Autist-medicin, när kommer den?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Autist-medicin, när kommer den?

Inläggav Debbido » 2020-10-17 17:48:47

Jag har genom åren testat SSRI och NRI i en mängd olika former. Resultatet blev bara att jag blev tjock och självmordsbenägen. Efter 10 års testande bad jag om Xanor. Visste inte att den skulle ta bort min svåra tinnitus, det var bara min intuition som ledde mig. Stod på 0,5 i 10 år, ökade sedan successivt och var övertygad om att benzo kan man inte gå upp i vikt av. Vid 95 kg insåg jag att det var feltänkt. Så jag pluggade på alla benzo som finns och de var många! Men tyvärr var det mesta mot epilepsi.

Nu tar jag diazepam för den är lite lugnande och min tinnitus har efter 24 år blivit väldigt tystlåten av sig.
Att jag är så intresserad av benzo är för att den utgår från GABA och jag har läst att vid autism är det en obalans i Glutamat/Gaba-axeln. Eftersom jag blir lugn av Gaba så skulle det kunna minska antalet meltdowns. Men effekten avtar rätt snabbt och mina muskler försvagas. Katastrof om man är reumatiker och ändå har svårt att gå.

Någon som vet mer om forskningen kring en medicin som inriktar sig på autism och inget annat. SSRI är inte till för alla. Jag blir sjuk av den, får kramper och hyperångest.

Är det någon som forskar på detta?
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Autist-medicin, när kommer den?

Inläggav Zia1985 » 2020-10-17 18:13:55

Ett läkemedel syftar ju att lindra eller bota ett symptom, vilket symptom är det du tänker dig att ”autist-medicinen” ska bota/lindra?
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Autist-medicin, när kommer den?

Inläggav Tulson74 » 2020-10-17 18:19:14

Vill vi ha ett läkemedel som tar bort underbara fantastiska personlighetsdrag?
Tulson74
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2020-03-04

Autist-medicin, när kommer den?

Inläggav Kristofer » 2020-10-17 18:45:46

Tulson74 skrev:Vill vi ha ett läkemedel som tar bort underbara fantastiska personlighetsdrag?


För egen del så svarar jag nuförtiden ja tack mer än gärna på den frågan. Som yngre kunde jag se annorlundaskapet mitt som lite charmigt och i vissa fall som en potentiell tillgång. Nu med åren har jag förstått att jag nog mest är oskön att ha att göra med. Det ställer till det både för mig och min omgivning. Jag tror inte jag är ensam om att tänka så kring det egna livet bland de av oss här som är över 40 år gamla.

Möjligtvis är det här ett sidospår om TS tänker mer på ett läkemedel som passar för att effektivt kunna behandla pålagringar som depressioner. Där har jag tyvärr inget svar att ge.
Kristofer
Inaktiv
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Autist-medicin, när kommer den?

Inläggav Alien » 2020-10-17 18:59:38

Det pågår ju forskning hela tiden. T ex på KI: https://ki.se/forskning/tema-adhd-och-autism

Men det känns som att det mera är grundforskning. Man forskar på orsakerna. Dessutom känns det som man forskar mest om barn och hur man ska hjälpa barn.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Autist-medicin, när kommer den?

Inläggav manne » 2020-10-17 20:51:56

Debbido skrev:Jag har genom åren testat SSRI och NRI i en mängd olika former. Resultatet blev bara att jag blev tjock och självmordsbenägen. Efter 10 års testande bad jag om Xanor. Visste inte att den skulle ta bort min svåra tinnitus, det var bara min intuition som ledde mig. Stod på 0,5 i 10 år, ökade sedan successivt och var övertygad om att benzo kan man inte gå upp i vikt av. Vid 95 kg insåg jag att det var feltänkt. Så jag pluggade på alla benzo som finns och de var många! Men tyvärr var det mesta mot epilepsi.

