Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur ställer du dig inför övervakat urinprov för att få inleda aspergerutredning? OBS FÖLJDFRÅGA!

Jag behövde inte göra detta men skulle finna det oproblematiskt
11
16%
Om jag behöver göra detta kommer jag finna det oproblematiskt
2
3%
Jag behövde inte göra detta, skulle ha små problem men skulle klara det
8
12%
Om jag behöver göra detta, kommer jag ha små problem men kommer klara det
1
1%
Jag behövde inte göra detta och kanske skulle klarat det
0
Inga röster
Om jag behöver göra detta kanske jag kommer klara det
2
3%
Jag behövde inte göra detta men tror det är tveksamt om jag klarat det
3
4%
Om jag behöver göra det tror jag det är tveksamt om jag klarar det
0
Inga röster
Jag behövde inte göra det men hade absolut inte klarat det
10
15%
Om jag behöver göra det kommer jag absolut inte klara det
0
Inga röster
Följdfråga: Jag tycker testet är OK och bryr mig inte så mycket
6
9%
Följdfråga: Jag tycker testet är viktigt och behöver göras
3
4%
Följdfråga: Mitt största problem skulle vara att jag inte skulle kunna börja kissa
1
1%
Följdfråga: Mitt största problem skulle vara att jag blev rädd eller förnedrad
7
10%
Följdfråga: Mitt största problem är att det är oetiskt och/eller onödigt
10
15%
Följdfråga: Mer än en av följdfrågorna
3
4%
 
Antal röster : 67

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav truthseeker » 2020-09-21 16:51:09

Jag fick lämna övervakat prov. Minns inte vad jag tyckte. Troligen var det jobbigt. Men tycker det är bra att man gör drogprover
truthseeker
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2016-07-02
Ort: Växjö

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav Odal_ » 2020-09-21 16:52:39

ritalin + alkohol ger etylfenidat i levern
etylfenidat är mer likt kokain än vad metylfenidat är
Så en van kokain+ alkoholbrukare kan förmodligen boosta kola och alkohol med ritalin
Odal_
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1323
Anslöt: 2019-12-29

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav Kidzi » 2020-09-21 17:01:11

Marjatta skrev:Sen är frågan om svarta marknaden f.a. är för knarkare eller för folk som väntar på utredning.


Både personer som har ADHD men av någon anledning straffat ut sig från vård, och de som missbrukar, vissa tar t o m Ritalin IV.
Kidzi
 
Inlägg: 5538
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav kullan » 2020-09-21 18:11:21

Jag har problem att ta vanligt urinprov för att kolla ev urinvägsinfektion så jag skulle inte klara detta. Som tur var slapp jag det vid min utredning.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav Marjatta » 2020-09-21 19:07:45

Det är svårt att veta i förväg hur man kommer reagera.

Jag vet inte om "klara av" är rätt formulering. Jag tror jag mer skulle säga "jag gör det inte". (Alltså med övervakning) Kanske säga "visst, om vi sen byter roller, och du kissar medan jag ser på". Förtydliga att jag finner det förnedrande. Jag tror inte jag skulle försöka klara av. Men jag vet ju inte, förrän jag är där.

Förstår att de vill checka. Men övervakat ... alltså det får finnas gränser. Hellre, som någon skrev, kroppsvisitering.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav verbatim » 2020-09-21 23:03:21

Själv behövde jag inte göra detta inför någon utredning, däremot för att behålla min ADHD-medicin.

Det var dock svårt, för att inte säga nästan omöjligt. Jag kan avstå från att gå på toaletten redan kvällen innan när jag går och lägger mig. Vaknar nästa dag och dricker 1 liter vatten, redan kiss-nödig som faen. Åker till provtagningen och kissar nästan på mig i väntrummet. Senast man kissade var trots allt för över 12 timmar sedan.

Går in på toaletten med "övervakaren", men nu låser det sig totalt. Är kissnödig, men det går inte, det kommer inte en droppe! Övervakaren avbryter efter cirka 5-10 min och ber mig vänta i väntrummet och komma och prova igen lite senare. Sitter återigen i väntrummet och håller på att spricka. Efter 30 min blir jag hämtad för ett nytt försök. Blir precis likadant, total-stopp! Provar med rinnande vatten, att sitta, att blunda och andnings-knep. Inget får igång strålen. Jag ombads återigen vänta i väntrummet för att prova igen senare. Denna gång rusar (promenerar i rask takt) jag till närmaste oövervakade toalett och pissar så våldsamt att porslinet nästan flagnar från skålen.

