Naturliga hygien- & skönhetsprodukter

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav weasley » 2008-10-27 12:46:34

Prova ett av de fasta schampoon som finns på Lush: de funkar ypperligt på mitt hår iaf! Som jag skrev förut, de är de enda som jag upplever gör håret riktigt rent, till skillnad från alla svindyra märken jag har testat.

Vet inte hur deras balsam skulle funka för balsammetoden, det jag har provat lägger sej ju inte utanpå hårstrået utan försvinner in i det.

Glömde tillägga förut att Lush även gör deodoranter enligt samma princip som sina tvålar och schampoon. Jag blev överlycklig, eftersom det innebär att jag inte behöver vrida och vända på alla förpackningar för att se om de innehåller aluminiumhydroxid. Aluminiumhydroxid är ämnet som ska förhindra svetten att tränga fram, genom att den kryper in i porerna och täpper till. Jag är STARKT skeptisk till att ha sådant i kroppen!

Nackdelen med Lushs deodoranter är att de är ganska manligt parfymerade. Det beror huvudsakligen på att de ämnen som är naturligt svettdoftstäckande luktar som det vi förknippar med manlig lukt. Det var förklaringen jag fick från den till synes väldigt kunniga expediten iaf. Nåväl. Jag luktar hellre lite karl än att jag stoppar kroppen full med aluminiumhydroxid!

Och förresten lyckades jag hitta två deodoranter med lite mer tjejlukt. Den ena formligen stank av rosor så den vill jag inte ha. Den andra har en trevlig lukt av lavendel, det är mer min kopp te. Den är också fast, så man har ingen förpackning, och den uppför sej lite som en såndär badbomb för den kittlar lite på skinnet när man tar på den, och så är den lite smulig. Jag tror det är rätt stor andel talk i den.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 16:29:38, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Inger » 2008-10-27 13:20:46

Bjäbbmonstret skrev:Det där med balsam som skonsamt för håret låter intressant. Själv har jag aldrig fattat vad produkten är till för.

Samma som sköljmedel på tvätten. När man tvättar fibrer som hår och textil av naturfiber så ruggas ytan upp så att det blir mer strävt och lättare trasslar sig. Balsam & sköljmedel täpper till lamellerna igen så att det blir slätt.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:29:39, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav alfapetsmamma » 2008-10-27 13:59:33

weasley skrev:
Glömde tillägga förut att Lush även gör deodoranter enligt samma princip som sina tvålar och schampoon. Jag blev överlycklig, eftersom det innebär att jag inte behöver vrida och vända på alla förpackningar för att se om de innehåller aluminiumhydroxid. Aluminiumhydroxid är ämnet som ska förhindra svetten att tränga fram, genom att den kryper in i porerna och täpper till. Jag är STARKT skeptisk till att ha sådant i kroppen!

Nackdelen med Lushs deodoranter är att de är ganska manligt parfymerade. Det beror huvudsakligen på att de ämnen som är naturligt svettdoftstäckande luktar som det vi förknippar med manlig lukt. Det var förklaringen jag fick från den till synes väldigt kunniga expediten iaf. Nåväl. Jag luktar hellre lite karl än att jag stoppar kroppen full med aluminiumhydroxid!

Och förresten lyckades jag hitta två deodoranter med lite mer tjejlukt. Den ena formligen stank av rosor så den vill jag inte ha. Den andra har en trevlig lukt av lavendel, det är mer min kopp te. Den är också fast, så man har ingen förpackning, och den uppför sej lite som en såndär badbomb för den kittlar lite på skinnet när man tar på den, och så är den lite smulig. Jag tror det är rätt stor andel talk i den.


Har du testat kristalldeo? Det har varit jättebra när jag testat, men jag har inte kommit för att köpa en.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:29:39, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Bror Duktig » 2008-10-27 14:00:13

Inger skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Det där med balsam som skonsamt för håret låter intressant. Själv har jag aldrig fattat vad produkten är till för.

Samma som sköljmedel på tvätten. När man tvättar fibrer som hår och textil av naturfiber så ruggas ytan upp så att det blir mer strävt och lättare trasslar sig. Balsam & sköljmedel täpper till lamellerna igen så att det blir slätt.

Balsamet innehåller katjonaktiva tensider, som gör att håret inte blir så elektriskt.
Sedan sägs det också att dessa tensider slätar till hårets ytskikt, medan de anjoniska tensiderna som finns i schampo gör tvärtom ("öppnar fjällskiktet").
Vanlig tvål och såpa öppnar också fjällskiktet, vilket är det man är ute efter när man t.ex. tovar och filtar ull (då använder man ju såpa för att öka tovandet). Därmed blir också håret lättare tovigt av dessa tensider.