Nu tar jag diazepam för den är lite lugnande och min tinnitus har efter 24 år blivit väldigt tystlåten av sig.
Att jag är så intresserad av benzo är för att den utgår från GABA och jag har läst att vid autism är det en obalans i Glutamat/Gaba-axeln. Eftersom jag blir lugn av Gaba så skulle det kunna minska antalet meltdowns. Men effekten avtar rätt snabbt och mina muskler försvagas. Katastrof om man är reumatiker och ändå har svårt att gå.

Någon som vet mer om forskningen kring en medicin som inriktar sig på autism och inget annat. SSRI är inte till för alla. Jag blir sjuk av den, får kramper och hyperångest.

Är det någon som forskar på detta?


du tänker på DNA synkroniserad mediciner speciellt framtagen för varje DNA och unika genetik källa.?

https://se.flixable.com/title/unnatural-selection/

20197+1 SÄSONG
Gentekniken ger oss möjligheten att utrota sjukdomar och bestämma barns egenskaper. Lär känna människorna bakom vetenskapen.

Genrer:Amerikanska serier, Dokumentärserier

Produktionsland:USA

Unnatural Selection (2019) on IMDb
8.0/10
Klicka för att sätta betyg:

Tillagd till Netflix:18-10-2019

min syster skall jobba med sådant hur är civilingenjör och 27 år gammal färdig utbildad sedan ca några år tillbaka.

https://www.uu.se/utbildning/utbildning ... pKod=TMB2Y
Senast redigerad av manne 2020-10-17 20:57:26, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Autist-medicin, när kommer den?

Inläggav manne » 2020-10-17 20:56:21

Alien skrev:Det pågår ju forskning hela tiden. T ex på KI: https://ki.se/forskning/tema-adhd-och-autism

Men det känns som att det mera är grundforskning. Man forskar på orsakerna. Dessutom känns det som man forskar mest om barn och hur man ska hjälpa barn.


det lär ju dröja en tid innan vi får dessa mediciner min syster jobbar med att utveckla sådant.. :D :!:

https://se.flixable.com/title/unnatural-selection/
Senast redigerad av manne 2020-10-17 21:00:07, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Autist-medicin, när kommer den?

Inläggav manne » 2020-10-17 20:58:53

Debbido skrev:https://www.uu.se/utbildning/


kolla denna detta är framtiden.

https://www.imdb.com/title/tt11063952/?ref_=tt_plg_rt

DNA, the very essence of life, can now be altered. Not only by Harvard geneticists and multi-billion dollar corporations, but also by renegade biohackers working out of their garages.
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Autist-medicin, när kommer den?

Inläggav manne » 2020-10-17 21:06:04

Alien skrev:Det pågår ju forskning hela tiden. T ex på KI: https://ki.se/forskning/tema-adhd-och-autism

Men det känns som att det mera är grundforskning. Man forskar på orsakerna. Dessutom känns det som man forskar mest om barn och hur man ska hjälpa barn.


https://www.imdb.com/title/tt11063952/? ... WERpmylNzM


Storyline
New developments in the science of gene-editing signal that society is on the verge of a technological breakthrough that could forever change the future of mankind. From disease eradication to trait selection and biohacking, fierce debate swirls over the moral, social and environmental implications of these new groundbreaking experiments. Over the course of this provocative four-part limited series, UNNATURAL SELECTION travels from Mississippi to Italy to New Zealand to Burkina Faso to Ukraine to meet the scientists, hackers, critics, ethicists and beneficiaries of the technologies that defy evolution and have the potential to do the world incredible good or irreparable harm. Written by Netflix

Plot Summary | Add Synopsis
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Autist-medicin, när kommer den?

Inläggav Zia1985 » 2020-10-17 21:31:55

Seriöst, det börjar bli spam på manne..
Han refererar till samma serie i 4 olika inlägg, direkt efter varandra.
Det börjar bli väldigt rörigt..
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Autist-medicin, när kommer den?

Inläggav Vildsvin » 2020-10-18 0:41:52

Hjärnan är ju felväxt under fosterstadiet och de första levnadsåren, så det går knappast att bota. Däremot kan en förbättrad fosterdiagnostik underlätta selektiva aborter.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Autist-medicin, när kommer den?

