Tips om färdiglagad mat

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Tips om färdiglagad mat

Inläggav manne » 2020-10-17 20:07:38

denna brukar jag köpa varje dag när jag bodde ensam förut på satelitboendet.

denna är av högkvalitet den. :!: :-)049

denna kan jag lova är av högkvalitet på. :!: har ätit den för många år men minns att dessa är goda. :wink: :D :!:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18375
Anslöt: 2007-08-23

Tips om färdiglagad mat

Inläggav manne » 2020-10-17 20:26:00

tror att denna kostar ca 60 kr men kvalitén på den är som att äta på restaurang.
och de är kockar som har lagat den också denna är den bästa färdig lagade maten i hela landet som man kan köpa i affären.

var väldigt många år sedan nu som jag åt dem men denna är lätt den bästa käket som mat affärerna har som är färdig lagat.skall nog köpa en sådan rätt nästa vecka :-)063 :o :!:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18375
Anslöt: 2007-08-23

Tips om färdiglagad mat

Inläggav manne » 2020-10-17 20:31:51

när jag bodde på mitt satelitboende så brukade jag köpa 1 sådant förpackning varje dag . :!:
högkvalitet och har för mig att den kommer i från opera källan receptet alltså.

brukade i bland köpa 1 paket till lunch och ett till middag.
härligt att köpa färdig mat så att man slipper laga själv.
manne
 
Inlägg: 18375
Anslöt: 2007-08-23

Tips om färdiglagad mat

Inläggav Alien » 2020-10-17 21:39:25

Om jag bodde helt ensam så skulle jag leva på frukt, bröd, yoghurt och grekisk sallad. Ingen varm mat och inget lagat. Kanske steka el koka ett ägg ibland.

Färdiglagat brukar vara för stora portioner.

Köpte faktiskt falafel häromdagen för första gången. Såg ut som köttbullar men gjort på kikärter. Smakade helt ok, men jag fick äta den i tre dagar. https://www.findus.se/var-mat/gront-veg ... ne/falafel
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tips om färdiglagad mat

Inläggav ShakeItOut » 2020-10-17 21:49:18

Det där är svindyrt om man inte jobbar. Väljer hellre rätter som affären lagat eller grandiosa inbakad vesuvio (liten).

Findus Fish&Chips är annars gott. Felix penne con mozzarella funkar också.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Tips om färdiglagad mat

Inläggav manne » 2020-10-17 22:10:46

ShakeItOut skrev:Det där är svindyrt om man inte jobbar. Väljer hellre rätter som affären lagat eller grandiosa inbakad vesuvio (liten).

Findus Fish&Chips är annars gott. Felix penne con mozzarella funkar också.


när jag bodde ensam så hade jag råd att äta två paket varje dag de hade sänkt min hyra .
så det var därför betalade mindre i hyra och jag tjänade extra när jag jobbade ett par timmar per dag på DV därför som jag hade råd. :D

hade råd att äta dessa till lunch och middag varje dag där.
fick behålla mitt sjukbidrag sedan så sänkte de hyran för mig.

och detta var konstigt nog under moderaternas tid konstigt nog och när höger mannen Fredrik Reinfeldt styrde landet. :o :-)063
jag tror dock att många blev av med sina bidrag då under den tiden 2008 och framåt.
Men jag fick behålla mitt bidrag och fick också sänkt hyra också.
så det var därför som jag hade råd med detta.
MEn det var helt rätt det jag jobbade utan betalning under flera år sedan när jag bodde i täby på gruppboende.
När jag bodde i Täby så var jag fattig och hade inte mycket pengar för min hyra var sky hög där på gruppboendet.

väldigt underligt jag hade det bättre ekonomiskt sätt under moderaternas tid än i dag väldigt konstigt, :!:
manne
 
Inlägg: 18375
Anslöt: 2007-08-23

Tips om färdiglagad mat

Inläggav manne » 2020-10-17 22:24:41

ShakeItOut skrev:Det där är svindyrt om man inte jobbar. Väljer hellre rätter som affären lagat eller grandiosa inbakad vesuvio (liten).

Findus Fish&Chips är annars gott. Felix penne con mozzarella funkar också.


Rent utsagt så borde jag ha haft sämre ekonomi när moderaterna styrde landet. :shock: :-)063 :?:
MEn tror att det blev bättre av att jag fick sänkt hyra och och jag fick bostadsbidrag. :-)063
så bra ekonomi i dag har jag inte att jag kan käka 2 paket varje dag.

brukar käka ute på restaurang i dag bara 1 gång i veckan. :!:
manne
 
Inlägg: 18375
Anslöt: 2007-08-23

Tips om färdiglagad mat

Inläggav Kidzi » 2020-10-18 3:34:54

Jag tycker fryst mat är för små portioner, särskilt paj.