Jag är nu ganska säker på att jag har "paruresis" (eller blyg blåsa), (som är en vanlig men relativt okänd form av fobi där den lidande personen inte kan urinera i andras närvaro. Tillståndet drabbar vanligtvis män).

Efter en del "bråk" med vården, så fick jag utskrivet nytt recept ändå, "den här gången". Hoppas på att kunna få lämna saliv-prov istället vid nästa årliga kontroll, som är snart.

Det är rent ut sagt "för jävligt" att inte vettiga alternativ till förnedring erbjuds på en gång. :-)Raging
verbatim
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2020-02-08

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav slackern » 2020-09-22 13:19:44

verbatim skrev: Hoppas på att kunna få lämna saliv-prov istället vid nästa årliga kontroll, som är snart.

Det är rent ut sagt "för jävligt" att inte vettiga alternativ till förnedring erbjuds på en gång. :-)Raging


Mottagningen jag går på här i Stockholm erbjuder salivprov.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav Karamell » 2020-09-22 13:25:05

Jag ska på utredning på fredag, så får se om dom gör så här.
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav slackern » 2020-09-22 13:35:11

Karamell skrev:Jag ska på utredning på fredag, så får se om dom gör så här.


För ADHD?
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav Karamell » 2020-09-22 14:15:06

slackern skrev:
Karamell skrev:Jag ska på utredning på fredag, så får se om dom gör så här.


För ADHD?

Aspergers syndrom.
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav slackern » 2020-09-22 16:25:11

Karamell skrev:
slackern skrev:
Karamell skrev:Jag ska på utredning på fredag, så får se om dom gör så här.


För ADHD?

Aspergers syndrom.


Är inte du redan diagnostiserad med det? För jag har för mig att du går på dagligverksamhet och det är väl bara folk med autism och utvecklingsstörning som får det beviljat? För jag förstår ju att du inte är utvecklingsstörd eller jag har inte fått det intrycket att du skulle vara det.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav Marjatta » 2020-09-22 18:40:28

slackern skrev:
verbatim skrev: Hoppas på att kunna få lämna saliv-prov istället vid nästa årliga kontroll, som är snart.

Det är rent ut sagt "för jävligt" att inte vettiga alternativ till förnedring erbjuds på en gång. :-)Raging


Mottagningen jag går på här i Stockholm erbjuder salivprov.


Låter bra. Det ska jag gnälla mig till om de är jobbiga.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav Karamell » 2020-09-22 19:35:49

slackern skrev:
Karamell skrev:
slackern skrev:
För ADHD?

Aspergers syndrom.


Är inte du redan diagnostiserad med det? För jag har för mig att du går på dagligverksamhet och det är väl bara folk med autism och utvecklingsstörning som får det beviljat? För jag förstår ju att du inte är utvecklingsstörd eller jag har inte fått det intrycket att du skulle vara det.

Som jag skrev till dig en gång så trodde en läkare att jag hade AS för 20 år sedan. Men jag gjorde aldrig nån utredning för jag hade social fobi då. Men nu när jag ville prata med någon om (dels ett trauma) och dels min autism ville dom att jag skulle ha en diagnos för at få hjälp på LSS Råd 6 Stöd. Men nu mår jag bra och behöver ingen psykolog längre, men jag tänkte det kanske kan vara bra att ha en "riktig" diagnos. Men jag är säker på att jag har AS. Kanske helt onödigt att jag gör denna utredning, men va fan, jag fick förtur och, tja varför inte.
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav Kidzi » 2020-09-22 20:25:29

Kanske konstigt formulerat om man skulle klara urinprov. Men man får väl tänka om till de ord man velat använda. Sedan får man ju rösta om varför man ev är mot det. T ex om man tycker det är förnedrande.
Kidzi
 
Inlägg: 5538
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav Marjatta » 2020-09-23 10:30:29

Kidzi skrev:Kanske konstigt formulerat om man skulle klara urinprov. Men man får väl tänka om till de ord man velat använda. Sedan får man ju rösta om varför man ev är mot det. T ex om man tycker det är förnedrande.


Inte konstigt, tycker jag inte. Om man utgår från att det är absolut nödvändigt, att man måste klara av det för att få sin diagnos, eller behålla sin medicin, eller vad det nu handlar om. Då är ju formuleringen logisk. Det var väl eftersom jag hört om en som sluppit ifrån själva övervakningen genom att tvärvägra (och troligen förklara varför) som jag tänkt att det nog inte är helt nödvändigt. Sen dök ju det här med salivprov upp, som en möjlighet.