Oljor som ofta finns i balsam, är också vårdande, gör att håret slits mindre då det kammas (eftersom det blir lättare att kamma) samt att det hjälper till att binda fukt i håret, och hjälper håret att förlora mindre av sitt protein under mekaniskt vardagligt slitage.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:29:39, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Parvlon » 2008-10-27 14:59:02

En kompis trodde på fullt allvar att man får grövre skäggstubb och att det växer fortare ifall man applicerade kodynga på ansiktet och låter det verka över natten. Eller iallafall så borde han ha gjort det eftersom han testade.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 16:29:39, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-10-27 20:44:49

Ja balsam gör håret fett och gör därmed att man måste tvätta håret oftare. Det är anledningen till att jag aldrig kommit överens med produkten. Det kanske förbättrar håret om man har torrt hår men nu var det hårbottnen och inte håret jag ville få förbättra.

Min uppfattning är att produkten balsam är intressantast för dem som tvättar håret ofta för att de ska hindra att alla tvättar sliter på håret och samtidigt kleta in håret så att de får ändå större behov att tvätta det och hårvårdsföretagen säljer ännu mer schampo....

Det är en missuppfattning att håret blir elektriskt om man inte använder balsam. Det blir elektriskt av att man torkar det med hårtork, använder syntetiska kläder eller använder felaktiga borstar. Jag har inte haft problem med att håret blir elektriskt och tovar ihop sig på 20 år och jag använder aldrig balsam.

Använder för övrigt inte sköljmedel heller. Det är ytterligare en onödig produkt som sätter sig i kläderna, smutsar ned miljön i onödan och stinker.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:29:39, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav alfapetsmamma » 2008-10-27 20:51:12

Bjäbbmonstret skrev:Ja balsam gör håret fett och gör därmed att man måste tvätta håret oftare. Det är anledningen till att jag aldrig kommit överens med produkten. Det kanske förbättrar håret om man har torrt hår men nu var det hårbottnen och inte håret jag ville få förbättra.

Min uppfattning är att produkten balsam är intressantast för dem som tvättar håret ofta för att de ska hindra att alla tvättar sliter på håret och samtidigt kleta in håret så att de får ändå större behov att tvätta det och hårvårdsföretagen säljer ännu mer schampo....

Det är en missuppfattning att håret blir elektriskt om man inte använder balsam. Det blir elektriskt av att man torkar det med hårtork, använder syntetiska kläder eller använder felaktiga borstar. Jag har inte haft problem med att håret blir elektriskt och tovar ihop sig på 20 år och jag använder aldrig balsam.

Använder för övrigt inte sköljmedel heller. Det är ytterligare en onödig produkt som sätter sig i kläderna, smutsar ned miljön i onödan och stinker.


Jag använde inte balsam innan jag började med att tvätta håret med det. Håret blir inte fett av det, det blir bara jättefint. Och jag varken borstar det eller har syntetkläder och har inte talat om att det blir elektriskt. Har nån gjort det? Har missat det isf. Inte heller använder jag sköljmedel, det är bara äckligt tycker jag.

Att balsam är intressantast för de som tvättar håret med schampo ofta jada jada är så vitt jag förstår inte relevant i just den här diskussionen där det handlade om att tvätta håret i balsam. Punkt.

Tror du inte på att man kan tvätta håret i balsam och få det finare och hälsosammare än med schampo och/eller balsam, så får du gärna ha den tron, men varför argumentera emot utan kännedom i ämnet? Dvs utan att ha testat?

Live and let live, schampoad eller ej.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:29:39, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Garum » 2008-10-27 21:10:47

Har bekanta som är utbildade herbalister, de har en egen firma och gör sina egna skönhets och hygienprodukter, tvålar, schampon, balsam, tandkrämer, salvor, oljor etc för hand av örter de själva plockat eller köpt ,garanterat giftfritt, det är en hel vetenskap och väldigt spännande, brukar köpa schampo, flytande tvål, balsam och badoljor från dom, är mycket nöjd.
Man känner sig så ren och härligt fräsch efter man använt deras produkter. 8)
Senast redigerad av Garum 2011-05-04 16:29:39, redigerad totalt 1 gång.
Garum
Får inte posta
 
Inlägg: 906
Anslöt: 2007-12-11

Inläggav weasley » 2008-10-28 12:41:19

alfapetsmamma skrev:Har du testat kristalldeo? Det har varit jättebra när jag testat, men jag har inte kommit för att köpa en.


