kan DV:a på finbageri och kondis där du får baka. Är du intresserad av att mest vara i samma rum som folk så kan du kanske städa kyrkan eller något. Gillar du att vara utomhus kan du DV:a med gravvård. Det finns massor.
Kidzi
 
Inlägg: 5560
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav BellaBelle » 2020-10-30 21:18:05

Om Atypisk autism:

”En genomgripande utvecklingsrubbning som skiljer sig från autism i barndomen genom senare debut eller genom att inte uppfylla kriterierna på alla de tre områden som karakteriserar autism i barndomen.

Denna subkategori används då utvecklingen först efter tre års ålder blir avvikande och försenad och när det saknas påvisbara störningar inom ett eller två av de psykopatologiska områden som kännetecknar autism i barndomen (störning i samspel, kommunikationssvårigheter samt begränsat, stereotypt och repetitivt beteende), trots samtidig närvaro av karakteristiska störningar inom resterande områden

. Atypisk autism ses oftast vid grav psykisk utvecklingsstörning eller vid svår impressiv språkstörning.”

https://medlem.foreningssupport.se/rfa/ ... terier%5E3
BellaBelle
 
Inlägg: 2547
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav BellaBelle » 2020-10-30 21:25:39

Kidzi skrev:Ingen testade mig för ADHD. Det var först ett par år senare som jag ville ha Ritalin för orken som jag utreddes. Den läkaren trodde att jag hade mer ADD än aspergers även om jag inte håller med. Jag tycker jag har lika mycket av båda. Jag hade helt fel uppfattning av ADD så jag trodde inte jag kunde ha det. Men jag hade bara känt de med ADHD och det är ganska stor skillnad.

Så jag fick ingen utredning på köpet. Däremot kunde de använda mitt gamla WAIS så jag behövde inte göra om det. Jag fick först diagnos Aspergers med drag av ADD och sedan Aspergers med ADD helt fristående. Det var bra att jag fick diagnos för ASpergers visste jag att jag hade innan de visste det. Men jag visste inte att ADD kunde vara som jag.

Det där med svåra problem inom AS beror på vilka områden man tycker är viktiga. Det finns de som har mildare problem i hem- och arbetslivet och då funkar man ju fast man kanske inte har så kul. Sedan finns de sådana som har vänner men saknar tidsbegrepp och har svårt att jobba med händerna och laga mat. Ingen av dem är egentligen mer handikappad, det beror på om det finns hjälp för problemområdet.

Har man sociala problem kan man få en kontaktperson man kan fika och shoppa med. De brukar passa in en med en person som har liknande intressen.

Jag har haft kontaktperson men det var meningslöst för jag har lätt för att få vänner.

Däremot var boendestöd bra eftersom jag är så kaotisk med struktur, tider och ordning i hemmet.

Jag gick inte på intern DV. Jag råder dig när coronan mildras att söka extrern DV. Dvs du får jobba på en arbetsplats. Du kan välja hur mycket du vill jobba. För de flesta unga är det ganska lagom att DV:a 4 timmar 5 dagar i veckan.

Du kan diskutera med kommunen var du kan placeras. Sedan får de säga ja eller nej till dig. Skulle jag orka DV:a just nu skulle jag vilja jobba på ålderdomshem men med premissen att jag inte har fasta arbetsuppgifter utan vara där om någon behöver extra sällskap bara. Men de brukar vilja att man gör de normala arbetsuppgifterna men det beror ju på hur juste jobbet är.

Om du gillar folk och kläder kanske du kan DV:a i en klädaffär. Det är ju inte samma att jobba på cafe som att fika men om man gillar miljön kan man DV:a på fik. Känner du att du vill göra något med händerna kanske du kan DV:a på finbageri och kondis där du får baka. Är du intresserad av att mest vara i samma rum som folk så kan du kanske städa kyrkan eller något. Gillar du att vara utomhus kan du DV:a med gravvård. Det finns massor.


Jag orkar inte heller med DV. Men om jag skulle orkat skulle jag valt det du väl då kallar intern DV (??) till skillnad från extern. Arbetsplatser har jag redan arbetat på. Så i mitt fall skulle det varit nåt jag kunde sy och pyssla på. Men jag klarar inte att passa regelbundna tider längre. Och jag har ju symaskiner och allting redan.

För sociala behov kan nog DV vara bra.
BellaBelle
 
Inlägg: 2547
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in