Inläggav Karamell » 2020-10-18 0:44:28

Jag önskar det fanns en medicin som gjorde att man blev starkare och piggare. Annars vill jag inte vara normal.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Autist-medicin, när kommer den?

Inläggav Gräddfil » 2020-10-18 0:49:29

Karamell skrev:Jag önskar det fanns en medicin som gjorde att man blev starkare och piggare. Annars vill jag inte vara normal.


Voxra samt adhd-mediciner (centralstimulantia) gör detta. Allt som höjer dopamin och noradrenalin brukar man bli piggare och starkare av.
Jag vet att en del autister även använder dessa för att bli mer sociala, framåt och bryta mönster. Det kan generera i mer ångest dock så man får vara försiktig.
Gräddfil
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2020-08-10

Autist-medicin, när kommer den?

Inläggav Kidzi » 2020-10-18 3:02:16

Kratom är min anti aspergersmedicin och delvis mot ADD. Istället för att gå i gråhet uppfattar jag världen som mera meningsfull. Jag blir mer empatisk. Jag blir glad vilket jag saknat de senaste åren. Stressen går ner jättemycket. Jag blir även avslappnad. Jag kan påbörja saker utan att det går energi till det. Enda är att jag blir ofokuserad. En del sover bättre. En del blir mer utåtriktade.

Vi behöver dopamin och denna medicin ger detta. Den har inte testats som örtmedicin så därför får den ej säljas till mänsklig konsumption, men det är inte förbjudet att handla med den.

En del säger att den är en opiat och ungefär som heroin. Haha, jojo, det skulle se ut. Det är en svag medicin som i rätta doser hjälper en i rätt riktning. Det är inte personligheten som försvinner, den är för svag för det. Om någon ska testa så läs på om vettiga doser och en vettig form av intagande.

Tar man den varje dag i veckor kan man bli beroende. Därför är uppehåll bra ibland. Dock har jag aldrig blivit beroende ens när jag tagit varje dag två gånger om dagen i flera veckor. För mig orkar jag med världen med den. Just nu tar jag inte på ett tag, det blev bara så. Och jag kan ibland återskapa de bra känslorna genom att bara tänka på dem. Man vet att man inte sitter fast i samma känsla av stress och gråhet för alltid.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Autist-medicin, när kommer den?

Inläggav mondo beyondo » 2020-10-18 10:50:03

Oxytocin nässpray finns redan, jag har bara inte fått någon läkare att förskriva den.

Några länkar från Google

https://axelsons.se/oxytocin/

https://dinamediciner.se/nyheter/nasspray-testas-som-gor-manniskor-mer-sociala/
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Autist-medicin, när kommer den?

Inläggav Kidzi » 2020-10-18 14:18:51

Är det bara jag som har kaos som en stor del av min aspergers? Där alla detaljer utmattar mig när jag ska göra minsta lilla? Ibland känns det som folks uppfattning om autism är enbart på det sociala planet, trots att det inte duger för diagnos.

Ska man medicinera autism så ska det väl vara för hela konceptet, eller är medicineringen menad mer så att de anhöriga ska ha mindre jobb med autisterna?

Oxytocin, är inte det man får när man kelar med djuren? Det kan få en i en helt annan sinnesstämning. Tänk om jag får oxytocin och bara letar upp fler djur att gosa med, haha.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Autist-medicin, när kommer den?

Inläggav Fretshi » 2020-11-03 17:07:02

Tulson74 skrev:Vill vi ha ett läkemedel som tar bort underbara fantastiska personlighetsdrag?


Håller med!

Man ska inte börja medicinera bort minsta lilla egenhet!

Enligt min erfarenhet så är de flesta autister ofta väldigt kreativa personer och har ofta en ganska livlig fantasi.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Autist-medicin, när kommer den?

Inläggav slackern » 2020-11-03 17:10:23

Om cirka 30 år ungefär som dom alltid säger om fusionskraft och bilar med bränsleceller. I och för sig verkar bilarna med bränsleceller ha blivit verklighet.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Autist-medicin, när kommer den?