Har varit och pratat med mottagningen imorse. Blev tillfrågad hur jag ställer mig till urinprov, ang. droger, om jag skulle kunna lämna ett sånt nu idag? Jag svarade att om ni vill ha det övervakat skulle jag ju föredra att lämna salivprov istället. Han gick iväg och frågade, har vi salivprov? Jo, det skulle gå att ordna. Men plötsligt skulle provet inte lämnas nu idag, utan nästa gång jag kommer dit.

Återigen, alltså, att man måste stå på sig. Vilket är så ¤#&&"% fel.

Tycker verkligen de borde erbjuda salivprov överallt. Så mycket större kostnad kan det inte vara.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav smulgubbe » 2020-09-23 13:44:54

Karamell skrev:
slackern skrev:
Karamell skrev:Aspergers syndrom.


Är inte du redan diagnostiserad med det? För jag har för mig att du går på dagligverksamhet och det är väl bara folk med autism och utvecklingsstörning som får det beviljat? För jag förstår ju att du inte är utvecklingsstörd eller jag har inte fått det intrycket att du skulle vara det.

Som jag skrev till dig en gång så trodde en läkare att jag hade AS för 20 år sedan. Men jag gjorde aldrig nån utredning för jag hade social fobi då. Men nu när jag ville prata med någon om (dels ett trauma) och dels min autism ville dom att jag skulle ha en diagnos för at få hjälp på LSS Råd 6 Stöd. Men nu mår jag bra och behöver ingen psykolog längre, men jag tänkte det kanske kan vara bra att ha en "riktig" diagnos. Men jag är säker på att jag har AS. Kanske helt onödigt att jag gör denna utredning, men va fan, jag fick förtur och, tja varför inte.


Så olika det kan vara, för mig ledde den sociala fobin så småningom till en utredning, som bl.a. kom fram till att den sociala fobin är sekundär till autismspektrumstörning.

Har du blivit av med din sociala fobi? Det vore intressant att höra hur det gick till, isf.
smulgubbe
 
Inlägg: 487
Anslöt: 2019-06-26

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav Karamell » 2020-09-23 17:36:42

smulgubbe skrev:
Karamell skrev:
slackern skrev:
Är inte du redan diagnostiserad med det? För jag har för mig att du går på dagligverksamhet och det är väl bara folk med autism och utvecklingsstörning som får det beviljat? För jag förstår ju att du inte är utvecklingsstörd eller jag har inte fått det intrycket att du skulle vara det.

Som jag skrev till dig en gång så trodde en läkare att jag hade AS för 20 år sedan. Men jag gjorde aldrig nån utredning för jag hade social fobi då. Men nu när jag ville prata med någon om (dels ett trauma) och dels min autism ville dom att jag skulle ha en diagnos för at få hjälp på LSS Råd 6 Stöd. Men nu mår jag bra och behöver ingen psykolog längre, men jag tänkte det kanske kan vara bra att ha en "riktig" diagnos. Men jag är säker på att jag har AS. Kanske helt onödigt att jag gör denna utredning, men va fan, jag fick förtur och, tja varför inte.


Så olika det kan vara, för mig ledde den sociala fobin så småningom till en utredning, som bl.a. kom fram till att den sociala fobin är sekundär till autismspektrumstörning.

Har du blivit av med din sociala fobi? Det vore intressant att höra hur det gick till, isf.

Gjorde dom en utredning hemma hos dig då eller du kunde ta dig dit i alla fall?

Ja, jag har ingen social fobi längre. Det har stegvis försvunnit, det tog nog ca 5 år eller mer innan jag ens gick utanför dörrn. Sen har det blivit bättre och bättre. Och på äldre dar har jag blivit rätt trött på människor, så ibland kan man nästan undra varför jag kämpade så med att bli social. :lol:
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav Kidzi » 2020-09-23 17:53:03

Marjatta skrev:
Kidzi skrev:Kanske konstigt formulerat om man skulle klara urinprov. Men man får väl tänka om till de ord man velat använda. Sedan får man ju rösta om varför man ev är mot det. T ex om man tycker det är förnedrande.