Nope, jag har inte testat men jag är scherptisk! Har aldrig sett någon som helst innehållsförteckning på den så för allt jag vet skulle det kunna vara ren aluminiumhydroxid jag penslar i stora sjok under armarna. Nej tack.

EDIT:
Aluminiumhydroxid/klorid/sulfat... det finns ett gäng olika föreningar som används men det gemensamma är att de innehåller aluminium som ska täppa till porerna.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 16:29:39, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav alfapetsmamma » 2008-10-28 12:55:25

weasley skrev:
alfapetsmamma skrev:Har du testat kristalldeo? Det har varit jättebra när jag testat, men jag har inte kommit för att köpa en.


Nope, jag har inte testat men jag är scherptisk! Har aldrig sett någon som helst innehållsförteckning på den så för allt jag vet skulle det kunna vara ren aluminiumhydroxid jag penslar i stora sjok under armarna. Nej tack.

EDIT:
Aluminiumhydroxid/klorid/sulfat... det finns ett gäng olika föreningar som används men det gemensamma är att de innehåller aluminium som ska täppa till porerna.


Men det är ju bara en sten? Jag tror inte det är nåt annat, men jag har ingen aning, så jag ska nog inget säga. Kommer jag ihåg ska jag googla på det och länka hit.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:29:39, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav ling0n » 2008-10-28 14:17:25

Jag tvättar mitt hår endast i rätt varmt vatten och masserar med fingertopparna. Fungerar faktiskt väldigt bra. Och skulle jag för ovanlighetens skull ha något riktigt klet i håret så tar jag bakpulver. Fräter bort det mesta. :D Och sen sköljer jag i äppelcidervinäger + vatten för att få det lite mjukare.
Senast redigerad av ling0n 2011-05-04 16:29:39, redigerad totalt 1 gång.
ling0n
 
Inlägg: 478
Anslöt: 2007-07-02
Ort: Uppsala

Inläggav Bror Duktig » 2008-10-28 16:09:02

Kristalldeon är väl en alunkristall.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:29:39, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Lakrits » 2008-10-28 16:43:28

Bror Duktig skrev:Kristalldeon är väl en alunkristall.

...och i sådana fall innehåller den aluminiumsulfat, om inte mina mellanstadiekunskaper om Västergötlands platåberg alldeles har vittrat sönder.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 16:29:39, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Bror Duktig » 2008-10-28 18:07:09

Lite om alun:
Alla sorters alun är effektiva som antisperspiranter på grund av sin sammandragande effekt, bäst vanlig alun och av dem särskilt aluminium-natriumsulfat. De är mildare än de vanliga aluminiumsalterna som brukar finnas i deodoranter.

hittat på: http://www.shenet.se/ravaror/alun.html

Och så hittade jag detta
Aluminiumsalter i deodoranter
Aluminiumsalter (ej att förväxla med alun)
[...]
• Aluminiumklorhydrat [...]
• Aluminiumklorid [...]
• Aluminiumacetat [...]
• Aluminiumacetotartrat [...]

på: http://www.shenet.se/recept/deodorant.html

Står också om att alun är sammandragande och fungerar som en del eteriska oljor (när det gäller svettandet), medan man tror att vanliga aluminiumsalterna i vanliga deodoranter, täpper till porerna.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:29:39, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav weasley » 2008-10-29 2:34:36

Alun är ett trivsamt metallsalt att ha när man växtfärgar garn. Jag vill dock inte ha det under armarna.

Därav nej till kristalldeo, men ja till Lush.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 16:29:39, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav alfapetsmamma » 2008-10-29 10:48:41

weasley skrev:Alun är ett trivsamt metallsalt att ha när man växtfärgar garn. Jag vill dock inte ha det under armarna.

Därav nej till kristalldeo, men ja till Lush.


Du hade rätt, verkar det som:

http://www.soltryck.se/thai.htm

Thai Deodoranter (DSA)

Thai-deodoranterna består huvudsakligen av mineralsaltet kalium-alun (Potassium alum), som på ett mycket effektivt sätt tar hand om de luktframkallande bakterierna, exempelvis i armhålan, men utan att täppa till porerna och hindra kroppens andning.

Innehåller ej aluminium(klorid)!

Thai-deodoranterna är rena naturprodukter och är helt fria från parfymer, emulgeringsmedel eller skadliga kemikalier. De absorberas ej av huden.Thai-deodoranterna räcker mycket länge och är därför också ett ekonomiskt köp.