Mina affärer har fryst mat på extrapris ofta. De lite godare går sällan under 20 kr. Men OK pris.

Vissa rätter tycker jag är goda på rikigt, vissa är bara standard. Finns vissa jag inte gillar.

Bäst är Ica Basic eller Karins lasagne. Sedan tycker jag om Lövtunn bit, Pasta fyra ostar. Och thaikub, Chicken peanut, Kyckling sweet teriaki och Kyckling spicy sesame.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Tips om färdiglagad mat

Inläggav manne » 2020-10-18 13:57:43

jag åt en sådan där i dag av högsta kavlite. :wink:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18375
Anslöt: 2007-08-23

Tips om färdiglagad mat

Inläggav Kidzi » 2020-10-18 14:08:02

På vårt lilla Ica supermarket har de äkta restaurangmat de säljer som portionsrätt. Kostar 60 kr men då är det vad som blev över den dagen, dvs inte maskingjord mat. Sådant skulle jag äta om jag hade mer pengar. Vår stora Ica supermarket lagar maten på affären. Fast den ser inte god ut.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Tips om färdiglagad mat

Inläggav manne » 2020-10-18 14:11:46

Kidzi skrev:På vårt lilla Ica supermarket har de äkta restaurangmat de säljer som portionsrätt. Kostar 60 kr men då är det vad som blev över den dagen, dvs inte maskingjord mat. Sådant skulle jag äta om jag hade mer pengar. Vår stora Ica supermarket lagar maten på affären. Fast den ser inte god ut.


Gooh rätterna är framtagen av kockar från opera källan så det är högsta kvalité på dessa.
Receptet är från opera källan och kostar ca 60kr och det är som att äta på en fin restaurang. :!: :-)049
manne
 
Inlägg: 18375
Anslöt: 2007-08-23

Tips om färdiglagad mat

Inläggav Dagobert » 2020-10-18 17:47:56

Tack för tipset om Gooh, manne. Jag är så jävla trött på de rätter jag brukar köpa.
När jag provar nåt nytt blir jag oftast besviken så det blir bara 1 gång.

Provade några av Dafgårds "nya" sortiment med ett foto av en belåten kock på framsidan. Ungefär samma innehåll som de gamla, men mindre, dyrare, pretentiösare, med plasttallrik istf papp, med 2 fack och tjockare täckplast. Köper hellre de gamla.

Thai-kuber var gott tills en låda smakade hönsgård istf kyckling. Äter dem fortfarande men luktar först... Föredrar lådorna med nudlar, men mitt ICA tycks ha slutat med dem och säljer bara dem med ris.

Felix potatisgratäng, fryst påse, är jättegod, det räcker med micrade Mamma Scans köttbullar till. Tyvärr finns inte den gratängen längre i butikerna jag letat i. Finns bara sorter som består av potatis och grädde, blääh! Men nu har jag hittat "ICA potatisgratäng" som har ost och mindre grädde. Det behöver bara förstärkas med 2 lager ostskivor i och på för att bli riktigt god.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Tips om färdiglagad mat

Inläggav Kidzi » 2020-10-18 18:41:53

Dagobert skrev:Provade några av Dafgårds "nya" sortiment med ett foto av en belåten kock på framsidan. Ungefär samma innehåll som de gamla, men mindre, dyrare, pretentiösare, med plasttallrik istf papp, med 2 fack och tjockare täckplast. Köper hellre de gamla.


Påminner om skolmat. Gillar inte den.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Tips om färdiglagad mat

Inläggav Kidzi » 2020-10-18 19:00:25

Om man är på gående fot, Lidls pastasallad eller bönmix. Finns gaffel

https://lh3.googleusercontent.com/proxy ... BnbgK7T9lY
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Tips om färdiglagad mat

Inläggav slackern » 2020-10-19 15:44:42

Picard har sjukt god färdigmat, pricken över i när det kommer till sådan mat.

https://picard.se/collections/erbjudanden
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tips om färdiglagad mat

Inläggav Dagobert » 2020-10-19 16:17:54

slackern skrev:Picard har sjukt god färdigmat, pricken över i när det kommer till sådan mat.

https://picard.se/collections/erbjudanden

Ska bli spännande att leta upp och smaka på Gooh och Picard. Var köper ni dem, ICA, Coop, Willys eller var? Tror inte jag sett dem, men har ju inte letat heller.