Inte konstigt, tycker jag inte. Om man utgår från att det är absolut nödvändigt, att man måste klara av det för att få sin diagnos, eller behålla sin medicin, eller vad det nu handlar om. Då är ju formuleringen logisk. Det var väl eftersom jag hört om en som sluppit ifrån själva övervakningen genom att tvärvägra (och troligen förklara varför) som jag tänkt att det nog inte är helt nödvändigt. Sen dök ju det här med salivprov upp, som en möjlighet.

Har varit och pratat med mottagningen imorse. Blev tillfrågad hur jag ställer mig till urinprov, ang. droger, om jag skulle kunna lämna ett sånt nu idag? Jag svarade att om ni vill ha det övervakat skulle jag ju föredra att lämna salivprov istället. Han gick iväg och frågade, har vi salivprov? Jo, det skulle gå att ordna. Men plötsligt skulle provet inte lämnas nu idag, utan nästa gång jag kommer dit.

Återigen, alltså, att man måste stå på sig. Vilket är så ¤#&&"% fel.

Tycker verkligen de borde erbjuda salivprov överallt. Så mycket större kostnad kan det inte vara.


Vad bra att min formulering dög. Jag tänkte mest på mig själv liksom.

Jag tror att salivprov kommer mer och mer. Det är bra. Det är enklare för båda parterna, fast vissa sadister får ju inte sitt då. Fast för flertalet som inte är sjuka i pallet.

Sedan är frågan om hur droger visar sig i saliv. Jag fick ju först ta i blod, men sedan dög inte det pga vissa droger syns längre på urinprov. Å andra sidan ser man mängden benso man tar i blodprov vilket ju är bra om man har den så de vet att man inte tar för mycket. Så då tycker jag att blodprov är överlägset för bensobrukare. Vi fick ju ändå kallelse helt spontant och prover skulle lämnas inom 24 timmar. Då tror jag det duger med blodprov. Vill gärna veta hur länge droger syns på salivprov, vilket som visar längst och bäst. Mest för att det är intressant men ockspå om jag skulle plötsligt stå inför salivprov utan förvarning. Ska nog inte droga innan jag ska träffa läkaren i vinter. Han kan ju inte spontantesta mig på samma vis eftersom jag inte kan åka dit samma dag, det är flera timmar bort.

Det var lite lustigt att du inte fick ta salivprovet samma dag. Hade du tagit något kanske det hinner gå ur systemet tills nästa gång. Det verkar mer som de ska ha proverna gjorda än att de faktiskt ska hitta missbrukarna.
Kidzi
 
Inlägg: 5538
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav smulgubbe » 2020-09-24 6:33:56

Karamell skrev:
smulgubbe skrev:
Karamell skrev:Som jag skrev till dig en gång så trodde en läkare att jag hade AS för 20 år sedan. Men jag gjorde aldrig nån utredning för jag hade social fobi då. Men nu när jag ville prata med någon om (dels ett trauma) och dels min autism ville dom att jag skulle ha en diagnos för at få hjälp på LSS Råd 6 Stöd. Men nu mår jag bra och behöver ingen psykolog längre, men jag tänkte det kanske kan vara bra att ha en "riktig" diagnos. Men jag är säker på att jag har AS. Kanske helt onödigt att jag gör denna utredning, men va fan, jag fick förtur och, tja varför inte.


Så olika det kan vara, för mig ledde den sociala fobin så småningom till en utredning, som bl.a. kom fram till att den sociala fobin är sekundär till autismspektrumstörning.

Har du blivit av med din sociala fobi? Det vore intressant att höra hur det gick till, isf.

Gjorde dom en utredning hemma hos dig då eller du kunde ta dig dit i alla fall?

Ja, jag har ingen social fobi längre. Det har stegvis försvunnit, det tog nog ca 5 år eller mer innan jag ens gick utanför dörrn. Sen har det blivit bättre och bättre. Och på äldre dar har jag blivit rätt trött på människor, så ibland kan man nästan undra varför jag kämpade så med att bli social. :lol:


Nej, riktigt så svårt har det inte varit för mig. Jag kan röra mig anonymt ute bland okända människor som jag inte behöver prata med. Ändå blev jag diagnosticerad med svår social fobi. Jag har haft viss hjälp av en bok som psykologen rekommenderade, jag tror den heter Social fobi, av Tomas Furmark m.fl., med ett antal praktiska övningar. Har dock haft svårt att genomföra övningarna och nu under coronatiden har det varit omöjligt, något jag iofs har tyckt varit skönt.