Thai-stenen ger ett effektivt skydd som räcker hela dagen!

Med Deo-stenen Thai erbjuder vi ett mycket bra alternativ till konventionella deodoranter. Den innehåller varken aluminiumklorid, oljor, parfymer, emulgerings-medel eller annat som kan proppa igen porerna, fläcka ner kläder eller irritera huden.

Ingredienser

Potassium alum (kalium-alun) och aqua (vatten).

Användning

När Du duschat, blöt Thai-stenen eller stiftet med vatten och gnid under armarna på samma sätt som med en traditionell deodorant. Deodoranten kan användas var som helst på kroppen där lukt kan uppstå.

Vattnet aktiverar kristallerna och när Du gnidid in två till fyra gånger, skölj stenen och torka av den.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:29:39, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Inger » 2008-10-29 11:44:44

Jag använder kristalldeo och tycker det funkar bra.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:29:39, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Lakrits » 2008-10-29 11:52:59

alfapetsmamma skrev:
Med Deo-stenen Thai erbjuder vi ett mycket bra alternativ till konventionella deodoranter. Den innehåller [inte] aluminiumklorid (...).

Ingredienser

Potassium alum (kalium-alun) och aqua (vatten).

De specificerar aluminiumklorid, men inte kaliumaluminiumsulfat. Det här är ett typexempel på problematiken hos s.k. naturliga produkter. De påpekar att ämnet minsann finns naturligt, men underlåter att redovisa vad den naturliga ingrediensen egentligen är, eller vilken kemisk sammansättning den har. Inte heller har de samma krav på testning som s.k. konventionella produkter. Det finns ibland föroreningar och biprodukter med som kan vara skadliga, dessutom är det svårt att avgöra styrkan (koncentrationen) av de aktiva ämnena. I slutänden innebär det en risk för konsumenten. Ett ständigt aktuellt exempel är asbest, ett naturligt mineral som ju har visat sig vara fullständigt livsfarligt.

Naturligtvis finns det syntetiska produkter som är skadliga och kemiska produkter som saluförts som harmlösa, men som senare visat sig vara fördjävliga. Exemplen är många: DDT, Agent Orange, bromerade flamskyddsmedel, A-vitamin (i övermått). Men anledningen till att det upptäcks är att de står under ständig kontroll av skeptiska medborgare, myndigheter och forskare. Naturprodukter försvaras ofta med näbbar och klor av de som använder dem. Och inte sällan spelar det ingen roll om man kan visa att de är fullständigt livsfarliga, tilltron till det "naturliga" gränsar ofta till religiös övertygelse.

Det finns många naturprodukter som är testade och där innehållsdeklarationen är fullgod. Men för att finna dem bör man anlägga samma granskande blick i sökandet efter dem, som när man letar efter "vanliga" produkter. Källkritik, källkritik och åter källkritik är ledordet. En produkt som har en misstänkt kort innehållslista skall hystas tillbaka till den håla den kom ifrån, likaså produkter som inte nämner de aktiva ingredienserna utan bara hänvisar till den växt eller liknande, som har använts. Växter är komplicerade, sammansatta och kemiskt diversifierade organismer och skall inte ses som små puttinuttiga varelser som inte vill oss något illa. De är växter, de vill ingenting. Som regel skall man ta alla historier om giftfria mirakelmedikamenter med en stor nypa salt. Om man inte har högt blodtryck förstås, i vilket fall man nog bör hålla sig ifrån saltet...

Med ett skeptiskt öga kan man lära sig att hitta guldkornen i floramedikamentfloran. T.ex. har det för bara ett halvår sedan blivit belagt att johannesört(extrakt) är effektivt mot milda depressioner utan att man (ännu) har funnit särskilt många biverkningar. Jag antar att de inte har testat hirkumpirkum, utan någon slags kapslar eller alkoholsvag lösning. Att supa är nog inte att förorda som medicinering mot depressioner oavsett hur stark koncentration av den aktiva substansen i johannesört det är i spriten.

Det här är ett svårt och stort ämne, och därför kan det verka som om jag tar till storsläggan och går kemiindustrins ärenden. Men så är inte fallet, jag tycker själv att produkter utan en massa onödigt tjafs är att föredraga. Nej, i själva verket vill jag bara att ni skall använda samma sunda skepticism i er jakt på alternativ, som ni har med er när ni tittar på den konventionella produkterna. Das ist der kern des pudels, för att (måhända grammatiskt inkorrekt) tala med Goethe.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 16:29:39, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Inger » 2008-10-29 12:57:40

Visst är det bra att vara skeptisk. Jag fattar ju också att all deo säkert innehåller nåt som inte är bra för kroppen annars skulle de inte fungera, så det är ju en avvägning man får göra. Gäller ju även hudkrämer. Helst bör man inte ha något på huden som man inte skulle äta, men jag orkar inte alltid vara så petig då jag tål petroleumprodukter bättre än många naturliga pga att de naturliga oftast har dofter.