Som jag skrev brukar jag bli besviken när jag provar nytt. Mest när det är dyrare så förväntningarna är högre - dyrare ska vara bättre. Men det kan jag leva med. :-)Happy Måste förnya mig.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Tips om färdiglagad mat

Inläggav slackern » 2020-10-19 16:55:16

Dagobert skrev:
slackern skrev:Picard har sjukt god färdigmat, pricken över i när det kommer till sådan mat.

https://picard.se/collections/erbjudanden

Ska bli spännande att leta upp och smaka på Gooh och Picard. Var köper ni dem, ICA, Coop, Willys eller var? Tror inte jag sett dem, men har ju inte letat heller.

Som jag skrev brukar jag bli besviken när jag provar nytt. Mest när det är dyrare så förväntningarna är högre - dyrare ska vara bättre. Men det kan jag leva med. :-)Happy Måste förnya mig.


Oj Picard är en fransk butikskedja som finns här i Sverige. Tydligen har dom bara 8 butiker i Sverige.

https://picard.se/pages/vara-butiker-och-oppettider
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tips om färdiglagad mat

Inläggav Zia1985 » 2020-10-19 16:56:36

Picard finns på välsorterade Ica-butiker också.
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Tips om färdiglagad mat

Inläggav CoMpLiCaTeD_X » 2020-10-19 17:03:54

Det mesta färdiglagat smakar ju crap men dessa vegetariska dumplings är faktiskt riktigt goda.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
CoMpLiCaTeD_X
Inaktiv
 
Inlägg: 573
Anslöt: 2018-10-30

Tips om färdiglagad mat

Inläggav Dagobert » 2020-10-19 17:34:34

slackern skrev:Oj Picard är en fransk butikskedja som finns här i Sverige. Tydligen har dom bara 8 butiker i Sverige.

https://picard.se/pages/vara-butiker-och-oppettider

8 i Sverige - du menar 7 i Stockholm och 1 i Göteborg :roll: :wink:
Zia1985 skrev:Picard finns på välsorterade Ica-butiker också.

Jag ska titta och fråga.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Tips om färdiglagad mat

Inläggav slackern » 2020-10-19 18:49:41

Dagobert skrev:
slackern skrev:Oj Picard är en fransk butikskedja som finns här i Sverige. Tydligen har dom bara 8 butiker i Sverige.

https://picard.se/pages/vara-butiker-och-oppettider

8 i Sverige - du menar 7 i Stockholm och 1 i Göteborg :roll: :wink:
Zia1985 skrev:Picard finns på välsorterade Ica-butiker också.

Jag ska titta och fråga.


Jo jag såg att det förhöll sig så men tyckte att det var lite omständigt att formulera det när det framkom i länken. Men glad att Zia1985 kunde upplysa om att det finns i vissa Ica-butiker och det går säkert att be dom att beställa hem det om dom inte skulle ha det i sitt sortiment.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tips om färdiglagad mat

Inläggav ShakeItOut » 2020-10-19 19:02:25

Här finns Picard både på vissa Ica samt Stora Coop i stora egna frysdiskar :) Frysta kryddor bland de vanliga frysta kryddorna också.

Har inte testat men deras efterrätter ser jävligt goda ut.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Tips om färdiglagad mat

Inläggav Marjatta » 2020-10-19 19:18:45

Gooh brukar vara gott men är, som andra sagt, rätt dyrt.
Thaikuber är bra. De har ökat i pris, dock.
Picard är bra men lite små portioner, tycker jag.

Tills för ca ett år sen fanns det vegetariska frysta nudelrätter som var goda. Det var väl eg. inte privärt - mest bara nudlar, lite vegetariskt protein av nåt slag och sen kryddor. Men gott och kostade inte mycket över 20 spänn. De har dock försvunnit, tyvärr.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Tips om färdiglagad mat

Inläggav triggerhappyD » 2020-10-19 21:25:29

Känns som ytterligare en grogrund för metabola sjukdomar.
Laga nyttig och näringsrik mat istället om man förmår.

Dom lever oftast nyttigare i många utvecklingsländer på ris och bönor och grönsaker etc än vad folk i västvärlden gör med alla halvfabrikat och dylikt.

Onyttiga fetter, lågkvalitets salt och dåliga råvaror känns som grundbulten i färdiglagad mat.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4826
Anslöt: 2015-06-01

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in