Gjorde du något aktivt för att din fobi skulle försvinna, eller "blev det bara så"?
smulgubbe
 
Inlägg: 487
Anslöt: 2019-06-26

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav Marjatta » 2020-09-24 8:14:47

Kidzi skrev:Jag tror att salivprov kommer mer och mer. Det är bra. Det är enklare för båda parterna, fast vissa sadister får ju inte sitt då. Fast för flertalet som inte är sjuka i pallet.


Det är väl lite dyrare, men kom igen ... så mycket dyrare kan det inte vara. Men jag tror som du, att det kommer bli vanligare.

Kidzi skrev:Sedan är frågan om hur droger visar sig i saliv. Jag fick ju först ta i blod, men sedan dög inte det pga vissa droger syns längre på urinprov. Å andra sidan ser man mängden benso man tar i blodprov vilket ju är bra om man har den så de vet att man inte tar för mycket. Så då tycker jag att blodprov är överlägset för bensobrukare. Vi fick ju ändå kallelse helt spontant och prover skulle lämnas inom 24 timmar. Då tror jag det duger med blodprov. Vill gärna veta hur länge droger syns på salivprov, vilket som visar längst och bäst. Mest för att det är intressant men ockspå om jag skulle plötsligt stå inför salivprov utan förvarning. Ska nog inte droga innan jag ska träffa läkaren i vinter. Han kan ju inte spontantesta mig på samma vis eftersom jag inte kan åka dit samma dag, det är flera timmar bort.


Jag tycker väl att droger och läkemedel inte rimligen kan stanna längre i saliven än i urinen. Sen beror det väl på hur känsliga de olika analysmetoderna är också. Vet inte.

Ang. att droga ska jag inte säga vad jag tycker för, tja. Du vet väl riskerna typ. Själv är jag supernaiv på sånt. Aldrig testat nåt och tänker nog låta bli. Det enda narkotikaklassat som kommit över min tröskel är hostmedicinen, som ju inte är mycket till drog.

Kidzi skrev:Det var lite lustigt att du inte fick ta salivprovet samma dag. Hade du tagit något kanske det hinner gå ur systemet tills nästa gång. Det verkar mer som de ska ha proverna gjorda än att de faktiskt ska hitta missbrukarna.


Jag funderade på om han ville se om jag skulle försöka slingra mig till att få lämna vid senare tillfälle. Det var en väldigt bra grej med att föreslå salivprov, tyckte jag. Då är det tydligt att jag inte är rädd att de ska hitta nåt konstigt, utan att det är själva provsituationen det handlar om.

Är väldigt, väldigt glad att jag hittade den här tråden några dagar innan jag var på möte med den där människan, både för att vara förberedd på företeelsen övervakat urinprov och inte minst för att jag här fått veta att det finns salivprov. Tack alla som lämnat info här, av olika slag!
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav Alyana » 2020-09-24 8:23:08

Vadå skulle man vara tvungen att göra det för att ens få göra en neuropsykiatrisk utredning??

Det är inte rätt.

Det är ju endast om man ska prova vissa läkemedel det kan vara aktuellt.

Det har inget med utredning att göra.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav Marjatta » 2020-09-24 8:51:08

Alyana skrev:Vadå skulle man vara tvungen att göra det för att ens få göra en neuropsykiatrisk utredning??

Det är inte rätt.

Det är ju endast om man ska prova vissa läkemedel det kan vara aktuellt.

Det har inget med utredning att göra.


Jag har trott så. Terapeuten jag går till menar dock att det är för att filtrera bort missbrukare. Jag antar att vissa saker som kan vara symtom på NPF också kan komma sig av droganvändning, och då vill man veta vad som är vad.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav slackern » 2020-09-24 12:16:18

Marjatta skrev:
Alyana skrev:Vadå skulle man vara tvungen att göra det för att ens få göra en neuropsykiatrisk utredning??

Det är inte rätt.

Det är ju endast om man ska prova vissa läkemedel det kan vara aktuellt.

Det har inget med utredning att göra.


Jag har trott så. Terapeuten jag går till menar dock att det är för att filtrera bort missbrukare. Jag antar att vissa saker som kan vara symtom på NPF också kan komma sig av droganvändning, och då vill man veta vad som är vad.


Exakt så.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav Nattmus » 2020-09-24 19:38:28

Har aldrig blivit tillfrågad att göra ett övervakat urinprov.
Hade inte gått med på att göra det heller.

Förstår inte hur det skulle hindra en utredning.
Nattmus
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2017-04-03
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in