Det var förresten nånting som Johannesört inte var bra om man blandar med, tyvärr minns jag inte riktigt vad. Går säkert att googla fram om man orkar.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:29:39, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav weasley » 2008-10-29 13:49:29

Inger

Jo, jag kan mycket väl tänka mej att du tex inte skulle klara av saker från Lush. De doftar nämligen oftast ganska starkt eftersom de har så mycket eteriska oljor och andra naturingredienser i sej.

Man KAN vädra dem ett tag, de flesta oljorna är ganska flyktiga och doften försvinner till stora delar om man låter grejerna ligga en stund (typ en vecka) utan fodral eller omslag av något slag.

Det braiga är just att det inte finns massa konstigheter i tex deodoranterna, istället för att försöka täppa till porerna med metaller så försöker de bara maskera doften med tex patchouli och liknande. Jag är mycket skeptisk till användandet av aluminium under armarna, oavsett vad reklamen säger. Det finns en anledning till att man inte ska laga mat i aluminiumkastruller, TROTS att aluminiumoxid är ett av världens hårdaste material*. Alltså finns det inte ett enda bra argument till varför jag ska smörja in delar av kroppen med aluminium i någon enda form.

Annars tycker jag att Lakrits hade ett mycket bra inlägg i debatten. Bara för att något är naturligt betyder det INTE att det är bra - det är ju jättemånga som är allergiska mot supernaturliga saker som nötter och pälsdjur!


*Aluminiumoxid med förorening av titan är safir, förorening av krom ger rubin.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 16:29:39, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-10-29 16:12:41

Deodorant är ytterligare en av de där produkterna som jag inte förstår mig på. Tror att det flesta människor som inte lider av enormt stor transpiration skulle kunna avstå från deodorant till vardags. Jag, menar blir man för svettig får man väl blaska av sig med lite tvål och vatten eller?

Har aldrig försökt mig på sånt själv och brukar inte uppskatta lukten.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:29:39, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Inger » 2008-10-29 18:08:19

Jag håller inte med. Man behöver inte svettas särskilt mycket innan det börjar lukta svett. För att inte lukta skulle man behöva gå och tvätta sig hela tiden. Gillar man inte parfymdofterna i deo så finns det doftfri på apoteket. Kristalldeon är också doftfri.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:29:39, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Bror Duktig » 2008-10-29 18:54:24

Jag tittade på Lushs hemsida.
Deodoranterna baseras på bikarbonat står det.
Bikarbonat är sammandragande och är hudirriterande i höga koncentrationer - ej lämplig för torr hud (fast det ingår ju en del värdande oljor i deodoranten).

Det sammandragande hindrar svetten att komma ut på samma sätt som alunet.

För Lushs schampo står det att de innehåller samma rengörande tensid som vanliga schampon, SLS och så innehåller de propylenglykol.
Däremot så verkar det ju vara mer vårdande oljor i än i vanligt schampo.

Jag har en alunkristall (Thai-sten) hemma, men den fungerar inte för fem öre mot svett/svettdoft.

Jag brukar använda helt vanliga rolloner som jag köper i matbutiken.
För närvarande är det det enda jag "bara köper utan att tänka 'ihjäl' mig".
Jag funderar på att göra någon egen deodorant framöver.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:29:39, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav alfapetsmamma » 2008-10-29 22:02:14

Bjäbbmonstret skrev:Deodorant är ytterligare en av de där produkterna som jag inte förstår mig på. Tror att det flesta människor som inte lider av enormt stor transpiration skulle kunna avstå från deodorant till vardags. Jag, menar blir man för svettig får man väl blaska av sig med lite tvål och vatten eller?

Har aldrig försökt mig på sånt själv och brukar inte uppskatta lukten.


Men hur lätt är det att tvätta sig på stan, om man blir svettig av ångest och stress? Funkar ju inte riktigt... Det är tillräckligt vidrigt med trängsel och människormassor. Skulle de osa mer än de gör redan många av dem så skulle tillvaron bli ännu svårhanterligare. Jippikajäj för deo säger jag!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:29:39, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Återgå till Intressanta intressen



Logga in