Inläggav Karamell » 2020-11-03 18:52:56

Gräddfil skrev:Voxra samt adhd-mediciner (centralstimulantia) gör detta. Allt som höjer dopamin och noradrenalin brukar man bli piggare och starkare av.
Jasså?! Det hade jag inte en aning om! :shock:
Gräddfil skrev:Jag vet att en del autister även använder dessa för att bli mer sociala, framåt och bryta mönster. Det kan generera i mer ångest dock så man får vara försiktig.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Autist-medicin, när kommer den?

Inläggav Kidzi » 2020-11-05 4:39:22

Jag fick lättare att göra saker, de blev inte så komplicerade och fick mer empati på Ritalin.

Förstår inte varför man iallafall inte testar det.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Autist-medicin, när kommer den?

Inläggav Lynx-66 » 2020-11-05 15:16:04

Gräddfil skrev:Voxra samt adhd-mediciner (centralstimulantia) gör detta. Allt som höjer dopamin och noradrenalin brukar man bli piggare och starkare av.
Jag vet att en del autister även använder dessa för att bli mer sociala, framåt och bryta mönster. Det kan generera i mer ångest dock så man får vara försiktig.


Just därför jag begärt att få byta till Voxra då Sertralin inte funkar så som jag hoppades.
Jag blir positivt rastlös vid insättandet av Voxra och hoppas få mer "energi" att ta itu med saker.
Lynx-66
 
Inlägg: 1954
Anslöt: 2019-11-16

Autist-medicin, när kommer den?

Inläggav Karamell » 2020-11-05 16:48:49

Gräddfil skrev:
Karamell skrev:Jag önskar det fanns en medicin som gjorde att man blev starkare och piggare. Annars vill jag inte vara normal.


Voxra samt adhd-mediciner (centralstimulantia) gör detta. Allt som höjer dopamin och noradrenalin brukar man bli piggare och starkare av.
Jag vet att en del autister även använder dessa för att bli mer sociala, framåt och bryta mönster. Det kan generera i mer ångest dock så man får vara försiktig.

Men vill man verkligen bli pigg om man har ADHD? Vid ADHD brukar man väl vara för pigg...?
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Autist-medicin, när kommer den?

Inläggav slackern » 2020-11-05 17:23:43

Karamell skrev:
Gräddfil skrev:
Karamell skrev:Jag önskar det fanns en medicin som gjorde att man blev starkare och piggare. Annars vill jag inte vara normal.


Voxra samt adhd-mediciner (centralstimulantia) gör detta. Allt som höjer dopamin och noradrenalin brukar man bli piggare och starkare av.
Jag vet att en del autister även använder dessa för att bli mer sociala, framåt och bryta mönster. Det kan generera i mer ångest dock så man får vara försiktig.

Men vill man verkligen bli pigg om man har ADHD? Vid ADHD brukar man väl vara för pigg...?


ADD ingår ju i ADHD spektrumet och jag blir "pigg" utav centralstimulerande eller jag kan hålla fokus bättre och blir inte lika lätt utmattad.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Autist-medicin, när kommer den?

Inläggav sussi83 » 2020-11-05 19:24:23

Tyvärr finns ingen bot för skador eller underaktivitet i tinningsloberna eller var tusan det var i hjärnan som påverkar autism, finns ingen bot för de som haft hjärnblödningar och liknande heller.
Min mor fick någon oförklarlig svullnad i hjärnhinnan eller vad det var och sedan efter det funkar det inte som det gjorde innan.
Man kan inte återställa folk som lobotomerats heller. :-)063

Det enda man kan behandla är symtomen, testa sig fram då detta inte är någon exakt vetenskap.

Man får inte vara rädd att testa ett 20-tal medikamenten om man verkligen vill göra ett försök att få lite mer motståndskraft, man kan bli fet, flintskallig, få ofrivilliga ryckningar, synförändringar, mm men visa tycker det är värt det.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Återgå till Aspergare och vården



Logga in